Restauratie peugeot 204 cabrio

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 07 jan 2012, 13:47

Ik ben Matthijs, 20 jaar en ik kom uit Putten. In het dagelijks leven ben ik student autotechniek in Arnhem en mijn hobby is het sleutelen aan klassiekers. Ik heb een Unimog 406 uit 1982 en ik werk voor mijzelf als elektricien en monteur voor klassiekers (o.a. Ds, kever etc.)

Sinds eind 2010 ben ik in het bezit van een Peugeot 204 cabrio uit 1968. Ik heb hem in België gekocht bij een man die al met de restauratie bezig was maar er geen gat meer in zag. Hij had hem totaal gedemonteerd, hem laten stralen en er een nieuwe bodem ingelast. Ik heb hem dus in kartonnen dozen deze kant op gehaald. Aan de carroserie was verder nog wel veel werk, er moesten nieuwe achterspatborden (veeeeel werk) op komen en ook moest er nog het een en ander uitgedeukt worden. Ook het uitlijnen van het plaatwerk was een flinke klus.

Op technisch gebied heb ik ook niet stil gezeten. De achteras was door de belg gereviseerd, de voorwielophanging heb ik zelf gedaan. Net als de remmen voor. Ook had de originele 1100 een vastloper gehad en aangezien ik er een extra 1300 bij kreeg heb ik die maar ingebouwd. Een 1100 reviseren komt nog wel als ik daar weer geld en tijd voor heb, het revisiesetje heb ik in ieder geval vast.

Ondertussen is de auto terug van de spuiter en zit het interieur er in. Ik hoop hem volgende week of die week erop aan het lopen te krijgen! Ik ben nu trouwens erg blij met mijn mappen vol met documentatie. Als je iets niet zelf uit elkaar gehaald hebt is het soms best lastig om de volgorde van monteren goed te bepalen.

Hier nog een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Ik had nog een paar vraagjes. Ik heb er gordels bij gekregen. Maar je hoeft ze toch niet in te bouwen? Kan alleen maar een afkeurpunt zijn. En waar kan ik het beste een nieuw zeiltje voor mijn dakje aanschaffen? Ik zoek een zwarte.
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor Frank.04 » 07 jan 2012, 13:57

Gordels hoeft inderdaad niet, om meerdere redenen.

Sowieso zijn alle auto's t/m 31 december 1970 vrijgesteld, en meestal cabriolet's idem (dan staat op het kentekenbewijs dat "bevestigingspunten autogordels niet verplicht zijn".

Zitten er echter gordels in, dan moeten ze 1) in goede staat zijn en 2) je moet ze gebruiken tijdens rijden.

Lekker weglaten derhalve!

Overigens een leuke prestatie dat je een dergelijk klus solitair tot een goed einde brengt, mijn compliment.

In deze tijd zijn er niet veel jongeren meer die actief sleutelen, helaas.

Mocht je ooit advies nodig hebben, neem gerust contact met mij op.

Groet van Frank
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 07 jan 2012, 14:07

Goed nieuws in ieder geval want zo'n gordeldrager ben ik nou ook weer niet. En bedankt voor het aanbod, zal het onthouden!
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor chr. » 07 jan 2012, 14:18

Hi Matthijs,

Leuk, weer een cabrio op het forum. Zijn intussen wel zeldzaam de 204tjes.
De cabriokap heb ik in Duitsland besteld, scheelt aanzienlijk.
Let wel wat je gaat nemen, pvc of sonneland.
Het laatste is de beste optie alleen wel duurder, gaat dan wel wel langer mee.
Ben alleen de website gegevens kwijt. :(
Mss. dat Dieter het nog weet, heeft mij de vorige keer geholpen aan deze gegevens. 8)
Nickname is peugeot-304

grt, Chris.
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor Gilletti » 07 jan 2012, 14:22

Hee wat leuk man! Je hebt er ook het tempo inzitten zo te zien. Goed werk! :D
Volgens mij heb ik de auto wel eens eerder gezien in BE, stond ie in de werkplaats van een voormalige dealer?

Stiekem vind ik het wel een beetje jammer dat er toch weer niet voor groen gekozen is.
Dat heb ik nog nooit in het echt gezien op een cabrio en het was de enige kleur die de laatste jaren naast rood leverbaar was.

Wat betreft gordels, als de auto van vóór 1971 is, dan zijn gordels niet verplicht.
Als je hem langs de RDW laat gaan, dan kunnen ze het ook nog eens extra op het kentekenbewijs vermelden.

Een dakzeiltje (tonneau) kun je denk het beste namaken van een andere 204/304 cabrio.
Met een stuk skai, een naaimachine en een paar drukknoppen ben je al een heel eind.
Of bedoel je de kap zelf?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 07 jan 2012, 14:31

Gilletti schreef:Hee wat leuk man! Je hebt er ook het tempo inzitten zo te zien. Goed werk! :D
Volgens mij heb ik de auto wel eens eerder gezien in BE, stond ie in de werkplaats van een voormalige dealer?

Stiekem vind ik het wel een beetje jammer dat er toch weer niet voor groen gekozen is.
Dat heb ik nog nooit in het echt gezien op een cabrio en het was de enige kleur die de laatste jaren naast rood leverbaar was.

Wat betreft gordels, als de auto van vóór 1971 is, dan zijn gordels niet verplicht.
Als je hem langs de RDW laat gaan, dan kunnen ze het ook nog eens extra op het kentekenbewijs vermelden.

Een dakzeiltje (tonneau) kun je denk het beste namaken van een andere 204/304 cabrio.
Met een stuk skai, een naaimachine en een paar drukknoppen ben je al een heel eind.
Of bedoel je de kap zelf?


Ik denk niet dat hij in Belgie bij de dealer stond. De vorige eigenaar is namelijk in 1990 (voor dat ik geboren was!) al begonnen met restaureren. Ik durf het bijna niet te zeggen omdat ik zelf ook behoorlijk veel waarde aan originaliteit hecht maar de originele kleur was wit en dat vond ik echt niet erg mooi. Vandaar de rode kleur. Groen heb ik ook over nagedacht maar omdat mijn unimog ook groen is maar dan net een andere tint zou dat naast elkaar niet heel mooi staan (ze moeten een garage delen) en ik vind rood wel iets sportiefs hebben en ook erg mooi, het past wel bij het karakter van de auto. Nee ik heb alleen het zeiltje nodig, het frame is al overgespoten en spelingsvrij.

chr. schreef:Hi Matthijs,

Leuk, weer een cabrio op het forum. Zijn intussen wel zeldzaam de 204tjes.
De cabriokap heb ik in Duitsland besteld, scheelt aanzienlijk.
Let wel wat je gaat nemen, pvc of sonneland.
Het laatste is de beste optie alleen wel duurder, gaat dan wel wel langer mee.
Ben alleen de website gegevens kwijt. :(
Mss. dat Dieter het nog weet, heeft mij de vorige keer geholpen aan deze gegevens. 8)
Nickname is peugeot-304

grt, Chris.


Ja ben bewust voor een 204 gegaan vanwege de koplampen en de grille. Aan wat voor prijzen moet ik dan denken voor de zeiltjes? Het heeft niet heel veel haast, het oude zeiltje is niet super slecht, alleen een paar kleine scheurtjes en wat ruwe plekjes. maar ik probeer hem echt in nieuwstaat te krijgen dus dan moet ook het zeiltje er aan geloven. Maar ik zou dus ook nog wel even met het originele zeiltje kunnen rijden.
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor Gilletti » 07 jan 2012, 15:21

Toen ik er was (zo'n 4 jaar geleden), was die dealer ook al jááááren dicht.
Er stond toen een van origine witte 204 cabrio waar al flink aan gelast was met alle onderdelen los erbij.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 07 jan 2012, 18:53

Gilletti schreef:Toen ik er was (zo'n 4 jaar geleden), was die dealer ook al jááááren dicht.
Er stond toen een van origine witte 204 cabrio waar al flink aan gelast was met alle onderdelen los erbij.


Dat zou dan nog best eens kunnen. Ik heb hem gekocht in St. Truiden wat nog net Nederlandstalig is. Het vreemde was alleen wel dat er een aantal dingen opgeschreven waren in het Frans zoals de labeltjes op de kabelboom. Dus misschien is diegene die met de restauratie begonnen is wel een franstalige belg geweest. Waar zat die dealer?
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 07 jan 2012, 20:29

Oja, wat ik me ook afvraag. Ik ben nogal een fan van RVS bouten en moeren. Maar nu hebben Fransen er een handje van een appart soort boutje te gebruiken. Het zit tussen m6 en m8 in. Is het dan m7 of is het een speciale maat? Ik zou namelijk graag overal RVS in hebben i.p.v. alleen in de gaten voor m6, m8 en m10. Weet iemand waar ik aan dit soort boutjes kan komen en of ze in rvs leverbaar zijn?
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor leo dicabrio » 07 jan 2012, 22:06

hoi matthijs
hij begint er al erg mooi uit te zien 8) 8)
hou ons op de hoogte en keep up the good work :wink:
groeten leo
als 2 1 worden, mijn 304 cabrio s project is begonnen.
304 coupe s 1973
leo dicabrio
 
Berichten: 157
Geregistreerd: 05 mei 2011, 21:45

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor Harrie » 07 jan 2012, 22:34

beste Matthijs , wat een mooi project ! :-)
204 cabriolet is zeldzaam !
mooie kleur, neigt het rood iets naar oranje ?

die boutjes zijn M7, sleutel 11.
Dat is veel voorkomend in Franse auto's
als je er om vraagt bij een ijzerwarenzaak, lachen ze je uit: "haha, M7 ? dat bestaat niet ! ".
Zal dus in RVS moeilijk verkrijgbaar zijn, misschien wel via Würth of Berner ?

over de gordels: ik heb ze af fabriek in mijn 304 S cabriolet ( 1973 ) zitten, en het is heel erg
lastig tijdens het rijden, je kunt niet voorover om bijv. de radio te bedienen, en de riem zakt telkens
van je schouder af.... En achter horen ze met clip-gespen in een speciale beugel vastgeklikt worden,
en daarom elke keer bij opzetten én neerlaten van de kap moet je die gesp los en vast maken,
anders knelt de gordel kapot tussen het kapframe... Niet monteren is mijn advies ! :wink:

succes met het vervolg !
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 08 jan 2012, 01:16

Harrie schreef:beste Matthijs , wat een mooi project ! :-)
204 cabriolet is zeldzaam !
mooie kleur, neigt het rood iets naar oranje ?

die boutjes zijn M7, sleutel 11.
Dat is veel voorkomend in Franse auto's
als je er om vraagt bij een ijzerwarenzaak, lachen ze je uit: "haha, M7 ? dat bestaat niet ! ".
Zal dus in RVS moeilijk verkrijgbaar zijn, misschien wel via Würth of Berner ?

over de gordels: ik heb ze af fabriek in mijn 304 S cabriolet ( 1973 ) zitten, en het is heel erg
lastig tijdens het rijden, je kunt niet voorover om bijv. de radio te bedienen, en de riem zakt telkens
van je schouder af.... En achter horen ze met clip-gespen in een speciale beugel vastgeklikt worden,
en daarom elke keer bij opzetten én neerlaten van de kap moet je die gesp los en vast maken,
anders knelt de gordel kapot tussen het kapframe... Niet monteren is mijn advies ! :wink:

succes met het vervolg !
grt, Harrie


Bedankt voor alle leuke reacties! Ik denk dat ik ze er dus maar uit laat. Wist nooit dat een 204 cabrio zo zeldzaam was! De kleur is buiten echt rood maar ik heb in mijn werkplaats 5 dubbele TL's hangen en doordat er relatief goedkope TL's gemonteerd zijn wordt het een soort oranje. Het is trouwens wel een peugeot kleur uit die tijd. Ik kwam vanavond trouwens nog wat tegen, aan de binnenkant van het rechtervoorspatbord heb ik een relais gemonteerd, een originele. Er loopt een gele kabel uit de rechter koplamp naar het relais toe maar verder zitten er geen kabels aan. Zou het kunnen dat het relais de verstralers aanstuurd? En de verstralers, zijn die origineel? Er zitten steuntjes onder die er heel professioneel uit zien.
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor MiGS » 08 jan 2012, 11:12

Wat een mooie wagen, ik ben erg benieuwd hoe dat eruitziet na voltooiing!

matthijskruithof schreef: ...overal RVS in...


Hiermee moet je wel een beetje oppassen, RVS is in het algemeen minder sterk dan "gewoon" boutenstaal.
http://home.jtan.com/~joe/KIAT/kiat_2.htm

Als je een niet kritische 8.8 (of laagwaardiger) bout vervangt voor een RVS A2 of A4 kan het waarschijnlijk prima, als je plaatwerk afhangt ofzo, maar een kritische verbinding met 8.8 en alles daarboven zou ik nooit vervangen voor RVS, dat is niet sterk genoeg, zeker niet op afschuiving.
Avatar gebruiker
MiGS
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 10 aug 2010, 18:31
Woonplaats: Schiedam

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor tout est beau avec une... » 08 jan 2012, 11:57

En wat is er mis met gewone verzinkte bouten toepassen bij een auto die zelden of nooit regen zal meemaken!
Ik ben het wel eens met MiGS.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor tout est beau avec une... » 08 jan 2012, 11:58

Maar verder inderdaad erg leuk zo'n 204 cabrio!

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor chr. » 08 jan 2012, 13:52

matthijskruithof schreef:
Harrie schreef:
mooie kleur, neigt het rood iets naar oranje ?


De kleur is buiten echt rood maar ik heb in mijn werkplaats 5 dubbele TL's hangen en doordat er relatief goedkope TL's gemonteerd zijn wordt het een soort oranje. Het is trouwens wel een peugeot kleur uit die tijd.



Rood heeft last van metamere. 8)

(Metamere kleuren: gelijk kleuren bij zelfde lichtbron, maar verschillend bij andere lichtbronnen.)
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 08 jan 2012, 14:44

MiGS schreef:Wat een mooie wagen, ik ben erg benieuwd hoe dat eruitziet na voltooiing!

matthijskruithof schreef: ...overal RVS in...


Hiermee moet je wel een beetje oppassen, RVS is in het algemeen minder sterk dan "gewoon" boutenstaal.
http://home.jtan.com/~joe/KIAT/kiat_2.htm

Als je een niet kritische 8.8 (of laagwaardiger) bout vervangt voor een RVS A2 of A4 kan het waarschijnlijk prima, als je plaatwerk afhangt ofzo, maar een kritische verbinding met 8.8 en alles daarboven zou ik nooit vervangen voor RVS, dat is niet sterk genoeg, zeker niet op afschuiving.


Met mijn opleiding (hbo autotechniek) leer ik ook veel over schuifspanning e.d. Daarom heb ik de bouten in de ophanging en motor niet vervangen door RVS maar door de originele of door nieuwe gegalvaniseerde bouten. De reden dat ik RVS gebruik is omdat het, als je het bij een groothandel haalt, maar een fractie duurder is dan normale bouten en omdat je het altijd weer los kan krijgen zonder dat de bout vastgerot is. Rvs bouten blijven ook mooi in tegenstelling tot gegalvaniseerd. Verder heb je veel minder last van oxidatie/roest op de bevestigingspunten van bijvoorbeeld het plaatwerk.
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor MiGS » 08 jan 2012, 14:55

helemaal goed, let wel even op koudlassen, daar heeft RVS wat meer last van dan koolstofstaal, dus de schroefdraad altijd even een beetje smeren voor het aandraaien. 8)

succes, Michiel
Avatar gebruiker
MiGS
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 10 aug 2010, 18:31
Woonplaats: Schiedam

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 08 jan 2012, 16:07

MiGS schreef:helemaal goed, let wel even op koudlassen, daar heeft RVS wat meer last van dan koolstofstaal, dus de schroefdraad altijd even een beetje smeren voor het aandraaien. 8)

succes, Michiel


Bedankt voor de tip! Is het ook nodig als je een RVS bout op een RVS moer draait? of alleen bij verschillende materialen?
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor MiGS » 08 jan 2012, 21:34

juist bij RVS op RVS is smeren nodig, het kan al mis gaan als je gewoon lekker enthousiast aan het ratelen bent. Je kunt ook de boel langzamer aandraaien maar wat molybdeenvet ertussen is makkelijker!

http://www.estainlesssteel.com/gallingofstainless.html
Avatar gebruiker
MiGS
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 10 aug 2010, 18:31
Woonplaats: Schiedam

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor Harrie » 08 jan 2012, 23:03

matthijskruithof schreef:Ik kwam vanavond trouwens nog wat tegen, aan de binnenkant van het rechtervoorspatbord heb ik een relais gemonteerd, een originele. Er loopt een gele kabel uit de rechter koplamp naar het relais toe maar verder zitten er geen kabels aan. Zou het kunnen dat het relais de verstralers aanstuurd? En de verstralers, zijn die origineel? Er zitten steuntjes onder die er heel professioneel uit zien.

in 204 cabriolet horen koplampen met ingebouwde vérstralers, de zogenaamde Dubbele Parabool.
ik vermoed dat je die bedoeld.
Schema zal ik even scannen, of heb je het originele instructieboekje er nog bij ?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 09 jan 2012, 12:15

Harrie schreef:
matthijskruithof schreef:Ik kwam vanavond trouwens nog wat tegen, aan de binnenkant van het rechtervoorspatbord heb ik een relais gemonteerd, een originele. Er loopt een gele kabel uit de rechter koplamp naar het relais toe maar verder zitten er geen kabels aan. Zou het kunnen dat het relais de verstralers aanstuurd? En de verstralers, zijn die origineel? Er zitten steuntjes onder die er heel professioneel uit zien.

in 204 cabriolet horen koplampen met ingebouwde vérstralers, de zogenaamde Dubbele Parabool.
ik vermoed dat je die bedoeld.
Schema zal ik even scannen, of heb je het originele instructieboekje er nog bij ?
grt, Harrie


Ik bedoel de verstralers op de bumper, te zien op een van de foto's. De lampen zijn volgens mij alleen H4, dus groot en dimlicht. Maar wat ik vermoed is dat er een kabeltje vanaf het grootlicht het relais aanstuurd voor de verstralers op de bumper. Ik heb er een 10cm dikke map bij en nog een aantal losse boekjes. Die zal ik eerst een helemaal doorpluizen. Bedankt voor het aanbod in ieder geval en mocht ik het niet tegenkomen stuur ik wel even een mailtje!

Groet Matthijs
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor Harrie » 09 jan 2012, 13:42

vérstralers op de voorbumper is een accessoire dat er later op gezet is.
is nooit af fabriek geleverd. mogen alleen tezamen met grootlicht branden,
dus met een relaitje voeden, plus vanaf accu met zwevende zekering, en de
stuurstroom van de draad van normaal grootlicht aftakken.
Als je het schakelbaar wilt hebben ( vanaf dashboard ), zet je de schakelaar
als onderbreker in de stuurstroomdraad , óf de massa van het spoeltje v.h. relais,
dan heb je maar 1 draad te trekken, de massa voor de andere pool van de schakelaar
maak je dan aan het stalen frame achter het dashboard.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor Janneman » 09 jan 2012, 15:32

Pas bij het gebruik van RVS bevestigingsmaterialen in normaal staal op voor spanningscorrosie door potentiaalverschil, m.a.w. door het gebruik van RVS bevestigingsmaterialen zal het gewone staal juist sneller gaan roesten.

Het beste is om voor de bevestigingsmaterialen altijd hetzelfde materiaal te kiezen als het materiaal waar hij in gaat.
Avatar gebruiker
Janneman
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 30 dec 2011, 23:37
Woonplaats: Geldrop

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 10 jan 2012, 00:31

Harrie schreef:vérstralers op de voorbumper is een accessoire dat er later op gezet is.
is nooit af fabriek geleverd. mogen alleen tezamen met grootlicht branden,
dus met een relaitje voeden, plus vanaf accu met zwevende zekering, en de
stuurstroom van de draad van normaal grootlicht aftakken.
Als je het schakelbaar wilt hebben ( vanaf dashboard ), zet je de schakelaar
als onderbreker in de stuurstroomdraad , óf de massa van het spoeltje v.h. relais,
dan heb je maar 1 draad te trekken, de massa voor de andere pool van de schakelaar
maak je dan aan het stalen frame achter het dashboard.
grt, Harrie


Ik ben vandaag met de elektra bezig geweest. De verstralers zitten bij het grootlicht op, en ik heb een nieuwe massa getrokken vanaf de zekeringskast. Ik kwam de verstralers tegen in een boekje uit 1970 waar ze als (afterkmarket) optie te koop waren. Er bestond in die tijd ook nog een ander type die vierkant was en onder de bumper hing. Het relais komt dus ook uit die tijd, dat tikt zo hard dat heb boven het geluid van het knipperlicht uitkomt :D
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Volgende

Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten