kleppen stellen V6 + distributieketting

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

kleppen stellen V6 + distributieketting

Berichtdoor AMPlas » 19 maart 2007, 12:03

hoedoe je dat; kleppen stellen? heb de kleppendeksels er inmiddels af (worden gelijk met hittebestendige lak mat zwart gespoten), maar dan...
er komt een 'tik' uit de motor. dacht zelf eerst aan de kleppen, maar nu blijkt de distrubutieketting ook wat speling te hebben; kan dat ook de reden van de tik/ratel zijn? en hoe zou je die moeten spannen? ik kan hem nu iets optillen. Maar heb geen idee wat de normale spanning op die ketting moet zijn; zo strak mogelijk?

alvast bedankt voor jullie reacties!

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Re: kleppen stellen V6 + distributieketting

Berichtdoor Paull en Paulla » 19 maart 2007, 21:49

AMPlas schreef: Maar heb geen idee wat de normale spanning op die ketting moet zijn; zo strak mogelijk?


Beste Matthijs,

De spanning van de distributieketting wordt verzorgd door de oliedruk op de kettingspanners. Op het moment dat de motor uit staat, dus geen oliedruk, blijft de ketting op spanning door een mechaniek in de kettingspanner. Zolang op tijd olie gewisseld is, is het filtertje voor de kettingspanner niet verstopt en zolang werkt de kettingspanner goed. In dat geval moet het zeker 4 à 500.000 km goed gaan, weet ik uit ervaring. Pas als je de kettingen hoort rammelen, wordt het tijd voor een wissel van distributiekettingen, maar ook de kettinggeleiders.

Kleppen stellen op zich gaat eigenlijk net als bij iedere andere auto waar de speling met boutje-moertje te stellen is. Inlaat 0,1 mm en uitlaat 0,25 mm.
Appeltje-eitje :wink:

Als je een tik hoort, kan dat speling zijn op één van de tuimelaars, maar het kan ook een lekke spruitstukpakking zijn tussen kop en spruitstuk of tussen spruitstuk en eerste pijp.

Maar je merkt snel genoeg of je wat extra speling met kleppen stellen vindt. In het uiterste geval is de olie vervuild geraakt en zit het sproeiergaatje in een tuimelaar verstopt en dan kun je erop wachten dat de tuimelaar onherstelbaar is beschadigd. In dat geval wordt het kloek wisselen. Dat kan zonder de koppen te demonteren. Als het zover is, geef je maar een brul.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor AMPlas » 20 maart 2007, 10:08

ha die Paull
bedankt voor je antwoord! zal eerst een de kleppen gaan stellen en vervolgens kijken of de ratel weg is, zo niet dan kijk ik naar de pakking tussen spruitsuk en kop en/of spruitstuk en eerste uitlaatpijp. mocht dat allemaal niet helpen dan zal ik nog eens naar de distrubutieketting kijken. Eerst maar eens het 'makkelijke' doen... :roll:

hoe komt het trouwens dat die pakkingen een tik/ratel kunnen veroorzaken? of vraag ik nu naar de hogere motorkunde?

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Bert » 20 maart 2007, 15:06

Hier een schemaatje om de kleppen te stellen
Afbeelding
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor AMPlas » 20 maart 2007, 16:05

@ Bert

mooi schema...maar heu; hoe werkt dat nu? zie kruisjes en zwarte stippen... ingaand en uitgaand?? dan een slag van 360 maken en de andere kleppen stellen??
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Bert » 20 maart 2007, 17:18

als cylinder 1 op ontsteken staat ( kun je zien aan de stand van de rotor, en het merkteken van de krukaspoulie op de gradenboog, zie linker tekening)

Dan kun je de volgende kleppen stellen:

inlaat van de cylinders : 1-2-4
uitlaat van de cylinders: 1-3-6

Als je daarna de krukaspoulie 360 gr ( is 1 omwenteling) ronddraait, dan staat de rotor dus 180 gr. verder ( zie rechter plaatje). Dan kun je de rest van de kleppen stellen namelijk:

Inlaat van de cylinders : 3-5-6
uitlaat van de cylinders : 2-4-5
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Edzo » 20 maart 2007, 18:50

hoe komt het trouwens dat die pakkingen een tik/ratel kunnen veroorzaken? of vraag ik nu naar de hogere motorkunde?


Nee hoor, als je uitlaatpakking een heel klein beetje lekt bij 1 cylinder, of er zit een haarscheurtje in het spruitstuk, dan geeft dat een tikkend-achtig geluid.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor JD » 21 maart 2007, 00:45

Bij Wheeler Dealers heb ik ze dat zien controleren met een heel dun stukje papier, bv 1 laagje van een papieren zakdoekje. Daarmee kun je dan zien of dat in de buurt van de pakkingen opzij geblazen wordt. In dat geval is de pakking lek. Wel zorgen dat de ventilator dan even niet meedraait. In theorie klinkt het aannemelijk, maar ik weet niet of de praktijk met de theorie overeen komt.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor AMPlas » 21 maart 2007, 09:45

Bert schreef:als cylinder 1 op ontsteken staat ( kun je zien aan de stand van de rotor, en het merkteken van de krukaspoulie op de gradenboog, zie linker tekening)

Dan kun je de volgende kleppen stellen:

inlaat van de cylinders : 1-2-4
uitlaat van de cylinders: 1-3-6

Als je daarna de krukaspoulie 360 gr ( is 1 omwenteling) ronddraait, dan staat de rotor dus 180 gr. verder ( zie rechter plaatje). Dan kun je de rest van de kleppen stellen namelijk:

Inlaat van de cylinders : 3-5-6
uitlaat van de cylinders : 2-4-5


duidelijk! en inlaat is de zwarte stip dus 'binnenste' rij kleppen of de kruisjes op je tekening?
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor AMPlas » 21 maart 2007, 09:47

@ JD en Edzo

ook duidelijk! zal ik ook gelijk naar kijken dan!

laat jullie na het weekend weten of het gelukt is

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Bert » 21 maart 2007, 09:56

inderdaad, de zwarte stippen zijn de inlaatkleppen 0,10mm speling en de kruisjes zijn de uitlaatkleppen 0,25 mm speling
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor AMPlas » 21 maart 2007, 12:25

mooi mooi
dus eerst het merkteken op de krukaspoelie op de 0 graden zetten op de gradenboog en vervolgens de kleppen stellen in de door jou aangegeven volgorde, vervolgens een slag van 360 graden maken met de krukaspoelie waardoor de rotor 180 graden zou moeten draaien en dan kunnen de volgende kleppen gesteld worden.

klinkt vrij simpel 8) maar misschien denk ikd aar na het weekend heel anders over
:roll:
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Bert » 21 maart 2007, 14:49

dan moet je ook naar de stand van de rotor kijken :!: , die is ook bepalend voor het stellen van de juiste kleppen. ( het koperen stripje moet bij het merkteken op het ontstekingshuis staan " zie linkertekening ") en voor het stellen van de andere kleppen staat het koperen stripje op de motor daar dus recht tegenover.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor AMPlas » 21 maart 2007, 15:48

kan dat ook nog afwijken? dus dat wanner de krukaspoelie in lijn staat met de 0 graden dat de rotor dan niet op het merkteken staat? en zo ja; wat dan te doen?
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Bert » 21 maart 2007, 19:26

Als je de kleppendeksels gedemonteerd hebt, dan moet je de motor ronddraaien ( ook eerst even de bougies eruit halen, dat draait makkelijker) , tot je ziet dat cylinder 1 op ontsteken staat. ( dan zijn beide kleppen gesloten) .Als dat zo is dan moet ook het koperen stripje van de rotor bij het merkteken staan. ( want dat merkteken betekent dat de 1e cylinder een vonk krijgt)
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor AMPlas » 23 maart 2007, 11:37

da's een duidelijk verhaal Bert

update op maandag
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor AMPlas » 10 apr 2007, 19:51

zo, ook opgelost. het verhaal met die rotor en graden-stand geprobeerd, klopte geen snars van. vriend erbij gehaald (ex citroen monteur), op het gevoel (alleen kijkend naar de stand van de nokkenas, en of klep dan open of dicht was) de kleppen gesteld. hij heeft de linker kant gedaan ik en mn broertje rechts; loopt weer als een zonnetje :mrgreen:
mog wel een lichte rammel vanwege speling op 1 distrubutieketting, maar dat nemen we maar voor lief voorlopig.

donderdag komt de spuiter langs bij de 504 om wat tips te geven qua voorbewerken en te kijken wat het spuiten ongeveer gaat kosten.

t'wordt nog eens wat... 8)

alleen de lekkage bij staartstuk automatenbak nog oplossen :cry:
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron