504 gaat stotteren bij warmlopen en uiteindelijk afslaan

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

504 gaat stotteren bij warmlopen en uiteindelijk afslaan

Berichtdoor Jerroen » 05 apr 2009, 21:07

Mijn 504 heeft sinds kort een vervelend probleem gekregen.
Bij koude motor is er niets aan de hand, auto slaat snel aan en loopt netjes stationair. Alleen als hij warm begint te lopen (bv. als hij een tijdje stationair loopt) dan begint hij te stotteren, het klinkt alsof hij op 3 poten gaat lopen.

Wordt hij echt warm (op moment dat de fan gaat aanslaan) vind hij het blijkbaar genoeg en stopt hij er helemaal mee. Je moet hem dan eerst laten afkoelen alvorens je hem weer kunt starten.

De bougies, verdelerkap en rotor zijn niet erg oud. De bougiekabels heb ik recent vervangen maar lost het niet op.

Het enige wat in mijn beleving overblijft is de bobine, zijn dit de kwalen bij een slechte bobine? Nu zit mijn bobine nog op de orginele plek (naast verdelerkap) dus die heeft het zeker niet te koud. Misschien is de bobine verzetten ook een optie? Zo ja waarna toe?
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Harrie » 06 apr 2009, 00:01

condensator vernieuwen!
zit aan de zijkant van je verdeler vast.
Als je bobine, zoals bij de meeste 504's, aan de dynamosteun zit, wordt deze
snel warm door de warmte vanaf de radiateur, e.v.t een koele plaats geven.
succes. grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Jerroen » 06 apr 2009, 21:40

Okay, condensator vervangen dus. Ik heb net gekeken en heb hem al gevonden (klein dingetje aan de kant van de bobine).

Vraag: hoe kom ik een nieuwe condensator? Is die nog in de autohandel te verkrijgen?
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor JT » 06 apr 2009, 22:06

Ja, meer dan je wilt!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Harrie » 06 apr 2009, 23:05

Jerroen schreef:Okay, condensator vervangen dus. Ik heb net gekeken en heb hem al gevonden (klein dingetje aan de kant van de bobine).

Vraag: hoe kom ik een nieuwe condensator? Is die nog in de autohandel te verkrijgen?

op de bodem van de condensator staat een waarde, de nieuwe moet dezelfde capaciteit hebben ( uF ) microfahrat )
De aansluiting kan wel eens verschillen ( kabelschoentje ), dat kun je indien nodig, de verkeerde er af knippen en een oogje er aan ( laten ) zetten m.b.v. een kabelschoentang.
Een garagebedrijf kan dat ook even voor je doen, Een kabelschoentje kost maar 0,10 a 0,20..
succes. grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Jerroen » 08 jul 2009, 17:45

Tijdje geleden condensator gehaald bij de autohandel, probleem van het slechte lopen met warme moter is nu voorbij.
Nu voor een paar weken terug een ander probleem ontdekt, als hij warm is start hij niet meer. Laat ik hem een kwartiertje staan om af te koelen, slaat hij direct weer aan.
Kan dit komen door de nieuwe condensator, of zal nu de bobine overleden zijn?
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor pEus » 09 jul 2009, 09:33

Jerroen schreef:zal nu de bobine overleden zijn?


Kans is groot :!:
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor Jerroen » 09 jul 2009, 21:46

Okay, dus op zoek naar een nieuwe bobine. Naar wat ik begrepen heb is dat ik het beste op zoek kan gaan naar de "blauwe bosch".
Nu heb ik hier gelezen dat je een verkeerde blauwe bosch kunt kopen.

Zijn er hier mensen met ervaring van een goede leverancier?

Ik heb de volgende sites gevonden:
http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/p2738.html
http://www.hotrod.nl/shop/index.html?lang=nl&target=d3855.html&lmd=39993.169479
http://www.sparcon.nl/index.php?item=7

Maar kan er nu niet echt uithalen of het nu een goede blauwe bosch is of niet..
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Koffiemolen » 09 jul 2009, 22:08

Ik had bovenstaande probleem ook, vergergerd door mijn 1-2-3-ignition.
Ik heb toen de bobine vervangen door een standaard modern exemplaar van de automatrialenhandel. Deze heb ik tegen het binnenscherm gemonteerd. Loopt al jaren perfect.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Jerroen » 12 jul 2009, 12:51

Ik heb inmiddels een nieuwe (standaard) bobine besteld bij de automaterialen handel, komt dinsdag binnen.

Ik heb even zitten kijken maar als ik hem wil verplaatsen dan krijg ik een best lange kabel tussen bobine en verdeler (50 a 60 cm). Dit gaat in mijn beleving weerstand opleveren, is dat niet verkeerd en gaat dat geen problemen opleveren?
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor risky » 13 jul 2009, 12:34

nee hoor als je maar een goede bobine kabel gebruikt.
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Jerroen » 22 jul 2009, 18:58

Bobine vervangen, wat een verschil!

Het is geen blauwe bosch geworden maar een andere blauwe bobine (volgens doosje vergelijkbaar met blauwe bosch). Hij hield vroeger af en toe een beetje in, heb daar nu geen last meer van.
De oude bobine klotste als je hem schudde, de nieuwe niet.

Wel wordt de bobine wel erg warm op de plek waar hij nu zit. Toch morgen maar eens kijken of ik bij de autohandel een bobine kabel van 65cm kan krijgen. Kan ik hem naar een koeler plekje verplaatsen.
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Jerroen » 23 jul 2009, 16:16

Heb nu ook de bobine verplaatst naar linksvoor tegen de grill aan.
De eerst start verliep niet erg goed, de motor stotterde maar liep wel. Toen hij eenmaal warm was liep hij verder goed.
Nu kan het zijn dat dit komt door de langere bobine kabel (75cm) of het feit dat hij met open motorkap in een stortbui heeft gestaan..
Morgen even weer proberen :-|
Maar de bobine blijft nu koel en wordt niet meer warm dat is weer positief dan ;-)
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Michael » 23 jul 2009, 17:52

waar heb je hem gehaald?
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Berichtdoor Harrie » 23 jul 2009, 22:38

Jerroen schreef:Heb nu ook de bobine verplaatst naar linksvoor tegen de grill aan.
De eerst start verliep niet erg goed, de motor stotterde maar liep wel. Toen hij eenmaal warm was liep hij verder goed.
Nu kan het zijn dat dit komt door de langere bobine kabel (75cm) of het feit dat hij met open motorkap in een stortbui heeft gestaan..
Morgen even weer proberen :-|
Maar de bobine blijft nu koel en wordt niet meer warm dat is weer positief dan ;-)

tegen de grill?? dan kan 'ie nat worden bij mist, motregen, e.d....
tegen het linker binnenscherm bij de accu was een betere plaats geweest!
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Michael » 24 jul 2009, 08:19

bij de laatste 404 pick-up 's zit de bobine tegen het rechter binnenscherm aan , boven het uitlaat spruitstuk. Dit is "af fabriek "
Ik denk dat de het binnenscherm dient als een koelplaat en allicht beter dan op een hete motor.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Berichtdoor Martijn » 24 jul 2009, 09:36

Michael schreef:bij de laatste 404 pick-up 's zit de bobine tegen het rechter binnenscherm aan , boven het uitlaat spruitstuk. Dit is "af fabriek "
Ik denk dat de het binnenscherm dient als een koelplaat en allicht beter dan op een hete motor.


Naar het binnenscherm is inderdaad een betere plek, hier verplaatste Peugeot de bobine ook naar toe bij de latere 504 modellen (CKD versies export).
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Jerroen » 14 sep 2009, 17:39

Ben ik weer, na een zomervakantie en drukke tijd is de 504 nu weer even uit de stalling en staat hij op het oprit.

Eerst even nog wat foto's van mijn "blauwe bosch" :D

Afbeelding
Afbeelding

Op deze plek zat (en zit hij inmiddels weer) met een mooi kort bougiekabeltje richting verdeler. Auto loopt als een speer trekt goed, warme start geen probleem etc. Echt, wat een verschil met die oude bobine.

Echter wordt de nieuwe bobine erg warm bovenop de motor en ik wil hem toch een kleine beetje sparen dus heb ik hem naar linksvoor (koelste plek) verplaatst.
Afbeelding
Er zit dus dan een kabel van ongeveer 70 cm tussen verdeler en bobine. Bobine wordt daar wel warm maar gewoon warm. Verder goed lopen en koude start geen probleem. Totdat ik net getankt had en hij niet meer wilde lopen :x
Dus daar sta je bij de Tamoil.. dus even af laten koelen en na half uurtje lopen deed ie het weer. Wat me overigens opviel (of het was bedrog) dat de moter sneller warmliep met die lange kabel.

Bobine vrijdag teruggezet op oude plek (korte kabel) nergens geen probleem meer mee. Al wordt de bobine door gewoon te warm.

Gebruik ik nu de verkeerde kabel, of is hij te lang? Of toch verzetten naar schutbord?
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Harrie » 14 sep 2009, 21:38

bougiekabels hebben inwendige weerstand, dus: des te langer, des te slechter.
Als de ontsteking in topconditie is, levert een bobine zo'n 14.000 V.
Als je er een lange kabel tussen maakt; de ontsteking is niet 100% ( condensator? ) en dan moet de vonk nog via rotor en verdelerkap
door een bougiekabel naar bougie...
Grote kans dat het dus idd aan de lengte ligt.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor risky » 14 sep 2009, 23:51

ik had ook dat gedonder bij een flinke hete motor vooral met file rijden
heb toen een bosch blue gekocht nooit meer last gehad zit gewoon op de orginele plek kost een paar centen maar geen gezeur meer :D
maar dat is idd een flinke bobine kabel zeg :shock:
en dan ook nog zo dicht bij de lpg verdamper niet een echt goede plek lijkt mij
ik zou hem over het motorblok op de rechter binnenscherm (als je er voor staat links ) zetten scheelt je de helft
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Jerroen » 09 mei 2010, 16:15

Tijd voor een update.

De "Blauwe Bosch" is verplaatst en zit nu tegen de rechterwielkast boven spruitstuk. Auto loopt perfect en trekt goed. Heeft gisteren de caravan van Pa moeten trekken en hij gaf geen krimp.

Hij is me één keer afgeslagen met warme moter maar toen kwam ie net uit de stalling en toen had hij een paar maand stil gestaan. Dus dat wil ik hem nog vergeven :-)

Ik hou echter 2 irritante problemen over:
- Hij is niet te starten met warme moter op LPG (pas na overschakelen op benzine slaat hij aan, is daarna wel weer over te zetten op LPG)
- Op benzine loopt hij alleen goed als de choke een heel klein beetje openstaat (en benzine er letterlijk door vliegt)

Ik heb voor mezelf voorgenomen om eerst de carburateur schoon te maken en daarna de auto naar een specialist te brengen voor afstelling. Want hier ga ik denk ik nooit zelf uitkomen.

Dus nu op zoek naar een revisie/pakking setje voor de carburateur, heeft iemand die toevallig voor mij? Heb een dubbele Solex op de 2 liter moter.

Zal ook nog een oproepje plaatsen in onderdelen gezocht.
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Re: 504 gaat stotteren bij warmlopen en uiteindelijk afslaan

Berichtdoor Jerroen » 06 sep 2020, 10:24

Tijd voor een update, het probleem is namelijk opgelost!

De oplossing was een nieuwe bougiekabelset namelijk de ZEF755 van Beru. Deze vervangt de bakelieten pijpjes met veren daarin. De auto loopt nu veel feller en start zowel koud als warm heel snel (LPG uiteraard).

Had de tip over de Beru ergens gevonden op dit forum en ik kan het echt aanraden.

Heb nu ook de bougies vervangen, de bobine weer op de orginele plek (naast de dynamo) en later dit jaar staat ook nog een Hotspark setje op de wensenlijst.

Ben er heel erg blij mee :D
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Re: 504 gaat stotteren bij warmlopen en uiteindelijk afslaan

Berichtdoor Pininfarina504 » 06 sep 2020, 21:20

Je zult vast een lek in een kabel gehad hebben.
Een minuscuul stukje isolatie weg, of een poreuze kabel is voldoende.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron