Pagina 1 van 1

504 | lekkage achter sierstrip nummerbord

BerichtGeplaatst: 25 nov 2004, 22:16
door Jerroen
Goed ik heb dus lekkage, en dat is niet handig als het regent :D

Mijn pas aangeschafte 504 sedan is lek bij de kofferbak. Ik begreep van mijn oom al dat het een bekend probleem was. Het zou liggen aan de klipjes achter de sierstrip. En bij het loshalen bleek het inderdaad daar aan te liggen. Niet zo mooi want het lijkt op een typische construciefout :x

De 504 eigenaren hier zullen het herkennen: het plaatwerk van de bak waarin het nummerbord gemonteerd is zit lager dan het overige plaatwerk. Zo wordt automatisch onderaan een gootje gecreƫerd waar water in blijft staan. Das niet zo'n ramp maar nu hebben ze in het lagere plaatwerk gaatjes geboord voor de klipjes van de sierstrip. Het water uit het gootje lekt langs de klipjes naar binnen.. en voila het lekt :cry:

Maar goed: wat kan er aan doen en wat hebben jullie eraan gedaan?

Re: 504 | lekkage achter sierstrip nummerbord

BerichtGeplaatst: 26 nov 2004, 10:10
door Pininfarina504
Dat kan maar het meeste water komt via de kofferbak/deksel rubber naar binnen.
Je zult ook zien dat als je de koffermat optilt, dat zich voornamelijk aan de rechterkant water ophoopt.
Wat je hier aan kunt doen is de kofferbakrubber omhoogbrengen bijvoorbeeld m.b.v. tape aan de onderzijde.
Gr,
Wim

Re: 504 | lekkage achter sierstrip nummerbord

BerichtGeplaatst: 26 nov 2004, 11:59
door Jerroen
Wim van Boekel schreef:Dat kan maar het meeste water komt via de kofferbak/deksel rubber naar binnen.


Dat is waar, maar dit komt toch echt achter het nummerbord vandaan. Ik heb gedacht dat misschien een beetje kit achter de klipjes wel wil helpen.

BerichtGeplaatst: 26 nov 2004, 22:55
door kch
Volgens mij zat er origineel een soort "kauwgum" over de clipjes geplakt aan de binnenkant van de kofferbak. Zo kun je ze waterdicht maken.
Wat ook kan is de onderste twee (of drie) dichtlassen en de chroomstrip alleen aan de zijclipjes vast laten zitten.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2004, 16:56
door Nanno
Wat ik met mijn vorige 504 heb meegemaakt is nog veel gemener: lekkage via het achterruitrubber. Dat vocht moet er uit via de zer kleine afvoerbuisjes in de goot onder de klep, maar als die een beetje verstopt zijn roest het water zich er wel uit...onder de achterruit! en je kofferbak is ook daardoor altijd nat. Kijk dus bij aanschaf van een 504 altijd onder de mat!

waterdisch monteren

BerichtGeplaatst: 25 okt 2005, 05:08
door Executive
Hallo.
De 3 clipjes vallen in plastic busjes welke in de drie gaatjes gedrukt worden. Deze plastic busjes zijn nog gewoon leverbaar via Peugeot (min afname 20 stuks of zoiets). Ik heb echter ook goede ervaring zelf met het omwikkelen van de cliphes met van dat witte rekbare tape wat ook gebruikt wordt om waterleidingdelen aan elkaar te schroeven. Gewoon lekker ruim eromheen wikkelen en dan meteen strak in de gaatjes drukken. Voordeel is dat het dan ook goed afsluit als de gaatjest niet helemaal lekker rond meer zijn.
Succes,
-- Joost

Voor de gevorderden onder ons kan ik nog melden dat modeljaar '69 deze gaatjes soewieso niet heeft omdat er aan ander type chromen lijst gemonteerd was. Deze wagens hebben het roestprobleem op die plek dus niet. Met andere woorden, het betreft hiet niet een originele constructiefout, maar een latere aanpassingsfout omdat de latere chrome lijst waarschijnlij keen stuk goedkoper was.

BerichtGeplaatst: 25 okt 2005, 22:28
door Mark
Die tape noemen wij thuis altijd teflon-tape. Is inderdaad handig voor allerlei klusjes.

Re: waterdisch monteren

BerichtGeplaatst: 25 okt 2005, 22:50
door Jerroen
Executive schreef:...Ik heb echter ook goede ervaring zelf met het omwikkelen van de cliphes met van dat witte rekbare tape wat ook gebruikt wordt om waterleidingdelen aan elkaar te schroeven. Gewoon lekker ruim eromheen wikkelen en dan meteen strak in de gaatjes drukken. Voordeel is dat het dan ook goed afsluit als de gaatjest niet helemaal lekker rond meer zijn..


Ik heb het inmiddels opgelost door de rubbertjes op de clipjes te voorzien van een heel klein beetje silicone kit. Lekker onzichtbaar en absoluut waterdicht.
Toch bedankt voor de tips :D