Heb je geen rechtsbijstandverzekering? Als dat wel het geval is, de schade daar meteen melden. Die zorgt dan voor een expert en zal voor het verhaal van de schade op de (maatschappij) van de tegenpartij zorgdragen.
Als je geen rechtsbijstandverzekering hebt, moet je het zelf doen. Dat valt eigenlijk best wel mee, zeker als er een door beide partijen getekend schadeformulier is waaruit onomstotelijk blijkt dat de tegenpartij aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade.
Als dat het geval is, moet je eerst naar een schadehersteller en laat je de schade even beoordelen én je maakt een afspraak met de reparateur wanneer je de auto voor een expertise zou kunnen brengen.
Met die informatie bel je de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij en deze stel je -telefonisch- aansprakelijk voor de schade aan je auto en je vraagt aan deze maatschappij dat zij een expert inschakelen en dat die expert op de met de reparateur afgesproken datum de auto bij de reparateur kan beoordelen en op basis van dit bezoek een expertiserapport kan opmaken/uitbrengen (hou er wel rekening mee dat je auto die dag van 's ochtends 8:30 uur tot 17:00 uur bij die reparateur moet staan). Vervolgens vraag je de adresgegevens en het schadenummer aan de betreffende verzekeraar.
Daarna stel je de maatschappij van de tegenpartij schriftelijk aansprakelijk onder vermelding van haar schadenummer en je vraagt om afwikkeling van de schade op basis van het expertiserapport én je vordert bovendien alle extra kosten (zoals vervangend vervoer tijdens expertise en/of reparatie; waarbij de tegenpartij overigens op grond van jurisprudentie maar 75% hoeft te vergoeden vanwege het zogenaamde 'stilstandvoordeel'). Stuur dan ook meteen even een kopie van het door beide partijen getekende schadeformulier mee als bewijs van de schade en betrokkenheid van de tegenpartij.
Daarnaast heb je recht op vergoeding van de wettelijke rente over de gehele schade vanaf schadedatum (4% op jaarbasis en niet cumulatief).
Verzekeringsmaatschappij hebben een schaderegelingsverplichting en jij hebt als benadeelde een zogenaamd rechtstreeks vorderingsrecht: je mag je met andere woorden rechtstreeks tot de maatschappij van de tegenpartij wenden (ookal wil de tegenpartij dat niet) en die móet de schade in behandeling nemen!
Als je de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij niet weet, stuur me dan maar even een pb'tje met het kenteken van de tegenpartij en de schadedatum en dan zoek ik het wel even voor je op!
Ennuh dan nog even een tip:
De (Nederlandse) maatschappij 'verjuridiseert' heel erg en een goede rechtsbijstandverzekering is absoluut een aanrader!(meteen afsluiten dus!)
Nog vragen? Laat maar even weten!