peugeot 204 sedan opknappen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Harrie » 08 feb 2011, 22:38

bij revisie kunnen er pakkingrestjes in de kanaaltjes blijven zitten,
die verstoppen oliekanaaltjes nadat de motor is opgebouwd en gelopen heeft.
Dan kan er ergens smering ontbreken...
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor matthijsb » 09 feb 2011, 01:10

Er is 1 klep die lijkt een beetje ovaal die was ook het lekste van allemaal zeg maar, en de rest nog niet heel nader bestudeerd, weet ook niet precies hoe die kunnen lekken, kan zijn dat er teveel zooi op gekomen is in de loop der tijd oid.
Ik heb zelf het idee na de kop gezien te hebben dat de timing niet helemaal goed heeft gestaan van de ontsteking maar weet het niet zeker.
Die 2 tuimelaars die zijn bij de revisie toch over het hoofd gezien, tenminste dat lijkt me het verklaarbaarste...
Op de nokkenas kun je ook precies zien dat waar die kuiltjes de as raakt dat dat niet afgesleten is, dat er nooit wat tegen aan gekomen is terwijl dat bij de rest van de tuimelaars egaal glad is.
Heb vandaag de kleppen los gehaald, en zal van de week een begin maken met slijpen, en dan kom ik er wel achter of er nieuwe nodig zijn en hoeveel.
Iemand ook een idee hoe het met de voetpakkingen zit van de cilinderbussen?
Krijg verschillende verhalen te horen dus denk dat ik ze toch maar moet vervangen maar hoor graag meer meningen.
Over die kopbouten, heb vandaag nog eens in een ander handboek gekeken waar honderden verschillende auto's in staan kwa aanhaal momenten en daar stond eigenlijk hetzelfde in als in mijn handboek dus dat is weer wat een vaag verhaal.
Hoor graag van je wat het wel moet zijn als je erachter kan komen.
Mvg Matthijs
matthijsb
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 sep 2010, 03:17
Woonplaats: Pingjum

Berichtdoor Koffiemolen » 09 feb 2011, 09:10

Hoi Matthijs, de voetpakkingen zijn van metaal. Volgens mij zou je de cilinderbussen heel voorzichting moeten kunnen verwijderen, maar ik ben er niet zeker van. Wat is je belang om ze los te maken?

Die lage aanhaalmometnen kloppen volgens mij gewoon, je draait een alu kop op een alu blok en volgens mij draai je dat minder vast dat alu op gietijzer.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor matthijsb » 09 feb 2011, 20:13

De theorie achter de voetpakkingen is dat de pakkingen nu niet meer onder druk staan omdat de kop eraf is, en als je die er zo weer op zet is er een kans dat die toch niet meer helemaal goed sluiten.
Tenminste zover ik het begrepen heb, maar een ander zegt weer dat het niet zo'n vaart loopt.
Dat beide delen van allu zijn en dat daarom de aanhaal momenten wat lager zijn kan ik me wat bij voorstellen idd, maar dan nog is het niet heel veel...
Mvg Matthijs
matthijsb
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 sep 2010, 03:17
Woonplaats: Pingjum

Berichtdoor Brownie » 09 feb 2011, 20:28

Dat is een grondige aanpak, chapeau! Wel jammer dat er toch een serieus probleem is met de motor. Van oliegebruik heb ik ook nooit iets gemerkt, maar daarvoor reed ik te weinig en kreeg hij te vaak een beurt. Hoe zag het water er uit? Een blik in de radiateur in Eindhoven was niet zo fraai immers.

Wat betreft die voetpakkingen heb ik ook wel eens gehoord dat je beschadiging kan voorkomen door de kop er voorzichtig af te kantelen in plaats van af te tillen.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Peu 604 » 09 feb 2011, 21:49

Ik zou de voetpakkingen mooi laten zitten het zijn metalen heb ik begrepen waren eerder papieren pakkingen als je ze gaat vervangen moet de hele zaak worden opgemeten de cil bussen moeten een bepaalde hoogte hebben tov van het blok daarom zijn er verschillende diktes in de voetpakkingen.
Verder weet ik niet hoe lang de zaak uitmekaar blijft anders zou ik de cil bussen vastzetten is speciaal gereedschap voor je kunt zelf ook een paar strips maken op de uiteiden een paar gaten boren en vastzetten met de kopbouten maar ik denk dat ze wel in het pcn magezijn zijn.
Peu 604
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 30 jul 2009, 20:30
Woonplaats: Provincie groningen

Berichtdoor Harrie » 09 feb 2011, 21:59

ik ga er vanuit, dat de motor goed gereviseerd is.
bij de vervanging destijds van de cylinderbusvoetpakkingen, zal men
de cylinderbushoogte hebben moeten opmeten :
Afbeelding

Als de bussen namelijk te laag liggen, gaat de koppakking lekken, ook de
cylinderbusvoetpakkingen, want die worden dan niet voldoende aangedrukt.
Als de bussen te hoog staan ( door te dikke cylinderbus-voetpakkingen ),
gaan de cylinderbusrandjes in de koppakking stuk en/of dicht de pakking elders op het blok niet goed af.
Bovenstaande set hebben we helaas niet in de uitleen, vastzetbruggen voor de bussen wel. ( foto even geleend van Sander203 )
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Koffiemolen » 09 feb 2011, 23:12

Klopt, bovenstaand is bij de revisie gebeurd, met een meetklok de uitsteekhoogte gemeten en daar de voetpakkingen op aangepast, was een hele set met verschillende flinterdunne metalen ringen.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor matthijsb » 09 feb 2011, 23:26

@ Brownie: Koelvloeistof was verder schoon.

Hmm dan denk ik dat ik de gok maar waag om het te laten zitten.
Het kan hooguit nog een extra koppakking kosten en de motor moet er weer uit maar dat overleven we ook wel weer, weet nu hoe het moet :mrgreen:
Moet mn lijstje met onderdelen nog even compleet maken en dan zsm ritje richting magazijn.
Komende dagen maar wat bezig met de kleppen in te slijpen en kijken of ze nog bruikbaar zijn.
@ pug604: Foto van tuimelaar komt er nog aan :wink:
Mvg Matthijs
matthijsb
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 sep 2010, 03:17
Woonplaats: Pingjum

Berichtdoor Koffiemolen » 19 feb 2011, 21:49

Enne...nog vorderingen gemaakt?
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 19 feb 2011, 23:35

Koffiemolen schreef:Enne...nog vorderingen gemaakt?

ja, Matthijs heeft vandaag inkopen gedaan :D
o.a. 2 nieuwe tuimelaars 8)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor matthijsb » 23 feb 2011, 03:40

Ik heb afgelopen zaterdag idd wat inkopen gedaan, heb nog een pakkingset gekocht dus kan als de kleppen gespelen zijn het blok weer in elkaar zetten.

Met de auto ben ik iets verder, ben een beetje bezig de gaten wat dicht te lassen en een beetje roestvrij te maken.
Moet nog steeds foto's maken...
Gaat allemaal rustig aan dus als er weer vorderingen zijn laat ik het wel weten. :wink:
Mvg Matthijs
matthijsb
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 sep 2010, 03:17
Woonplaats: Pingjum

Berichtdoor Brownie » 10 maart 2011, 19:07

Er schiet me nog wat te binnen: De ANWB heeft ooit onderweg de V-snaar vervangen. Er zit dus nu een moderne gekartelde snaar op terwijl er een gladde afkwam. Deze schijnt extra stevig te zijn doordat er ijzerdraad inzit. Dit in verband met de hoek die hij maakt.

De ANWB monteur adviseerde mij er wel weer een originele riem op te zetten, maar daar was ik nog niet aan toe gekomen. Wellicht een goed idee als je toch grondig met de auto bezig bent.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: peugeot 204 sedan opknappen

Berichtdoor matthijsb » 14 aug 2011, 23:02

pffff, even het stof van de auto en het topic blazen.
Na een tijd niks te hebben gedaan aan de auto ben ik gisteren weer begonnen.
De hele auto is eigenlijk gedemonteerd, het is een leeg blik geworden.
Heb alleen de hemelbekleding zeg maar laten zitten.
Heeft iemand hier ervaring hoe dat te doen, nieuw maken of oude herplaatsen...
Ben bang dat als ik het los haal, het er niet meer netjes in komt te hangen omdat ik geen idee heb hoe dat vast zit.
Heel graag wat tips.

Is er hier ook iemand die ervaring heeft met kabelboom vernieuwen?
Wil eigenlijk de hele boom vernieuwen maar zoek eigenlijk een duidelijke tekening met lengte's en dikte's van de draden, soorten stekkers.
Heb een handboek, staat ook een electrisch schema in maar is niet duidelijk genoeg.(te weinig informatie)
Hoop dat iemand daar documentatie van heeft, en als iemand het al een keer gedaan heeft graag info wat voor materiaal en waarvandaan.

Ben nu bezig plaatwerk te repareren, nieuwe stukjes erin.
Achteras en subframe ed schoonmaken en opnieuw in de lak, waarschijnlijk rx5 en rx10, schijnt heel goed tegen roest te werken.
Als iemand daar ervaringen mee heeft, hoor ik het ook graag.
Tot zover eerst, zal zsm even foto's maken :wink:

Mvg Matthijs

Ohja die riem, heb geen idee hoe die eruit ziet, bij montage kom ik hem wel tegen en zal ik wel even kijken wat ik er mee doe, bedankt voor de info :D
matthijsb
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 sep 2010, 03:17
Woonplaats: Pingjum

Re: peugeot 204 sedan opknappen

Berichtdoor Harrie » 15 aug 2011, 00:02

De hemelbekleding zit aan alle kanten ( omtrek ) gelijmd:
- voorruitsponning bovenlangs
- achterruitsponning bovenlangs
- portiersponningen bovenlangs

Als je 204 een schuifdak heeft, moet je éérst de rand rond de schuifdakopening los maken, nadat je de afwerrkbies er af hebt gehaald.

Indien je dus de v/a ruit er uit hebt en de portierrubbers ( in de sponning ), dan
kun je de randjes voorzichtig loshalen.
Daarna de spantjes ( stalen gebogen stangen ) losnemen door aan 1 zijde ( li of re )
het kunststof propje op het uiteinde van elke stang, uit de cantrail wippen, terwijl je de stang (spant) iets omhoog duwt.
Daarna kun je de gehele hemel uitnemen.

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: peugeot 204 sedan opknappen

Berichtdoor Koffiemolen » 17 aug 2011, 21:18

Matthijs, leuk dat je weer verder bent gegaan met mijn vroegere schatje. Harrie heeft al uitgelegd hoe het moet met de hemel, het is niet zo moeilijk, lukt je wel.
RX5 en RX10 (evt RX7 voor holle ruimten) zijn perfect. RX5 is en feite Owatrol, een lijnolie. IK heb er zeer goede ervaringen mee.
Zo heb ik er bijvoorbeeld de trekhaak van mijn 505 mee gedaan. Die heb ik goed ontvet, maar verder niet al te spannend voorbereidingswerk, daarna in de RX5 en na droging in de RX10, als nieuw.
En nog altijd als nieuw!

Veel succes enne...graag foto's!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: peugeot 204 sedan opknappen

Berichtdoor matthijsb » 17 jan 2013, 23:20

Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb vandaag (eindelijk) weer wat aan de 204 gedaan, ik heb het hemeltje eruit gehaald.
Nu zijn er 2 kunstof propjes afgebroken, is dit nog te verkrijgen? Het ging nogal zwaar, lukte niet echt goed om genoeg beweging in die spantjes te krijgen.

@Koffiemolen, heb je ook foto's van hoe het eruit zag en hoe na de rx5/10?
@Harrie, is er ook documentatie over het electrische/draden gedeelte?

Ik ga proberen de komende tijd weer een beetje bezig te gaan met de 204 en ik zal binnenkort eens een camera regelen en weer even wat foto's schieten.
matthijsb
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 sep 2010, 03:17
Woonplaats: Pingjum

Re: peugeot 204 sedan opknappen

Berichtdoor jan-03 » 18 jan 2013, 09:59

matthijsb schreef:Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb vandaag (eindelijk) weer wat aan de 204 gedaan, ik heb het hemeltje eruit gehaald.
Nu zijn er 2 kunstof propjes afgebroken, is dit nog te verkrijgen? Het ging nogal zwaar, lukte niet echt goed om genoeg beweging in die spantjes te krijgen.

@Koffiemolen, heb je ook foto's van hoe het eruit zag en hoe na de rx5/10?
@Harrie, is er ook documentatie over het electrische/draden gedeelte?

Ik ga proberen de komende tijd weer een beetje bezig te gaan met de 204 en ik zal binnenkort eens een camera regelen en weer even wat foto's schieten.

Zo dat is al ff geleden Matthijs dat je hier poste!!
Heb je een warm sleutelplekje in Pinjum?
Succes met de werkzaamheden
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: peugeot 204 sedan opknappen

Berichtdoor matthijsb » 18 jan 2013, 14:38

Het is inderdaad een hele tijd geleden, maargoed, alle goede dingen komen langzaam zeg maar. :wink:
Ik heb hier niet echt een warm plekje, naja er staat een houtkachel, maar dat is meer om zo nu en dan aan op te warmen, en houd de temp net boven het vriespunt. :mrgreen:
Gr Matthijs
matthijsb
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 sep 2010, 03:17
Woonplaats: Pingjum

Re: peugeot 204 sedan opknappen

Berichtdoor jan-03 » 18 jan 2013, 17:17

matthijsb schreef:Het is inderdaad een hele tijd geleden, maargoed, alle goede dingen komen langzaam zeg maar. :wink:
Ik heb hier niet echt een warm plekje, naja er staat een houtkachel, maar dat is meer om zo nu en dan aan op te warmen, en houd de temp net boven het vriespunt. :mrgreen:
Gr Matthijs

Ik zit niet ver bij je vandaan en ook in de kou.. Houtkachel verkocht.. Of eigenlijk weggegeven..
Het is hier niet warm te krijgen en dus niet veel rendement.. Veel gedoe om hem steeds vol te gooien..
Kom maar op met de plaatjes..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: peugeot 204 sedan opknappen

Berichtdoor BRAM » 19 jan 2013, 15:03

Matthijs,

Ik heb hier nog een vraagbaak van Olyslager liggen. Hierin staan enkele schema's van de elektrische instalatie van de 204/304.
Boek is van 1979, en beschrijft de 204/304 van 1973 tot 1979.

Als je interesse hebt, laat maar weten.
Evt. kan ik de schemas inscannen en aan je mailen. Laat maar even weten per PB ( stuur dan je email-adres om de schema's door te mailen.

Bram.
PEUGEOT 205 Forever 5-deurs 1995
PEUGEOT 205 Roland Garros 3-deurs 1992 EEN STERK NUMMER !!!!!!!!!
PEUGEOT 2008 Feline 1.6 120 pk 2014
Avatar gebruiker
BRAM
 
Berichten: 908
Geregistreerd: 10 okt 2004, 23:39
Woonplaats: Duiven

Re: peugeot 204 sedan opknappen

Berichtdoor matthijsb » 16 jun 2017, 14:22

Ik heb de 204 inmiddels te koop staan, mocht er iemand van het forum belangstelling hebben, laat het dan hier even weten, of stuur even een berichtje.
De auto ligt nog steeds helemaal uit elkaar, en aangezien er geen vooruitgang in komt, leek het me beter om de auto weer te verkopen aan iemand die zin heeft om het project af te maken.
matthijsb
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 sep 2010, 03:17
Woonplaats: Pingjum

Vorige

Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten