twee oortjes

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

twee oortjes

Berichtdoor Walle69 » 09 mei 2010, 11:46

Hallo

Vandaag even een deel van de voorbereidingen voor onze reis naar Kent (GB) gedaan.

Voor het links-rijd-avontuur hoorde er natuurlijk een rechterbuitenspiegel op de Coupe. Degenen onder jullie die al eens op zoek zijn geweest naar een rechter van binnenuit verstelbare buitenspiegel weten dat dat 1. bijna onmogelijk is 2. waanzinnig duur als je het toch vind 3. eigenlijk helemaal niet op een coupe hoort 4. als je hem erop zet je te maken krijgt met het dilema: zet ik hem precies zoals de linker voor op het portier (met als gevolg dat je van binnen de spiegel niet kan zien) zodat alles symetrisch is OF zet ik hem wat verder naar achteren zodat ik hem kan gebruiken waarvoor hij bedoeld is.

Dat laatste hebben we natuurlijk gedaan aangezien we in Engeland gaan rijden en zo'n spiegel geen overbodige luxe is.

Het asymetrische nemen we dus voorlief temeer ook omdat deze spiegel, al lijkt hij bedriegelijk veel op de linker Peugeot 504 Coupe spiegel, voor een Renault 30 bestemd is.

Afijn, de spiegel zit erop.

zie hier het resultaat:

Afbeelding

Je kunt hier zien dat de voet verschilt met de Peugeotvoet. Hij is langer, het gedeelte dat aansluit op de carrosserie is vlak (in plaats van gewelfd naar de vorm van de deurplaat) en de vorm van de voet is niet ovaal maar heeft nog een extra hoek erin.
Een en ander betekent dat de voet niet 100% aansluit op de plaat met wiebelen als gevolg. Dit is opgelost door binnenband van een fiets op maat te knippen en op te vullen: werkt prima en je ziet het niet. Maar voor het mooie zou hier een rubber plaatje op maat gemaakt moeten worden of de voet in de goede vorm afslijpen.
Het spiegelgedeelte is echter 100% gelijk aan links maar dan gespiegeld :-)
Ook valt te zien dat de spiegel zo'n 10 cm verder naar achter geplaats is zodat je door het tochtruitje koekeloerend de spiegel van binnenuit kan zien.

En van achter

Afbeelding

En van voren

Afbeelding

En van binnen

Afbeelding

Hier is te zien dat de de pook een stuk langer is als de pook van de linkerspiegel. Ik moet nog een oplossing vinden om het huis van het pookje achter het deurpaneel te borgen (nu nog met houten plaatje), waarschijnlijk moet ik ook nog een groot gat in de binnendeur boren om plaats te geven aan juist dat pookhuis.

In ieder geval een heel gepuzzel en niet helemaal straightforward met zo'n R30 spiegel maar ik vind het mooi zo.

Weer eens een bedankje aan het Peugeotmagazijn waar de spiegel vandaan komt.

England, here we come
Laatst bijgewerkt door Walle69 op 13 jan 2011, 11:07, in totaal 1 keer bewerkt.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Berichtdoor Remco504coupe » 09 mei 2010, 18:10

Ziet er goed uit Walle, ik wil er ook een rechter spiegel op, Granada dus.

Mooie coupe, origineel of (zelf) gerestaureerd? Zelfs de dorpelsierlijsten zonder parkers zo te zien, met de originele klemmetjes?

Hoewel er op de koffer alleen maar het V6 logo staat, doet het bruine interieur vermoeden dat het een 77-78 V6TI is? Een vroege C32?
Dan kunnen we elkaar de hand schudden 8)
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor Walle69 » 09 mei 2010, 18:46

hoi

een C32 van 1978 en ook "année modelle" 1978.
Deze auto heeft inderdaad het V6 logo verkeerd zitten (als ik de folders mag geloven) en bovendien had de auto een gewone CIPA L buitenspiegel toen we hem kochten. Waarschijnlijk een geval van vroegere restauraties met V6 donorauto ofzo dacht ik.

Ook het instructieboekje is van een V6 (en niet V6TI) met inlegvelletjes.

We (pa en ik) hebben de auto in 2003 gekocht na "restauratie" en hebben alleen kleinere dingetjes vervangen, verbeterd.

De strips zitten met klemmetjes vast.

Lekkere wagen, we rijden zo'n 5000km per jaar. Binnekort dus naar Engeland :-)

Groet

Walle

PS Jij hebt een mooie C32, Is ze binnekort klaar??
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Berichtdoor Remco504coupe » 09 mei 2010, 20:07

Hoi Walle,

Dat logo achterop hoort zo, dat heb ik ook. Ik heb een instructieboekje uit 78 van een V6TI, zonder inlegvelletjes. Met mooie kleuren foto's in jouw kleur!

Als ik me niet vergis is de V6TI(C32) met handbak 5 gebouwd van eind 77 tot einde productie in 83 met deze veranderingen, vanaf toen was de cabrio enkel weer met 2Liter te verkrijgen:

eind 77-78 K jetronic, 5 bak, bruin interieur en stuur ipv zwart, nog oud V6 logo midden achterop
79 V6TI logo links achterop
80 Plastic bumpers en dashboard met hout fineer en andere pook en 2 tone bekleding
eind82-83 Monte Carlo dashboard

Dus van de C32 zijn meerdere verschillende typen die niet verder zijn gespecificeerd, schijnbaar zijn er 1471 gebouwd, waarvan zo'n 500 met de plastic bumpers. Verder is hier weinig meer over te vinden volgens mij.

Ik hoop deze zomer toch te gaan rijden
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor Harrie » 09 mei 2010, 23:24

Mooi dat het gelukt is Walter, zeer netjes !! :D
maar je kende het kunstje al, de linker hadden jullie al eens gemonteerd.
Van voren en achteren ziet het er perfect symetrisch uit, de linker staat ook ietsje schuin omhoog.
in het PCN magazijn willen we graag leden blij maken, jullie hebben wel de enigste die we hadden, een zeldzaam ding. :wink:
nu nog de rechter spiegel op je 604 8)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Walle69 » 17 mei 2010, 16:18

Remco504coupe schreef:Dat logo achterop hoort zo, dat heb ik ook. Ik heb een instructieboekje uit 78 van een V6TI, zonder inlegvelletjes. Met mooie kleuren foto's in jouw kleur!


De kleur is Vert Argenté metalisé 1474, zilvergroen metaal. Het instructieboekje heeft inlegvelletjes met de nieuwe bandenmaat (TRX) en de gegevens van de injectiemotor. Verder zijn in het dashboard rond de klokken, schakelaars en de radio de plaatjes bekleed met een ondefinieernaar beige goedje, dat bijna niet schoon te maken is en niet te restaureren is, later werd dat hout in 1979 met de invoering van het plastic-bumper-model (modeljaar 1980 en verder).
Ik heb me laten vertellen dat onze coupé een demonstratiewagen is geweest en in die hoedanigheid misschien wel een eerste serie exemplaar van AM78?? (zonder van binnenuit verstelbare buitenspiegel, zonder op de voorruit geplakte binnenspiegel, zonder V6TI logo en met oud instructieboekje met inlegvelletjes??? ik weet het niet). De auto is in 9-1978 op kenteken gezet in België maar kan maar zo en jaar hebben gestaan/rondgereden voor die datum, het chassisnummer eindigt op 2907616 - 53 en die van jou?

Remco504coupe schreef:Als ik me niet vergis is de V6TI(C32) met handbak 5 gebouwd van eind 77 tot einde productie in 83 met deze veranderingen, vanaf toen was de cabrio enkel weer met 2Liter te verkrijgen:

eind 77-78 K jetronic, 5 bak, bruin interieur en stuur ipv zwart, nog oud V6 logo midden achterop
79 V6TI logo links achterop
80 Plastic bumpers en dashboard met hout fineer en andere pook en 2 tone bekleding
eind 82-83 Monte Carlo dashboard


Klopt, na de zomervakantie 1977 werd modeljaar 78 geïntroduceerd met de K-jetronic, 5-bak, TRX-en als grootste verandering. Cognacbruin en Grijsbruin velours interieur (inklusief deurpanelen en hoedenplank) al naar gelang de buitenkleur: de zwarte, witte, zilvergrijs- en zilvergroenmetallic auto's kregen Cognacbruin en de andere carrosseriekleuren (donkerbruinmetallic en de befaamde gris fumé-olijfgroenmetallic) grijsbruine binnenbekleding.

Het verschil tussen de verschillende bekledingskleuren is nauwelijks te zien maar de tand des tijds leert dat de cognacbruine bekleding groen wordt en de grijsbruine bekleding steeds grijzer (beetje roze zelfs soms)

Modeljaar 1979 (gebouwd na de zomer 1978 tot de zomervakantie 1979) bood geen enkele verandering voor zover ik weet.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Berichtdoor Remco504coupe » 17 mei 2010, 19:57

Walle69 schreef: De auto is in 9-1978 op kenteken gezet in België maar kan maar zo en jaar hebben gestaan/rondgereden voor die datum, het chassisnummer eindigt op 2907616 - 53 en die van jou?


Wat is die -53?

2817033, eerste toelating Frankrijk 25-04-1978

Dan is de mijne waarschijnlijk toch iets ouder. Mijn binnenspiegel zit niet aan de ruit geplakt, buitenspiegel wel van binnenuit verstelbaar.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Berichtdoor Harrie » 17 mei 2010, 20:19

in elk geval kun je nooit 100% afgaan op afbeeldingen en foto's in instructieboekjes en folders !
Vaak werden foto's langer gebruikt, terwijl er al modelwijzigingen waren...
Een nieuwe fotosessie was dan nog niet gedaan of niet tijdig gereed.
En met instructieboekjes werd de oude voorraad eerst opgemaakt, aangevuld met extra inlegvellen, totdat de nieuwe druk de oude verving.
Tevens zijn er vaak voorraad-auto's die veel later op kenteken komen,
dan heb je bijvoorbeeld een auto die in 1978 op kenteken is gezet ( datum 1e toelating ),
maar toch een model 1977 is ( geproduceerd tussen spetember 1976 en september 1977 ).
Normaliter treedt bij Peugeot het nieuwe Modeljaar in met de Parijse AutoSalon, ook wel eens Salon genoemd ( zie je vaak op fiche / onderdelenboek ).
Maar het is niet die week dat in de fabrieken alles overhoop werd gegooid.... je moet het dus met een korreltje zout nemen.
Het chassisnummer is dus de enigste factor die geldt.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten