Vraagje over montage originele gordels 304 Cab S

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Vraagje over montage originele gordels 304 Cab S

Berichtdoor Chester22 » 16 maart 2015, 00:40

Hallo allemaal,

Als sinds ik mijn 304 Cab S (1973) heb (2000) ben ik op zoek naar de originele gordels en ik heb ze eindelijk in Frankrijk gevonden. De montage is nog een hele klus. Naast allerlei missende speciale ringetjes en beugeltjes is ook de montage nogal een raadsel. Het gaat voor alle duidelijk om de vaste grijze gordels (type 8977.06) die zowel op de vloer als achterin tegen de wand met een M12 bout worden vastgezet. (Dus niet de versie zoals bij de 204 Cab waarbij achterin de gordel dmv een haak wordt bevestigd.)

Ik heb een vraag aan diegenen die deze originele gordels nog hebben gemonteerd of weten hoe ze moeten zitten. De gordel ziet er prima uit wanneer de kap dicht is. Hij loopt direct van het montagepunt over de schouder naar het punt tussen de stoelen. Maar wanneer de kap open gaat (en helemaal met de afdekhoes) duwt het dakframe de gordel omlaag en is de lengte plots te kort. Ondanks dat er wel wat aan te stellen is lijkt me dit niet hoe het hoort... De gordel loopt nu helemaal onder de (opgevouwde) kap door, en dit lijkt me gevaarlijk bij een aanrijding? Wanneer de gordel gespannen wordt, trekt-ie dan de kap omhoog???

Doe ik iets verkeerd? Moet de gordel wellicht aan de buitenkant van het kapframe worden geleid om te voorkomen dat ze in de knel komen als de kap naar beneden is?

Bij voorbaat dank voor reacties!
Chester22
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 11 jun 2014, 15:41

Re: Vraagje over montage originele gordels 304 Cab S

Berichtdoor peugeot-304 » 16 maart 2015, 21:19

Beste Chester,
De originele gordel voor een 304 Cabrio moet bij het openen en sluiten van de cabriokap worden losgehaald, juist om jouw omschreven probleem te voorkomen. Deze gordels zijn trouwens heel moeilijk te vinden.
Dit systeem is niet alleen in de 204 toegepast maar ook in de 304.

Hier nog een plaatje uit het onderdelenboek:

Afbeelding

Ik heb trouwens op een Frans 204/304 forum wel eens een bijdrage gevonden dat iemand automatische rolgordels in zijn 304 cabrio had gemonteerd. Als ik die bijdrage terugvind zal ik de link hier plaatsen

Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Re: Vraagje over montage originele gordels 304 Cab S

Berichtdoor Chester22 » 18 maart 2015, 00:05

Hoi Dieter,

Bedankt voor je reactie. Zijn inderdaad lastig te vinden, maar ik werd door een heel aardige fransman benaderd die met het ooit in een Facebook groep eens had horen noemen. Voor 5 euro waren ze voor mij! :D

Ik snap dit het loshalen echter niet, zoals je op het plaatje kunt zien zit de gordel vast met een bout M12 vastgeschroefd in het koetswerk. Hoe moet ik die dan elke keer loshalen? Een steeksleutel mee als je het dak open wilt doen? Er zit echt geen loskliksysteem op zoals bij de 204 cabrio... (Ik heb gordel type 8977.06).

En dan nog, was het dan bedoeling om de gordel bij geopend dak alleen als heupgordel te gebruiken?

Nogmaals dank voor je reactie.
Chester22
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 11 jun 2014, 15:41

Re: Vraagje over montage originele gordels 304 Cab S

Berichtdoor PeugeotHarry » 22 maart 2015, 22:04

Hallo Chester22

Ik heb een 304 cabrio uit 1975 en bij mij haak je de gordel achter los als je met een open kap rijdt. Dan is de veiligheid idd gereduceerd tot een heupgordel. Ik ben 1m85 dus dat wordt een kopstoot op de voorruit. Tja, het blijven oude dingen he en de gordels uit die tijd....verwacht er niet teveel van. Ik denk dat je een ander serie gordels hebt dan ik.

groet
Harry
PeugeotHarry
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 05 jun 2014, 20:06
Woonplaats: Ugchelen

Re: Vraagje over montage originele gordels 304 Cab S

Berichtdoor Chester22 » 23 maart 2015, 17:52

Hoi Harry,

Ik ben 1.93m en ik heb mijn stoelrails verlengd, dus de afstanden kloppen sowieso allemaal niet meer, maar ik kan hem zo ook als heupgordel gebruiken door het schoudergedeelte langs de stoel te leiden. Ik begin inmiddels te vermoeden dat ik de gordels van een 304 Coupé heb ontvangen, alhoewel ze volgens de technische tekening vrijwel gelijk zijn. Maar goed het zit erin en iets is beter dan niets. Blijft wel heel lastig om die gespen tussen die stoelen aan die beugel te haken, zeg!! Smalle bedoeling!

Heel hartelijk dank voor de reacties.

Gr
Chester
Chester22
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 11 jun 2014, 15:41


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten