Pagina 1 van 1

Waar zit mijn niveaumeter ?

BerichtGeplaatst: 09 jun 2004, 00:01
door Mark Coupe
Beste Peug-fanaten.

Ik heb een 504 coupe uit 1983 met een volledig autonome benzinemeter.
Ik heb zojuist weer 40 liter getankt en dan geeft 'ie nog geen kwart tank aan ! Bij remmen loopt de meter wel naar 'vol' maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat er iets is met de opnemer.

Maar waar vind ik die ?
Moet de tank er onderuit of is er een slimme truuk ?
In mijn haynes sleutelboek wordt ik niet wijzer, misschien hier

Re: Waar zit mijn niveaumeter ?

BerichtGeplaatst: 08 jul 2004, 00:05
door JT
Mark Coupe schreef:Beste Peug-fanaten.

Ik heb een 504 coupe uit 1983 met een volledig autonome benzinemeter.
...r, misschien hier


Hoi Mark,
Bij mijn Cabrio uit 73 heb ik de tank eronderuit moeten halen (roest verstopte vaak de filters en dus heb ik de tank met succes ge"coat"). In ieder geval bij mijn auto was de tank er verbazend makkelijk eronderuit te halen. Je kan het in je eentje:
-Reservewiel even eronderuit.
-Slangen van tank naar brandstoffilter loshalen
-In kofferbak de slang aan de onderkant van tank loshalen (platte schroevendraaier), ook het contact naar de drijver/dompelaar loshalen (onder mat)
- met 3 bouten aan de onderkant de tank loshalen, begin aan voorzijde, daar hangt ie ook nog aan een beugel. Dan de tank aan de achterkant naar beneden en iets naar achteren.
Ploink!

De drijver/dompelaar zit met 3 bouten vast, waarschijnlijk drijft ie niet meer zo.....

Succes!

Jan

Benzinemeter

BerichtGeplaatst: 25 okt 2005, 03:27
door Executive
Hierbij het antwoord wat ik onlangs kreeg van Harrie Sonderen (Peugeot expert) op een vraag van mij over de slechte werking van mijn benzinemeter(s). Het zou in de LION gepubliceerd worden, maar dat heb ik tot nog niet gezien. Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar wellicht heeft iemand hier wat aan.

***
De benzinemeter in het dashboard krijgt z'n "signaal" van de vlotter in de benzinetank. Aan deze vlotter zit een boogvormige weerstand, die al naar gelang de stand van de vlotter, dus het peil in de tank, meer of
minder weerstand biedt aan het stroompje door de benzinemeter
op het dashboard naar massa.
De benz.meter op het dashboard krijgt dus 12 Volt + , en massa fhankelijk van de stand van de vlotter.
Het probleem: Corrosie.
Door slecht kontakt door corrosie bij de vlotter of tank,
wisselt de weerstandwaarde sterk of maakt zelfs helemaal
geen kontakt meer met massa.
Oplossing: Verwijder de rubberen koffermat. Zoek het zwarte ronde plastic dekseltje dat de toegang tot de tankvlotter bied. Nu zie je de
bajonet-sluiting van de deksel van de vlotter in de tank. Aan het
lipje in het midden ("faston") zit een draad met kabelschoen. Deze
draad gaat naar het dashboard. De stalen ring van de bajonet
moet goed massa maken om een en ander goed te laten
functioneren.
De tankbevestiging bied na jaren rijden en oxyderen geen
goede massa meer, dus hier een draad monteren van
de bajonet naar een goed massapunt in de kofferruimte.
De draad kan door een kleine in te kepen ruimte in
de zwarte plastic deksel naar de kofferruimte lopen.
Zo zijn in de meeste gevallen de problemen
opgelost.
In het ergste geval (als dit niet helpt) is de weerstand van de vlotter defect of is er een probleem in de bekabeling, aansluiting of print van het dashboard. Voor de oplossing dus EERST beginnen, de vlotter van goede massa te voorzien (stap voor stap werken)!
***

Groet,
-- Joost

BerichtGeplaatst: 08 nov 2005, 21:29
door bonjour
Kijk dat is nog eens prima info.

Bedankt!!!!