504 op gas?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

504 op gas?

Berichtdoor Jan Bert » 22 nov 2006, 22:27

Wie heeft recente informatie over het rijden met 504 2 liter motor op LPG?
Ik sta in dubio voor de keuze wel of niet.
Ik heb geharde uitlaatklep zetels, dit in combinatie met een perfecte afstelling zou het dan kunnen?

Bij een inbouwstation in Zeist (AGS) adviseerden ze mij om evt ook Flash Lube te gebruiken, om daarmee de kleppen nog beter te beschermen tegen inbranden.

Hoe staat het met de koeling. Is de koelcapaciteit bij een 504 voldoende om de extra warmte produktie op te vangen. Dus ook bij warm vakantie weer in Frankrijk 35+ C
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

lpg

Berichtdoor Pininfarina504 » 22 nov 2006, 22:37

Gaat allemaal goed als de fan maar netjes op tijd inslaat, met zekere regelmaat kleppen stellen, evt. 0.05mm ruimer zetten.
Dagelijks 5 min op benzine rijden, houd je de carburateur ook schoon en smeer je de klepzetels even.
Af en toe busje Molycoat, beetje bij de benzine, beetje bij de olie.
Jonkhart, vlakbij jou woonplaats verkoopt de busjes graag aan je.
Afstellen dat blijft, afhankelijk v/d kms die je rijdt, ik zelf ongeveer 5000km per maand, nou dan kom je echt om de twee maanden aan de beurt.Laatst even te nonchalant geweest, auto liep wat te laag stationair(onsteking te laat) en een backfire gehad, gelukkig alleen het complete filterhuis kapot en alleen veel rook echter gelukkig geen brand, er zit nog iemand op het forum die recentelijk hetzelfde fenomeen tegen het lijf liep, auto compleet uitgebrand, heb de foto's nog.
In dat opzicht is een elektronische onsteking voor een auto op LPG zeker een pré.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 25 nov 2006, 19:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Jan Bert » 22 nov 2006, 22:52

Je bedoelt een 123-ignition ontsteking? Ook die heb ik al 3,5 jaar naar volle tevredenheid. Ik rij 16000km/jaar. Dat betekend dus 1 a 2 keer per jaar kleppen stellen?
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Justice » 23 nov 2006, 22:51

Nu is je 504 origineel, ik zou daarom geen gas inbouwen. Het doet zoveel inbreuk op de originaliteit van de auto.

Je rijdt ook niet zo gek veel, natuurlijk is benzine duur, maar als je van plan bent je 504 lang te houden zou ik toch afzien van een gastank.
Justice to All
past:
1985 305 GL
1993 405 1.8 GRI
future:
505?
Justice
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 10 apr 2006, 16:49
Woonplaats: Plano, Texas, USA

Berichtdoor PeuTriton » 24 nov 2006, 00:08

Origineel is leuk, maar ook niet alles. Kleine wijzigingen (die later evt ook weer terug te draaien zijn) doen echt geen afbreuk aan een fantastische wagen :wink:
Bij mij is een electrofan uit een 405 geplaatst (vanwege beter koeling bij stationair of filerijden). Heb voor jou nog weinig ervaring in 35 graden met caravan helaas, dus weet niet of dan koeling voldoende is.

verkrijgbaarheid van LPG in buitenland is wat moeilijker; zijn wel tankboekjes te krijgen, maar fijner is als je gemakkelijk over kan schakelen op andere brandstof als dit nodig mocht zijn (is ook goede reden om je benzinesysteem niet te verwaarlozen :oops: ).
Ik zou in ieder geval kiezen voor een onderbouwgastank ipv in de kofferbak, zelfs met een break; mis de ruimte wel een beetje...
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor Koffiemolen » 24 nov 2006, 20:54

Mijn 504 had het al voor de revisie en restauaratie, maar heb hem toch laten zitten, hoewelik een originaliteitsfreak ben en maar 3000 km per jaar rijd.

Wel aan te bevelen: koprevisie met geharde klepzetels, netjes kleppe stellen en iets ruimer (wat Wim zegt), goede bobine, 123-ignition kan goed, hoeft niet, en niet te zware/ grote gastank, want dan gaat ie hangen of je hebt loadadjusteers nodig, maar dan verstoor je het natuurlijke zachte confort.

Ik heb er vorig jaar mee in de 2e canicule van Zuid-Frankrijk gezeten, 39 graden in de schaduw en ben daarin de Dentelles de Montmirail (15% helling, deels onverhard) over geweest. Blij was ik op dat moment niet met mijn navigator, maar mijn motortemp gaf geen krimp, bleef netjes ruim onder het rode gebied, met origineel koelsysteem, wel in optima forma (nieuwe radiateur en verder hele blok uit elkaar geweest en alle kanalen goed schoon). We hebben die dag rijdend in de witte 504 doorgebracht omdat het verder overal veel te heet was om te zitten.
Ik rijd wel heel regelmatig ook op benzine, hij loopt op beide voorbeeldig.

Ik zeg: doen.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: lpg

Berichtdoor Koffiemolen » 24 nov 2006, 20:54

Pininfarina504 schreef:Gaat allemaal goed als de fan maar netjes op tijd inslaat, met zekere regelmaat kleppen stellen, evt. 0.05mm ruimer zetten.
Af en toe busje Molycoat, beetje bij de benzine, beetje bij de olie.
Jonkhart, vlakbij jou woonplaats verkoopt de busjes graag aan je.
Afstellen dat blijft, afhankelijk v/d kms die je rijdt, ik zelf ongeveer 5000km per maand, nou dan kom je echt om de twee maanden aan de beurt.Laatst even te nonchalant geweest, auto liep wat te laag stationair(onsteking te laat) en een backfire gehad, gelukkig alleen het complete filterhuis kapot en alleen veel rook echter gelukkig geen brand, er zit nog iemand op het forum die recentelijk hetzelfde fenomeen tegen het lijf liep, auto compleet uitgebrand, heb de foto's nog.
In dat opzicht is een elektronische onsteking voor een auto op LPG zeker een pré.


Wim, wat doet die molykote (gebruik ik niet)?
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Jan Bert » 24 nov 2006, 22:05

Hebben jullie ook nog ervaring met flash lupe? Dit sapje wordt dmv een druppellaar op het systeem aangesloten. 1liter voor 10000km.
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Molykote

Berichtdoor Pininfarina504 » 24 nov 2006, 22:20

Molykote is een hoogwaardig smeermiddel, bevat klein percentage grafiet.
De naam Molykote heeft bij ons al jaren een bekendheid die nauwelijks nog te overtreffen is. En inderdaad is dit vanzelf zo gekomen. Vaste smeerstoffen werken op een manier dat de kleine deeltjes van het smeermiddel zich in de microscopisch kleine poriën en oneffenheden van het metaal inbedden en op deze manier het oppervlak gladder maken. Bovendien verbeteren de MOS-2-deeltjes de draai-eigenschappen aanmerkelijk bij een tekort aan olie (zoals bijv. tijdens het starten van een motor, die langere tijd heeft stilgestaan, optreedt). Juist voor oude motoren die al lang draaien is een Molykote-additief geschikt, omdat de groeven en beschadigde plaatsen in glijlagers worden opgevuld waardoor de draai-eigenschappen worden verbeterd.
Wanneer Molykote op de juiste wijze wordt gebruikt is dit een zegen voor oude motoren omdat ook met minder drukbestendige olie een maximale bedrijfszekerheid wordt gerealiseerd. Het is overigens een goed idee om voordat een gereviseerde motor opnieuw in elkaar wordt gezet de aan slijtage onderhevige onderdelen, zoals zuigers, klepstelen en lagerschaal van een laagje Molykote te voorzien (AF-coating genaamd), om reeds vanaf het begin de wrijving zoveel mogelijk te verminderen.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor PeuTriton » 25 nov 2006, 16:28

Mijn 504 TI is weer door de apk. Ben strikt lpg-rijder. Belangrijkste probleem was dan ook; jawel, hij wilde niet meer op benzine lopen. Een jaar lang (12.000 km) gewoon op LPG gereden. Wel af en toe op benzine tussendoor, maar dat ging snel bergafwaarts, op den duur op drie cilinders en met apk natuurlijk helemaal niet meer :(
Wist dat ik dat risico nam natuurlijk. Had wel de ambitie om benzine-systeem op orde te brengen, maar in de zomer is mijn 2e zoontje geboren en die had wat extra zorg nodig. Dus niet toe gekomen om probleem aan te pakken wanneer het zich voordoet.

Maar... Bieberg heeft het weer aan de gang gekregen! Vreesde de bekende vastgelopen plunjers, maar had erg vervuilde benzine in tank en leidingen :?: :?: :?:
Was geen roest of iets dergelijks. Jaar niet getankt. Misschien vocht in benzine, of zelfs olielek van oliecartertje van injectieblokje? Ik weet het niet, maar ik heb in ieder geval weer een herkansing om het 1 en ander weer terug op orde te krijgen.

Blijf op lpg rijden natuurlijk, maar wel elke keer op benzine starten en eindigen is voor mij wel raadzaam.
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor Koffiemolen » 25 nov 2006, 21:35

Wim, dank voor de uitleg. Ik zal het eens inslaan.

