Vervangen druklager.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Vervangen druklager.

Berichtdoor Jan Bert » 03 mei 2007, 13:51

Na terug komst uit Parijs afgelopen dinsdag, blijkt bij het aangrijpen van de koppeling teveel piepend/schurend geluid waarneembaar. Dit verschijnsel doet zich mn. voor na lange afstanden. Waarschijnlijk komt het lager meer droog te staan na intensief gebruik aldus een peugeot monteur. Omdat het zeer waarschijnlijk nog de originele koppeling is, moet de hele boel maar ververst worden.

Wie kan mij uit ervaring de procedure vertellen en heb ik speciaal gereedschap nodig? Volgens een oud Nefkens monteur zou je een lange inbus nodig hebben.
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Re: Vervangen druklager.

Berichtdoor johnssons » 04 mei 2007, 10:37

Jan Bert schreef:Na terug komst uit Parijs afgelopen dinsdag, blijkt bij het aangrijpen van de koppeling teveel piepend/schurend geluid waarneembaar. Dit verschijnsel doet zich mn. voor na lange afstanden. Waarschijnlijk komt het lager meer droog te staan na intensief gebruik aldus een peugeot monteur. Omdat het zeer waarschijnlijk nog de originele koppeling is, moet de hele boel maar ververst worden.

Wie kan mij uit ervaring de procedure vertellen en heb ik speciaal gereedschap nodig? Volgens een oud Nefkens monteur zou je een lange inbus nodig hebben.



Je bak moet er uit, kijk op technical info http://www.504.org/general_GB.htm bij clutch en het gaat lukken .. in de beschrijving staat ook het gebruik van special gereedschap ... in ieder geval het gereedschap voor het centreren van de plaat en drukgroep ..


John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vervangen druklager.

Berichtdoor risky » 04 mei 2007, 11:27

Jan Bert schreef:Na terug komst uit Parijs afgelopen dinsdag, blijkt bij het aangrijpen van de koppeling teveel piepend/schurend geluid waarneembaar. Dit verschijnsel doet zich mn. voor na lange afstanden. Waarschijnlijk komt het lager meer droog te staan na intensief gebruik aldus een peugeot monteur. Omdat het zeer waarschijnlijk nog de originele koppeling is, moet de hele boel maar ververst worden.

Wie kan mij uit ervaring de procedure vertellen en heb ik speciaal gereedschap nodig? Volgens een oud Nefkens monteur zou je een lange inbus nodig hebben.


jan bert je kan beter de motor er uit halen is veel minder werk dan de bak er uit te halen.Met een inbussleutel set kom je een heel eind hoor.
Het zijn maar 3 inbus bouten waar de motor met de bak verbonden zit En 2 boutjes van de startmotor
De nieuwe koppelingplaat moet je rondom gelijk aan de drukgroep houden dan zit hij persies in het midden
lijkt een hoop werk maar in 2 uurtjes ligt het blok er uit
succes
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Vervangen druklager.

Berichtdoor johnssons » 04 mei 2007, 16:28

Natuurlijk kan de motor er uit, maar waarom denk je dat het sneller gaat?
Die boutjes van de startmotor en de bak moeten toch los, dat is waar. Maar ook het koelwater moet er uit, de radiator moet er uit (als je bouten los krijgt, draaien nog wel eens mee, vooral bij een oude), de accu moet er uit, stekkers en leidingen moeten los enz enz..

Een bak van een 504 gaat er echt heel makkelijk uit, er zijn natuurlijk wel wat aandachtspunten waar je op moet letten ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vervangen druklager.

Berichtdoor risky » 04 mei 2007, 17:19

johnssons schreef:Natuurlijk kan de motor er uit, maar waarom denk je dat het sneller gaat?
Die boutjes van de startmotor en de bak moeten toch los, dat is waar. Maar ook het koelwater moet er uit, de radiator moet er uit (als je bouten los krijgt, draaien nog wel eens mee, vooral bij een oude), de accu moet er uit, stekkers en leidingen moeten los enz enz..

Een bak van een 504 gaat er echt heel makkelijk uit, er zijn natuurlijk wel wat aandachtspunten waar je op moet letten ..

John

Ik heb pas een 5bak onder een 504 gezet zonder de motor eruit te halen het subframe moet zakken middendemper moet er af voorpijp moet los achteras moet los.En dat was nog wel op een brug.als je een beetje handig ben heb je met een uurtje de motor eruit en schroef je zo de koppeling er op.
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Jan Bert » 04 mei 2007, 21:43

Ik heb ooit bij mijn 403 de motor verwijderd, maar toen had ik wel een geschikte plek met oa een takel aan een balk. Ik moet nu zo'n apparaat huren om de motor eruit te wippen. Als ik kies voor de bak eronderuit, wie heeft dan een speciale inbus. Begreep dat ie nogal lang moet zijn.
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor risky » 04 mei 2007, 23:22

is volgens mij gewoon een inbus 10 dop lang kwart formaat kan je zo halen bij elke automatrialen zaak heb ik ook gekocht kost ongeveer 15 euro
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor JT » 04 mei 2007, 23:56

En (volgens mij) aan de kant van de aandrijfas naar achteren, dop 8.
De bovenste twee zijn wel lastig bijkomen in gemonteerde staat.

Ik heb alles los liggen, als je de maten precies moet weten kan ik morgen wel even kijken.


Doppenset kopen, altijd alles bij de hand.....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor risky » 05 mei 2007, 01:53

ja jt je hebt gelijk het is maat 8 :oops:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor JT » 05 mei 2007, 09:52

Nagekeken:
Naar voren toe is het 10
Naar achteren 8

Maar ik ben wel benieuwd wat de verschillende technieken van de pro's zijn: Je kunt het diff achter losmaken van de "bodem" en wellicht iets naar achtere schuiven en de aandrijfas meehalen, zodat er ruimte tussen bak en aandrijfas ontstaat, maar is dat voldoende ruimte?
En dan de bak naar beneden kantelen, zodat de koppeling langs de bodem aan de voorkant kan? ...
Krap toch?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor risky » 05 mei 2007, 10:20

JT schreef:Nagekeken:
Naar voren toe is het 10
Naar achteren 8

Maar ik ben wel benieuwd wat de verschillende technieken van de pro's zijn: Je kunt het diff achter losmaken van de "bodem" en wellicht iets naar achtere schuiven en de aandrijfas meehalen, zodat er ruimte tussen bak en aandrijfas ontstaat, maar is dat voldoende ruimte?
En dan de bak naar beneden kantelen, zodat de koppeling langs de bodem aan de voorkant kan? ...
Krap toch?


volgens mij heeft een breake een stare achteras en geen losse diff
bij een sedan ti en gl kan je ruimte maken door je je diff los te maken
dus dan moet de stare achteras los net als bij een 404 denk ik
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Jan Bert » 06 mei 2007, 21:57

Dat is volgens mij de kern van het probleem waar ik voor kom te staan. Mijn Break heeft een starre achteras, dus die moet in zijn geheel wat naar achter. Ik moet de auto aan de achter zijde op de bodemplaat laten rusten, om de totale as naar achter te schuiven zodat ik aan de voorzijde ruimte krijg voor de versnellingsbak. Heb ik bij het monteren van de koppelingsplaat een pries as nodig om de plaat te centreren?
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor risky » 06 mei 2007, 22:59

als je de koppelingsplaat gelijk aan de drukgroep houd dus rondom gelijk zit hij perfect in het midden dan heb je niks nodig en floep hij er zo in
zo doe ik het altijd
tja dat is wel een hoop werk de komplete achteras los moet ook de uitlaat er onderuit en dat allemaal op de grond :shock:
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor Jan Bert » 07 mei 2007, 11:01

Ik ga steeds meer voor verwijderen motor, praktisch gezien minder werk en overzichtelijker. Ik haat n.l. het monteren van uitlaten.
Heb ik dan nog specifieke pakkingen nodig?
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor risky » 07 mei 2007, 16:18

alleen een voorpijp pakking (tussen spruitstuk en voorpijp)
meestal kan je de oude weer gebruiken heb ik ook gedaan
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten