koppeling problemen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

koppeling problemen

Berichtdoor R.v.d.Heijden » 04 dec 2016, 14:06

Ben met mijn 504 V6 injectie bezig , heeft 15 jaar stil gestaan heb o.a. alle remmen geheel gereviseerd. Het injectie systeem schoongemaakt enz.
Nu ben ik met een proefrit bezig en blijkt dat het intrappen van het koppelings pedaal enorm zwaar gaat , vervolgens gaat inschakelen goed en dan kan je je voet direct los
laten van de koppeling die dan vervolgens heel langzaam slippend omhoog komt.
Iets is er dus mis , maar wat ?

Wie kent dit en was is de oplossing ?
Groet , Richard
R.v.d.Heijden
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 12 mei 2014, 22:32

Re: koppeling problemen

Berichtdoor 604Symphony » 04 dec 2016, 18:05

Dag Richard,

Het is een hydraulische koppeling dat voorzien wordt van remvloeistof uit het reservoir. Er is een hydraulische pomp ter hoogte van je koppelings pedaal en een cilinder onder aan het blok die de koppeling in drukt. Het eerste dat ik zou doen is het systeem doorpompen met nieuwe remolie. Zorg voor voldoende remvloeistof in het reservoir. Er zit een ontluchtings nippel aan de cilinder. Daarna de stift van de cilinder gangbaar maken, ontluchtings nippel helemaal open. Ik denk dat dat het probleem is.
604Symphony
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 maart 2012, 23:49

Re: koppeling problemen

Berichtdoor marcel p » 04 dec 2016, 20:37

Wat ik meestal doe is zo'n ouderwetse olieklipje/spuitje vullen met remvloeistof. Vervolgens met een slangetje hierop de vloeistof oppompen via de ontluchtingsnippel van de cilinder op de bak. Uiteraard eerst de boel schoon en gangbaar maken. Mogelijk lekt de cilinder en moet deze uitelkaar. Hier zijn revisiesetjes voor. Bij de vloeistof oppompen zal het nivo in het hoofdremvloeistofreservoir toenemen. Hier wel even opletten.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: koppeling problemen

Berichtdoor johnssons » 04 dec 2016, 20:55

Of gewoon koppelingsplaat versleten! ... bij een versleten plaat komt het diafragma van de drukgroep naar buiten zodat alles zwaar gaat met intrappen en er weinig gevoel is in het aangrijpen van de plaat ..

Leuk klusje ....als je van sleutelen houdt ..

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: koppeling problemen

Berichtdoor 604Symphony » 05 dec 2016, 13:22

Op de manier van Marcel kan ook. Ik zou dan wel het slangetje van het remvloeistofreservoir halen en in een los potje hangen, anders krijg je weer oude remvloeistof in je reservoir. De aansluiting op het reservoir kun je afdoppen met een rubberen dopje van een ontluchtings nippel. Of het reservoir legen tot onder de aansluiting.
604Symphony
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 maart 2012, 23:49

Re: koppeling problemen

Berichtdoor Pininfarina504 » 05 dec 2016, 14:12

Indien een stukje rubber slang in de aanvoerleiding naar de onderste koppelingscilinder aanwezig, dan zit deze naar alle waarschijnlijkheid dicht/verstopt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: koppeling problemen

Berichtdoor R.v.d.Heijden » 11 dec 2016, 18:51

Ben er onder tussen wel achter dat de cylinder uit elkaar moet en een revisie set nodig hebt.
Maar wie weet waar deze te verkrijgen is of heeft iemand die toevallig ?
R.v.d.Heijden
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 12 mei 2014, 22:32

Re: koppeling problemen

Berichtdoor marcel p » 11 dec 2016, 20:58

Hallo,

Reparatieset cilinder versnellingsbak 208911.
Complete cilinder 208610.
Reparatieset cilinder bij koppelingspedaal 209905 of 209913,afhankelijk van chassisnummer. Vermoedelijk voor jou 209913.
Complete cilinder 209518.

Heb even gekeken voor je,maar www.serie04.com heeft het voor je. Deze Franse site kun je rechtsboven ook op nederlands zetten. Heb er zelf ook een paar keer wat besteld, geen probleem goed geregeld.
Tevens kun je Ko de fouw proberen of Karel Verhoeven. www.franzose.de of loeuwendoctor.de

Hiermee moet het gaan lukken.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: koppeling problemen

Berichtdoor R.v.d.Heijden » 11 dec 2016, 22:25

Super Marcel , ik ga hiermee aan de gang.Je hoort de uitslag nog.
Bedankt alvast
Gr. RIchard
R.v.d.Heijden
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 12 mei 2014, 22:32

Re: koppeling problemen

Berichtdoor A.B.203 » 12 dec 2016, 23:27

Als je lid bent van de Peugeotclub PCN is het gemakkelijk om daar te winkelen.
In Nederland kan je ook goed terecht bij Renkens Rohner, een internet leverancier met razendsnelle levering.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: koppeling problemen

Berichtdoor Frank.04 » 13 dec 2016, 09:48

Met betrekking tot het fenomeen van de traag terugkomende koppeling deel ik de mening van Pininfaria, een inwendig verstopte toevoerslang.

Ik weet even niet waar de conclusie van reviseren van de cilinders vandaan komt, als deze niet lekken en niet vastzitten lijkt me dat niet nodig en het bespaart je kosten en sleutelwerk.

Vooral de werkcilinder kan enorm vastzitten in de behuizing van de bak, dus weet waar je aan begint.

Het is natuurlijk wel leuk om allemaal nieuw spul te hebben....
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: koppeling problemen

Berichtdoor peerke » 13 dec 2016, 14:39

Heb net hetzelfde met mijn coupe meegemaakt. Idd de rubber slang vervangen en euvel verholpen
peerke
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 19 okt 2016, 18:09

Re: koppeling problemen

Berichtdoor R.v.d.Heijden » 13 dec 2016, 17:40

Wat ik tot nu toe heb ondernomen is ;
Als je de koppeling intrapt beweegt de arm naar de cylinder van de werkcylinder op de bak.
Heb de ontluchtingsnippel open gedraaid en daar komt zwarte olie uit en het niveau in het remvloeistofbakje zakt.
Ondertussen geconstateerd dat het afdichtingsrubber op de werkcylinder nu door het " rommelen " eraan lek is.
In de slag van het koppelingspedaal zit nu een stuk " vrije/loze " slag.
Hoe nu verder ?

Richard.
R.v.d.Heijden
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 12 mei 2014, 22:32

Re: koppeling problemen

Berichtdoor Pininfarina504 » 13 dec 2016, 22:46

Heel simpel hoor.
Beide koppelingscilinders even reviseren, de onderste kun je laten zitten als je hem niet los krijgt.
Kan met enige handigheid van buiten af.
Als het pedaal zwaar indrukt is er meestentijds een rubber slang inwendig stuk, te nauw geworden, of anders een stukje rubber in de leiding.
Peace of cake.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: koppeling problemen

Berichtdoor R.v.d.Heijden » 08 jan 2017, 12:31

Inderdaad , het euvel was een verstopte slang in de aanvoer naar de onderste cylinder , is nu vervangen en de koppeling werkt weer uitstekend !
Dank ieder voor het meedenken en de oplossing !

Groet , Richard.
R.v.d.Heijden
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 12 mei 2014, 22:32


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 10 gasten