Pagina 1 van 1

koppakking vervangen

BerichtGeplaatst: 24 mei 2014, 10:28
door webcouw
Hi,

Na het starten geeft mijn 504, V6 C31 motor ZM, flink wat witte rook uit de uitlaat ook zie ik daar wat gele koelvloeistof druppelen. Volgens mij kan je dan 'veilig' concluderen dat de koppakking vervangen mag worden. :cry: Of kunnen er ook nog nadere dingen aan de hand zijn?

Ik kijk een beetje op tegen eendergelijk grote klus als beginnede sleutelaar, maar het lijkt me onzettend leuk om zelf te kunnen en ook beter voor mijn portemenee. Wat ik tot nu toe op de pagina van Frank Thunissen gelezen heb http://www.peugeot404vereniging.nl/inst ... vangen.htm

Ik wil eerst een complete lijst van de benogdheden maken. Zou ik zou iets ook kunnen bestllen bij het PCN magazijn?
Materiaal
[list=]2 koppakingen Cylinders
1 pakking voor de waterpomp
pakkingen uitlaat spruitstuk
Olie, koelvloeistof vervangen
kopervet[/list]

Gereedschap
[list=]Dopsleutel set
momentsleutel
voelermaatje
Plamuurmes/pakkingschraper
Schroevendraaiers
Perslucht
niet-pluizende doek
twee afgezaagde kopbouten ook geschikt of zelfs twee pijpjes van messing of Aluminium/Peugeot hulpstuk G-13 HX7 /666 [/list]

Informatie
[list=]voorgeschreven moment aandraaien koppbouten
Klepestelling maten[/list]

Heeft iemand de juiste momenten voor de bouten en klepstelling van 504 c31 V6 motor ZM :?:

Bij voorbaat dank voor de moeite.
Groet
Willem-Hein

Re: koppakking vervangen

BerichtGeplaatst: 24 mei 2014, 21:18
door Harrie
beste Willem-Hein,
voor een V6 is het een andere, véél pittiger en omvangrijker klus dan de -overigens uitstekende- beschrijving van Frank voor 404.
De distributie-deksel en krukas-poulie zullen er ook af moeten, de distributie zal los moeten en ooit weer 'op tijd'
gemonteerd. De carburateur, inlaatspruitstuk, hitteplaat in de V moeten allemaal gedemonteerd worden, en de
voorpijpen van de uitlaat moeten los.
Ik adviseer je om een werkplaatshandboek te zoeken ! indien dringend, wil wel e.e.a. voor je kopiëren uit mijn WPHB.
Aanhaalmomenten staan in het werkplaatshandboek. Hoe kleppen te stellen bij een V6 vind je in het topic onder "604" .
viewtopic.php?f=34&t=24859
met vr. groet, Harrie

Re: koppakking vervangen

BerichtGeplaatst: 24 mei 2014, 23:02
door Frank.04
Harrie heeft gelijk, mijn verhaal betreft de viercilinder.

De V6 is niet anderhalf maal, maar zeker vier maal zo ingewikkeld, en voor de beginnende sleutelaar sterk af te raden.

Daarnaast zijn de benodigde onderdelen (dubbele koppakking of complete set) moeilijk te vinden en behoorlijk prijzig.

Helaas weten garages dat ook, dus mijn advies zou zijn om er een andere motor in te zetten.

Gezien de huidige belastingwetgeving zijn er diverse (604) alternatieven voor weinig te koop.

Ja, ja, de een zijn dood is de ander zijn brood!

Succes met je beslissing, ik heb eventueel nog wel een los blok liggen trouwens.

Re: koppakking vervangen

BerichtGeplaatst: 25 mei 2014, 13:00
door webcouw
Hi Harry & Frank,

Bedankt voor jullie reaktie. Het werkt wel verhelderend. Na het lezen van het artikel van Frank in de Lion over de Tulpenrally, in het speciaal het huzarenstukje over het vervangen van de koppakking op een parkeerplaats in een avond, dacht ik ik dat dat wel een overzichtelijk klus voor een lang weekend zou kunenn zijn. Niet bedacht dat een 4 cylinder ff wat lastiger is dan een V6.

Ik heb inmiddels een werkplaatshandboek van een 604 waarin ook de V6 van de 504 wordt omschreven. Er gaan veel hoofdstukken over de cylinder kop, maar volgens mij is het met B4.001 - B4.032 redelijk compleet (b4.011 t/m b4.020 mis ik overigens). Heb er door heen gelezen en geconstateerd dat ik dit inderdaad niet zonder begeleiding en de redelijke exotische lijst met juiste gereedschappen kan uitvoeren, bij B4.010 was ik zo'n beetje de weg kwijt. De pakking zelf heb ik wel online gevonden overigens: http://www.serie04.com/fr/504-haut-mote ... oteur.html

Frank is het inbouwen van een andere motor niet minstens zo veel werk en complex? Voordeel lijk me wel dat ik dan ook in een keer de koppelingsplaten kan vernieuwen die aan vervanging toe zijn. Die 604 motor die je hebt liggen is die gereviseerd en wat voor type is het, ook V6 prv? Al met al is het een keuze tussen de kunidgheid ontwikkelen om zelf een motor te repareren of sparen om het te laten doen. Enig idee wat dit bij een gararge kost om te laten doen?

Groet Willem-Hein

Re: koppakking vervangen

BerichtGeplaatst: 25 mei 2014, 17:06
door joospeugeot
\

Re: koppakking vervangen

BerichtGeplaatst: 25 mei 2014, 17:20
door MarcoPeus
Echt geen klus voor een beginnend sleutelaar Willem-Hein. Zelfs de doorgewinterde monteur loopt tegen problemen aan waar hij een expert voor moet inschakelen (kop vlakken/krukas slijpen/klepzitting vervangen etc)
IK zou er niet aan beginnen. Aan de andere kant, als je t door een garage moet laten doen ben je snel een paar euro lichter en voor dat geld kun je ook vele gereedschap kopen, hulp inschakelen en laten doen (zoals die kop vlakken). Moet je alleen geen kopbout afbreken want dan gaat t alsnog veel geld kosten.

Re: koppakking vervangen

BerichtGeplaatst: 26 mei 2014, 10:27
door webcouw
Als ik dat zo lees is het het beste om de motor er met een ervaren sleutelaar er uit te halen en van een nieuwe kopppakking en koppelingspklaat te voorzien en meteen maar een te kijken of toerenteller weer aan de praat kan krijgen. Zijn er gereedschapssetjes om dit te doen te huur bij de pcn?

Wel lastig dat ik hem net naar Vence, Zuid-Frankrijk heb gereden alwaar ik woon. Genoeg ruimte om het op het terrein te repareren onder de palmboom is er alvast wel. 8) Ga eens kijken of ik hier in de buurt iemand kan vinden.

Bedankt voor jullie meedenken!
Groeten Willem-Hein

Re: koppakking vervangen

BerichtGeplaatst: 26 mei 2014, 20:27
door Michael
gewoon aan beginnen, niets te verliezen en veel ervaring rijker.
blok moet er toch uit.
ander blok kopen kan altijd nog, wl gaan de kopbouten gewoon los.

Re: koppakking vervangen

BerichtGeplaatst: 29 dec 2016, 16:20
door webcouw
Hi,

Ik ben aan de vernieuwing van kopppakking begonnen en een aardig stukje op weg nu, moet wel om de paar stappen naar de winkel voor een stuk passend gereedschap maar dat deert de pret niet. Zit nu een beetje vast, letterlijk, bij de nokkenas inbus bout 10 die ik niet los krijg: ik geef er elke dag een paar stevige rukken aan en heb het ingespoten met wd40. Ook deze bout moet toch tegen de klok in los gedraaid worden?

Heeft iemand tips om dit soort vastzittende bouten los te krijgen?

Afbeelding
Afbeelding

Groet Willem-Hein

Re: koppakking vervangen

BerichtGeplaatst: 29 dec 2016, 19:14
door A.B.203
Ik heb geen tips maar vind het wel prachtig dat je gewoon bent begonnen. Ben erg benieuwd hoe het afloopt cq of je het zo gerepareerd krijgt. Succes in ieder geval.

Re: koppakking vervangen

BerichtGeplaatst: 29 dec 2016, 19:58
door Pininfarina504
Misschien met een luchtsleutel, of anders de inbus dop even tijdelijk vastbakken
Vergeet niet de distributie ketting op te hangen, dus in de juiste stand op de vertanding laten zitten, onder en boven en ophangen aan bv. een staaldraad.
Als de ketting eraf floept, heb je nog heel wat meer werk te doen, zo weet ik uit ervaring.

Re: koppakking vervangen

BerichtGeplaatst: 30 dec 2016, 17:53
door webcouw
Bedankt voor beide tips, hopelijk kan ik met het ophangen van de distributie ketting de gereedschapset vermijden die volgens het garage handboek nodig is om koppakking te vervangen. Ik zal mijn voortgang op het forum melden.