Pagina 1 van 1

Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 24 jul 2013, 15:54
door tomtom
Ik heb sinds een tijdje een vreemd probleem; mijn blauwe coupe start en rijdt prima. Echter al ik deellast (dus niet volledig gasgeven) versnel tussen de 2000 en 3000 (soms begint het bij 2200 toeren soms pas bij 2500) dan gaat dat niet lineair. Met name als het koud is begint de motor te haperen (niet heel erg maar toch). Boven de 3000 toeren is er weer niets aan de hand. Het rare is dat dit wél optreedt in de derde versnelling maar niet in de 2e en 4e in hetzelfde toerenbereik?! Wat is hiervan de oorzaak en hoe kan ik het oplossen?

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 26 jul 2013, 13:17
door johnssons
Mijn eerste stappen zijn altijd> checken klepspeling, checken ontsteking, verdeelkap, bougies, kabels en pijpjes geen overslag ...... enz enz .... vervolgens als dat allemaal in orde is ,dan is het injectiesysteem aan de beurt > benzinedruk, filters, co afstelling ....

In eerste idee denk ik aan de bougiekabels of pijpjes, maar dat is maar een idee, de snelle test is :shock: (als je durft) een bougiekabel vastpakken, een betere is de kabels even te verwisselen met een andere 504 of gewoon te vernieuwen ...

succes John

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 26 jul 2013, 13:24
door tomtom
Dank John, Ik zal de kabels eens proberen maar vrijwel alles is nieuw of vernieuwd/zojuist afgesteld. Ik verwacht daar dus weinig van. Misschien dat kleppen stellen helpt maar dan is zo'n (relatief) minieme storing best raar...

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 28 jul 2013, 18:24
door JT
Beginnen bij het begin...
Benzine (grof)filter niet verstopt? Jou kennende, waarschijnlijk niet, maar dit is wel een symptoom dat ik als zodanig herken...

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 28 jul 2013, 20:10
door MarcoPeus
Ik las toevallig een stukje in K&T vandaag over iemand die een motorfiets heeft die inhield bij een bepaald toerental. Was een loszittende zekering die bij dat toerental zodanige resoneerde dat er los contact ontstond. Is maar een idee.

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 27 apr 2016, 21:49
door tomtom
Dit nog maar eens omhoog gooien....probleem bestaat nog steeds en inmiddels ook bij mijn witte coupe :evil: . Ik kan nog eens proberen filters te vervangen maar volgens mij is dat niet het issue (dan zouden er namelijk continu problemen moeten zijn). Ik vrees dat het iets typisch in de injectiepomp (systeem) is; slang/pomp zelf/aanslag/vuil.... Kan het wellicht ook iets met rijden op 95 en zonder loodvervanger zijn? Volgens Frank04 zijn de klepzittingen van mijn type motor (XN2) reeds (ge)hard af fabriek en zou dat dus geen problemen moeten geven :P

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 28 apr 2016, 17:33
door Nanno
Geen enkele injectiemotor (XN2) ontkomt op den duur (dus na zo'n 40 jaar) aan een revisie van de injectiepomp, waarbij de beide membranen moeten worden vervangen. Als al het andere in orde is zou ik het daar toch zoeken. Evenwel geven slechte bobines soms ook dergelijke klachten.
Succes!

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 28 apr 2016, 22:38
door Pininfarina504
Zit in de pomp of de injectors. Soms is het snel opgelost, een andere keer ben je weken aan het stoeien, rommelen, proerrijden, membraamkoppen verwisselen etc. vooraleer je het goed hebt.
Van origine geharde klepzetels ben ik nog nooit tegengekomen bij een 504 helaas. Ik rijd momenteel in een rally mee in Brazilië, als co-piloot en mécaniciën, vandaag op het zeer exotische en onbedorven eiland Ilhabela de kop gelicht van een argentijnse 504 uit 1984 of zo, een type met afgrijselijke bumpers en dito bekleding en dashboard. De auto was niet meer vooruit te branden, loopt op gas, althans wat er voor door moet gaan. Het lijkt wel of er 2 lasflessen achter in de koffer liggen. Wat is het manco, klepzetels compleet weggebrand door LPG.

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 29 apr 2016, 02:23
door Pininfarina504
Pininfarina504 schreef:Zit in de pomp of de injectors. Soms is het snel opgelost, een andere keer ben je weken aan het stoeien, rommelen, proerrijden, membraamkoppen verwisselen etc. vooraleer je het goed hebt.
Van origine geharde klepzetels ben ik nog nooit tegengekomen bij een 504 helaas. Ik rijd momenteel in een rally mee in Brazilië, als co-piloot en mécaniciën, vandaag op het zeer exotische en ongerepte eiland Ilhabela de kop gelicht van een argentijnse 504 uit 1984 of zo, een type met afgrijselijke bumpers en dito bekleding en dashboard. De auto was niet meer vooruit te branden, loopt op gas, althans wat er voor door moet gaan. Het lijkt wel of er 2 lasflessen achter in de koffer liggen. Wat is het manco, klepzetels compleet weggebrand door LPG.

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 29 apr 2016, 12:45
door Duco
Probeer eens benzine 98 te tanken, 95 is een erg schrale brandstof tegenwoordig. Uit ervaring weet ik dat diverse problemen van slecht lopen, oppakken, starten etc. bij verschillende merken en typen auto's en brandstofsystemen met het tanken van betere brandstof over is.

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 29 apr 2016, 13:42
door Pininfarina504
Duco daar kan ik me volledig bij aansluiten. Euro 95 is niet fantastisch voor een klassieke Peugeot.
Rijdt maar eens met volle belasting een berg op, ze gaan allemaal pingelen en dat is niet best voor de motor, een gaskop doet er niets aan af. Vroeger had je enkel normaal en super. Op normaal vergelijkbaar met Euro 95, begon de motor bij een gewone 504 ook te pingelen. De L types daarentegen reden wel goed op normale benzine.

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 01 mei 2016, 12:11
door Patrick Coppus
Ik tank in mijn 504's altijd Shell V-power. Dat is gelijk aan super98 en dat rijdt probleemloos.

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 01 mei 2016, 15:01
door tomtom
Dank allemaal. Loodvervanger is dus niet nodig maar 98 is verstandig? Qua problemen ga ik proberen stapsgewijs dingen uit te sluiten... Gisteren geprobeerd de schroef bovenop de injectiepomp te verdraaien met als resultaat dat de auto nu eigenlijk helemaal niet meer loopt :? ! Die kan toch gewoon verdraait worden om een rijker of minder rijk mengsel te krijgen. Ja, ik weet dat hoort met het kleine stelschroefje onderaan de pomp (inbus 3) maar in dit geval gaf dat onvoldoende resultaat....

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 01 mei 2016, 15:28
door Nanno
Volgens mij is superbenzine sowieso verstandig, alleen al om te vermijden dat je op bio-brandstof rijdt. Dat is vaak in euro bijgevoegd. Verder zou ik wel een loodvervanger toevoegen als je veel en langdurig met hoge toerentallen rijdt. (Veel autoweg kilometers).
Het injectiesysteem kan m.i als het goed was afgesteld nooit zomaar van slag raken, tenzij het defect is geraakt. Ik ben bang dat je daar toch rekening mee moet houden Harm.
Mijn 504 liep ook ooit helemaal niet meer. Ik dacht daarom aan een gebroken aandrijfriempje van de injectiepomp. Maar die was nog prima. Er bleek uiteindelijk een minuscuul (slijtage) gaatje te zitten in een van beide membranen van de pomp. Zelf vervangen; een flinke klus, maar als je het afgerond hebt geeft dat heel veel voldoening.

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 01 mei 2016, 18:11
door Pininfarina504
Loodvervanger kan geen kwaad. Zonder loodvervanger gaat evenzo prima. Ik heb nu ongeveer 1000.000 kilometers gereden met een stuk of 50 404' s en 504's. Allemaal zonder loodvervanger. Ik heb er nog diverse in mijn loods staan waar ik al 100.000km of meer mee gereden heb. Echt slijten toen je klepzetels op LPG, indien ze niet gehard zijn.

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 03 mei 2016, 13:57
door tomtom
Oke dank wederom. Ik rijd zeer weinig snelweg km's en dan nog max 110-120 km/u. Geen LVV dus nodig. De injectiepomp is dus niet uit zichzelf ontregeld maar omdat de auto idioot onzuinig reed ėn enigszins stotterde tussen 2000-3000 toeren dacht ik een aanpassing te doen. Gevolg; ook na het plaatsen van een andere kop een nauwelijks lopende motor (hij start wel maar zodra ik iets gas geef valt hij gelijk stil en stationair lopen doet hij eigenlijk ook niet.... :( )

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 03 mei 2016, 18:43
door johnssons
Het probleem dat je omschrijft, is mogelijk het gevolg van een gescheurd membraam in de injectiepomp ...
Kijk bij membraamwissel voor meer info http://www.inventos.de/504/Anleitung_Me ... el_504.pdf

John

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 03 mei 2016, 19:27
door Pininfarina504
Als hij echt idioot veel gebruikt dan, inderdaad de membraan, of de choke die open blijft staan. Overdaad aan brandstof, bougies slaan zwart en de auto gaat sputteren.

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 03 mei 2016, 20:37
door tomtom
Tsja, wat is idioot? Ik vind 1 op 5/6 idioot omdat mijn andere 2 (lopende) 504cc's tussen de 1 op 8/10 lopen afhankelijk van het weer & weg/snelheid. De membraan was nieuw en is volgens mij goed (ik zie er in elk geval niets aan). De centrale schroef bovenop staat echter helemaal naar boven en daar zit volgens mij het euvel...dan staat de pomp toch standaard al veel te rijk? De choke (met waselement bedoel je?) gaat netjes open (toerental zakt ook) zoals beschreven volgende de handleiding. Of kan er binnenin dan nog wat zijn? Op dit moment is het probleem veel groter; hij wil niet meer normaal starten/lopen. Ik heb zowel aan de mengselverijking gedraaid als aan de grote schoef bovenop maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat zulke grote problemen geeft :evil: !

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 03 mei 2016, 21:59
door Pininfarina504
De verrijkingshandel moet ver genoeg naar buiten kunnen komen, zo niet blijft de auto toch min of meer op zijn choke lopen. Er zit in het zichtbare deel een stelschroef met borging, naar buiten draaien is armer, echter aan de achterzijde van de hevel zit ook een stelschroef, deze wordt vaak over het hoofd gezien, staat hij te ver naar binnen gedraaid dan kan de scharnierende tuimelhevel niet genoeg naar buiten(van het chokehuis af) kantelen. Verder de chokepen zelf is ook verstelbaar, even de contra los en met steeksleutel 17 meen ik naar buiten draaien, hoe verder naar buiten gedraaid, des te schraler gaat de motor lopen.
Echter als de hevel niet genoeg kan kantelen, vanwege de dubbele afstelling, dan kan de chokepen ook niet volledig naar buiten gedraaid worden.
Aan het lopen van de motor, het oppakken/de acceleratie, de warme start, het roken, het stinken als gevolg van onvolledige verbranding, merk je uiteindelijk of de motor goed afgesteld staat. Tussentijds moet je soms de bougies reinigen, door de slechte verbranding slaan ze aan, wat weer als consequentie heeft dat de motor gaar hikken, of op 2 of 3 pitten gaat lopen.
Bij iedere verandering van afstelling aan de pomp, moet je vaak ook synchroon de ontsteking meenemen in de afstelling, dat hoeft niet met een stroboscoop, het kan op gevoel en gehoor. Ontsteking verdraaien bij een stationair toerental en daarna bij een hoger toerental idem, kijk hoe de motor loopt als je de ontsteking verdraait met een hoger toerental. De membraam is ook nog marginaal regelbaar en instelbaar, bij uittesten altijd afsluit pet terug monteren, zo niet trekt het systeem valse lucht. Instellen van de afstelhoogte kun je doen, door de pet eraf te nemen, de pal zonder al te veel tegendruk tegen de aanslag te draaien en af tekenen, middels een merk streepje met op de schroefdraad(een soortement van lampfitting) middels een stift of een zaagsnede.
Het is een enigszins wankel evenwicht, soms binnen het uur heb je de auto goed lopend, in het andere geval, ben je soms dagen, soms weken aan het tobben.
Soms loopt de auto koud goed echter warm helaas als een uitgaande nachtkaars, andersom is evenzo mogelijk.
Met enige regelmaat, is na het plaatsen van een nieuw membranen set, de hele evenwichtstand drastisch verstoord, dit heeft de maken met het verschil in starheid en stugheid. Het is een fabeltje dat pomp en luchtdrukmeter onlosmakend met elkaar verbonden zouden moeten zijn.
Persklepjes moeten eigenlijk ook allemaal even op hun werking gecontroleerd worden, aanzuigklepjes idem, daar denkt nooit iemand aan, echter hoort wel te gebeuren en ja dit kan helaas enkel door er aan te zuigen.
De pet waar de membranen zich in bevinden kan gecontroleerd worden op lekkages, door het gat af te sluiten waar de zwarte rubber o-ring in zit en door een slangaansluiting dicht te houden en aansluiting te blazen, respectievelijk te zuigen, datzelfde doe je daarna nog een keer andersom, de andere aansluiting dus. Zo controleer je zowel de grote, als ook de kleine membraan, in 75% werkt dit; In 25% van de gevallen echter niet helaas.
Soms zit een membraan verkeerd gemonteerd, of ontbreekt de revet of de rubber o-ring, welke voor de ventielwerking / de luchtstroom, als ook de drukregulatie zorgt tussen de 2 membraan helften.
De plunjers willen wel eens vastlopen, ik polijst ze doorgaans, met enige regelmaat moet ik echter ook een cilinderbusje vervangen, dit vanwege het feit dat er toch een braampje in zit, wat je niet goed verwijderd krijgt, met als gevolg dat de plunjer soms stokt in zijn zuiger slag.
De aansluitingen naar de choke zijn vaak inwendig verkalkt, waardoor het wax element onvoldoende snel verwarmt wordt en onvoldoende functioneert.
De stift in het waxchoke element zit met enige regelmaat op slot en moet dan gepolijst en gangbaar gemaakt worden.
Met enige regelmaat zijn de o-ringen rondom de verstuiver aansluiting, inwendig in het injectieblokje poreus of verpulvert, de consequentie is dat de pomp inwendig gaat lekken en dat er brandstof in de motorolie komt.
Soms heb je een lekkende verstuiver, een zogenaamde "pisser", de verstuivers kun je eventueel reviseren.
De doorstroom door de beide filters moet optimaal zijn, anders levert het systeem niet genoeg druk, om de persklepjes en verstuiver venturi te openen.
Met een injectiemotor op LPG rijden gaat prima, d.w.z. als je installatie door een vakkundig installateur ingebouwd is, de verschillen qua inbouw techniek en kennis zijn niet gering. De Kugelfischer pomp wordt aan alle kanten gesmeerd, met enige regelmaat een keer op benzine rijden volstaat. Het is wel zaak dat je de stuwpomp, uit kunt zetten middels een schakelaar.
Ik heb misschien al wel 300 keer aan een pomp gerommeld en gedokterd, toch incidenteel, dat is eerder uitzondering als regel hoor, komt het voor, dat je wel 40 uur of meer in een auto steekt, vooraleer hij echt loopt, zoals je uiteindelijk wil en wenst.
Een mens kan wat aftobben.
:roll:
Succes.

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 11:39
door Nanno
We zijn intussen natuurlijk wel benieuwd of er vorderingen zijn te melden over dit probleem, tomtom!

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 12:34
door tomtom
Helaas geen vorderingen (want....ook geen tijd :( )!

Re: Inhouden XN2 tussen 2000-3000 toeren

BerichtGeplaatst: 20 nov 2016, 21:58
door tomtom
Inmiddels wel vorderingen. De kop van de pomp stond (veel) te hoog waardoor een te rijk mengsel ontstond. Ik heb hem nu vrij behoorlijk aan het lopen (met name op snelheid gaat dat veel beter dan ooit) maar hij wandelt stationair nog tussen de 825-875 toeren (en dat wil ik niet) :( ! Iemand enig idee?