Mijn 304 klusauto

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Mijn 304 klusauto

Berichtdoor Guyot » 20 jul 2015, 21:14

Hallo allemaal,

Ongeveer een jaar geleden heb ik de prachtige 304 van mijn broertje overgenomen en er sindsdien veel plezier van gehad. Net zoveel langs de weg als erop. Ze is mijn eerste auto en ik heb in de afgelopen 13 maanden al erg veel geleerd, toch loop ik regelmatig tegen nieuwe uitdagingen van haar nukkige karakter aan. Vandaar deze post met de avonturen en ongetwijfeld een hoop vragen aan jullie.

Laat ik beginnen met een foto. Zo heb ik haar gekocht:
Afbeelding
Ze stond al zeker een half jaar stil en voor ik kon vertrekken moest een leeglopende band provisorisch worden opgelost, alle vloeistoffen gecontroleerd en met wat gesleutel de motor gestart worden. De helft van de uitlaat kreeg ik er los bij, de accu was zo goed als dood, de ruit werd niet gewist en de banden links hadden nauwelijks profiel. Ik ben niet van plan haar volledig te restaureren, maar technisch is er ook genoeg te doen.

De eerste maand ben ik begonnen met een nieuwe accu, twee nieuwe oude michelins voorop, een paar nieuwe binnenbanden, nieuwe ruitenwissers, en een nieuwe uitlaat.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Guyot op 21 jul 2015, 02:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: Mijn 304 klusauto

Berichtdoor Guyot » 20 jul 2015, 21:58

De 304 was erg dorstig voor koelvloeistof, ongeveer 1L/50km. De oorzaak; een losgeschoten en teruggeplaatste vriesstop. Met hulp van Johan van het PCN-magazijn een nieuwe gescoord. Tijdens het plaatsen van de nieuwe meteen de helft van de draadeinde van het uitlaatspruitstuk moeten vervangen, en daar weer nieuwe pakkingen tussen geplaatst. Ook de reden van de vergassing binnen in de auto gevonden; het lekke soepblik, ook bekend als expansiepot.
Afbeelding

Met wat moeite toch de apk gehaald en dus weer tijd om de rest te verbeteren. Te beginnen met balanceren van de wielen, wat een hoop comfort toevoegt boven 90km/u. En helaas ook een nieuwe koplamp die de week na de apk kapot geslagen is, hoogstwaarschijnlijk door dronken uitschot.
In de winter had ik een hoop problemen met de motor aan krijgen, eenmaal warm reed ze wel goed. Toch vond ik een uur starttijd iets te gortig. Als aanvulling een prachtige Citroen CX gekocht, al jarenlang een wens.
Afbeelding

Het is contactsleutel omdraaien en starten, met slecht enkele kleine klusjes zoals binnenverlichting om te doen. Door een ongeval staat ze echter, hopelijk tijdelijk, aan de kant en is de 304 weer in fulltime dienst. Daarmee is het klussen ook terug. De afgelopen weken heb ik veel gesleuteld aan de motor met hulp van het forum en de vraagbaak, o.a. een nieuwe expansiepot, kleppen stellen, contactpunten stellen, bougies afstellen, en een aantal filters en slangen vervangen.
Afbeelding

Inmiddels kent men me bij het PCN-magazijn ook. Afgelopen weekend het probleem van stotteren en inhouden (tot niet sneller dan stationair kunnen rijden toe) opgelost: een dolle schroef zorgde dat de contactpuntafstand verliep.
Laatst bijgewerkt door Guyot op 20 jul 2015, 22:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: Mijn 304 klusauto

Berichtdoor Guyot » 20 jul 2015, 22:02

Volgende punt van aanpak zijn de remmen. De remkracht was al twijfelachtig en door vastzittende stelbouten RA niet helemaal goed te krijgen. Dit weekend is daar een krassend/schrapend geluid LV bijgekomen en wordt dat wiel warm. Zou dit kunnen komen doordat de remblokken op zijn? Hoe kom ik daar achter en zijn die evt. te vervangen zonder dat de remvloeistof eruit loopt of luchtbellen krijgt?
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: Mijn 304 klusauto

Berichtdoor Lars204 » 07 aug 2015, 20:19

Leuk om dit te lezen Guyot!
Gaaf dat je zo'n 304 als eerste auto gekozen hebt!
Wat is er met de CX gebeurt, dat je deze buiten gebruik hebt gesteld?

Mijn eerste auto is een 204 break, ook in het groen!

Dat schrapende geluid, samen met het warm worden van het wiel, doet mij denken aan een wiellager?
Peugeot 204 break '68
Je voelt je lekkerder in een klassieke Peugeot!
Lars204
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 31 dec 2014, 00:56
Woonplaats: Culemborg

Re: Mijn 304 klusauto

Berichtdoor Guyot » 15 okt 2015, 22:51

Lars, ik zie je reactie nu pas. Een 204 break is ook leuk, en wat ik hoor grotendeels hetzelfde als de 304 break.

Het geluid en warm worden van het wiel was de rem. Een remblok LV was volledig op. De rest van de remmen was ook in erbarmelijke staat; de rest van de blokken voor zat compleet vast en alles was verroest en aangekoekt, achter waren twee remschoenen bijna op en konden de cilinders een opknapbeurt gebruiken. Ik heb alles gereviseerd met nieuwe blokken en schoenen gemonteerd, stelnokken gangbaar gemaakt en de remmen afgesteld. Het scheelt een hoop.

Met de CX ben ik met slecht weer in Frankrijk rechtdoor een afrit afgeschoten, gelanceerd over een hobbel, stukje gevlogen en in een minstens 2m diepe greppel geland. De neus is daardoor scheef (RV staat zichtbaar omhoog), de draagarm R is verbogen en mogelijk meer van de ophanging/aandrijving, en redelijk wat plaatschade R door een verkeersbord te 'schampen'. Ik heb haar deze week naar een specialist gebracht voor het opnemen van de schade en zijn eerste indruk was niet positief :( Mogelijk is de hele auto krom

Afbeelding
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: Mijn 304 klusauto

Berichtdoor Guyot » 30 apr 2016, 21:07

Eind augustus moet ik weer naar de apk en hoewel een hoop dingen verbeterd zijn sinds de vorige keuring heb ik mijn twijfels over de motor. Is iemand van het forum met goede kennis van de 304 (of 204?) techniek bereid om voor die tijd een keer met mij naar de auto te kijken om in te schatten wat er aan moet gebeuren en of de auto dat nog waard is?

In het najaar heb ik de 304 een 'nieuwe' achterklep gegeven waardoor het binnen aanzienlijk droger blijft. Ze rijdt de laatste tijd redelijk, maar het duurt voor mijn gevoel erg lang voor de motor warm genoeg is om de choke uit te zetten. En bij 15 graden moet ik die nog volledig uittrekken om te kunnen starten. De uitlaat walmt dan behoorlijk en het uiteinde is zwart. Ik vermoed dat de koppakking lekt, misschien zowel koelvloeistof als olie. Verder denk ik dat niet alle steunblokken van de motor en bak nog helemaal goed zijn. Bij accelereren hoor ik soms gebonk. Na niet al te lang parkeren moet de brandstofpomp alweer een tijdje draaien voordat het tikken stopt. De leidingen lopen kennelijk meteen leeg, is dit normaal? Ook lijkt de uitlaat ergens na de eerste bocht onder de motor te lekken, al kon ik daar laatst geen gat vinden, werkt de ruitensproeier niet meer en krijg ik de achterklep niet van het slot van buitenaf. Genoeg kleine klusjes om te doen zodra het lekker weer wordt.

Mijn CX was helaas zo beschadigd in het chassis, de ophanging, het subframe en totale vorm dat ze niet meer te redden was. Met pijn in het hart heb ik haar afgelopen najaar als wrak van de hand gedaan en is ze gesloopt. Dat was minstens 10 jaar minder plezier van zo'n mooie auto dan ik gehoopt had.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: Mijn 304 klusauto

Berichtdoor Guyot » 04 sep 2016, 17:48

De 304 is de apk-keuring is met vlag en wimpel gepasseerd. Ok, alleen wat slecht contact van de verlichting en iets te los staande accu op moeten lossen. En met complimenten voor de remmen en uitstoot CO erg netjes precies tussen de toegestane waarden :)
Meteen ook de ruitensproeierpomp werkend gemaakt, de vloer van binnen ontdaan van de meeste roest en behandeld met owatrol. De voetenbak moet alleen nog in de menie en dan een beschermende laklaag erop. Ook de sluiting van de oude achterklep overgezet zodat die weer van buitenaf open kan en ik hem niet steeds over de achterbank hangend van binnen moet openen.

Een groot deel van plaatwerk verkeerd echter nog steeds in slechte staat. Daarom ben ik nu op zoek naar portieren zonder gaten aan de buiten en onderkant (liefst ook iets betere rubbers) en afdekplaten voor de dorpels. Ik heb contact gehad met iemand die een set portieren van een groene (net als mijne) break had, maar die had ze inmiddels helaas verkocht. Misschien aan iemand van het forum? Als een van jullie een set portieren over heeft hoor ik het graag.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: Mijn 304 klusauto

Berichtdoor RondeB » 04 sep 2016, 20:33

Buitendorpels heb ik nog wel voor je...opgeknapte, gebruikte en ook nieuw...maak morgen wel ff een foto 8)
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Mijn 304 klusauto

Berichtdoor Dick » 05 sep 2016, 08:14

Ik heb nog wel een redelijke set portieren van een sedan, t lijkt erop dat in ieder geval de voorste portieren overeenkomen.
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten