Pagina 1 van 1

Vriesplug in cilinderkop

BerichtGeplaatst: 03 aug 2015, 17:02
door jerilo
Goedenmiddag,

Na de revisie van mijn motorblok (ik ga nog een uitgebreid verslag van maken, als ik weer wat meer tijd heb) zit ik met het volgende.

De grote vriesplug in mijn cilinderkop tussen het uitlaatspruitstuk was lek. Deze plug besteld bij serie04. Oude plug verwijderd en nieuwe plug erin gezet, ging toch iets te makkelijk hij klemt niet meer. Door corrosie is het gat iets groter geworden waardoor de nieuwe plug niet meer erin geklemt word.
Geprobeerd om de nieuwe plug vast te zeggen met kneedbaar metaal maar helaas na 1 km rijden schiet te plug er toch weer uit door de druk in het koelsysteem.
Hebben jullie nog een suggestie om de nieuwe plug vast te krijgen zodat deze blijft zitten.
Zal als ik thuis ben even een paar foto's posten van de situatie.

Het gaat om een Peugeot 204 met XK4 motor.

Verder loopt de motor heerlijk (wat ik dan in die kilometer heb kunnen voelen). En gelukkig nog geen olie lekkage kunnen waarnemen.

Gr. Jeroen

Re: Vriesplug in cilinderkop

BerichtGeplaatst: 03 aug 2015, 19:21
door johnssons
Bij het plaatsen van de vriesplug ga je als volgt te werk....natuurlijk zitting schoonmaken, vriesplug op de rand en zitting insmeren met vloeibare pakking, vriesplug in de uitsparing leggen en met een hamer op de bolling slaan van de vriesplug totdat deze vastzit in de zitting.
Als het gat echt te groot is, bijv door corrosie dan heb je pech .... dan wordt het lastig .. zelf een grotere plug maken... of een andere cilinderkop...

Succes John

Re: Vriesplug in cilinderkop

BerichtGeplaatst: 06 aug 2015, 19:20
door jerilo
John bedankt voor je antwoord.

Ik heb nog geen tijd gehad om je tip in uitvoering te brengen.
Hieronder nog wel de beloofde foto's, iets later dan gepland.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jeroen

Re: Vriesplug in cilinderkop

BerichtGeplaatst: 21 aug 2015, 08:03
door jerilo
Goedemorgen,

Inmiddels zit de nieuwe plug in de kop. Ik heb alles eerst goed schooongemaakt daarna de rand ingesmeerd met locktite ook de vriesplug, deze erin gezet en met een bolhamer precies in het midden een paar tikken gegeven. Daarna met een iets kleinere maat dop tegen de vriesplug gehouden en nog een paar tikken gegeven.
Heb het koelsysteem zonder koelvloeistof onder druk gezet met een drukmeter en zo een nacht laten staan. Druk liep niet terug en plug is blijven zitten.
Daarna alles weer opgebouwd koelsysteem gevuld en nogmaals een nacht onder druk gezet om te kijken of er lekkage was, dit was niet het geval alles bleef keurig dicht en droog.

Daarna de motor stationair op temperatuur laten komen ook geen problemen en toen een klein rondje wezen rijden en ook daar geen problemen tegen gekomen.

Toen de auto in de garage stationair stond te draaien zag ik ineens dat er een rood lampje knippert (zie foto) kan iemand mij vertellen wat de betekenis van dat lampje is, heb zelf het vermoeden oliedruk maar weet het niet zeker. Er staan geen tekens bij mijn controlelampje's. Wil wel voor de zekerheid de oliedruk gaan controleren. Als je iets gas geeft is het namelijk uit.

Afbeelding

Gr. Jeroen

Re: Vriesplug in cilinderkop

BerichtGeplaatst: 21 aug 2015, 11:31
door johnssons
Lampje Oliedruk , misschien motor iets sneller stationair afstellen, anders iets dikkere olie in de motor, bijvoorbeeld 20W50 of 20W60 ....

Mooi dat vriesplug enz gelukt is ..

John

Re: Vriesplug in cilinderkop

BerichtGeplaatst: 21 aug 2015, 15:09
door MarcoPeus
Dat is het oliedruklampje ja.
In een 204 moet 15W40 met alternatief 20W50 inderdaad. Zelf heb ik er 10W40 in zitten zonder problemen.
Misschien zit t zeefje wel verstopt in het carter. Olie eens verversen (eerst warm rijden) en filter vernieuwen.

Re: Vriesplug in cilinderkop

BerichtGeplaatst: 21 aug 2015, 16:54
door jerilo
Bedankt voor jullie snelle reactie's,

Motor heb ik onlangs gereviseerd en is dus compleet uit elkaar geweest. Ik heb toen alle onderdelen schoongemaakt en kanalen door gespoten met lucht.
Olie is dus onlangs nieuw en vers incl filter erin gegaan, ik heb 15W40 classic olie van kroonoil erin gedaan.

Ga volgende week maar eens oliedruk meten dan weten we het zeker.

Ik zie wel olie spetteren bovenop mijn nokkenas dus ik denk wel dat er oliedruk is maar misschien toch ergens een kanaaltje verstopt of een probleem in mijn oliefilter behuizing.

Verder loopt de motor als een naaimachine.

Ik houd jullie op de hoogte.

Jeroen

Re: Vriesplug in cilinderkop

BerichtGeplaatst: 21 aug 2015, 17:12
door MarcoPeus
Wat is je toerental stationair?

Re: Vriesplug in cilinderkop

BerichtGeplaatst: 25 aug 2015, 13:15
door jerilo
Toerental kan ik niet meten, heb helaas geen losse toerenteller. En die van mijn 4-gas apparaat is gesneuveld.
Maar als ik moet gokken rond de 800-900 toeren/min.

Ik stel het toerental op gehoor af.

Heb inmiddels oliedruk gemeten (hadden nog het kistje staan met oliedrukmeter en ventiel) Heb er een filmpje van gemaakt.
Bij koude motor en op choke een 4 bar. Naarmate dat motor warm word zakt de oliedruk bij stationair terug net onder de 1 bar zou misschien iets erboven moeten zitten. Maar voor mijn is het al een geruststelling dat ik oliedruk heb na de revisie.
Nog even de kleppen na stellen, zoals je hoort tikken ze een beetje.

https://www.youtube.com/watch?v=ZhQFRbYFhTE

Gr. Jeroen

Re: Vriesplug in cilinderkop

BerichtGeplaatst: 25 aug 2015, 16:47
door Jineuf
Nix mis mee, :D "tourne comme une horloge". loopt als een klok dus geen naaimachine :mrgreen:

Re: Vriesplug in cilinderkop

BerichtGeplaatst: 25 aug 2015, 17:28
door Frank.04
Soms komt een knipperend lampje ook door een wakkelcontact op de sensor.

Heb ik al diverse malen gehad, is altijd schrikken.

Re: Vriesplug in cilinderkop

BerichtGeplaatst: 25 aug 2015, 20:14
door jerilo
Thanks voor de reactie's,

Ja ik was wel opgelucht toen ik oliedruk zag, het was inderdaad schrikken toen ik het lampje zag knipperen vooral na zo'n grote restauratie.

Nog even klepje's na stellen en dan loop het naaimachine ipv een horloge :lol: nu tikt het op de video harder dan in werkelijkheid.

@Frank.04 wat bedoel je met "wakkelcontact"?

Jeroen