Vraag over ruitenwissermoter

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Vraag over ruitenwissermoter

Berichtdoor Jerroen » 06 sep 2020, 10:07

Bij het klaarmaken van mijn 504 voor de APK kom ik erachter dat de ruitenwissermoter niet helemaal lekker werkt.

Op de eerste (langzame) stand werkt hij probleemloos maar bij de tweede (snelle) stand heeft hij net niet genoeg kracht om de ruitenwissers over de voorruit te trekken. Met de wissers van de ruit af werkt hij wel. Dit valt met name op als je sproeit, dan blijven de ruitenwissers midden op voorruit staan, totdat hij op de langzame stand de wissers terugzet.

Ik heb in het verleden de moter al eens gesmeerd met vet maar verder niet losgehaald.

Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben? Ik hoop overigens wel dat hij hiermee door de APK komt, de ruitenwissers en de sproeier werken immers wel.
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Re: Vraag over ruitenwissermoter

Berichtdoor Frank.04 » 06 sep 2020, 21:34

Even aandacht besteden aan je ruitenwisserasjes.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Vraag over ruitenwissermoter

Berichtdoor Jerroen » 07 sep 2020, 16:48

Vandaag toch even de zaak losgehaald. Het blijkt toch de moter zelf te zijn.

Heb even een filmpje op YouTube gezet.

Hier zie je dat hij langzamer gaat draaien als ik hem op de snelste stand zet. Ik vermoed slijtage in de moter, koolborstels oid. Weten of jullie deze los te vervangen zijn of zal ik de hele moter vervangen?

En nu toch de moter eraf was direct even de assen gesmeerd maar dat was het dus niet.

Het is een Bosch DHP 12 0390346091. Op Ebay kom ik wel diverse moteren tegen maar dan voor andere autos. Bv. deze, zou ik deze moter over kunnen zetten op het mechaniek van mijn moter?
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Re: Vraag over ruitenwissermoter

Berichtdoor johnssons » 08 sep 2020, 09:44

.... als je handig bent gaat het wel lukken ... mogelijk moet het armpje overgezet worden, lengte is belangrijk voor de slag van de rw-ers... verder kan deze ruitenwissermotor te hoog gemonteerd staan, dan ook het montagesteuntje aanpassen, anders past je parafan niet ... ik heb zelf een rw motor van een Saab ingebouwd, die draait sneller, zodat de rw-ers sneller over het raam slaan ...
Wat ik niet zo mooi vind aan jouw Ebayer is dat alles open ligt en dat er regenwater in de motor kan komen ..... je kunt ook even bij een van de mannetjes langsgaan die hebben alles liggen ...

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vraag over ruitenwissermoter

Berichtdoor Jerroen » 08 sep 2020, 19:55

Vandaag met mijn broertje de moter losgehaald en inderdaad het waren de koolborstels, of nog beter, het veertje achter 1 van de koolborstels was vergaan.
Met een veertje uit een balpen nu even opgelost voor de APK. De moter loopt nu weer probleemloos op 2 standen.
Ik ga nu even op zoek naar een setje nieuwe koolborstels.
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten