Aanrijding: voorschade 504

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Aanrijding: voorschade 504

Berichtdoor PeuTriton » 05 dec 2006, 22:30

:(
Vandaag stond mijn vrouw schuin achter een auto met aanhanger te wachten voor een t-splitsing. Auto met aanhanger besloot achteruit te gaan rijden en zag de 504 over het hoofd... zijkant van aanhangwagen middenvoor in front van 504 gebeukt. :(

Afbeelding

Afbeelding

heb schade nog niet in het licht kunnen bekijken, maar bumper is over de hele breedte vervormt en zit zelfs tegen de knipperlichten aan. Ook de hoek om trekt de bumper aan de zijschermen, kan de schade hier nog niet goed bekijken. Beide voordelen moeten in ieder geval vervangen... Voordeel zit onder mijn motorkap geduwd, weet niet of ik hem fatsoenlijk dicht ga krijgen na opening...

Iemand ervaring :?:
Gewone erkende schadespecialist of restaurateur?
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor Kip » 05 dec 2006, 22:42

Echt zonde, wat een sukkel zeg
203 C
304S cabrio
304 SLS sedan
205 CT
206 cc
505 sedan automatic
106 automatic
Avatar gebruiker
Kip
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 10 aug 2006, 23:24
Woonplaats: Apeldoorn

Berichtdoor Gilletti » 05 dec 2006, 23:13

Erg zonde! :(

Succes met de afhandeling.
Hoe ben je verzekerd?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor PeuTriton » 05 dec 2006, 23:26

verzekerd via Lion classique (gewoon WA) natuurlijk. Lijkt me toch een verzekeringsverhaal van de andere partij, of bemiddelt mijn verzekering hier ook in?
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor Gilletti » 05 dec 2006, 23:43

Bij Casco was het wellicht wat makkelijker geweest om snel schadeloos gesteld te worden.
Ook is het nu een verhaal dagwaarde versus kosten herstel/restwaarde.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor 403B-1963 » 06 dec 2006, 01:28

Het is wel een periode van schades hoor.

Eerst Tjark en nu jij (jullie) weer.

We proberen de Klassieke Leeuw in ere en rijdend te houden :!: :!: :(
Maar het lijkt wel of iets of iemand dit tegen wil houden. :x

Sterkte met de reparatie en de schuldvraag.

GroetenBevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor PeuTriton » 06 dec 2006, 15:22

tja, Tjark is wel heel wat slechter af, heeft zelfs nog weinig kunnen genieten van zijn unieke vondst.
Ga zo maar eens de boeven bellen...
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor PeuTriton » 06 dec 2006, 15:39

net even gebeld met de schadeveroorzakers,

die willen schikken! Maar onderschatten de dagwaarde van mijn 504 nogal. Ze vinden het vooral balen dat ze een'oude auto geraakt hebben. Voorstel was een paar honderd euro overmaken... :x

Is natuurlijk niet genoeg. Vrees wel als we het verzekeringstraject beginnen, de dagwaarde wel eens tegen kan vallen. Lion classique maakte telefonisch een grove schatting van de schade van 2500 euro (om in eerste instantie te claimen en schade-expert van tegenpartij te laten komen). Als dagwaarde daar onder ligt (en dat vrees ik van wel met mijn wat slordige laklaag en gescheurde lederen bekleding op het moment) dan is ie gelijk total los door deze deukjes :!: :? :shock:

Wie heeft ervaring met dagwaarde inschattingen? Wie durft een schatting te geven van de reparatiekosten? :?: :oops:
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor Jeetje » 06 dec 2006, 16:19

Heb je geen rechtsbijstandverzekering? Als dat wel het geval is, de schade daar meteen melden. Die zorgt dan voor een expert en zal voor het verhaal van de schade op de (maatschappij) van de tegenpartij zorgdragen.

Als je geen rechtsbijstandverzekering hebt, moet je het zelf doen. Dat valt eigenlijk best wel mee, zeker als er een door beide partijen getekend schadeformulier is waaruit onomstotelijk blijkt dat de tegenpartij aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade.

Als dat het geval is, moet je eerst naar een schadehersteller en laat je de schade even beoordelen én je maakt een afspraak met de reparateur wanneer je de auto voor een expertise zou kunnen brengen.

Met die informatie bel je de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij en deze stel je -telefonisch- aansprakelijk voor de schade aan je auto en je vraagt aan deze maatschappij dat zij een expert inschakelen en dat die expert op de met de reparateur afgesproken datum de auto bij de reparateur kan beoordelen en op basis van dit bezoek een expertiserapport kan opmaken/uitbrengen (hou er wel rekening mee dat je auto die dag van 's ochtends 8:30 uur tot 17:00 uur bij die reparateur moet staan). Vervolgens vraag je de adresgegevens en het schadenummer aan de betreffende verzekeraar.

Daarna stel je de maatschappij van de tegenpartij schriftelijk aansprakelijk onder vermelding van haar schadenummer en je vraagt om afwikkeling van de schade op basis van het expertiserapport én je vordert bovendien alle extra kosten (zoals vervangend vervoer tijdens expertise en/of reparatie; waarbij de tegenpartij overigens op grond van jurisprudentie maar 75% hoeft te vergoeden vanwege het zogenaamde 'stilstandvoordeel'). Stuur dan ook meteen even een kopie van het door beide partijen getekende schadeformulier mee als bewijs van de schade en betrokkenheid van de tegenpartij.

Daarnaast heb je recht op vergoeding van de wettelijke rente over de gehele schade vanaf schadedatum (4% op jaarbasis en niet cumulatief).

Verzekeringsmaatschappij hebben een schaderegelingsverplichting en jij hebt als benadeelde een zogenaamd rechtstreeks vorderingsrecht: je mag je met andere woorden rechtstreeks tot de maatschappij van de tegenpartij wenden (ookal wil de tegenpartij dat niet) en die móet de schade in behandeling nemen!

Als je de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij niet weet, stuur me dan maar even een pb'tje met het kenteken van de tegenpartij en de schadedatum en dan zoek ik het wel even voor je op!

Ennuh dan nog even een tip:

De (Nederlandse) maatschappij 'verjuridiseert' heel erg en een goede rechtsbijstandverzekering is absoluut een aanrader!(meteen afsluiten dus!)

Nog vragen? Laat maar even weten! :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor risky » 06 dec 2006, 21:36

shit balen joh
maar je 504 word niet zomaar totaal los verklaard
je moet een oldtimer taxateur van de tegen partij vragen
dus contact opnemen met de verzekering van de tegenpartij
heb ik ook gedaan die weten tenminste waar ze over praten
zijn gelukkig 2 losse delen en een bumper
ik heb nog wel een grill voor je liggen mag je zo hebben
gr dirk
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor JT » 06 dec 2006, 23:32

Ik las laatst ook ergens iets over "emotionele waarde".
De schade-veroorzakende partij moest de herstelling compleet betalen, ook al was die boven de economische dagwaarde. Moest wel door de rechter beslist worden. Die auto was in concours-staat.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Gilletti » 07 dec 2006, 00:01

JT schreef:Ik las laatst ook ergens iets over "emotionele waarde".
De schade-veroorzakende partij moest de herstelling compleet betalen, ook al was die boven de economische dagwaarde. Moest wel door de rechter beslist worden. Die auto was in concours-staat.


Volgens mij was dat een stukje van ceegee (vh. Vectorix).
Kan het nu zo gauw even niet vinden...
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Jeetje » 07 dec 2006, 00:54

Dat geldt alleen bij hele bijzondere en zeldzame auto's die niet zomaar ergens te koop zijn...

Voor een 504 geldt dat (nog?) niet.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor PeuTriton » 07 dec 2006, 13:09

Volgende week woensdag expertise! Nu zorgen dat mijn dagwaarde op dat moment ook enigzins reeel ingeschat wordt. Want wil voorkomen dat bedragen voor schade en dagwaarde te dicht bij elkaar komen te liggen. Dus poetsen en nog meer poetsen (iemand nog een mooi interieur te leen? grapje!).

@ Jeetje; duidelijke (beroepsmatige?) uitleg! Ben nu dankzij de uitleg goed op weg!

@ Risky; is jouw grille een 78-79 grille? Wacht nog wel even schaderapport van verzekeraar af...
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor Jeetje » 07 dec 2006, 13:55

Als de schade meer dan de dagwaarde bedraagt, gaat de auto 'economisch' total loss. Dat betekent dat je in principe de dagwaarde voor het voertuig krijgt en dus niet de herstelkosten.

Van de maatschappij van de tegenpartij krijg je in principe de vastgestelde dagwaarde minus de waarde van de restanten.

Je mag er vervolgens voor kiezen om de restanten zelf te houden en dan moet je bezien of je de auto voor het bedrag dat je van de maatschappij van de tegenpartij krijgt niet tóch kunt repareren. Vaak lukt dat wel, zeker als je gebruik maakt van gebruikte onderdelen en je met het schadeherstelbedrijf afspraken kunt maken met betrekking tot de herstelkosten (demonteer je zelf? Wat is mogelijk met het spuitwerk? etcetera), want in deze gevallen spant het er vaak om of het voertuig wel (economisch) total loss gaat, of niet. Het verschil tussen de daadwerkelijke herstelkosten en het bedrag dat je krijgt (dagwaarde minus restantwaarde) is namelijk vaak niet ze heel er groot/onoverkomelijk.

Je kunt overigens in dit geval ook afstand doen van de restanten. De waarde van de restanten worden bepaald door de expert door een aantal opkopers te benaderen en te vragen wat zij voor het wrak -ongezien- willen betalen. Voor dat bedrag verplicht de opkoper zich om het wrak te 'kopen'. Als je dan afstand doet van het wrak, krijg je -dus- wel de dagwaarde: de uitkering van de maatschappij van de tegenpartij plús de waarde van de restanten vormen immers samen de dagwaarde...

Het kan ook zijn dat de schade, c.q. de reparatiekosten de dagwaarde vér overstijgt. Dan gaat het bovenstaande verhaal eveneens op, alleen zul je dan waarschijnlijk de auto niet kunnen laten repareren voor het bedrag dat je van de maatschappij van de tegenpartij krijgt.

Voorbeeld met (hypothetische) bedragen:

Schade aan auto: € 2.750,00 (reparatiekosten)
Dagwaarde auto: € 2.500,00 (vastgesteld door expert)
Waarde restanten: € 500,00 (geboden door opkoper)

In bovengenoemd voorbeeld zijn de schaderegelingsmogelijkheden dus de volgende:

1) Je 'vangt' € 2.000,00 van de maatschappij van de tegenpartij (dagwaarde minus restwaarde) en je behoudt de auto zelf. Je moet vervolgens proberen om de auto voor die € 2.000,00 te laten repareren. Vaak lukt dat wel (zie hierboven)

2) Je krijgt € 2.000,00 van de maatschappij van de tegenpartij én je ontvangt € 500,00 (plus een vrijwaringsbewijs) van de opkoper. Dan heb je dus € 2.500,00 (de dagwaarde ontvangen), maar je hebt wel geen auto meer...

Laat je overigens niet in de maling nemen door een expert! De experts willen nogal eens wat aan de lage kant zitten met hun voorgestelde dagwaarde. Als je goede argumenten hebt, kun je zomaar een paar honderd euri 'erbij l*llen'.

Overigens: de dagwaarde is de waarde die de auto vertegenwoordigde vóór het ontstaan van de schade. Dat betekent dat je in principe voor dat bedrag een auto van hetzelfde bouwjaar, dezelfde staat, toestand en uitvoering, hetzelfde kilometrage moet kunnen kopen. Maar let wel: niet bij een handelaar, maar in de particuliere markt (want een handelaar wil er vaak winst op maken, geeft wellicht garantie (moet in de verkoopprijs verdisconteerd worden), heeft (bedrijfs)kosten die hij doorberekend in een verkoopprijs, etcetera, etcetera).

Juist bij een klassieker is het -dus- moeilijk om een goede dagwaarde vast te stellen en je kunt daar zelf toch wel een rol in spelen! Kijk even op bijvoorbeeld autotrader of autotrack voor welk bedrag daar 504's die vergelijkbaar zijn met jouw auto te koop staan. De dagwaarde zou dan heel dicht bij die waarde moeten liggen...

Kom je er met de expert niet uit en is de dagwaarde die de expert voorstelt onverhoopt naar jouw mening écht veel te laag, heb je altijd nog de mogelijkheid van contra-expertise.

Dan schakel je zélf (nog) een expert in die een en ander nogmaals beoordeelt. Die contra-expert moet je wel zelf eerst betalen (ca. € 200,00). Als die expert jou echter gelijk geeft en de dagwaarde is door de eerste expert echt te laag vastgesteld, dient de maatschappij van de tegenpartij ook de kosten van die contra-expertise te betalen. Als de contra-expert echter de mening van de oorspronkelijke expert deelt, blijven de kosten van/voor de contra-expertise voor eigen rekening...

In 99 van de 100 gevallen komt het echter niet zo ver.

Zo... Dat is weer een lap tekst...

Hopelijk wel interessant. Ik zou er nog véél meer over kunnen vertellen, maar mocht je nog specifieke vragen hebben, hoor ik 't wel!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor PeuTriton » 07 dec 2006, 16:23

Tjeezusss, je hebt er nog lol in ook!! :D

Ik zal de komende dagen de info eens op een rijtje zetten, inderdaad eens neuzen in advertenties. Heb ook al prijsopgaaf gedaan voor vervangende onderdelen, en een inschatting van de uren. Volgens mij zit ik nog wel 'safe' (geen total loss), maar het zal er om hangen. Mijn auto is moeders mooiste (nog) niet.
:-|

Een mapje met onderhoudskosten, verse apk, recent vervangen onderdelen, het weegt allemaal mee.
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor Jeetje » 07 dec 2006, 17:36

Tja... Ik zit op m'n werk én op 't forum en door af en toe wat werkgerelateers op het forum te plaatsen, kan ik m'n aanwezigheid op het forum naar m'n baas toe verantwoorden... :wink:


:lol: :lol: :lol: :lol:

Oh ja... Eeeeehhhhh....

Wil je je auto écht goed verzekeren? Kijk dan eens op www.traceerpolis.nl!

En wil je een héle goede maar wel goedkope zorgverzekering, kijk dan eens op www.geijsel.nl ...

Zo: m'n aanwezigheid is weer verantwoord... :oops:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor M. van der Meulen » 07 dec 2006, 18:15

Heren moderatoren:

Ik zou er wel wat in zien als er een apart topic wordt geopend of een "sticky" bij een topic wat speciaal gaat over schades, de afhandeling ervan, verzekeringskwesties en dergelijke, waar je heel gemakkelijk op kan terugvallen als je zelf eens schade oploopt of speciaal een bericht op dit terrein hebt. Zou dat mogelijk zijn? Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Jeetje » 07 dec 2006, 22:46

Je kunt mij ook gewoon een pb'tje sturen.... :lol:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor risky » 07 dec 2006, 23:48

euh,dat weet ik niet zwartplastic met 2 crome strippen en een leeuw van crome op het plastic
maar wel in perfecte staat
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

bumperkus

Berichtdoor Pininfarina504 » 08 dec 2006, 00:57

Vanochtend met mijn 504GLD ter hoogte van Heusden acherop plotseling remmende auto gegleden, zag het aankomen en wist dat ik het niet zou halen. Ben er met een goede 15km per uur tegen aan gebotst, verkeerde in de veronderstelling dat op zijn minst heel de kunsstof achterbumper v/d tegenpartij in de kreukels zou zitten.
Na snelle controle door beide partijen in de stromende regen, konden we niets anders dan concluderen dat we geen van beide schade hadden, ongeloofelijk gewoon.Hebben telefoonnummers uitgewisseld, niets meer vernomen,puur geluk en zijn auto naar ik denk een leasebak.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor PeuTriton » 13 dec 2006, 22:55

expertise uitgesteld, auto even onmisbaar, persoonlijke omstandigheden, bedankt voor adviezen zover, wordt vervolgd
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor PeuTriton » 22 dec 2006, 15:54

vandaag expertise gehad. Schadebedrag is vastgesteld op 1000 euro, zonder gedoe met restwaarde en dagwaarde. Op basis van onderdeelkosten (2e hands grille en bumper, nieuw verbindingsstuk en nieuwe keienvanger) en geschatte uren/spuiten heeft het schadebedrijf in kwestie toegezegd voor dit bedrag te kunnen repareren.

Wat mij betreft prima deal. Schadeformulier ondertekend. Nog even groen sein van verzekeraar afwachten en dan afspraak maken met schadebedrijf!

@Risky: waar ligt kortenhoef ergens??
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor chr. » 22 dec 2006, 18:17

kortenhoef ligt tussen hilversum en s'gravenland.
het makkelijkst hilversum uit richting nederhorst den berg
1 ste afslag vanuit hilversum op de n201 is s'gravenland/kortenhoef.

waar moet je wezen in kortenhoef ivm uitleg route?
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor risky » 22 dec 2006, 18:36

je hebt een pb
gr dirk
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Volgende

Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten