Koppakking Coupe V6 1979 vervangen ?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Koppakking Coupe V6 1979 vervangen ?

Berichtdoor pietro » 28 dec 2006, 16:22

Heren,

Na veel draaien denk ik dat ik een flinke klus voor de boeg heb. :?
Sinds enkele weken loopt mijn expansievat af en toe vol, en is de
koelvoeistof wat gekleurd. In de radiator komt dan flink schuim zitten.
Verwarming valt af en toe uit. En de bekende mayonaise in de ontluchting.
ook zag ik vandaag wat waterdruppels aan de oliepeilstok hangen.
Motor loopt verder uitstekend en verbruikt geen koelvloeistof.
Gaat dus om een V6 2.7 met aluminium kleppendeksel.
Heb laatst de kleppen gesteld wat al een flinke klus is.

Wie heeft er tips voor me, of 2 koppakkingen ? :?:

mvg, Pietro
1977 504 CC V6
1979 504 C V6
1983 V45 Sabre
1986 Typ44-100
1997 CLX Break
Avatar gebruiker
pietro
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 18 jun 2006, 22:28
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor leffe 404 » 29 dec 2006, 13:55

sterkte, t is een flinke klus, maar niet ondoenbaar
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Tip

Berichtdoor Pininfarina504 » 29 dec 2006, 19:47

Zorg dat je de distributie ketting met een haak of touwtje lcht en continue op spanning houdt, als je hem maar even laat vieren heb je nog veel meer werk, moet de hele distributiepan er af en moet je van meet af aan beginnen bij de basisafstelling.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor kch » 29 dec 2006, 23:12

Als ik je een goede tip mag geven; haal de motor eruit (of laat de motor eruit halen) en breng de motor naar een revisie bedrijf om niet alleen de koppakkingen te verangen maar ook de voetpakkingen van de cylinderbussen. Dit zijn de stalen bussen die in het aluminium blok zitten. Als je de kop licht komt waarschijnlijk minstens 1 cylinderbus los te zitten. Dan moet er een nieuwe voetpakking onder en moet de krukas eruit.... Al je de voetpakking niet vernieuwt krijg je (bij de losse bus) weer lekkage en dus water in de olie.
Al met al toch een behoorlijke klus, maar als je auto het waard is moet je het toch maar doen. Een schrale troost is dat de kwaliteit van de nieuwere pakkingen beter is en dit grapje waarschijnlijk hierna nooit meer nodig is. Let er wel op dat er moderne pakkingen gebruikt worden, eventueel van volvo (uit de 264 of 760) of renault. Voor mijn 604 GTI 2,8 liter was via peugeot niets meer te krijgen. Gebruik voor de voetpakkingen niet de originele papieren pakking maar de aluminium voetpakkingen. In mijn 604 zijn de voetpakkingen van een volvo gemonteerd. Ik dacht dat de renault alpine V6 turbo ook de 2,7 liter motor had en deze pakkingen zijn nog verkrijgbaar.
Als de motor eruit is heb je veel minder werk met demontage en montage van de motor vooral als blijkt dat de voetpakking moet worden vervangen.
Peugeot 508 GT HDI 2.2 aut. 2012
604 GTI Automatique 1983
505 SR 1982
404 1.6 1973
206 GTI
Volvo XC70 2.5T 2007
Volvo 940 turbo 1993
604 SRD turbo 1983 (geschorst)
VW kever 1968 (geschorst)
kch
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 27 aug 2004, 20:14
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor pietro » 31 dec 2006, 15:30

Hoi KCH,

Da's inderdaad een goeie tip. Waar kan ik trouwens de motorcode vinden, ik vermoed dat ik ook een 2.8 motor heb maar weet dat niet zeker. Ik heb nl alu deksels, en dat zou de 2.8 zijn is me ooit vertelt.
Ik heb nu ook water in de olie, dus ip zou het kunnen zijn dat ik nu
al een kapotte voetpakking heb.
En jij raadt me dus aan te gaan shoppen bij Renault/Volvo.
Zal dat eens gaan doen in het nieuwe jaar.
1977 504 CC V6
1979 504 C V6
1983 V45 Sabre
1986 Typ44-100
1997 CLX Break
Avatar gebruiker
pietro
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 18 jun 2006, 22:28
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor kch » 31 dec 2006, 22:02

Hallo Pietro,

De motorcode van de 2,7 injectie is ZMJ en die van de 2,8 liter is ZNJ. De alu klepdeksels duiden niet op een 2,8 liter, deze worden op alle injecties toegepast. Origineel heeft de 504 coupe V6 een 2,7 liter motor, alleen de 604 modeljaar 1984 (GTI) heeft de 2,8 liter.
Het kan natuurlijk zijn dat er een andere motor in ligt, ik heb zelf een 504 coupe van 1976 met een 2,8 liter injectie motor gehad.
Betreft de voetpakking, de krukas hoeft er niet uit maar het carter moet er wel onderuit. Daarvoor is het noodzakelijk de motor uit de auto te halen. Als de kop eraf is, kunnen de zuigers er via de bovenkant uit als de drijfstangen los zijn. De voetpakking gaat vooral kapot bij demontage dus als de kop eraf is geweest.
Water in de olie kan ook enkel een lekke koppakking zijn, namelijk als de pakking tussen een waterkanaal en een oliekanaal verdwenen is.
Peugeot 508 GT HDI 2.2 aut. 2012
604 GTI Automatique 1983
505 SR 1982
404 1.6 1973
206 GTI
Volvo XC70 2.5T 2007
Volvo 940 turbo 1993
604 SRD turbo 1983 (geschorst)
VW kever 1968 (geschorst)
kch
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 27 aug 2004, 20:14
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor pietro » 21 maart 2007, 21:44

Hallo,

Ondertussen ben ik weer wat verder.
Heb een reserve motorblok gekocht en klaargemaakt voor de swap.
Tot dat ik contact had met de Waalse motorenrevisie die vroegen of mijn LPG verdamper niet lek was. Dus een week op benzine gereden en de klachten waren bijna weg ! Vandaag naar het gasbedrijf en die hebben gesnuffeld in het expansievat. Daar vonden ze CO (uitlaatgas), maar ook HC (lpg). Nu heb je bij een lekke pakking altijd beide in je expansievat, maar ze hebben toch de verdamper gewisseld (viel in de garantie). Dat was pas vandaag, dus veel resultaat heb ik nog niet. Volgende week laat ik nog een keer snuffelen.

gr, Pietro
1977 504 CC V6
1979 504 C V6
1983 V45 Sabre
1986 Typ44-100
1997 CLX Break
Avatar gebruiker
pietro
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 18 jun 2006, 22:28
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor pietro » 23 maart 2007, 14:45

Hmmm, toch weer slecht nieuws.
Ik moet toch serieuzer gaan nadenken over een koppakking swap.
Ik heb wel enkele vragen waar ik hoop dat iemand me mee kan helpen.

Kan ik de kop eraf krijgen zonder het blok te verwijderen ?
Welke pakkingen moet ik regelen, ik heb al een site waar in de koppakkingen kan bestellen. Moet ik er meer hebben, bv de waterpomp?
Heeft iemand een duidelijk aanhaalschema voor de kopbouten ?
Andere zaken waar ik rekening mee moet houden.
(Ik heb hierboven al wat input ivm de distributieketting bv)

Alvast bedankt !
Pietro
1977 504 CC V6
1979 504 C V6
1983 V45 Sabre
1986 Typ44-100
1997 CLX Break
Avatar gebruiker
pietro
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 18 jun 2006, 22:28
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Cor Rosie » 28 maart 2007, 12:08

pietro schreef:
Kan ik de kop eraf krijgen zonder het blok te verwijderen ?

Pietro


Waarschijnlijk zit links de rembekrachtiger in de weg waardoor de kopbout er niet uit kan. Nee dus. (Of rembekrachtiger uitbouwen)

Welke pakkingen moet ik regelen, ik heb al een site waar in de koppakkingen kan bestellen. Moet ik er meer hebben, bv de waterpomp?


Koppakking, uitlaatspruitstukpakking en/of pakking van uitlaatspruitstuk naar eerste pijp, evt klepseals. Waterpomp niet, evt rubberen afdichtring van het thermostaathuis.

Heeft iemand een duidelijk aanhaalschema voor de kopbouten ?

Ja, maar niet digitaal. Als niemand het digitaal kan aanleveren, stuur maar pm met je adres.

Andere zaken waar ik rekening mee moet houden


Overweeg een koprevisie; in ieder geval de klepzetels (laten) polijsten.

Het eerste advies van kch is het belangrijkst. Daarnaast:
Als de motor er toch uit ligt, wissel de keerring van de krukas aan de koppelingskant. Koppeling checken en bij de minste twijfel helemaal vervangen. Verder: vergewis je ervan dat je bij het inbouwen later nog weet hoe je de ontsteking terug moet plaatsen (positie van stroomverdeler en rotor)
Koppen ALTIJD laten afvlakken, ongeacht wat anderen zeggen. Kijk bij het wegschrapen van de oude pakking (die zit meestal hier en daar vastgekoekt) uit dat je het pasvlak (metaal) niet beschadigt; dan heb je nl echt een probleem.

Ten slotte: zorg ervoor dat je nokkenas bij inbouw in dezelfde positie staat als toen je de kop uitbouwde ("before"foto maken?). Markeer de postitie van de kettingen op het nokkenaswiel voor uitbouw.
Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt

Berichtdoor kch » 03 apr 2007, 18:15

Hallo Pietro, die kop krijg je er wel af zonder de rembekrachtiging te demonteren door de motor te laten zakken met ca 10 cm door de bouten van de motorbalk te verlengen met special gereedschap. Of zelf iets te maken. Maar nogmaals, bouw de hele motor uit, dat is veel makkelijker en je kunt alles direct goed aanpakken. Vooral die voetpakkingen en eventueel de krukaskeerring. Trouwens om de motor te demonteren moet je deze ook laten zakken. Anders kun je niet bij de bouten van de bak. Maar als je toch een 2e motor hebt, maak je die toch in orde en wissel je het blok. Dan ben je nog wel een keer klaar.
Peugeot 508 GT HDI 2.2 aut. 2012
604 GTI Automatique 1983
505 SR 1982
404 1.6 1973
206 GTI
Volvo XC70 2.5T 2007
Volvo 940 turbo 1993
604 SRD turbo 1983 (geschorst)
VW kever 1968 (geschorst)
kch
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 27 aug 2004, 20:14
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor Harrie » 03 apr 2007, 23:43

pietro schreef:Hmmm, toch weer slecht nieuws.
Ik moet toch serieuzer gaan nadenken over een koppakking swap.
Ik heb wel enkele vragen waar ik hoop dat iemand me mee kan helpen.

Kan ik de kop eraf krijgen zonder het blok te verwijderen ?
Welke pakkingen moet ik regelen, ik heb al een site waar in de koppakkingen kan bestellen. Moet ik er meer hebben, bv de waterpomp?
Heeft iemand een duidelijk aanhaalschema voor de kopbouten ?
Andere zaken waar ik rekening mee moet houden.
(Ik heb hierboven al wat input ivm de distributieketting bv)

Alvast bedankt !
Pietro


hoi Pietro,
als je lid bent van de PCN? We hebben werkplaatshandboeken,
pakkingen,...en, een goed revisiebedrijf met alle benodigdheden
is BOLS motoren in Tilburg.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten