Hoe alternator door te meten?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor micheldeman » 26 jun 2014, 17:29

Mijn accu laadt niet bij. Kan dit aan de regulator liggen, of aan de alternator en hoe kan ik dit doormeten?
De accu is in orde, want de oplader geeft na opladen aan dat de accu in orde (groen lampje) is en ook start de auto gewoon als normaal.
Ik heb overigens een gereviseerde alternator van ik denk een late 304 of vroege 305 liggen met ingebouwde regulator. Is het zinvol deze aan te sluiten?
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor 404noir » 30 jun 2014, 15:04

beste Michel,

Er zijn wel enkele simpele checks die je makkelijk zelf kan doen.
als je een eenvoudige multimeter of volt meter hebt kan je het volgende doen om een redelijk indruk te krijgen van de staat van de alternator (en de rest van het hele laadcircuit!):
- pak de Volt-meter en zet deze op de instelling 'gelijkstroom' meet het voltage over de 2 accupolen. Bij een vol geladen accu in goeie conditie hoor je12,6-12,8 Volt te meten.
- start nu de moter en laat 'm draaien in z'n vrij, vraag een hulpje of hij/zij de moter wat harder wil laten draaien (bv 2500tpm)
- meet opnieuw het voltage over de accu polen, omdat de alternator nu (harder) meedraait moet je meer spanning meten, bij voorkeur tussen de 13V en 14V. Meet je 12,6V of lager dan laad de alternator de accu niet bij. Zelfs als je alle verbruikers aan schakelt (lampen, aanjager, radio, achterruit verwarming, ruiterwissers) moet de spanning over de accupolen gewoon 13-14V zijn.
- je kan nog een eenvoudige check doen als de spanningsregelaar achterop de alternator zit geschroefd. Vaak zijn de spanningsregelaar en de koolborstels geintegreerd in een unit (bij Bosch is dat in ieder geval het geval.) Schroef 'm los en check de koolborstels, die slijten. Te korte koolborstels kunnen ertoe leiden dat de alternator niet meer (goed) werkt.
- check ook de spanning van de V-riem, als deze slipt (soms onhoorbaar!) kan de alternator niet hard genoeg draaien en wordt de accu niet (genoeg) bijgeladen.
- bekijk ook nauwkeurig de staat van de massa kabel van accu-pool naar moterblok/alternator. als deze groen uitgeslagen is, is deze gecorrodeerd. Geeft veel overgangs weerstand. Die moet je vervangen.
- check ook elk contactvlak waar massakabels aangesloten zijn op accu en/of carroserie en/of alternator en/of moterblok. al die contactvlakken moeten corrosie vrij en schoon zijn voor optimaal contact.
Zelfs een klein beetje overgangsweerstand zal er bij 12V voor zorgen dat er flinke stromen gaan lopen. Dat is een onnodig zware belasting voor de accu, kan zelfs zo zwaar zijn dat de alternator het niet bij kan benen.

Met deze checks moet je kunnen bepalen of de alternator en spanningsregeling nog goed zijn of niet.
De alternator kan ook echt intern kapot zijn (diode brug defect) , in dat geval kan het voorkomen dat de alternator bij stil zetten van de moter zodanig stopt dat er een lekstroom via de kapotte diodebrug de accu leegtrekt! Zelfs met moter en contact uit!
Voor dat soort problemen is het beter om naar een revisiebedrijf te stappen. Die kunnen 'm testen, reviseren of een gereviseerd ruil alternator leveren.
Als je in staat bent om die andere alternator die je toch al hebt liggen electrisch correct aan te sluiten dan zou ik zeggen: doen! Maar pas nadat je al de bovenstaande checks hebt gedaan.

NB: Over die accu. Je kan best een accu hebben die volgens de lader 'vol' is maar die toch versleten is. bv omdat de platen in de cellen op zijn.
De beste test is om de vol geladen accu aan een belastingstester te hangen. Iedere garage hoort zo'n ding te hebben. Mijn auto onderdelen boer heeft er ook een.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor micheldeman » 30 jun 2014, 18:22

Hallo 404noir,

bedankt voor je uitvoerig antwoord.
Ik zag in eerste instantie dat er een stekkertje los zat op de gelijkrichter/spanningregelaar. Deze zit naast de alternator aan de binnenzijde van het spatbord bevestigd. Dus ik dacht, probleem opgelost, maar toch heb ik nog mijn twijfels of de accu wel goed oplaadt. De spanning over de accu is 11.9V. Als ik de motor start en op toeren breng loopt de spanning op tot 12.8 maximaal, te weinig dus.
Ik kan kijken of ik bij de koolborstels van de alternator kan en zien of deze aan vervanging toe zijn. Ik weet wel dat ik de alternator een keer heb laten reviseren. Dat is welliswaar zo'n 20 jaar geleden, maar echt veel kilometers zijn er ook weer niet mee gemaakt. Het kan dus evengoed de spanningregelaar zijn. Zijn deze te repareren?
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor micheldeman » 05 jul 2014, 17:02

Ik heb de boel nog eens doorgemeten en op de uitgang van de alternator naar de regulator komt totaal geen spanning.
Ik heb de oude alternator eruit gehaald, die van de 305 erin geplaatst. De externe regulator heb ik er tussenuit gelaten, dus het kabeltje dat normaal op de uitgang van de externe regulator is aangesloten direct op de uitgang van de nieuwe alternator aangesloten. Verder de 12V aansluiting op de alternator aangesloten zoals bijde oude, maar helaas, weer niets. Ik snap er niets van. Helemaal zeker ervan ben ik niet, maar ik leek wat te ruiken toen ik de motor voor het eerst startte, wel had ikperongeluk de aansluiting van de temperatuurmeter nog loshangen, kan zijn dat die tegen het blok aanlag te knetteren, maar als ik een voltmeter op de uitgang van de alternator aansluit komt er totaal geen spanning uit.

De nieuwe alternator is een gereviseerde, zou dus moeten werken. Ik zal toch niet de externe regulator er toch nog tussenin hebben moeten laten.

Alles werkt wel gelukkig, geen zekeringen door, alle meters en lampjes werken.

Maar ben ik dus weer terug naar af.

Afbeelding
Hier een foto van de oude alternator:

Afbeelding
Hier een foto van de nieuwe (ingebouwd), maar je ziet nog net een deel van de ingebouwde regulator, neem ik aan.

De accu is wel zowat leeg, zal ik die beter eerst helemaal opladen? Kan dat de oorzaak zijn dat de alternator geen spanning levert.
Ik meet een 10V op de accu.
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor MarcoPeus » 05 jul 2014, 17:36

Laad de accu maar snel bij. Auto accus vinden t niet leuk als ze leeg zijn, liefst 100% vol.
Is je spanningsregelaar niet kapot?
Ik weet niet zeker of je dynamo een 12V+ nodig heeft maar check eens of die er op zit. Als een dynamo geen + krijgt dan krijgt je veldspoel geen spanning en wekt de dynamo geen spanning op. Klinkt vreemd, ik snap t zelf ook eigenlijk niet 100% maar bij mijn 403 had ik ook zo'n probleempje en dat heeft zich op die manier ook opgelost.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor micheldeman » 05 jul 2014, 17:43

12V zit aangesloten, het is een alternator, die hebben 12V nodig om zelf spanning op te kunnen wekken.
(Ik denk dat de oude dynamo's met een magneet werken zoals een fietsdynamo)
De oude alternator gaf helemaal geen spanning op de uitgang, maar de nieuwe nu ook niet.
Ik sluit de externe spanningsregelaar voorlopig uit omdat de alternator zelf al geen uitgangsspanning geeft, ook geen wisselspanning.
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor micheldeman » 09 jul 2014, 19:43

De oude alternator bij een zaak laten testen, werkt gewoon dus volgens hen. Dus ik ga hem maar weer terugplaatsen en kijken hoe het met de regelaar zit. Deze kunnen ze blijkbaar niet doormeten, waarom weet ik niet eigenlijk.

Ik ben overigens geheel niet blij, de v-snaar heeft mijn waterslag doorgesleten. De beugel die de waterslang vasthoudt en tussen de alternator en het blok gemonteerd zit, is tijdens het plaatsen van de nieuwe alternator verbogen zodat de v-snaar voor de alternator tegen de waterslang aanliep die naar het schutbord loopt. Dit had ik niet gezien na montage. Waar haal ik zo'n slang vandaan. Ik heb op de website van hoeyng getracht de betreffende slang terug te vinden, maar ik vind hem er niet op.
Weet iemand misschien het onderdeelnummer ervan? Het is de slang die zolas gezegd vanaf de waterpomp naar achteren naar het schutbord loopt tussen de v-snaren en het spatbord door. Weer zo'n franse oplossing zullen we maar zeggen.
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor joospeugeot » 09 jul 2014, 20:45

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 24 mei 2016, 04:13, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor MarcoPeus » 09 jul 2014, 21:42

Dat wordt wat voor de PCN waarschijnlijk of Franzose of Serie04 indien de PCN niks heeft.
Wellicht is het mogelijk om iets te doen met een RVS buis die je in de doorgesneden slang plaatst en vast zet met slangenklemmen. Wellicht wel een kraag eraan (laten) felsen anders zou je slang eraf kunnen glijden.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor peugeot-304 » 09 jul 2014, 21:55

micheldeman schreef:...Ik heb op de website van hoeyng getracht de betreffende slang terug te vinden, maar ik vind hem er niet op.
Weet iemand misschien het onderdeelnummer ervan? Het is de slang die zolas gezegd vanaf de waterpomp naar achteren naar het schutbord loopt tussen de v-snaren en het spatbord door....


Hier vind je hem:

Afbeelding

Is inderdaad niet logisch om het in dit gedeelte van het onderdelenboek op te voeren.

Succes ermee
Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor Harrie » 09 jul 2014, 23:02

peugeot-304 schreef:Is inderdaad niet logisch om het in dit gedeelte van het onderdelenboek op te voeren.
Succes ermee
Dieter
je bent weer een goede hulp, Dieter :wink:
inderdaad, koeling + koelwaterslangen is Groep 12, maar aangezien dit kachelslangen zijn, valt dit onder Groep 64.

@ Michel: 6464-31 moet je dus zoeken :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor 404noir » 09 jul 2014, 23:52

ik ben nog iets vergeten...
een alternator moet als het ware ' electrisch aan de gang worden geholpen' , daar wordt een zgn. exciter draad voor gebruikt (12V vanaf contactschakelaar).
En nu komt het: vaak loopt die exciter draad via het laadlampje in het dashboard. (heeft de auto er eentje?)
Als nu dat lampje kapot is... is de exciter draad onderbroken kan de alternator niet gaan laden... ook al is het ding in principe goed.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor joospeugeot » 10 jul 2014, 03:11

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 24 mei 2016, 04:14, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor micheldeman » 10 jul 2014, 09:45

zoals het aangesloten is, is als volgt.
Directe spanningsdraad vanaf zekeringenkastje (spanningszijde zekering 2) naar de alternator, er staat dus altijd spanning op de alternator ingang. Volgens vraagbaak blz 92 (204 modellen) klopt dit. Vervolgens gaat de uitgang van de alternator naar regelaar. Uitgang van regelaar naar zekeringen terug. Zekering 3.
HE, DAAR LIJKT DE FOUT TE ZITTEN, HIJ HOORT OP ZEKERING 4 TE ZITTEN. ER HEEFT IEMAND AAN ZITTEN ROMMELEN? Ik snap er niets meer van. De auto is in een verleden bij een garage geweest voor wat onderhoud. Dat wordt verder uitzoeken.

Mijn 304 is van het eerste type en de aansluitingen lijken meer overeen te komen met zoals ze voor de 204 beschreven staan dan de 304. mijn regelaar heeft enkel 1 ingang en 1 uitgang. Andere regelaars hebben blijkbaar 2 verbindingen met de alternator. Het is wel zo dat mijn blok van een 305 komt met de alternator waarschijnlijk nog van een SLS blok. Dit heeft altijd gewerkt. Ik moet eerst de oude alternator maar weer eens terugplaatsen en weer eens meten, want ik ben nu kwijt of ikzelf wel of geen spanning op de alternator heb gemeten, of dat ik enkel op de uitgang van de regelaar heb gemeten.

Ik heb geen laadlampje, maar een voltmeter op het dashboard, eerste type 304, ook dat komt meer overeen met het electrisch schema van de 204.

Slang 6461.31 is hem inderdaad. een busje erin plaatsen lijkt me een voorlopig goed idee. Kan dan altijd nog op zoek gaan naar een ander exemplaar.

Vanmiddag maar weer eens verder kijken.
Laatst bijgewerkt door micheldeman op 10 jul 2014, 09:55, in totaal 1 keer bewerkt.
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor micheldeman » 10 jul 2014, 09:48

Ik ben trouwens nu een beetje in de war, wie laadt nu eigenlijk de accu op, de draad op de alternator die verbonden is met de accu, of de spanningsregelaar?
Ik was van gedachte de regelaar, maar wellicht is dit een denkfout?
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor micheldeman » 10 jul 2014, 10:46

Het begint nu een verwarrend verhaal te worden, maar ik denk dat ik er nu uit ben. Door mijn beredeneringsfout, dacht ik dat de alternator defect was. Ik meette namelijk geen spanning tussen de alternator en de regelaar. Dus ik dacht, de alternator levert geen spanning aan de regelaar, maar de regelaar leverde dus geen spanning aan de alternator. Regelaar dus defect. Wat een denkfout! Nu zit ik dus met een kapotte waterslang als gevolg.
De nieuwe alternator wil ik ook nog eens opnieuw bekijken, want met de ingebouwde regelaar maakte ik dezelfde denkfout. Geen spanning op de aansluiting van de regelaar, maar die is er ook niet als je het stekkertje ervan loshaalt. Dus ik laat de nieuwe alternator voorlopig zitten.

Eerst de waterslang maar eens repareren.

Dat de aansluiting van de regelaar op zekering 3 zit ipv 4, maakt niet uit, beiden hebben spanning. Zekering 4 is de accessoires aansluiting, dus het is logischer dat hij eigenlijk op zekering 3 zit. Wat een gedoe zeg.
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor joospeugeot » 10 jul 2014, 13:20

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 24 mei 2016, 04:13, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor micheldeman » 10 jul 2014, 14:06

joospeugeot schreef:ik had eens een mooi schemaatje voor dynamo's. kan t nu ff niet vinden.
heb je dan een acculampje in de auto ?


Nee, geen acculampje, op het instrumentenpaneel zit een voltmetertje die de spanning van de accu aangeeft. Dit is het paneel met de rechthoekige kilometerteller. Helemaal rechts daarvan, naast de benzinemeter zit een meter voor de accu, geen lampje of dergelijke. Deze meter werkt op een bimetaal die door een weerstand verwarmd wordt, uitzet en de wijzer doet verdraaien, erg primitief en ook niet betrouwbaar lijkt me. Het duurt ook even voordat de meter de juiste waarde aangeeft. Nu is het zo dat eerder deze voltmeter nooit werkte, dat heeft het nooit gedaan in de bijna 30 jaar die ik de auto in mijn bezit heb. Laatst heb ik het instrumentenpaneel vervangen door een ander omdat mijn snelheidsmeter niet goed functioneerde. Dus eerder kon ik nooit zien of de accu wel goed werd bijgeladen. Nu werkt de indicator wel, alleen heb ik dat nog niet goed kunnen verifieren vanwege de toestanden met de alternator.

Afbeelding
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor joospeugeot » 10 jul 2014, 14:14

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 24 mei 2016, 04:13, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor micheldeman » 11 jul 2014, 09:32

joospeugeot schreef:nou, dan is t eigenlijk redelijk simpel. exc naar exc . contactplus op de regelaar en dan loopt er soms nog een massadraad van regelaar naar dynamo. regelaar moet wel dus een goede massa hebben aangezien je schrijft maar 2 draden. en uiteraard ook goede massa op motor en carrosorie !
met een lampje heb je een iets andere schakeling, maar nu ff niet van toepassing.

Ja idd, was alles maar zo simpel :-) Ben inmiddels op jacht naar een nieuwe slang en regelaar.
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor micheldeman » 11 jul 2014, 12:01

Hier: http://www.carparts.com/classroom/charging.htm staat goed uitgelegd hoe een alternator en regulator samenwerken.
De regulator is aangesloten op 12V van het contactslot en stuurt een stroom/spanning door de rotor van de alternator, welke een electromagnetisch veld opwekt. De sterkte van de stroom bepaald de sterkte van het electromagnetisch veld en daardoor de spanning/stroom die door de wikkelingen in de stator van de alternator gegenereerd wordt. Neemt de accuspanning te veel toe, dan zal de regulator een lagere spanning naar de alternator (rotor) sturen, zodat deze de accu minder zal bijladen. Neemt de accuspanning te veel af, dan zal de regulator een hogere spanning door de rotor van de alternator sturen, zodat de stator van de alternator meer spanning/stroom zal genereren om de accu meer bij te laden.

Ik dacht altijd dat de regulator de accu bijlaadde, maar dat is dus niet het geval. Daarom mijn beredeneringsfout en dacht ik dat het probleem aan de alternator lag en niet aan de regulator omdat ik geen spanning tussen de regulator en alternator meette. Regulator leverde dus geen spanning aan de alternator en dus laadde de accu niet op. Regulator defect dus.
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor micheldeman » 18 jul 2014, 11:23

Ik had inmiddels een nieuwe waterslang 6464.31gevonden en op laten sturen. Helaas, wel 6464,31 maar veel te kort voor mij. Niet aan gedacht dat het voor een 305 1500CC blok anders is dan voor een 304 blok. Dus ik moet nu een andere slang trachten te vinden, maar dan voor de 305. Dom, dom.
Weet iemand welk onderdeelnummer ik moet hebben?

Nu zit ik met een veel te duur aangeschafte waterslang waar ik niets aan heb. Heeft iemand interesse? Merk slang is van kleber met peugeot logo en onderdeelnummer erop afgedrukt en is dus splinternieuw.
45 euro plus verzendkosten vanuit UK helaas.
Hier een foto van de oude (boven) en nieuwe (onder) slang:
Afbeelding
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor micheldeman » 20 jul 2014, 18:55

Ik heb een plaatje gevonden op internet waarop beide slangen staan aangegeven.
Ik heb slang 6464.44 nodig. Dan zie je overigens dat er een beugeltje op de binnenzijde van het spatbord hoort om de slang vast te houden. Zit er bij mij niet op, vandaar het probleem.

http://www.serie04.com/fr/chauffage/13103-durite.html
Afbeelding

Interessante website overigens wegens de plaatjes.

Hier trouwens een draadje over iemand die delfde slang zocht:
http://www.boletus-satanas.org/bb/viewt ... =18&t=7802
Wat ik zo begrijp is de slang die ik zoek tussen '75 en '77 gebruikt.
Laatst bijgewerkt door micheldeman op 21 jul 2014, 11:07, in totaal 2 keer bewerkt.
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor 403diesel » 21 jul 2014, 00:05

Ik heb mijn 403 pickup omgebouwd van gelijkstroomdynamo naar alternator van en 504 of zoiets. Dus ook met een extrene regelaar die ik er niet bij had. Ik heb de altenator onder de arm meegenomen naar een auto electrozaak en daar hebben ze en regelaar erbij gezocht. Een of ander chinees ding kostte 17 euro en werkt prima. Laadstroom controlelampje werkt niet bij deze regelaar.
Ik heb het vervolgens als volgt aangesloten;

Contact + op ingang regelaar;
Uitgang regelaar naar ingang alternator (ik dacht exc?)
Uitgang alternator op accu + (in mijn geval op de startmotor +)

Een 403 heeft een Amperemeter in het dashboard dus de uitgang van de alternator zou ook op de draad naar de amperemeter kunnen en daar vandaan naar de accu. Ik heb dit bewust niet gedaan omdat het vermogen van de altenator een stuk groter is dan van de oude dynamo en ik de amperemeter niet wil doorbranden.
Bij jou is dit door de voltmeter niet van toepassing.

Belangrijk is even dat je voor de ingang van de spanningsregelaar contact + neemt en niet constant +. In het laatste geval blijft de regelaar het veld in de alternator bekrachtigen en loopt je accu leeg als de auto niet gebruikt wordt. Het kan zijn dat de zekeringen 3 en 4 beide contact + zijn. In dat geval maakt het niet uit waar deze op zit. Is makkelijk na te meten.

Bovenstaande is een beetje een algemeen verhaal. Geen idee of ik hierin specifieke 204/304 dingen mis.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Hoe alternator door te meten?

Berichtdoor micheldeman » 21 jul 2014, 10:42

Hallo Serge, je verhaal klopt helemaal.
In mijn geval zal de voltmeter gewoon zijn werk blijven doen. Ik zal eens bij een plaatselijke autozaak langsgaan voor de gelijkrichter.
groet,

Michel
peugeot 304 cabrio (mei 1970), was 00-30-NF, nu VUK 214H
106 rallye S1 (1994)
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Boekel

Volgende

Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten