Pagina 1 van 1

504 gaat stotteren bij warmlopen en uiteindelijk afslaan

BerichtGeplaatst: 05 apr 2009, 21:07
door Jerroen
Mijn 504 heeft sinds kort een vervelend probleem gekregen.
Bij koude motor is er niets aan de hand, auto slaat snel aan en loopt netjes stationair. Alleen als hij warm begint te lopen (bv. als hij een tijdje stationair loopt) dan begint hij te stotteren, het klinkt alsof hij op 3 poten gaat lopen.

Wordt hij echt warm (op moment dat de fan gaat aanslaan) vind hij het blijkbaar genoeg en stopt hij er helemaal mee. Je moet hem dan eerst laten afkoelen alvorens je hem weer kunt starten.

De bougies, verdelerkap en rotor zijn niet erg oud. De bougiekabels heb ik recent vervangen maar lost het niet op.

Het enige wat in mijn beleving overblijft is de bobine, zijn dit de kwalen bij een slechte bobine? Nu zit mijn bobine nog op de orginele plek (naast verdelerkap) dus die heeft het zeker niet te koud. Misschien is de bobine verzetten ook een optie? Zo ja waarna toe?

BerichtGeplaatst: 06 apr 2009, 00:01
door Harrie
condensator vernieuwen!
zit aan de zijkant van je verdeler vast.
Als je bobine, zoals bij de meeste 504's, aan de dynamosteun zit, wordt deze
snel warm door de warmte vanaf de radiateur, e.v.t een koele plaats geven.
succes. grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 06 apr 2009, 21:40
door Jerroen
Okay, condensator vervangen dus. Ik heb net gekeken en heb hem al gevonden (klein dingetje aan de kant van de bobine).

Vraag: hoe kom ik een nieuwe condensator? Is die nog in de autohandel te verkrijgen?

BerichtGeplaatst: 06 apr 2009, 22:06
door JT
Ja, meer dan je wilt!

BerichtGeplaatst: 06 apr 2009, 23:05
door Harrie
Jerroen schreef:Okay, condensator vervangen dus. Ik heb net gekeken en heb hem al gevonden (klein dingetje aan de kant van de bobine).

Vraag: hoe kom ik een nieuwe condensator? Is die nog in de autohandel te verkrijgen?

op de bodem van de condensator staat een waarde, de nieuwe moet dezelfde capaciteit hebben ( uF ) microfahrat )
De aansluiting kan wel eens verschillen ( kabelschoentje ), dat kun je indien nodig, de verkeerde er af knippen en een oogje er aan ( laten ) zetten m.b.v. een kabelschoentang.
Een garagebedrijf kan dat ook even voor je doen, Een kabelschoentje kost maar 0,10 a 0,20..
succes. grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 08 jul 2009, 17:45
door Jerroen
Tijdje geleden condensator gehaald bij de autohandel, probleem van het slechte lopen met warme moter is nu voorbij.
Nu voor een paar weken terug een ander probleem ontdekt, als hij warm is start hij niet meer. Laat ik hem een kwartiertje staan om af te koelen, slaat hij direct weer aan.
Kan dit komen door de nieuwe condensator, of zal nu de bobine overleden zijn?

BerichtGeplaatst: 09 jul 2009, 09:33
door pEus
Jerroen schreef:zal nu de bobine overleden zijn?


Kans is groot :!:

BerichtGeplaatst: 09 jul 2009, 21:46
door Jerroen
Okay, dus op zoek naar een nieuwe bobine. Naar wat ik begrepen heb is dat ik het beste op zoek kan gaan naar de "blauwe bosch".
Nu heb ik hier gelezen dat je een verkeerde blauwe bosch kunt kopen.

Zijn er hier mensen met ervaring van een goede leverancier?

Ik heb de volgende sites gevonden:
http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/p2738.html
http://www.hotrod.nl/shop/index.html?lang=nl&target=d3855.html&lmd=39993.169479
http://www.sparcon.nl/index.php?item=7

Maar kan er nu niet echt uithalen of het nu een goede blauwe bosch is of niet..

BerichtGeplaatst: 09 jul 2009, 22:08
door Koffiemolen
Ik had bovenstaande probleem ook, vergergerd door mijn 1-2-3-ignition.
Ik heb toen de bobine vervangen door een standaard modern exemplaar van de automatrialenhandel. Deze heb ik tegen het binnenscherm gemonteerd. Loopt al jaren perfect.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2009, 12:51
door Jerroen
Ik heb inmiddels een nieuwe (standaard) bobine besteld bij de automaterialen handel, komt dinsdag binnen.

Ik heb even zitten kijken maar als ik hem wil verplaatsen dan krijg ik een best lange kabel tussen bobine en verdeler (50 a 60 cm). Dit gaat in mijn beleving weerstand opleveren, is dat niet verkeerd en gaat dat geen problemen opleveren?

BerichtGeplaatst: 13 jul 2009, 12:34
door risky
nee hoor als je maar een goede bobine kabel gebruikt.

BerichtGeplaatst: 22 jul 2009, 18:58
door Jerroen
Bobine vervangen, wat een verschil!

Het is geen blauwe bosch geworden maar een andere blauwe bobine (volgens doosje vergelijkbaar met blauwe bosch). Hij hield vroeger af en toe een beetje in, heb daar nu geen last meer van.
De oude bobine klotste als je hem schudde, de nieuwe niet.

Wel wordt de bobine wel erg warm op de plek waar hij nu zit. Toch morgen maar eens kijken of ik bij de autohandel een bobine kabel van 65cm kan krijgen. Kan ik hem naar een koeler plekje verplaatsen.

BerichtGeplaatst: 23 jul 2009, 16:16
door Jerroen
Heb nu ook de bobine verplaatst naar linksvoor tegen de grill aan.
De eerst start verliep niet erg goed, de motor stotterde maar liep wel. Toen hij eenmaal warm was liep hij verder goed.
Nu kan het zijn dat dit komt door de langere bobine kabel (75cm) of het feit dat hij met open motorkap in een stortbui heeft gestaan..
Morgen even weer proberen :-|
Maar de bobine blijft nu koel en wordt niet meer warm dat is weer positief dan ;-)

BerichtGeplaatst: 23 jul 2009, 17:52
door Michael
waar heb je hem gehaald?

BerichtGeplaatst: 23 jul 2009, 22:38
door Harrie
Jerroen schreef:Heb nu ook de bobine verplaatst naar linksvoor tegen de grill aan.
De eerst start verliep niet erg goed, de motor stotterde maar liep wel. Toen hij eenmaal warm was liep hij verder goed.
Nu kan het zijn dat dit komt door de langere bobine kabel (75cm) of het feit dat hij met open motorkap in een stortbui heeft gestaan..
Morgen even weer proberen :-|
Maar de bobine blijft nu koel en wordt niet meer warm dat is weer positief dan ;-)

tegen de grill?? dan kan 'ie nat worden bij mist, motregen, e.d....
tegen het linker binnenscherm bij de accu was een betere plaats geweest!
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 24 jul 2009, 08:19
door Michael
bij de laatste 404 pick-up 's zit de bobine tegen het rechter binnenscherm aan , boven het uitlaat spruitstuk. Dit is "af fabriek "
Ik denk dat de het binnenscherm dient als een koelplaat en allicht beter dan op een hete motor.

BerichtGeplaatst: 24 jul 2009, 09:36
door Martijn
Michael schreef:bij de laatste 404 pick-up 's zit de bobine tegen het rechter binnenscherm aan , boven het uitlaat spruitstuk. Dit is "af fabriek "
Ik denk dat de het binnenscherm dient als een koelplaat en allicht beter dan op een hete motor.


Naar het binnenscherm is inderdaad een betere plek, hier verplaatste Peugeot de bobine ook naar toe bij de latere 504 modellen (CKD versies export).

BerichtGeplaatst: 14 sep 2009, 17:39
door Jerroen
Ben ik weer, na een zomervakantie en drukke tijd is de 504 nu weer even uit de stalling en staat hij op het oprit.

Eerst even nog wat foto's van mijn "blauwe bosch" :D

Afbeelding
Afbeelding

Op deze plek zat (en zit hij inmiddels weer) met een mooi kort bougiekabeltje richting verdeler. Auto loopt als een speer trekt goed, warme start geen probleem etc. Echt, wat een verschil met die oude bobine.

Echter wordt de nieuwe bobine erg warm bovenop de motor en ik wil hem toch een kleine beetje sparen dus heb ik hem naar linksvoor (koelste plek) verplaatst.
Afbeelding
Er zit dus dan een kabel van ongeveer 70 cm tussen verdeler en bobine. Bobine wordt daar wel warm maar gewoon warm. Verder goed lopen en koude start geen probleem. Totdat ik net getankt had en hij niet meer wilde lopen :x
Dus daar sta je bij de Tamoil.. dus even af laten koelen en na half uurtje lopen deed ie het weer. Wat me overigens opviel (of het was bedrog) dat de moter sneller warmliep met die lange kabel.

Bobine vrijdag teruggezet op oude plek (korte kabel) nergens geen probleem meer mee. Al wordt de bobine door gewoon te warm.

Gebruik ik nu de verkeerde kabel, of is hij te lang? Of toch verzetten naar schutbord?

BerichtGeplaatst: 14 sep 2009, 21:38
door Harrie
bougiekabels hebben inwendige weerstand, dus: des te langer, des te slechter.
Als de ontsteking in topconditie is, levert een bobine zo'n 14.000 V.
Als je er een lange kabel tussen maakt; de ontsteking is niet 100% ( condensator? ) en dan moet de vonk nog via rotor en verdelerkap
door een bougiekabel naar bougie...
Grote kans dat het dus idd aan de lengte ligt.
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 14 sep 2009, 23:51
door risky
ik had ook dat gedonder bij een flinke hete motor vooral met file rijden
heb toen een bosch blue gekocht nooit meer last gehad zit gewoon op de orginele plek kost een paar centen maar geen gezeur meer :D
maar dat is idd een flinke bobine kabel zeg :shock:
en dan ook nog zo dicht bij de lpg verdamper niet een echt goede plek lijkt mij
ik zou hem over het motorblok op de rechter binnenscherm (als je er voor staat links ) zetten scheelt je de helft

BerichtGeplaatst: 09 mei 2010, 16:15
door Jerroen
Tijd voor een update.

De "Blauwe Bosch" is verplaatst en zit nu tegen de rechterwielkast boven spruitstuk. Auto loopt perfect en trekt goed. Heeft gisteren de caravan van Pa moeten trekken en hij gaf geen krimp.

Hij is me één keer afgeslagen met warme moter maar toen kwam ie net uit de stalling en toen had hij een paar maand stil gestaan. Dus dat wil ik hem nog vergeven :-)

Ik hou echter 2 irritante problemen over:
- Hij is niet te starten met warme moter op LPG (pas na overschakelen op benzine slaat hij aan, is daarna wel weer over te zetten op LPG)
- Op benzine loopt hij alleen goed als de choke een heel klein beetje openstaat (en benzine er letterlijk door vliegt)

Ik heb voor mezelf voorgenomen om eerst de carburateur schoon te maken en daarna de auto naar een specialist te brengen voor afstelling. Want hier ga ik denk ik nooit zelf uitkomen.

Dus nu op zoek naar een revisie/pakking setje voor de carburateur, heeft iemand die toevallig voor mij? Heb een dubbele Solex op de 2 liter moter.

Zal ook nog een oproepje plaatsen in onderdelen gezocht.

Re: 504 gaat stotteren bij warmlopen en uiteindelijk afslaan

BerichtGeplaatst: 06 sep 2020, 10:24
door Jerroen
Tijd voor een update, het probleem is namelijk opgelost!

De oplossing was een nieuwe bougiekabelset namelijk de ZEF755 van Beru. Deze vervangt de bakelieten pijpjes met veren daarin. De auto loopt nu veel feller en start zowel koud als warm heel snel (LPG uiteraard).

Had de tip over de Beru ergens gevonden op dit forum en ik kan het echt aanraden.

Heb nu ook de bougies vervangen, de bobine weer op de orginele plek (naast de dynamo) en later dit jaar staat ook nog een Hotspark setje op de wensenlijst.

Ben er heel erg blij mee :D

Re: 504 gaat stotteren bij warmlopen en uiteindelijk afslaan

BerichtGeplaatst: 06 sep 2020, 21:20
door Pininfarina504
Je zult vast een lek in een kabel gehad hebben.
Een minuscuul stukje isolatie weg, of een poreuze kabel is voldoende.