Pagina 1 van 1

motor 204 model 1965

BerichtGeplaatst: 25 jan 2005, 10:52
door videokeizer
hallo 204 liefhebbers, ik bezit 2 204's van het eerste modeljaar, beidde uit 1965 waarvan 1 origineel ned. kenteken heeft, de 31-06-AF en de andere afkomstig is uit Frankrijk, die ik 2jr geleden zelf heb opgespoord op internet en heb geimporteerd. Deze auto is werkelijk zgan, slechts 15000 km op t klokje en helemaal in de eerste lak, en werkelijk helemaal geen roest. Voor de andere wagen, die al 10jr gestald staat en in goede conditie verkeert zoek ik een goede (ruil) motor, een motor van het eerste type dus met de zgn driepunts bevestiging, eentje die op het subframe rust dus. Het blijkt lastig zo'n motor te vinden, zelfs jonkhart hier bij mij om de hoek in hilversum heeft m niet. Wie o wie heeft een tip voor mij, of heeft er wellicht eentje liggen?

henk van engen,
hilversum

BerichtGeplaatst: 25 jan 2005, 23:56
door Le Lion
Heb je al wel eens contact gehad met Peugeot-specialist Ko de Fouw uit Sluiskil? Hij heeft een 204 break staan uit hetzelfde jaar met hetzelfde type motor. Het schijnt dat de allereerste modellen die de fabriek verlaten hebben een iets andere motor hebben dan de exemplaren die pakweg na zes maanden na de eerste productie in de 204 gemonteerd zijn.

BerichtGeplaatst: 25 jan 2005, 23:59
door Mark
Le Lion schreef:Het schijnt dat de allereerste modellen die de fabriek verlaten hebben een iets andere motor hebben dan de exemplaren die pakweg na zes maanden na de eerste productie in de 204 gemonteerd zijn.

Jazeker, ik meen dat die motor 'monobloc' (kop en blok zijn 1 geheel, hoewel dat lijkt me ook weer sterk) genoemd wordt, heb ergens een plaatje, zal eens ff snuffelen. Is idd van danig andere constructie.

Overigens er staat in deze topic een plaatje van een 65'er, naast mijn 75'er:
www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=993

BerichtGeplaatst: 26 jan 2005, 00:04
door Le Lion
Ja, Ko de Fouw heeft het mij tot in detail uitgelegd maar met mijn niet-technische achtergrond is het niet 100% blijven hangen. Ben eigenlijk ook benieuwd hoeveel tijd erover is gegaan voor dat er een ander blok in kwam. Volgens mij was het een kwestie van een paar maanden.

BerichtGeplaatst: 30 jan 2005, 14:43
door Mark
Goudenleeuw schreef:Jazeker, ik meen dat die motor 'monobloc' (kop en blok zijn 1 geheel, hoewel dat lijkt me ook weer sterk) genoemd wordt, heb ergens een plaatje, zal eens ff snuffelen. Is idd van danig andere constructie.

Nee dat klopte dus idd niet, want even opgezocht in mijn (originele) werkplaatshandboek:

Monoblok = cilinderblok uit 1 stuk. De andere XK-motoren hebben dus een cilinderblok uit twee samengestelde delen die na montage werden bewerkt. De cilinderkoppen zijn verschillend en niet uitwisselbaar en de koppakkingen (dus) ook. Desgewenst kan ik een scan maken van de pagina met de verschillen tussen beide, en de serienummers waarin ze zijn toegepast.

Daarbij vind ik niks over een andere montage van het blok in de auto, waarover Videokeizers vraag gaat. Dus daar zijn we nog niet uit. Maar wie weet helpt bovenstaande om een geschikte donor te kunnen localiseren adhv het nummer.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2005, 15:13
door micheldeman
Waarom laat je het blokje niet reviseren?
Dan blijft het geheel met elkaar overeenstemmen.
In andere topics op dit forum kun je antwoord vinden op wat een goed revisiebedrijf is.

Overigens weet je dan zeker wat je hebt, bij een ruilmotor of 2e handse is het altijd maar afwachten.

Groet,

Michel