PeuTriton gefeliciteerd!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Ed » 30 nov 2006, 21:22

Ik rij nu 20000 km op gas, nieuw ingebouwd achter onder. Ook direct Flash lube ingebouwd. De uitlaatkleppen heb ik iets ruimer gesteld (+ 0,05). Ik heb nu twee keer de speling gecontroleerd en er was niets aan de hand, gewoon perfect er brandt dus niets in. En ik heb geen geharde kleppen! Rij wel regelmatig (1* per week) even op benzine en rij gewoon rustig.

Een extra fan is wel aan te bevelen. In de file zomers als het echt warm is wil de boel aardig oplopen. Spal levert prima fans die goed betaalbaar zijn en die je ook kan schakelen op het bestaande thermokoppel. Je kan ook een VW thermokoppel van een oude golf inbouwen die schakelt met twee momenten. Je kan dan eerst de gewone fan inschakelen en als die het niet redt gaat de electrische erbij. Vergeet niet dat een extra fan (voor je radiator, erachter is geen plek) je koelvermogen ook iets doet afnemen... :D
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor Bert » 01 dec 2006, 11:44

de uitlaatkleppen mogen gewoon op 0,25 mm blijven , alleen de inlaatkleppen moet 0,05mm wijder gesteld worden dus 0,15 mm i.p.v 0,10mm
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Dick » 01 dec 2006, 12:16

Ik heb inmiddels een dikke 10.000 kilometer op gas gereden, zonder noemenswaardige problemen. Heb wel geharde kleppen, mn eerste cylinderkop gaf het al vrij snel op. Verder ben ik een stukje vermogen kwijt, maar ik ben zeker heel tevreden.
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Ed » 01 dec 2006, 13:20

Even herstellen: de inlaatkleppen blijven gewoon op 0,10 en de uitlaatkleppen, die de temperatuur voor hun kiezen krijgen gaan naar 0, 30. Zeker niet andersom! De inlaatkleppen worden al extra gekoeld door de instromende lucht.
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor PeuTriton » 01 dec 2006, 16:22

die verschillende theoriën over kleppenspeling zijn erg boeiend :o

Zal eens kijken welke klepspeling ik met mijn sleutelmaatje ingesteld heb...
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

504 op lpg

Berichtdoor Pininfarina504 » 01 dec 2006, 20:15

Heb nu 24000km(van 60000 naar 84000km) gereden vanaf dit jaar juni , met origineel hollandse 504GL Automaat, vandaag kleppen en onsteking weer gesteld, motor begon slechter stationair te lopen, af en toe even op drie pitten. De derde keer dat ik de auto afstel, vanaf inbouw lpg in mei, had de uitlaatklepspeling al eerder op 0,30 gezet over pakweg 15000km is het gedaan met de klepzetels, kan ik nu al horen en merken aan 't rijden, metaal van de klepzetels wordt successievelijk opgevreten door de hitte.
Enfin koppie er even af en nieuwe klepzetels en we kunnen weer blazen.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Jan Bert » 02 dec 2006, 00:23

Dick, wat is de reden dat jouw cilinderkop het snel begaf na de gas installatie? Was ie al slecht, of is er een andere oorzaak. Mijn motor heeft inmiddels 227000km gedraaid, en vanaf 140000km met geharde klepzetels.
JB
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor PeuTriton » 02 dec 2006, 00:39

bij mij staat inlaat op 15, uitlaat op 30...
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor Ed » 02 dec 2006, 00:48

als je de inlaatkleppen ruimer stelt, staan ze iets langer dicht en wordt de vulling van je cylinders iets minder. Het vermogen van de motor neemt dan meer af dan nodig is. Deze kunnen rustig op 0,10 staan, ze worden toch goed gekoeld, zowel op gas als benzine, door de koude ingezogen lucht. De uitlaatkleppen worden op gas wel warmer, daar stromen de hetere gassen langs. Deze moeten wel langer dicht om de warmte af te kunnen dragen aan de klepzetels. Voor het vermogen maakt dat weer minder uit! :-)
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor PeuTriton » 02 dec 2006, 14:52

ok. Duidelijk :!:

Zo ga ik ze de volgende keer ook stellen. :wink:
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor Jerroen » 02 dec 2006, 18:26

Mijn 504 rijdt ook op gas geen problemen. Er zaten eerst geen hulpveren onder en met de 80 liter tank hing hij goed achterover. Even een setje HD hulpveren gehaald bij Carsupport en hij staat weer recht.

Met Flash Lupe heb ik wel ervaring maar dan niet in de 504, ik heb onlangs gas in laten bouwen in mijn Nissan en daar kwam ik ineens dat potje tegen.

Voor de rest loopt hij prima en heel rustig op LPG, de olie blijft lekker schoon en het scheelt aan de pomp :mrgreen:
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten