Nieuwe aanwinst

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor Harrie » 30 aug 2014, 22:54

mooi. Die afdicht- ( knel-) rubbertjes moeten altijd vervangen worden als de wartel los wordt genomen.
Zorg dat het dunne ringetje tussen wartel en rubbertje zit, anders draai je de nieuwe met de wartel al weer kapot.
Wartel handvast draaien, het rubbertje dicht af doordat het bol gaat staan.

Koppeling ontluchten: simpel: onderste nippel ( op nemer-cilinder op koppelingshuis ) losdraaien, en dan loopt
de remvloeistof vanzelf door. Vang het op middels een slangetje, of oude doek ( die je daarna meteen weggooit ).
daarvoor moet je wel de HRC etc,,. er eerst weer in zetten.
Mocht het ontluchten niet helemaal goed verlopen, dan kun je iets meehelpen door het koppelingspedaal 1x of 2x iets aan te tikken met de voet.
succes :wink: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor MarcoPeus » 30 aug 2014, 23:38

Dank voor de tip Harrie. Ik loop alleen tegen 1 probleem aan en dat is dat 1 wartel niet vrij van de slang is te draaien. Draai je aan de wartel dan draait der slang mee......
Ik heb al van alles geprobeerd maar t lukt me niet om ze los van elkaar te laten bewegen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor Harrie » 31 aug 2014, 13:05

aj, dat is vervelend.... je hebt dus al kruipolie e.d. geprobeerd....
dan zal er roest in de wartel zitten, die klemt op de ( harde ) slang...
roestoplosser misschien ? grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor MarcoPeus » 31 aug 2014, 15:27

Allemaal al geprobeerd en ik heb besloten t te laten zitten. Gewoon slang met wartel en al meedraaien.
Sterker nog, ik ben net in de werkplaats geweest om de nieuwe rubbers natuurlijk meteen te monteren. Alles past prima en dicht (denk ik) goed af.
Ik dacht: laat ik alles "even" meteen afmonteren. Dat ging sneller dan los halen in ieder geval (ook de eerste keer dat ik dat zeggen kan bij t klussen aan auto's)

Ook meteen ontluchten (opvangtankje aan de nippel), pompen op t pedaal en voila, na enkele seconden heldere bubbelvrije vloeistof in de slang. Mooi, ook klaar.

Dan testen of de koppeling werkt. Motor gestart, koppeling intrappen, naar de 1 en........jammer. Auto wil meteen gaan rijden en de 1 schakelt niet in, achteruit knarst.
Ik had de slave op t gevoel afgesteld zodat er geen speling zat, blijkbaar toch niet goed gedaan. De afstelbout maar wat naar buiten gedraaid 1 a 1,5 mm en nog eens testen, nog steeds t zelfde. Grrrrr
Nog wat meer naar buiten, 1,5mm verder nog eens testen, nog steeds 't zelfde :? Hoe kan dat nu, ik heb bijna geen draad meer over op de bout en toch wil de auto blijven rijden als de 1 ingeschakeld wordt.
Nog eens een paar maar flink pompen en opeens flopte de pook in alle versnellingen :D
Koppeling op laten komen...... jammer, auto rijdt niet weg. HUH!?!?! :shock: :? :(
Geen idee waar dat nu weer aan ligt maar toen werd t tijd om te gaan vanwege familiaire verplichtingen (St Rosa processie/kermis/festival in Sittard)

Misschien dat er nu ergens een luchtbel is weggeduwd en ik door het uitschroeven van de afstelbout de koppeling nu helemaal heb vrij gezet waardoor deze helemaal niet meer aangrijpt. Van de week (bij tijd) even nalopen.
Wel lastig om alleen te doen. Je kunt niet zien of de koppeling daadwerkelijk werkt als je t pedaal intrapt.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor 403diesel » 31 aug 2014, 17:05

MarcoWetzels schreef:Misschien dat er nu ergens een luchtbel is weggeduwd en ik door het uitschroeven van de afstelbout de koppeling nu helemaal heb vrij gezet waardoor deze helemaal niet meer aangrijpt. Van de week (bij tijd) even nalopen.
Wel lastig om alleen te doen. Je kunt niet zien of de koppeling daadwerkelijk werkt als je t pedaal intrapt.

Ik denk dat dit het euvel is. Kan zijn dat je weer niet ontkoppeld als de auto even gestaan heeft. Dan zal er toch nog lucht in zitten.
Moest je 204-tjes ook niet ontluchten door de nippel van de remklauw te verbinden met de slave en zo van onder naar boven te ontluchten?

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor tout est beau avec une... » 31 aug 2014, 18:11

Een 204 hoef je niet te pompen tijdens het onluchten! (ok, zoals Harrie aangeeft even tikken op het pedaal misschien om de boel op gang te brengen)
Ontluchtingsnippel los een de boel een tijdje door laten lopen zonder te pompen.
Waarschijnlijk is het ontluchten juist door te pompen niet goed gegaan.
Afstelbout terug naar origineel en op deze wijze onluchten zou goed moeten gaan.

M.Vr.Gr.Marco
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor MarcoPeus » 31 aug 2014, 19:17

Nou, ik had dus de ontluchtnippel open gedraaid en was aan t wachten tot de vloeistof was doorgelopen. Na 5 minuten nog steeds niets.
Toen heb ik de opvangtank er aan gehangen en een paar keer gepompt waarna er opeens vloeistof door de leiding kwam. Eerst melkachtig daarna doorzichtig geel a la DOT 5.1.
Ik dacht dus (naief als ik ben) dat ik klaar was.
Toen ik daarna wilde wegrijden bleek dus dat ik niet goed bezig was geweest. Aangezien ik in mijn optiek ontlucht had kon t tdus daar niet aan liggen en heb ik de stelbout verder naar buiten gedraaid. Dat hielp niet dus nog verder naar buiten en een 3e maal. Waarschijnlijk is tijdens dit proces de rmvloeistof tot rust gekomen kwam de koppeling daarna niet meer vrij. Ik weet t ook niet meer maar ik ga van de week (als ik tijd heb) de stelbout maar weer terug draaien en kijken wat er gebeurt.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor Harrie » 01 sep 2014, 00:06

beste Marco, de stelbout had je niet hoeven te verstellen, hydraulische koppelingsbediening compenseert
dat altijd, echter wel tot de max. slag van de zuiger, dus zitten er op de kleine cilinders bij 204 nog
een stelmogelijkheid, later is dat ( ook bij 304 ) vervangen door een vaste drukstift ( grote onderste cilinder ).
Het ontluchten kan zoals ik aangaf. Soms moet je even het koppelingspedaal iets indrukken vanwege het
compensatiegaatje ( aanvoer vanaf reservoir ) , dit gaatje wordt meteen afgesloten als men het koppelingspedaal
intrapt ( werkt exact zo bij HRC ). Dit aantikken is om het doorstromen beter op gang te brengen.

Had je de HRC en reservoir al wel weer gemonteerd ? Als je dit namelijk achteraf doet, komt er weer lucht in de
aanvoerslang, die ooit in de gevercilinder terecht komt.

succes :wink: met vr. groet, Harrie

p.s.: bericht aangepast, door internet-problemen kon ik de eerdere 2 zinnetjes er met veel moeite getiept krijgen in ruim 5 minuten.. :roll:
nu werkt het weer. oh nee, dochter klaagt dat internet het niet doet.... werk aan de winkel.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor MarcoPeus » 03 sep 2014, 12:26

Zo, het werkt weer. Aangesloten zoals harrie zei en er liep vloestof. Effe aangetikt en er liep nog steeds geen vloeistof. Hmmmm vervelend. Dan maar eens flink intrappen en toen liep er wel vloeistof. Minuut laten lopen en dicht gedraaid. Vanaf dat moment doet de koppeling t weer. Kan weer rijden :mrgreen: :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor pauldevries » 03 sep 2014, 16:16

Top, weer een klus geklaard :D :D

groeten van Paul
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor Harrie » 03 sep 2014, 17:30

mooi, goed gedaan, Jochie :-) ( vrij naar wijlen Rijk de Gooijer )

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor MarcoPeus » 03 sep 2014, 19:29

En meteen een nieuwe verse APK er op :!: :D Zonder aanmerkingen of steekproef. Helemaal top!
APK meester vond t leuk dat ik zo'n oude auto reed en zoveel werk er in stak.
Maar helaas is het plezier van korte duur. Rijden doet de wulpse jongedame goed maar koppelen blijft een uitdaging.
Koppeling komt niet goed vrij lijkt t wel. Als je bij een stoplicht komt, dan trap je de koppeling in (ik tenminste wel) en dan haal je m uit de versnelling om 'm vrij te zetten. De schakelpook gaat heel moeilijk uit de versnelling en de auto lijkt te willen doorrijden. Koppeling lijkt "te plakken".
Geen idee wat ik fout gedaan heb (ja heb ik wel, ik heb er zelf aan lopen rommelen :mrgreen: DUH!)

Afbeelding
Afbeelding
Op de brug bij de APK meester.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor Fastfly » 03 sep 2014, 19:55

Wat voor een rode cabrio gaat daar onder dat blauwe doek schuil :?:
1968 Peugeot 404 cabrio
1986 Peugeot 504 Pickup
1988 Peugeot 205 CTI

I love it when a plan comes together !

www.peugeot404.info
Avatar gebruiker
Fastfly
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 14 okt 2013, 22:05

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor MarcoPeus » 03 sep 2014, 20:32

LOL, ik wist dat die vraag ging komen.. ahahahahaha
Dat is een Fiat 1200 cabrio (heb ik me laten vertellen, kleine broertje van de 1500 en 404. Ook Pininfarina.
Zoiets geloof ik
Afbeelding
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor MarcoPeus » 03 sep 2014, 20:36

Trouwens, de remmerij was voor met 15% verschil en achter maar 8%. Best netjes vond ik voor een 44 jarige jongedame. Ik heb alleen nieuwe blokjes voor erop gezet.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor Fastfly » 03 sep 2014, 21:12

MarcoWetzels schreef:LOL, ik wist dat die vraag ging komen.. ahahahahaha
Dat is een Fiat 1200 cabrio (heb ik me laten vertellen, kleine broertje van de 1500 en 404. Ook Pininfarina.
Zoiets geloof ik
Afbeelding



:mrgreen: :mrgreen:
ja, de 1200 is ook een 'mooike', maar de 1500 en de 404 vind ik nog net iets leuker, een beetje 'eleganter', terwijl ik de 1200 een beetje 'stoerder' vind.
Kwestie van smaak natuurlijk.

En die 204 van jouw doet me aan mijn kindertijd denken, want de pastoor van onze parochie reed ook in zo'n witte 204 rond :P
1968 Peugeot 404 cabrio
1986 Peugeot 504 Pickup
1988 Peugeot 205 CTI

I love it when a plan comes together !

www.peugeot404.info
Avatar gebruiker
Fastfly
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 14 okt 2013, 22:05

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor joospeugeot » 03 sep 2014, 21:51

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 24 mei 2016, 04:12, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor MarcoPeus » 03 sep 2014, 21:52

Stoorde mij ook al ja. Maar eerst die koppeling eens tackelen. Vervelend rijden zo.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor 403diesel » 03 sep 2014, 22:21

MarcoWetzels schreef:Stoorde mij ook al ja. Maar eerst die koppeling eens tackelen. Vervelend rijden zo.


Als je eerst een paar keer met de koppeling pomp en dan in de versnelling zet, gaat het dan wel makkelijker?
Als je in de versnelling met draaiende motor stil staat, slaat deze dan uiteindelijk af doordat de koppeling steeds meer grip krijgt?

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor MarcoPeus » 03 sep 2014, 22:26

Schakelen gaat beter als ik 1-2 keer pomp ja. Als de koppeling vrij is en de versnelling is ingeschakeld en ik sta stil dan blijft hij vrij. Toevallig geprobeerd toen ik terug reed van mijn dak wegbrengen. 1 minuut voor t stoplicht met ingetrapte koppeling in de 1. Bleef gewoon staan en toen t groen werd kon ik wegrijden.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor tout est beau avec une... » 03 sep 2014, 22:29

Misschien dat hij nog lekt op de afdichting van de leiding.
Sowieso denk ik handig om het ontluchten nog een keer te herhalen, misschien zit er toch nog een beetje lucht in?
Het blijft wel een leuk autootje!

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor MarcoPeus » 03 sep 2014, 23:00

Thx Marco,
Ik heb gecontroleerd op lekkages en niets meer gevonden. Zal nog eens ontluchten maar dan met een 2e man erbij. Is toch lastig alleen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor Harrie » 04 sep 2014, 00:43

Het is lastig om alle lucht er uit te krijgen, een tweede keer ontluchten is aan te raden,
is mij ook al enkele malen overkomen met de 304.
Enkele minuten laten doorstromen is niet voldoende !

Het is een bekend euvel als de koppelingsplaat blijft 'plakken' , dan blijft 'ie idd plakken door
de vettigheid, door lekkage van de krukas- en kroonwiel- keerringen.
Het was vroeger nagenoeg meermaals per maand werk aan 204's en 304's van klanten... :roll:
Dan moet de gehele koppeling ( is 1 geheel,bestaande uit vliegwiel en drukgroep met daartussen de plaat ) er uit.
Keerringen vervangen is een precisie-klus, anders lekt de grote al weer binnen een week omdat die over
de gleuf in de tandwielkroon moet, de scherpe rand van die gleuf vernield de nieuwe keerring meteen als
de kunststof mof uit het gereedschapskistje ( of een opgerolde microfiche ) er niet omheen wordt gedaan ( goed ingevet ).
Voor demontage heb je ook de speciale trekker uit kist 8.02.06 ( bij oude type 204 met 180 mm koppeling : 8.02.03 ) nodig.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor MarcoPeus » 04 sep 2014, 10:25

hm, weer echt zo'n klusje voor mij dus. Zal weer een drama worden om de onderdelen bij elkaar te sprokkelen. Die gereedschapskist staat op MP maar of die compleet is, is de vraag. En dan nog het werk.... Lekker.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Nieuwe aanwinst

Berichtdoor Harrie » 04 sep 2014, 23:49

MarcoWetzels schreef:hm, weer echt zo'n klusje voor mij dus. Zal weer een drama worden om de onderdelen bij elkaar te sprokkelen. Die gereedschapskist staat op MP maar of die compleet is, is de vraag. En dan nog het werk.... Lekker.

ik weet uit ervaring, dat in de meeste kisten speciaalgereedschap juist hét essentièle deel ontbreekt,
in dit geval altijd de absoluut benodigde trekker. Monteurs gebruikten bepaalde gereedschappen zo vaak,
dat die delen op het bord aan de wand hingen, zó voor het grijpen. Kisten worden later verkocht, incompleet dientengevolge.
Let daar dus op, mocht je zo´n kist willen kopen :wink:
p.s.: ik heb zo'n trekker ( kado gekregen van een oud collega, ik moet dat ding nog bij hem ophalen ), mag je lenen
indien noodzakelijk. Koppelingrevisie deed ik vroeger in 2,5 uur... :wink:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

VorigeVolgende

Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten