Pagina 7 van 11

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 25 okt 2011, 23:16
door Harrie
risky schreef:
Harrie schreef:
risky schreef:ff een lampje tussen de minpool en de min van de accu dan kan je zien of de 304 een lekstroom heeft.
als hij brand heb je een lekstroom en anders niet :wink:
mvg
welke minpool? en een lampje heeft weerstand, dus kleine lekstroom zie je dan niet...
het testlampje moet dus zo klein mogelijk qua Wattage zijn, bijv. 3W of 5W ( stadslicht ).
Een Multimeter is het ENIG juiste middel voor zo'n meting.
En een accu is zelfontladend. Na een tijdje is de opgeslagen energie veel minder, en bij oudere accu's gaat dat erg snel !
grt, Harrie
een priklampje(geen ledlampje) harrie je weet wel waar je stroom mee meet :mrgreen:
Ik vind ook dat je deze goede manier van meten voor die gene die niet zoveel verstand van electra en multimeters heeft niet moet afbranden :!:
want dmv dat lampje kan je via de zekeringen pefect uitzoeken waar de fout zich bevindt.
je haald de minpool van de accu en je zet het prik/proeflampje tussen minpool van de accu en die van auto
dus kort gezegt je kan heel goed met een lampje meten en natuurlijk niet de minpool weer op de accu doen met het lampje ertussen
want dan kan je niet meten :wink:
mvg
Wil je dat in het vervolg dan ook zo omschrijven ? Het was n.l. totaal niet duidelijk!

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 26 okt 2011, 00:31
door risky
oftopic


Harrie daar heb jij weer gelijk in nu ik het terug lees :mrgreen:
Was niet echt een duidelijke tip de eerste keer
maar dit werkt toppie als je het doet zoals de 2e keer beschreven.
mvg
ontopic :D

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 27 okt 2011, 19:37
door jan-03
Toch maar weer ff off topic heren elektroliten!! :D
Als je zo'n trafo achtig-iets hebt waar je bijvoorbeeld een draagbare lamp van 12 volt mee oplaad, kan je daar ook de accu mee opladen??
Ik heb wel een acculader maar ik vroeg het me af !!
Of moet er dan een diode-achtig iets tussen bijvoorbeeld of is deze totaaaal ongeschikt!!
Het door jullie omschreven testje is zelfs door mij begrepen dus is het waarschijlijk iedereen nu wel helemaal duidelijk..
gr Jan.

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 27 okt 2011, 23:52
door Harrie
janbachee schreef:Toch maar weer ff off topic heren elektroliten!! :D
Als je zo'n trafo achtig-iets hebt waar je bijvoorbeeld een draagbare lamp van 12 volt mee oplaad, kan je daar ook de accu mee opladen??
Ik heb wel een acculader maar ik vroeg het me af !!
Of moet er dan een diode-achtig iets tussen bijvoorbeeld of is deze totaaaal ongeschikt!!
Het door jullie omschreven testje is zelfs door mij begrepen dus is het waarschijlijk iedereen nu wel helemaal duidelijk..
gr Jan.
Jan, staan er symbolen op? 12V = of 12V_ ? liggend streepje ( 2 boven elkaar ) is Gelijkspanning ( die moet je hebben )
Als er 12V ~ op staat is het wisselstroom, maar dat lijkt me onmogelijk als deze bestemd is om een acculamp op te laden.
Wel geschikt ALS druppellader om een volle accu vol te houden, maar NIET om een lege of halfvolle accu te laden !!
Advies voor iedereen: Een goed acculader ( Einhel ) is niet duur ( bouwmarkt ), en laadt met gamak 4A tot 8A, en is beveiligd !!
Dat trafootje van jouw zal aan een lege accu snel gaan roken, stinken en in de fik vliegen.. en dan gaat de stop er uit en zit Jan in het donker.. :roll:
niet doen dus, een goede lader kopen :!: :!: :!: grt, Harrie

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 28 okt 2011, 09:00
door jan-03
Dank je Harrie, ik blijf het moeilijk vinden die stroompjes.. :D Maar inderdaad om een accu op peil te houden.. Ik heb een goede lader hoor en die slaat af wanneer de accu vol is maar bijdruppelen schijnt niet verkeerd te zijn om een accu in goede conditie te houden..
De bus en panda worden gebruikt dus geen probleem maar de 203, 304, J7, heftruck niet altijd of staan regelmatig een poos stil.
De 203 heb ik de massasleutel omgedraaid maar de accu is zoals je schrijft zelf ontladend.. Ik heb hier en daar nog een paar van de laders liggen van oude telefoons enz enz..
Vandaar mijn :idea: . Maar het moet wel vertrouwd zijn natuurlijk maar ik denk dat er meer zijn met dit probleem!!
Hoe doe jij dit Harrie? Accu nu en dan met de lader op peil brengen??
gr jan

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 28 okt 2011, 12:40
door Harrie
janbachee schreef:Hoe doe jij dit Harrie? Accu nu en dan met de lader op peil brengen?? gr jan
accu van J7 staat in de garage,
gaat 2 maal per maand aan de Bosch acculader. cabrio's staan in de stalling, zonder lader.
grt, Harrie

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 30 okt 2011, 11:34
door risky
janbachee schreef:Dank je Harrie, ik blijf het moeilijk vinden die stroompjes.. :D Maar inderdaad om een accu op peil te houden.. Ik heb een goede lader hoor en die slaat af wanneer de accu vol is maar bijdruppelen schijnt niet verkeerd te zijn om een accu in goede conditie te houden..
De bus en panda worden gebruikt dus geen probleem maar de 203, 304, J7, heftruck niet altijd of staan regelmatig een poos stil.
De 203 heb ik de massasleutel omgedraaid maar de accu is zoals je schrijft zelf ontladend.. Ik heb hier en daar nog een paar van de laders liggen van oude telefoons enz enz..
Vandaar mijn :idea: . Maar het moet wel vertrouwd zijn natuurlijk maar ik denk dat er meer zijn met dit probleem!!
Hoe doe jij dit Harrie? Accu nu en dan met de lader op peil brengen??
gr jan


Een tip voor .jou Jan :mrgreen:
Als je de auto een tijd niet wil gebruiken moet je de minpool los halen.
dan zijn er geen gebruikers en blijft de accu langer vol.
Want een klokje een radio enz blijft een beetje stroom gebruiken als een auto dan 3 weken stil staat loopt hij mooi daarop leeg.
mvg

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 30 okt 2011, 13:17
door jan-03
Is een idee Dirk, maar de moet ik ook m,n klokje weer gelijk zetten.. :cry: Ik weet niet wat nu beter is voor m,n accu.. Blijven aktiveren of juist zo weinig mogelijk aktief.. Helemaal ontladen en wegzetten is volgens mij niet de beste optie..
gr Jan.

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 30 okt 2011, 14:35
door Harrie
janbachee schreef:Ik weet niet wat nu beter is voor m,n accu.. Blijven aktiveren of juist zo weinig mogelijk aktief.. Helemaal ontladen en wegzetten is volgens mij niet de beste optie.. gr Jan.
nee, NIET geheel ontladen en wegzetten!
bij langdurige opslag/stilstand MIN- accupool los en e.v.t. een druppellader er aan. grt, Harrie

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 05 nov 2011, 19:43
door roelof
Vandaag een nieuwe accu gekocht en geplaats. Ze start weer als een dolle!

Meteen even een lekkere rit gemaakt van Zuidwest naar Zuidoost Friesland (naar m'n ouders). Nu de laadstroom nog even (laten) checken.
Wie kan me vertellen waar het metertje op het dashbord (204) ergens moet staan tussen de - en +? Als ik rijd zonder stroomverbruiker staat de wijzer tegen het plusgebied, zodra ik het licht ontsteek daalt de meter in het middengebeid, maar dan iets dichter naar de min...

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 05 nov 2011, 20:19
door chr.
roelof schreef:Vandaag een nieuwe accu gekocht en geplaats. Ze start weer als een dolle!

Wie kan me vertellen waar het metertje op het dashbord (204) ergens moet staan tussen de - en +? Als ik rijd zonder stroomverbruiker staat de wijzer tegen het plusgebied, zodra ik het licht ontsteek daalt de meter in het middengebeid, maar dan iets dichter naar de min...


Hou er rekening mee dat verlichting en airco, dit laatste nvt voor de 204 groot verbruikers zijn.
dus dan is het logisch dat het metertje richting de - gaat.

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 06 nov 2011, 10:11
door roelof
Ik heb de laadstroom bij Kwikfit nog even laten testen. Bij stationair lopen is die 12,5 volt, en dat is laag. Dan staat inderdaad het metertje op het dashboard ook het min gebied. Bij gas geven stijgt de waarde wel. Ik denk dat ik het nog maar even aankijk, voor de boel weer los te schroeven.

Dank voor de reactie trouwens.

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 06 nov 2011, 12:12
door tjark63
roelof schreef:Ik heb de laadstroom bij Kwikfit nog even laten testen. Bij stationair lopen is die 12,5 volt, en dat is laag.

Eenheid van stroom = Ampere, eenheid van spanning = Volt. Wat jij hebt gemeten is de accu spanning, dat is dus iets anders dan laadstroom. Voor een gelijkspanningsdynamo is 12,5 Volt bij stationair lopen overigens niet zo vreemd, als je een beetje gas geeft moet de spanning wel oplopen naar zo'n 13,6Volt.

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 06 nov 2011, 22:00
door roelof
Ja, dom van me.
En natuurkunde was nog wel mijn één na beste vak op school.
Maar al zo lang geleden.....

Maar inderdaad de laadspanning is gemeten en volgens het apparaat was die "onvoldoende".

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011, 00:21
door Harrie
ach, wat een apparaat aangeeft.. ? "onvoldoende" ?
zoals Tjark al schreef, wat is de laadspanning bij hogere toeren ??
12,5 Volt bij stationair is wat laag, maar kan voldoende zijn, als dat meteen oploopt als de motor meer toeren maakt.
Bij de oude regelaars kan het bakelieten kapje er af ( bevestiging nadien vernieuwen door korte M3 boutje + moertje ) ;
en door het exentriek onder het veerblad van de bovenste contactpunt iets te verdraaien, is de laadspanning in te stellen.
De regelaar regelt de veldspanning ( Field, "F" ) waardoor de veldwikkeling meer of minder bekrachtigd wordt, en zo
meer of minder spanning door de dynamo laat leveren. De laadstroom ( Ampère , "A" ) wordt bepaald door de conditie
van de accu. Leeg = veel laadstroom, volle accu = weinig laadstroom.

De contactpuntjes in de regelaar staan dus in zeer hoog tempo te klapperen: open - dicht.
controleer ook de staat van die puntjes: ingebrand ?

ik vermoed echter, dat de koolborstels versleten zijn !
een revisiebedrijf kan die vervangen, en meteen de collector schoonmaken en e.v.t. opzuiveren.

204 bouwjaar 1969 heeft volgens mij nog ene gelijkstroomdynamo.. dus zoek een goede specialist
in dynamo- en startmotor-revisie !
grt, Harrie

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011, 00:36
door chummy dj
Mooie Peugeot's heb je !!

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011, 00:40
door Harrie
chummy dj schreef:Mooie Peugeot's heb je !!

WIE bedoel je ?

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011, 00:56
door 604peugeot
hoi harrie.ik weet wel iemand die dat kan maken voor jou,maar dat is wel hier in de buurt.of is het te ver weg van jouanders gaat het over. :D :D gr willy

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011, 13:38
door Harrie
604peugeot schreef:hoi harrie.ik weet wel iemand die dat kan maken voor jou,
maar dat is wel hier in de buurt. Of is het te ver weg van jou, anders gaat het over. :D :D gr willy
:?: :?: hoezo?
de vraag / probleem was niet van mij. Ik repareer alles zelf voorzover dat mogelijk is. grt, Harrie

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011, 15:26
door risky
tjark63 schreef:
roelof schreef:Ik heb de laadstroom bij Kwikfit nog even laten testen. Bij stationair lopen is die 12,5 volt, en dat is laag.

Eenheid van stroom = Ampere, eenheid van spanning = Volt. Wat jij hebt gemeten is de accu spanning, dat is dus iets anders dan laadstroom. Voor een gelijkspanningsdynamo is 12,5 Volt bij stationair lopen overigens niet zo vreemd, als je een beetje gas geeft moet de spanning wel oplopen naar zo'n 13,6Volt.


Nou.. zonder gebruikers is dit veel te laag
Stel je staat voor de stoplichten met je lichten aan blower aan enz..
dan word er niets bijgeladen nog sterker je bent gewoon je accu aan het leegtrekken dan.
Een beetje kou over de accu en dan kan je de auto aanduwen :mrgreen:
stationare 13,8 volt dan het is goed
het mag wel iets minder zijn bij een wat ouder system met aparte spannings regelaar maar niet onder de 13v

P/s Je meet wel degelijk het laadvermogen van de dynamo via de accu met draaiende motor
als het een verse accu is kan het maar zo zijn dat hij helemaal niet laad en dat er 12/5 volt in de accu zit
op de dynamo staat trouwens ook wat hij moet laden
meestal 14 volt zonder tussenkomst van de accu
mvg

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011, 18:11
door 604peugeot
sorry harrie verkeert gelezen. :D :D

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 10 nov 2011, 00:04
door jan-03
Harrie schreef:
Ik repareer alles zelf voorzover dat mogelijk is. grt, Harrie

En de tijd kan vinden om het te doen!! 1 projectje staat al een mooi poosje te wachten.. :D
gr Jan.

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 12 nov 2011, 13:48
door tjark63
risky schreef:
tjark63 schreef:
roelof schreef:Ik heb de laadstroom bij Kwikfit nog even laten testen. Bij stationair lopen is die 12,5 volt, en dat is laag.

Eenheid van stroom = Ampere, eenheid van spanning = Volt. Wat jij hebt gemeten is de accu spanning, dat is dus iets anders dan laadstroom. Voor een gelijkspanningsdynamo is 12,5 Volt bij stationair lopen overigens niet zo vreemd, als je een beetje gas geeft moet de spanning wel oplopen naar zo'n 13,6Volt.


Nou.. zonder gebruikers is dit veel te laag
Stel je staat voor de stoplichten met je lichten aan blower aan enz..
dan word er niets bijgeladen nog sterker je bent gewoon je accu aan het leegtrekken dan.
Een beetje kou over de accu en dan kan je de auto aanduwen :mrgreen:
stationare 13,8 volt dan het is goed
het mag wel iets minder zijn bij een wat ouder system met aparte spannings regelaar maar niet onder de 13v

P/s Je meet wel degelijk het laadvermogen van de dynamo via de accu met draaiende motor
als het een verse accu is kan het maar zo zijn dat hij helemaal niet laad en dat er 12/5 volt in de accu zit
op de dynamo staat trouwens ook wat hij moet laden
meestal 14 volt zonder tussenkomst van de accu
mvg


De oude 404's met gelijkstroomdynamo trekken inderdaad de accu leeg bij stationair draaien, zelfs zonder ingeschakelde verbruikers. De amperemeter geeft dat ook duidelijk aan. Die 14,4 Volt geldt voor wisselstroom dynamo's, niet voor de oude DC dynamo's.
Je meet trouwens geen laadvermogen maar spanning, vermogen kun je met een universeelmeter niet direct meten, dat is immers spanning x stroom en daar moet je dus twee metingen voor doen. Helaas goochelen veel mensen met electrische groot- en eenheden :wink:, ook op dit forum.

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 12 nov 2011, 23:39
door Harrie
risky schreef:P/s Je meet wel degelijk het laadvermogen van de dynamo via de accu met draaiende motor
nee, SPANNING, in Volt. Vermogen is Volt x Ampère = Watt.
risky schreef:op de dynamo staat trouwens ook wat hij moet laden , meestal 14 volt zonder tussenkomst van de accu
nee, niet op de oude.
Alleen op modernere dynamo's met ingebouwde regelaar. En als die thyristor doorslaat, kan zo'n dynamo wel 32 Volt of meer leveren.... :evil:
Gauw terug naar onze oudjes en 204/304 .

Re: wat heb ik vandaag aan mijn 204 / 304 gedaan?

BerichtGeplaatst: 12 nov 2011, 23:53
door risky
tja monteur van de nieuwe generatie dynamo`s Harrie :mrgreen:

Tjark ik weet hoe het heet en werkt
maar in de volksmond/monteurswereld word het laden of laadvermogen genoemt
moet je tegen de klant zeggen ik ga ff volt x spanning x ampere meten dan word er gezegd (wat :?: :mrgreen:
met een universele meter kan er prima gemeten worden op volt de accu is 12 volt word er meer gemeten dan word er bij geladen 1+1=2:wink:
mvg