project 304 break
Geplaatst: 07 okt 2014, 20:56
Zowww, nouwwww, gôh...... is het er dan toch van gekomen, ik heb na een pauze van zo'n 20 jaar weer een "oudere jongere" qua Peugeot. Vanmiddag is de 304 break van Jan-04 hier aankomen waaien.
Jan heeft er geen tijd en ruimte meer voor, ik ook niet maar toch, tis toch ook jammer om 't ding verloren te laten gaan. Moeders mooiste is 't niet en zal het ook nooit meer worden, daarvoor zit er gewoon te veel werk aan. Wat wel kan is het ding weer wegklaar maken en functioneel opknappen. Dure spuiters en massa's nieuwe onderdelen ga ik er niet aan spenderen. Gewoon simpel low budget projectje voor de stille uurtjes in de winter, dat is het plan. Ik zal m'n best doen regelmatig verslag te doen van de vorderingen.
Vanavond het eerste rondje om de auto gemaakt om eens voorzichtig te inventariseren wat ik nou eigenlijk heb staan...eerste conclusie : hoop werk maar als je de lat niet al te hoog legt lijkt het te doen.
Het plaatwerk vraagt aandacht. De " opknapbeurt" die de a'damse eigenaren uitgevoerd hebben was niet helemaal geslaagd. Spuitbus spuitwerk over alles heen en foute kleur. Roest is er ook op de bekende plekken: gaten in de billen (slotplaten achter) en in de schokbrekerkolommen achter. Zorgelijk puntje..... Carrosserie overspuiten doe ik niet, waarschijnlijk kwast/rol ik het plaatwerk (donker) groen (nee geen legergroen ). De originele metallic lichtgroene kleur vind ik niet mooi (heb ooit al een 304 SLS gehad in die kleur) en is ook niet makkelijk bij te werken, niet handig dus. Overigens vind ik originaliteit in dit soort gevallen niet ook zo belangrijk, tis geen 01/02/03. Tot slot : het interieur meurt behoorlijk naar ouwe vrouwen.....maar ook dat is wel op te lossen.
De techniek...tjah...Het motortje loopt dus niet. Nadat het blok in elkaar was gezet bleek dat de krukas wel errug zwaar rond ging. Volgens Jan is de axiale speling van de krukas of van het primair motortandwiel niet goed afgesteld....zou kunnen. Ik denk dat ik het blokje er maar weer uitlepel en het vliegwielhuis demonteer zodat ik op dat punt wat kan controleren. Hoe het verder met de techniek gesteld is; geen idee. Jan heeft al een hoop gedaan, dat wel.
Voorzichtig maar eens op zoek naar wat belangrijke en minder belangrijke onderdelen : een goede type velg (zit 1 foute onder) bruin skai hoofdsteunen, twee wielkapjes, twee koplampen, remslangen, revisiesetje HRC en wat klein grut om de boel weer draaiende te krijgen.
Komt wel goed allemaal. Ennuhhhh.....ook weer lid van de PCN intussen
Jan heeft er geen tijd en ruimte meer voor, ik ook niet maar toch, tis toch ook jammer om 't ding verloren te laten gaan. Moeders mooiste is 't niet en zal het ook nooit meer worden, daarvoor zit er gewoon te veel werk aan. Wat wel kan is het ding weer wegklaar maken en functioneel opknappen. Dure spuiters en massa's nieuwe onderdelen ga ik er niet aan spenderen. Gewoon simpel low budget projectje voor de stille uurtjes in de winter, dat is het plan. Ik zal m'n best doen regelmatig verslag te doen van de vorderingen.
Vanavond het eerste rondje om de auto gemaakt om eens voorzichtig te inventariseren wat ik nou eigenlijk heb staan...eerste conclusie : hoop werk maar als je de lat niet al te hoog legt lijkt het te doen.
Het plaatwerk vraagt aandacht. De " opknapbeurt" die de a'damse eigenaren uitgevoerd hebben was niet helemaal geslaagd. Spuitbus spuitwerk over alles heen en foute kleur. Roest is er ook op de bekende plekken: gaten in de billen (slotplaten achter) en in de schokbrekerkolommen achter. Zorgelijk puntje..... Carrosserie overspuiten doe ik niet, waarschijnlijk kwast/rol ik het plaatwerk (donker) groen (nee geen legergroen ). De originele metallic lichtgroene kleur vind ik niet mooi (heb ooit al een 304 SLS gehad in die kleur) en is ook niet makkelijk bij te werken, niet handig dus. Overigens vind ik originaliteit in dit soort gevallen niet ook zo belangrijk, tis geen 01/02/03. Tot slot : het interieur meurt behoorlijk naar ouwe vrouwen.....maar ook dat is wel op te lossen.
De techniek...tjah...Het motortje loopt dus niet. Nadat het blok in elkaar was gezet bleek dat de krukas wel errug zwaar rond ging. Volgens Jan is de axiale speling van de krukas of van het primair motortandwiel niet goed afgesteld....zou kunnen. Ik denk dat ik het blokje er maar weer uitlepel en het vliegwielhuis demonteer zodat ik op dat punt wat kan controleren. Hoe het verder met de techniek gesteld is; geen idee. Jan heeft al een hoop gedaan, dat wel.
Voorzichtig maar eens op zoek naar wat belangrijke en minder belangrijke onderdelen : een goede type velg (zit 1 foute onder) bruin skai hoofdsteunen, twee wielkapjes, twee koplampen, remslangen, revisiesetje HRC en wat klein grut om de boel weer draaiende te krijgen.
Komt wel goed allemaal. Ennuhhhh.....ook weer lid van de PCN intussen