Afslaan van de motor

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Afslaan van de motor

Berichtdoor Willie » 06 maart 2024, 21:39

Hallo,

Ik heb een probleem met de 304S cabrio, wat zich afgelopen zondagmiddag ook weer voordeed.

Ongeveer een uur lang getoerd, op een gegeven moment moest ik wachten voor een voorrangweg, ineens slaat de motor af en krijg ik hem niet weer aan de loop met starten, gelukkig was er iemand die de auto samen met mijn vrouw wilde aanduwen. Een slag en de motor liep weer, we moesten nog ongeveer 2 kilometer rijden en dan waren we thuis, voor de oprit slaat de motor zomaar weer uit en is weer door te starten niet aan de loop te krijgen.
Toen was ik er zo flauw van en heb de auto in de garage geduwd en niet weer naar omgekeken.....

Wie o wie weet wat dit kan zijn, vorig jaar ook een paar keer het probleem gehad, ik heb geen idee waar het aan ligt maar baal er wel flink van.

Kan iemand mij helpen?

Groeten Willie
Peugeot 304 S cabriolet 1974
Peugeot 404 Berline superluxe Injection 1963
Peugeot 308 HDI 2015
Peugeot 106 2002
Avatar gebruiker
Willie
 
Berichten: 185
Geregistreerd: 24 aug 2013, 11:19
Woonplaats: Emmercompascuum

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor dimi_v » 07 maart 2024, 00:32

Ik had een soort gelijk probleem, bobine werd bloedheet. Bleek uiteindelijk de contactpunten niet lekker te staan, dacht te kleine afstand waardoor ze relatief lang gesloten bleven en de bobine relatief lang belast (en dus heet) werd.
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) en wat op accu's
dimi_v
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor Willie » 07 maart 2024, 19:11

Dank je voor je bericht, hoe heb je het opgelost?

Ik hoorde van een kennis dat het aan de bobine kan liggen, heb je deze vervangen?
Peugeot 304 S cabriolet 1974
Peugeot 404 Berline superluxe Injection 1963
Peugeot 308 HDI 2015
Peugeot 106 2002
Avatar gebruiker
Willie
 
Berichten: 185
Geregistreerd: 24 aug 2013, 11:19
Woonplaats: Emmercompascuum

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor RobinHoed » 07 maart 2024, 21:49

Disclaimer: Heb 2 linker handen :-)

Maar volgens mij probeerd dimi te zeggen dat hij de contactpunten heeft afgesteld (ruimer) waardoor de bobine niet meer oververhit raakt en de problemen weg zijn.

Dus eerst even de ruimte tussen de puntjes meten, waarden zijn online wel te vinden. Staan deze goed dan evt condensator even doormeten aangezien beide een paar minuten werk is.

Als dit het probleem niet is even de bobine doormeten om functie te testen (welke heb je en hoeveel ohm?)

Wellicht is je probleem inmiddels gevonden. Indien niet dan is de vraag gebeurd het alleen als de motor warm is en probleem weg als afgekoeld? Dan zou je ook nog aan een vapor lock kunnen denken. Maar zou eerst even focussen op de easy checks, leuke weekend klus

Ben benieuwd :-)

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 734
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor Frank.04 » 14 maart 2024, 09:07

Het is voor een bobine belangrijk om regelmatig te kunnen ontlasten, dus daarom nooit lang op contact laten met stilstaande motor.

Dat de contactpuntafstand bij warm worden een rol speelt kan ik niet verklaren en ik heb daar ook nog nooit van gehoord.

Kan iemand dit toelichten?
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor dimi_v » 14 maart 2024, 17:30

Hallo Frank,

ik weet eigenlijk ook niet zeker of dat mee speelde. Mijn aanname was dat een te kleine afstand van de onderbreker in feite een te lange "gesloten" tijd zou kunnen geven, waardoor er langer stroom door de spoel vam de bobine stroomt. En langer wordt mogelijk warmer. Maar ik had preventief mijn bobine vervangen en een nieuwe condesator geinstalleerd, en de contact afstand beter afgesteld (en dat werd ruimer dan hoe het stond).

Maar misschien is die tijd dat de onderbreker niet gesloten is bij lange na niet zo sterk van invloed op de warmte-ontwikkeling als ik vermoedde.
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) en wat op accu's
dimi_v
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor Mr.Drexciya » 14 maart 2024, 18:30

Te kleine contactpuntafstand = te lange sluittijd = hogere piekstroom door de primaire van de bobine = meer eigenopwarming.
Zo uit mijn hoofd moet de contactpuntafstand 0,4mm zijn.

Condensator kan defect zijn: ofwel een te lage capaciteit (minder dan 0,22uF) danwel interne doorslag bij oplopende spanning. Vervanging kan geen kwaad en kost weinig.
Mr.Drexciya
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor Frank.04 » 17 maart 2024, 09:02

Wat bedoel je met 'lang'?

In tijd gezien of in verhouding tot de open tijd per omwenteling?

Een bobine houdt er niet van om 'lang' onder spanning te staan zonder ontlading, bijvoorbeeld door de auto op contact te laten staan terwijl de contactpunten dicht staan.

Of de bobine ook warm(er) wordt bij een grotere contacthoek zou ik graag technisch verklaard willen zien.

Want dat zou betekenen dat een bobine van een tweecilinder warmer wordt dan bij een viercilinder, die dan weer warmer wordt dan bij een zescilinder.

Wie legt het uit?
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor Mr.Drexciya » 17 maart 2024, 20:14

Ik zal een poging wagen:
met lang bedoel ik in tijd gezien. En ook in verhouding tot de tijd dat de punten geopend zijn. Dat resulteert in een gemiddeld hogere stroom door de bobine.

Een bobine is een spoel met een primaire en een secundaire wikkeling. Beide hebben een bepaalde inwendige Ohmse weerstand. Die van de primaire is laag (zeg 1 Ohm) en die van de secundaire is hoog (enkele 100-en tot 1000-en Ohm).Daarnaast hebben beide windingen een bepaalde inductie L.
Op het moment dat de contactpunten sluiten komt de boordspanning over de primaire winding te staan. Met als gevolg een in tijd lineair toenemende stroom met een uiteindelijke topwaarde die gelijk is aan de boordspanning gedeeld door de weerstand van de primaire winding. BIj 12V boordspanning resulteert dat in 12V / 1 Ohm = 12A die door de primaire winding loopt. Staat de auto op contact en zijn de contactpunten toevallig gesloten dan loopt er permanent 12A door de primaire winding van de bobine. De resulterende warmteontwikkeling is dan aanzienlijk en gelijk aan de stroom in het kwadraat x de Ohsme weerstand. Ofwel 12 x 12 x 1 = 144W. De bobine zal dan snel heet worden en op termijn overlijden. Om dit tegen te gaan kan de ontwerper er voor kiezen ofwel de weerstand van de primaire winding hoger te kiezen ofwel een externe hoogvermogenweerstand te monteren bij/op de bobine. Zoals gebruikelijk bij bijv. de 604 met de dubbele contactpunten en bobines. De topwaarde van de stroom zal dan lager zijn en daarmee de warmteontwikkeling in de bobine.

Ik maak nu even de aanname dat de contacthoek bepaald wordt door de lichthoogte. Is de lichthoogte klein dan moet de as van de verdeler een grotere hoek maken om de contacten weer te verbreken... Ofwel kleinere lichthoogte > grotere contacthoek.

Bij een draaiende motor met juist ingestelde lichthoogte (en dus contacthoek) speelt oververhitting van binnenuit niet en zal de topwaarde van de stroom door de primaire winding in het algemeen lager zijn. Bij de voorgeschreven lichthoogte en type bobine zal er dan voldoende energie in de bougievonk plaatsvinden. Die energie is bij benadering gelijk aan de 0,5 x inductie van de primaire winding x topwaarde van de stroom door de primaire winding in het kwadraat (E = 0,5 x L x I x I). Ofwel de sluittijd van de contactpunten wordt ontwerptechnisch niet langer gekozen dan nodig is voor een goede vonk. Is de lichthoogte kleiner ingesteld dan voorgeschreven dan zal de sluittijd langer en contacthoek groter worden en daarmee de topwaarde van de stroom door de primaire winding hoger. Dat geeft een iets krachtiger vonk maar ook meer warmteontwikkeling in de bobine.
Mr.Drexciya
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor Mr.Drexciya » 18 maart 2024, 17:25

Nog even voortbordurend op de relatie tussen contacthoek en aantal cylinders: ik ga ervan uit dat de as met nokjes van de verdeler 360 graden moet draaien om elke bougie van zijn vonk te voorzien. Dat houdt in dat bij een hoger aantal cylinders de contacthoek kleiner zal zijn omdat er maar zoveel contacthoeken in een 360 graden verdraaiing passen.
Als ik de zoekmachines en diverse autofora mag geloven is voor een 4-cylinderontsteking een contacthoek van 45-60 graden gebruikelijk, bij een 6 cyl rond de 38-45 graden en bij een 8-cyl rond de 26-38 graden. Ik zal kijken of ik dat artikel in Le Lion kan opsnorren. Daarin stond het goed verwoord, beter dan ik zo zelf zou kunnen ;-)
Mr.Drexciya
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor Frank.04 » 19 maart 2024, 01:45

Dank voor je uitgebreide uitleg.

Als ik het goed begrijp is dus de procentuele tijd dat de punten gesloten zijn belangrijk voor de warmteontwikkeling.

Bij contact aan en punten gesloten is dit 100% en dus wordt de bobine (te) warm. Mee eens.

Maar nu reken ik even met de waarden die je opgeeft als contacthoek bij 4, 6 en 8-cilinders (die me overigens bekend voorkomen).

Bij de 4-cilinder ligt de sluitingstijd tussen de 50 en 66%
Bij de 6-cilinder ligt de sluitingstijd tussen de 63 en 75 %
Bij de 8-cilinder ligt de sluitingstijd tussen de 58 en 85 %

De puntjes moeten bij een 4-cilinder dus wel heel erg verkeerd staan om in de buurt te komen van de waarde waarbij de 8-cilinderbobine zich nog comfortabel voelt.

Betekent dit dat een 8-cilinder een ander type bobine vraagt, of is het niet zo spannend vermits een bobine maar minstens 15 % van de tijd spanningsloos is?
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor dimi_v » 19 maart 2024, 15:01

De gesloten tijd is volgens mij de dwell time, hier leuk leesvoer: https://www.denso.com.au/index.php?rout ... news_id=75
Hier staat ook dat een bobine defect zou kunnen gaan door oververhitting: https://www.tomorrowstechnician.com/vid ... on-system/
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) en wat op accu's
dimi_v
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor Willie » 25 maart 2024, 21:01

Heren, dank jullie voor de uitleg maar het wordt mij als leek te onduidelijk.

Ik heb zaterdag de contactpunten goed afgesteld, ze stonden niet op 0.4, nu wachten op beter weer dan maar weer eens test rijden.

Ik hoop dat het heeft geholpen.

Nogmaals dank.

Groeten Willie
Peugeot 304 S cabriolet 1974
Peugeot 404 Berline superluxe Injection 1963
Peugeot 308 HDI 2015
Peugeot 106 2002
Avatar gebruiker
Willie
 
Berichten: 185
Geregistreerd: 24 aug 2013, 11:19
Woonplaats: Emmercompascuum

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor dimi_v » 26 maart 2024, 16:44

Hoe stonden ze dan wel, krapper of juist veel te ruim?
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) en wat op accu's
dimi_v
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor Ivovanduijn » 26 maart 2024, 23:03

Ik kan me haast niet voorstellen dat je probleem komt door fout afgestelde puntjes. Denk wel dat het iets elektrisch is contact slot?? of ergens anders een slecht contact. Misschien een idee voor als hij er weer mee ophoudt de auto te starten met een directe draad van de accu naar de bobine.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor Willie » 11 apr 2024, 17:22

De contactpunten afgesteld op iets meer dan 0,4.

Afgelopen zondag 2 uur lang gereden met de cabrio, niet een keer afgeslagen of startproblemen, en de motor loopt ook nog een stuk beter.
Peugeot 304 S cabriolet 1974
Peugeot 404 Berline superluxe Injection 1963
Peugeot 308 HDI 2015
Peugeot 106 2002
Avatar gebruiker
Willie
 
Berichten: 185
Geregistreerd: 24 aug 2013, 11:19
Woonplaats: Emmercompascuum

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor Willie » 11 apr 2024, 17:22

dimi_v schreef:Hoe stonden ze dan wel, krapper of juist veel te ruim?


te krap
Peugeot 304 S cabriolet 1974
Peugeot 404 Berline superluxe Injection 1963
Peugeot 308 HDI 2015
Peugeot 106 2002
Avatar gebruiker
Willie
 
Berichten: 185
Geregistreerd: 24 aug 2013, 11:19
Woonplaats: Emmercompascuum

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor Mockenrue » 11 apr 2024, 23:47

Thx voor de goede feedback.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: Afslaan van de motor

Berichtdoor dimi_v » 12 apr 2024, 10:57

Top! Ik heb nu een reserve bobine omdat ik dacht dat die van mij heet werd door 'slijtage'. Want de nieuwe werde net zo heet. Daarom dacht ik destijds aan de contactpunten met in achterhoofd dat op contact laten staan de bobine continu van spanning voorziet en dus bloedheet wordt (met startproblemen tot gevolg). Ik vond geen onlogische redenering en nav de discussie hier boven gezocht naar meer info leek dat ook ook technisch niet heel vreemd als verklaring. Dat samen met onze ervaring toch weer wat geleerd
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) en wat op accu's
dimi_v
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten