Gas installatie gemonteerd.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Gas installatie gemonteerd.

Berichtdoor Jan Bert » 20 jan 2007, 19:37

Beste Lezers,

Ik rijd vanaf 17 januari met een 60 liter LPG tank op de plek van het reserve wiel. Opvallend is dat de motor gladder loopt als ie warm is. DE koude start is nog behelpen, dus mijn voorkeur gaat toch uit naar op benzine starten. Ik pomp 2x voor het starten en ik wacht keurig 2 sec nadat het kontakt is aangezet, maar de motor slaat moeizaam aan.
Heeft iemand nog suggesties? Over het verbruik weet ik nog te weinig.
Groeten Jan Bert
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor JD » 21 jan 2007, 11:33

Als je denkt dat er nog te weinig gas in de motor komt tijdens het starten, kun je het kontakt aan zetten, 2 sec. wachten, van kontakt af en weer kontakt aan en 2 sec. wachten. Desnoods nog en keer herhalen. Op gas hoef je niet bang te zijn de motor te verzuipen.
Overigens, standaard op benzine starten is ook niet verkeerd, het zorgt dat je toch regelmatig even op benzine rijdt, iets wat je anders snel vergeet met alle gevolgen van dien.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Ed » 21 jan 2007, 21:38

Ik heb ook gas-onderbouw en de mijne start goed, maar het duurt wel even. Daarvoor zit er ook 70 cm slang van verdamper naar mengstuk. Het gaspedaal intrappen voor het starten moet echter juist niet! Daarmee zet je de automatische choke in werking en die is op lpg juist niet nodig. Dat heeft zijn eigen systeem. Contact aan / uit / aan helpt inderdaad ook wel.
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor Jan Bert » 22 jan 2007, 14:12

Ik ga jullie adviezen opvolgen. Ed, heb jij tav de extra warmte produktie nog aanpassingen gedaan aan het koelsysteem? En hoeveel liter gas verstook jij per 100 km?
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Ed » 22 jan 2007, 19:11

Ik heb mijn koelsysteem helemaal schoongemaakt en doorgespoeld. Er zat al een nieuwe radiator in (door Wim van Boekel. De ventilator is gecontroleerd en schakelt goed in. Heb wel eens tegen rood aangezeten, in de file zomers, maar nooit erin! Het is wel belangrijk dat je motor goed is afgesteld!
In mijn 304 heb ik aan de voorzijde van de radiator een Spal elektrische ventilator gezet, ook gekoppeld aan de thermoschakelaar, maar ook met een extra schakelaar binnen. Voor de zekerheid zeg maar. Overigens nog nooit nodig gehad, maar het voelt wel goed en koelt enorm.
Heb jij ook zo'n, dikke tank eronder hangen? Hij was laatst leeg, ging maar liefst 70 liter in.
Verbruik: 's winters met 185/70 winterbanden (te klein dus) 1 op 7,5 a 1 op 8. Zomers op 185/80 banden 1 op 8 tot 1: op 10. Dat laatste vooral als ik veel op provinciale wegen rij, dus rond de 100 km/uur.
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor Jan Bert » 24 jan 2007, 19:46

Ik heb een 60 liter tank omdat mijn trekhaak in de weg zat voor een grotere tank. Dus ik kan maximaal 48 liter meenemen. Behalve de gewone fan, heb ik ook voor de radiator een met de hand inschakelbare elektro fan, inderdaad uit voorzorg op hete dagen in de file en bergje op.
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor PeuTriton » 24 jan 2007, 21:11

Ik heb een 80 litertank in de kofferbak van mijn sedan; hele ruimte onder hoedenplank is ermee gevuld :? :? :?

Na de eerstvolgende vakantie heb ik er waarschijnlijk genoeg van en ga ik ook eens kijken naar onderbouw...
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor Koffiemolen » 25 jan 2007, 00:53

Heb een 60 liter tank (dus 48 liter effectief). Overall rijd ik 1 op 8 gemiddeld, maar 1 op 10 a 11 is mogelijk (op de Route dus Soleil).

Mijn 504 is net omgekeerd: start op LPG onder elke omstandigheid perfect op LPG, al bij de eerste omwentelingen vd startmotor. Op benzine heeft hij daar wat meer moeite mee als hij koud is. Ik rijd beide brandstoffen regelmatig en hij loopt daar beide perfect op. Maar voor een koude start na lange tijd stilstaan prefereer ik dus LPG.

Mijn 204 start onder alle omstandigheden op beide brandstoffen precies even goed (nog beter zelfs). Loopt ook op beide brandstoffen goed. Heeft op LPG zefs met dit weer geen choke nodig -> voordeel: loopt wat rustiger als ie nog koud is. Met de 204 haal ik makkelijk 1 op 11 in stadsverkeer. Laat de LPG hier om de hoek nou 46/ liter eurocent kosten....heel vervelend alemaal, haha!

Overigens zijn de beide LPG-installaties erfenissen uit mijn studententijd. Voor die paar km's per jaar die ik nu rijd zou ik het er niet in zetten, maar ach het zit er nu prima in, dus laat het lekker zo. Kunnen we af en toe extra uit eten.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Jan Bert » 27 jan 2007, 20:37

Vandaag mijn thermostaat gecontroleerd, moet bij 75 graden open gaan, maar het water kookte bijna toen het eenmaal zover was. Toch maar even een andere monteren. Is 75 graden opening een winter of een zomer examplaar? Wie weet dat.
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

zomer of winter exemplaar

Berichtdoor Pininfarina504 » 27 jan 2007, 20:53

Is een zomer exemplaar, gaat sneller open, kachel hoeft het niet echt te doen en buiten is het warmer, dus de motor moet sneller en beter koelen.
Bij kookpunt open gaan kan ook een slecht functionerend thermo koppel zijn, bimetaal in de voeler reageert te traag.
Jan Bert schreef:Vandaag mijn thermostaat gecontroleerd, moet bij 75 graden open gaan, maar het water kookte bijna toen het eenmaal zover was. Toch maar even een andere monteren. Is 75 graden opening een winter of een zomer examplaar? Wie weet dat.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Jan Bert » 28 jan 2007, 16:18

De thermostaat heb ik in een pannetje op het gas gecontroleerd, ik denk dat mijn thermokoppel wel goed werkt, want de fan slaat gewoon goed aan.
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Jan Bert » 05 feb 2007, 22:50

Een op 7,7 na de eerste keer tanken. Volgens mij moet dit beter kunnen.
Of moet ik wachten tot de eerste afstel controle na 1000km?
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Dick » 05 feb 2007, 22:57

Jan Bert schreef:Een op 7,7 na de eerste keer tanken. Volgens mij moet dit beter kunnen.
Of moet ik wachten tot de eerste afstel controle na 1000km?


Netjes, ik haal misschien net 1 op 7.
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Jan Bert » 11 apr 2007, 22:01

beste allen,

Na ruim 3 maanden LPG ervaring kan ik zeggen dat ie ruim een op 8 loopt. Niet ontevreden. De benzine tank gaat niet meer leeg. Wie weet hoe lang de huidige benzine zijn kwaliteit behoudt totdat ik deze moet op maken? Is het verstandig om een caburateur reiniger toe te voegen, ondanks dat ik hem steeds weg zet op benzine?
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten