Restauratie peugeot 204 cabrio

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 10 jan 2012, 00:35

Janneman schreef:Pas bij het gebruik van RVS bevestigingsmaterialen in normaal staal op voor spanningscorrosie door potentiaalverschil, m.a.w. door het gebruik van RVS bevestigingsmaterialen zal het gewone staal juist sneller gaan roesten.

Het beste is om voor de bevestigingsmaterialen altijd hetzelfde materiaal te kiezen als het materiaal waar hij in gaat.


Wij gebruiken thuis al jáááren overal RVS voor en het bevalt zeer goed, nooit problemen met het losmaken of afbreken van bouten. Ook blijven de koppen veel beter. En als je gegalvaniseerde bouten gebruikt heb je toch ook een ander materiaal als ijzer? En veel van de originele bouten zijn of verrot of gesloopt bij het demonteren. Maar toch bedankt dat jullie zo meedenken!
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor Janneman » 10 jan 2012, 08:54

De RVS bouten blijven mooi, alleen het materiaal waar de bout in gaat zal sneller roesten, bij verzinkte bouten is het juist andersom, het zink offert zich op (de laagdikte van het zink zal dan ook in de loop van de tijd afnemen).

Het is geen proces wat erg snel gaat, hier gaat een aantal jaren overheen.

Overigens een hele mooie 204.
Avatar gebruiker
Janneman
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 30 dec 2011, 23:37
Woonplaats: Geldrop

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 12 jan 2012, 00:30

Ben de afgelopen week weer erg veel met de peugeot bezig geweest. Even een tussenstand:

    Accubak gemonteerd.
    Voorraam gemonteerd.
    Elektra nagelopen, aangesloten en sommigen dingen gerepareerd.
    Ontsteking nagekeken.
    Massakabel gemaakt en geplaatst
    Grootste gedeelte van de koelvloeistofslangen gemonteerd.
    Nieuwe bougies.
    Aantal contactjes gesoldeerd.
    Stoelen gemonteerd en ingevet.
    Nog een aantal losse onderdelen gespoten
    Nieuw brandstoffilter gemonteerd.
    Nieuwe brandstofleiding gemonteerd
    Vlotter nagekeken.
    1100 ventilator pasgemaakt voor op een 1300.
    Nieuw oliefilter gemonteerd
    En nog een hele hoop kleine dingetjes

Wat nog moet gebeuren voordat ik kan rijden:

    Motorolie.
    radiateur aansluiten
    Koelvloeistof.
    Nieuwe rotor en verdeelkap monteren.
    Nieuwe reactiestangetjes voor het schakelmechanisme maken.

Ik had alleen nog een vraag. Ik heb ben normaal een man van de diesels dus van ontstekingen heb ik niet heel veel verstand en omdat ik een ander blok gemonteerd heb moest ik het een en ander aanpassen.

Nu heb ik het zo gedaan: Contactslot -> weerstand ->bobine (+) -> bobine (-) -> huis onder de verdeelkap -> contactpuntjes en condensator. Maar omdat er nu een 1300 met elektronische ontsteking in zit heb ik wat aan moeten passen. Uit het nieuwe huis komen 3 draden maar aan de ontsteking in het huis zitten er maar 2 gemonteerd. Ergens komt er dus een draad bij en ik vermoed dat dat een massa is. Ik heb het nu zo gedaan: Contactslot -> weerstand ->bobine (+) -> bobine (-) -> witte draad naar de elektrische ontsteking -> bruine draad op de massa, samen met de extra draad.

Kan ik zo veilig starten of blaas ik meteen de bobine op? Klopt het dat ik nu geen condensator meer nodig heb?

Alvast bedankt, Groet matthijs
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 12 jan 2012, 01:12

Oja, er loopt ook nog een blauwe draad die vanaf het dashboard naar waar ongeveer de bobine zit. Moet die op de + van de bobine? En waar dient die kabel voor? En ik heb op dit forum gezien dat er 2 types 1300 blokken zijn met enkele carburateur. De XL5 en de XL3. Ik heb een moderne dynamo en elektronische ontsteking, verder heb ik veel meer sensoren als op mijn 1100 blok. Is dit dan het moderne blok? De Alvast bedankt,

Groet Matthijs
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor Harrie » 12 jan 2012, 23:11

1) is die blauwe draad origineel ( in de kabelboom ) ?
2) geef eens het motornummer. staat op de schuine flens , rand cylinderblok-koppakking ( 25 cm boven het oliefilter ).
die motoren hadden altijd klassieke ontsteking, dus die electronische is achteraf gemonteerd en zegt dus niets
over het type motor.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 16 jan 2012, 21:24

Harrie schreef:1) is die blauwe draad origineel ( in de kabelboom ) ?
2) geef eens het motornummer. staat op de schuine flens , rand cylinderblok-koppakking ( 25 cm boven het oliefilter ).
die motoren hadden altijd klassieke ontsteking, dus die electronische is achteraf gemonteerd en zegt dus niets
over het type motor.
grt, Harrie


1) ja de kabel is origineel en loopt naar het dashboard (1 van de stekkers)
2) er zitten bij mij twee typeplaatjes opgepopt, de ene is kaal en de ander staat 142 op. Maar een nummer in de motor zelf kon ik niet vinden.

Vandaag trouwens de motor even laten draaien op de startmotor, dat ging gelukkig goed. De onsteking is denk ik van een 309 want ik had een andere verdelerkap nodig en volgens Brezan hoorde die daar bij. Maar hij vonkt alleen niet! De spanning op de bobine is goed en de weerstand is ook goed. Een andere bobine helpt ook niet. En de rotor+verdeelkap zijn nieuw, net als de bougies dus ik gok dat het niet goed aangesloten is. Twee posts hierboven heb in de volgorde van de kabels aangegeven, weet iemand of dit klopt? Want anders weet ik niet wat het kan zijn.
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor Bert » 25 jan 2012, 13:55

als de motor 1 vsnaar heeft is het een XL3 als de motor 2 vsnaren heeft is het een XL5
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 25 jan 2012, 20:40

Bert schreef:als de motor 1 vsnaar heeft is het een XL3 als de motor 2 vsnaren heeft is het een XL5


Bedankt voor de tip! Ik heb dus een XL5 blok. Zou het ook een blok uit een 305 kunnen zijn? dan is de elektronische ontsteking ook te verklaren en die is toch ook met dezelfde (doorontwikkelde) 1.3 geleverd als de 304?

Groet Matthijs
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor Gilletti » 26 jan 2012, 08:36

Klopt, de XL5 kwam ook voor in de eerste 305's.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor Bert » 27 jan 2012, 19:18

voorzover ik weet, is de 305 ( met XL5 motor) nooit standaard geleverd met elektronische ontsteking. Maar ik kan er ook naast zitten wat dat betreft.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor edwin ss50 » 27 jan 2012, 20:51

1e type 305 heeft geen elektronische ontsteking, maar de xl5 motor zit ook in een 2e type 305, die heeft wel een elektronische ontsteking.
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 28 jan 2012, 02:24

edwin ss50 schreef:1e type 305 heeft geen elektronische ontsteking, maar de xl5 motor zit ook in een 2e type 305, die heeft wel een elektronische ontsteking.


Aha, de motor is qua elektronica veel uitgebreider als een het 204 blok. Er zit ook en soort stekker op waarmee je hem denk ik uit kan lezen o.i.d Heb vandaag een onstekingsmodule gehaald. Morgen maar eens proberen of ik hem aan de gang krijg. Het is alleen een module van een 205 dus dat wordt wat signalen manipuleren denk ik;) Of heeft iemand nog een module van een 305? Waar kan ik die anders vinden?

Groet Matthijs
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 01 feb 2012, 12:50

Ik heb dmv een onstekingsmodule van een peugeot 205 mijn onsteking werkend gekregen. Een heel gepier om alle draadjes juist aan te sluiten! Maar hij start helaas nog niet, vandaag maar eens met de onstekingsvolgorde en onstekingstijdstip aan de gang!
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 03 feb 2012, 00:38

Ik denk dat de ontsteking nu wel goed is alleen hij loopt nog steeds niet! Als ik de brandstofslang van de carburateur loskoppel zou er toch bij een motor die in de startmotor draait brandstof uit het slangetje moeten komen? er gebeurt bij mij namelijk niks.... Ik ga morgen even een andere pomp monteren, heb nog een andere plus een pakking liggen dus dat kan nooit kwaad. Brandstoftoevoer vanaf de tank is in ieder geval goed! Daar kan het niet aan liggen. Verder heb ik de deuren en de motorkap binnen gekregen, het begint nu echt op een auto te lijken!

Groet Matthijs
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor sander203 » 03 feb 2012, 21:16

Leuk, de geschiedenis herhaalt zich gelukkig af en toe. Ik studeerde in 95 af op de HTS Autotechniek, toen nog in Apeldoorn. Had toen net mijn eerste 203 gekocht.

Leuke auto heb je, succes ermee. Het ziet er naar uit dat het wel goed komt!

PS wordt er nog Ongevalsanalyse gegeven op de HTS, door die Registerexpert van de ANWB? Leerzaam hoor, leuke archieffoto's heeft 'ie…

matthijskruithof schreef:Goed nieuws in ieder geval want zo'n gordeldrager ben ik nou ook weer niet. En bedankt voor het aanbod, zal het onthouden!
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 04 feb 2012, 01:44

sander203 schreef:Leuk, de geschiedenis herhaalt zich gelukkig af en toe. Ik studeerde in 95 af op de HTS Autotechniek, toen nog in Apeldoorn. Had toen net mijn eerste 203 gekocht.

Leuke auto heb je, succes ermee. Het ziet er naar uit dat het wel goed komt!

PS wordt er nog Ongevalsanalyse gegeven op de HTS, door die Registerexpert van de ANWB? Leerzaam hoor, leuke archieffoto's heeft 'ie…

matthijskruithof schreef:Goed nieuws in ieder geval want zo'n gordeldrager ben ik nou ook weer niet. En bedankt voor het aanbod, zal het onthouden!


Leuk! nog een HTS'er! Dank je voor het compliment, ik ben nu tweede jaars en ben het vak nog niet tegen gekomen. Ben bang dat het ondertussen ingewisseld is voor vakken als elektrische systemen en alternatieve aandrijflijnen, heb er namelijk nog nooit van gehoord. Tegenwoordig is het vooral alternatieve aandrijflijnen en duurzaamheid wat de klok slaat. Op zich best interessant om deze opleiding juist in deze tijd te doen, met al die nieuwe aandrijftechnieken. Wel jammer dat het steeds meer elektronica wordt ipv de echte mechanische techniek.

Groet Matthijs
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 05 feb 2012, 14:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor 403diesel » 05 feb 2012, 15:20

Glimmen!

Valt me alleen op dat de naad tussen het voorscherm en de voorkant van de deur scheef loopt. Is dit gezichtsbedrog? of moet je nog stellen?
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 05 feb 2012, 18:10

403diesel schreef:Glimmen!

Valt me alleen op dat de naad tussen het voorscherm en de voorkant van de deur scheef loopt. Is dit gezichtsbedrog? of moet je nog stellen?


Ja klopt, maar omdat de bodem er uit geweest is verwacht ik dat de auto zich nog een heel klein beetje 'zetten' moet dus ik hoop dat de kier vanzelf iets kleiner wordt, ik wacht hier in ieder geval nog mee totdat ik alles gemonteerd heb en een stukje gereden heb. Wil niet dat zometeen de deur het spatbord raakt als ik een keer iets te hard over een drempel ga.
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor chr. » 05 feb 2012, 21:49

Als de bodem is vast gelast, dan is het ook vast.
En als dit goed gedaan is zal dit ook zo blijven.
Een auto waar dit aan gedaan is, is al gevormd en zal niet beter worden.
Denk dat het een kwestie van mooi ''afhangen' (afstellen)' is, zit er speling in het scharnier van het portier?
Achter lijkt het beter aan te sluiten, dan moet je het zoeken in het voorscherm, zal zonde zijn als je de boel beschadigd.
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor Harrie » 05 feb 2012, 22:54

aan de onderzijde mag het scherm wel meer naar voren !
bij A-stijl aan de binnenzijde ( onder dashboard ) de moeren een eind lossen,
dan de onderste 2 boutjes bij de dorpel los en scherm onder iets naar voren halen en vast.
de naad bij de bovenste ronding is altijd iets breder dan de rechte naad ( bij 204 en 304 ).
Later afstellen, nadat je er mee gereden hebt, is lastig ( en onnodig ), dan moet je de sierdopels etc, weer demonteren...
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 06 feb 2012, 00:28

Harrie schreef:aan de onderzijde mag het scherm wel meer naar voren !
bij A-stijl aan de binnenzijde ( onder dashboard ) de moeren een eind lossen,
dan de onderste 2 boutjes bij de dorpel los en scherm onder iets naar voren halen en vast.
de naad bij de bovenste ronding is altijd iets breder dan de rechte naad ( bij 204 en 304 ).
Later afstellen, nadat je er mee gereden hebt, is lastig ( en onnodig ), dan moet je de sierdopels etc, weer demonteren...
grt, Harrie


Bedankt voor de tips! ik ga er morgen even mee aan de slag! ik moet inderdaad het voorscherm netjes afhangen want als ik het bij de scharnieren moet zoeken komt loopt hij niet meer mooi over van het portier naar het achterspatbord.
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor Harrie » 06 feb 2012, 13:37

portier eerst netjes laten aansluiten bij achterscherm,
dáárna pas het voorscherm afstellen !
andersom kan niet, dan krijg je het nooit goed.
tevens: als het portier niet juist afgehangen is, sluit de kap straks niet
goed aan op de portierruiten. Die portierruiten moet je ook controleren
en afstellen, met kap dicht, en de aanslag voor max. hoogte v.d. ruit afstellen !
succes, grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor matthijskruithof » 06 feb 2012, 23:37

Harrie schreef:portier eerst netjes laten aansluiten bij achterscherm,
dáárna pas het voorscherm afstellen !
andersom kan niet, dan krijg je het nooit goed.
tevens: als het portier niet juist afgehangen is, sluit de kap straks niet
goed aan op de portierruiten. Die portierruiten moet je ook controleren
en afstellen, met kap dicht, en de aanslag voor max. hoogte v.d. ruit afstellen !
succes, grt, Harrie


Inderdaad, dit is ook de volgorde die ik in gedachten had. De deuren hangen nu beiden goed, morgen maar eens met de kier aan de gang
matthijskruithof
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 jul 2011, 17:53
Woonplaats: Putten

Re: Restauratie peugeot 204 cabrio

Berichtdoor 403diesel » 13 feb 2012, 10:39

Matthijs, is het gelukt deur / voorscherm af te stellen?

Te zien aan de foto's zijn het echt de laatste loodjes. Ik hoop dat je snel de weg op kan.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

VorigeVolgende

Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten