Revisie/ reparatie injectiepomp

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Revisie/ reparatie injectiepomp

Berichtdoor Mcleyndert » 03 aug 2020, 10:50

Gisteren begon de injectiepomp van mijn 504 c14 Van 1978 ineens enorm te lekken aan de onderkant. Ik vermoed dat de rubber ringen van de 4 filterelementen (althans ik denk dat dat de vier elementen aan de onderzijde zijn...) aan vervanging toe zijn. Twee jaar geleden was het membraan al aan de beurt.
Ik vraag mij nu af wat het verstandigste is: alleen rubber ringen vervangen of alles volledig reviseren. De motor heeft altijd als een zonnetje gelopen en nooit problemen gegeven met koude en warme start.

Uiteraard ben ik ook op zoek naar een betrouwbaar adres waar ik dit kan laten doen.
Mcleyndert
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 mei 2020, 22:25

Re: Revisie/ reparatie injectiepomp

Berichtdoor johnssons » 03 aug 2020, 13:04

... is je benzineslang niet gescheurd of klemmetjes niet goed aangedraaid .. of wartel leiding naar injector niet goed vast ... het is benzine dus pas op!


John
Laatst bijgewerkt door johnssons op 04 aug 2020, 09:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Revisie/ reparatie injectiepomp

Berichtdoor Frank.04 » 03 aug 2020, 23:11

Oei, afwijkend van normaal ditmaal een heel slecht advies van Johnssons,

De bouten aan de onderkant ABSOLUUT NIET vaster draaien!

Er zitten geen messing ringetjes tussen, maar (in een tussenruimte) rubber O-ringen die af (moeten) dichten wanneer de bouten normaal vast zitten.

Vaster draaien heeft dus geen enkele zin en geeft risico op afbreken van de bout kop of beschadigen van de draad.

De rubber O-ringen zijn in de handel verkrijgbaar en kosten geen drol.

Reparatietijd: tien minuten

Reparatietijd voor een revisie: tien uur.

Maak zelf de keuze!

(maar ik zou zeggen: wat goed loopt lekker in elkaar laten, reviseren kan altijd nog)
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Revisie/ reparatie injectiepomp

Berichtdoor johnssons » 04 aug 2020, 08:55

... Yep ... geen koper maar rubber ... aandraaien heeft dan geen zin, dankie Frankie

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Revisie/ reparatie injectiepomp

Berichtdoor Frank.04 » 05 aug 2020, 00:14

Geen probleem John, het is alleen maar te waarderen dat je zo vaak goede adviezen geeft.

Blijf daar gerust mee door gaan!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Revisie/ reparatie injectiepomp

Berichtdoor Mcleyndert » 07 sep 2020, 15:06

Hi, het heeft even geduurd....lekkage was onvindbaar toen ik goed probeerde te localiseren waar het uitkwam. Circa 250 km gereden met verse brandblusser aan boord en zeer frequente stops om te checken op lekkages. Niets.
Na enkele weken stilstand is lekkage nu weer volledig terug en inmiddels gezien dat het uit een van de filter elementen onder aan het injectie blok komt.
Dus dat element er uit en nieuwe O ring erin. Lekkage is nu weg!

De kring die eruit kwam was enigzins conisch van vorm. De nieuwe zijn volledig rond. Daardoor blijf je een randje van de ring zien zitten als de bout volledig is aangedraaid. Heeft iemand hier ervaringen mee?
Mcleyndert
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 mei 2020, 22:25

Re: Revisie/ reparatie injectiepomp

Berichtdoor tomtom » 26 sep 2020, 16:38

Mcleyndert schreef:Hi, het heeft even geduurd....lekkage was onvindbaar toen ik goed probeerde te localiseren waar het uitkwam. Circa 250 km gereden met verse brandblusser aan boord en zeer frequente stops om te checken op lekkages. Niets.
Na enkele weken stilstand is lekkage nu weer volledig terug en inmiddels gezien dat het uit een van de filter elementen onder aan het injectie blok komt.
Dus dat element er uit en nieuwe O ring erin. Lekkage is nu weg!

De kring die eruit kwam was enigzins conisch van vorm. De nieuwe zijn volledig rond. Daardoor blijf je een randje van de ring zien zitten als de bout volledig is aangedraaid. Heeft iemand hier ervaringen mee?


Ik zou ze maar alle vier vervangen (die rubbers drogen uit en/of verharden door de benzine)! Daarnaast zijn het rubbers die je überhaupt niet moet zien omdat BINNENin de pomp afdichten en niet aan de buitenzijde.....
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Re: Revisie/ reparatie injectiepomp

Berichtdoor Pininfarina504 » 26 sep 2020, 22:24

Mcleyndert schreef:De kring die eruit kwam was enigzins conisch van vorm. De nieuwe zijn volledig rond. Daardoor blijf je een randje van de ring zien zitten als de bout volledig is aangedraaid. Heeft iemand hier ervaringen mee?


De ringetjes zijn rond, tevens vrij dun, worden vanzelf afgeplat naar verloop van tijd.
Hoeft niet 100% origineel te zijn, echter de pasvorm moet wel goed zijn en ze moeten zeker niet de dik zijn.
Allemaal niet heel erg spannend. Als de pasvorm niet correct is, krijg je vanzelf een lekkage.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten