motortype

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

motortype

Berichtdoor erik-204 » 26 jul 2015, 23:47

Op een website voor onderdelen voor een 204 break uit 74 kom ik deze code tegen " XK4G".zie de onschrijving hieronder.
Wie weet wat dit betekend??
Peugeot 204 Break Combi 1100 GL XK4G 40 kW

Mijn 204 heb ik 4 weken geleden gekocht, ik ben hem nog aan het leren kennen. Vanmorgen lag er een serieuze plas olie onder, dat betekende waarschijnlijk een revisie, of heeft iemand nog een droog blok liggen??

Groet Erik
Ford Transit - 2005
VW Jetta 1 - 1983
Peugeot 204 break - 1974
erik-204
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 19 jul 2015, 21:53
Woonplaats: Varsseveld

Re: motortype

Berichtdoor RondeB » 27 jul 2015, 00:10

XK4 is het motortype. Zit in 204 break van 10-1969 tot 09-1975. Olielekkage kan zoveel zijn, revisie zal toch nog wel wat meevallen? De gebruikelijke pakkingen eerst maar eens controleren, carterpan,distributiedeksel,klepdeksel , van die dingen. Ook ff uitgaande keerringen van de aandrijfassen op 't cardan checken 8)
RondeB
 
Berichten: 2555
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: motortype

Berichtdoor Harrie » 02 aug 2015, 12:55

gefeliciteerd met je aankoop, Erik :wink:
een 204 Break heeft zó veel charme..! 8)
De XK4 motor is een 1130 cc, 40 kW, 55 PK, lage compressie ( 8,8 : 1 ) dus kan er gewoon Euro95 in de tank.
met vr. groet, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: motortype

Berichtdoor Lars204 » 07 aug 2015, 20:29

Foto van de auto? :D

Kleine beetjes olie lekkage hou je sowieso wel.
Mijn 204 heb ik een tijdje helemaal lekvrij gehad, maar nu is het weer begonnen.
Carterplug een nieuw ringetje tussen gedaan, pakkingen gecontroleerd, en een lekplaat gekocht, probleem ( soort van ) opgelost, geen olie meer op de vloer!
Peugeot 204 break '68
Je voelt je lekkerder in een klassieke Peugeot!
Lars204
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 31 dec 2014, 00:56
Woonplaats: Culemborg

Re: motortype

Berichtdoor MarcoPeus » 08 aug 2015, 08:07

Mij 204 lekte niet toen ik m kocht, olie ververst, nieuwe carterplug ring en nu lekt hij wel. Het is oud, het is Frans, dus er maar een lekplaat eronder gelegd.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: motortype

Berichtdoor erik-204 » 08 aug 2015, 11:49

Harrie, je schrijft dat deze motor prima op euro 95 rijdt. Maar vroeger tankte ik "normaal" maar na 3 tankbeurten begen de motor te pingelen. Dan tankt we weer een keer "super" en daarna weer 2 of 3 keer "normaal". Is de euro 95 van nu zo veel beter dat de normaal van vroeger???

Verder is de olie lekkage gestopt, ik heb de keerring van aandrijfassen vervangen. Dit heb ik beschrven in het topic over de aandrijfassen.
Het blok is voorlopig droog. Volgende klus is de revisie van de carburateur maar daarvoor moet ik de ultrasoonreiniger op het werk gevonden hebben. Iemand tips voor de carburateur??

Groet Erik
Ford Transit - 2005
VW Jetta 1 - 1983
Peugeot 204 break - 1974
erik-204
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 19 jul 2015, 21:53
Woonplaats: Varsseveld

Re: motortype

Berichtdoor Harrie » 10 aug 2015, 21:34

erik-204 schreef:Harrie, je schrijft dat deze motor prima op euro 95 rijdt. Maar vroeger tankte ik "normaal" maar na 3 tankbeurten begen de motor te pingelen. Dan tankt we weer een keer "super" en daarna weer 2 of 3 keer "normaal". Is de euro 95 van nu zo veel beter dat de normaal van vroeger???

vroeger ? in welke auto ?
Pingelt je 204 ook op Euro95 ? zo ja ( wat ik niet verwacht ) kun je beter 98 tanken of even over de grens tanken voor benzine met een hoger octaan.
Mijn 304 S loopt zelfs goed op Euro 95, maar sinds ik er Competitione 102 in heb getankt, loopt 'ie nog veel beter.
erik-204 schreef:Verder is de olie lekkage gestopt, ik heb de keerring van aandrijfassen vervangen. Dit heb ik beschrven in het topic over de aandrijfassen.
Het blok is voorlopig droog. Volgende klus is de revisie van de carburateur maar daarvoor moet ik de ultrasoonreiniger op het werk gevonden hebben. Iemand tips voor de carburateur??

Groet Erik
Regel dan eerst een pakkingen-set en nieuwe vlotternaald. :wink:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten