Motor valt uit

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Motor valt uit

Berichtdoor ajvgelder » 31 okt 2016, 16:03

Na jaren probleemloos gereden te hebben met enkel het regulier onderhoud komt er nu toch wat aan.......betreft 304 Cabrio 1970 met originele motor. Geen S type.

Starten gaat steeds slechter, vooral na een aantal weken stilstand (ik probeer wekelijks altijd even te rijden). De benzinepomp heeft schijnbaar moeite met het oppompen uit de tank. Na lang doorstarten, accu bijna plat, komt er eindelijk benzine bij de carburateur waarna de motor direct aanslaat en prima draait, zowel koud als warm, zoals altijd. Uitwendig is er niks vreemds te zien aan de pomp, geen lekkage o.i.d. Benzineslangen zijn 2 jaar oud.

De laatste paar ritten echter viel de motor stationair en ook tijdens het rijden regelmatig ineens uit. Ook bokt de motor af en toe maar blijft dan wel draaien. Langs de kant dan maar en na flink doorstarten loopt hij dan weer tot het volgende moment. Bobine, condensator, bougies, kabels, contactpunten, allemaal afgelopen jaren vernieuwd en afgesteld.

Kan een slechte benzinepomp de motor zomaar ineens laten uitvallen ? Denk zelf meer aan een ontstekingsprobleem, bobine, condensator, of ?

Iemand ervaring hiermee ?
ajvgelder
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 23 mei 2011, 22:25

Re: Motor valt uit

Berichtdoor 403diesel » 01 nov 2016, 00:21

Bij twijfel over de benzinepomp zou ik deze vervangen. Er zit een membraan in die kan gaan lekken. Je ziet dit niet aan de buitenkant maar de opbrengst en druk worden dan gewoon minder waardoor meer risico op vaporlick. Pompjes zijn niet heel duur.
Stotteren en hikken is vaak brandstof gerelateerd. Ik heb een 205-je die dezelfde symptonen had en daarbij was de hevelas uit de pomp gelopen waardoor deze nog maar een halve slag maakte.
Daarbij was de vacuumvervroeger zo lek als een gieter (ook een membraan) waardoor valse lucht aangezogen werd en er geen vervroeging meer was. Kijk hier ook eens naar, het kan zijn dat meerdere relatief kleine zaken elkaar versterken.

Overigens is het controleren / stellen van contactpunten en ontstekingstijdstip iets wat regelmatig moet gebeuren en iets dat een paar jaar geleden is vervangen wil niet zeggen dat het onderdeel daarom goed werkt.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Motor valt uit

Berichtdoor ajvgelder » 13 nov 2016, 21:10

Update:
Benzinepomp losgehaald en schoongemaakt. Zat iets vuil in maar voor de rest zag alles er nog prima uit. Carburateur schoongemaakt, alle sproeiers en zeefjes doorgeblazen. Was eigenlijk allemaal nog schoon. Stationair opnieuw afgesteld, stond wel iets te arm. Loopt rustig en mooi rond nu op 750 toeren. Ook bij gas geven, rijden, enz, geen enkele tegenwerking.

Motor op temperatuur, en jawel valt ineens weer compleet uit. Direct starten lukt niet. Benzinegeur te ruiken. 5 tot 10 minuten wachten en start weer direct en loopt en rijdt netjes. Tot de volgende hik dan maar weer. Bobine voelt wel behoorlijk warm aan. Zou het dan toch de bobine of condensator zijn ? Die zijn echter zo goed als nieuw. Nog andere suggesties ?

nb. een nieuw onderdeel zegt trouwens niks. Had voor de zekerheid eens een nieuwe thermoschakelaar gemonteerd in de radiateur. Haperde blijkbaar. Koelvin sloeg veel te laat/te vroeg/of helemaal niet aan. Sta je dan met bijna kokende of te koude motor. Gewoon de oude weer teruggezet en nooit meer problemen gehad.
ajvgelder
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 23 mei 2011, 22:25

Re: Motor valt uit

Berichtdoor johnssons » 14 nov 2016, 18:23

Ja .... mijn advies is contactpuntjes, condensator en bobine vernieuwen, dan is het in orde en weet je ook zeker dat dat het probleem niet meer is .. mijn advies is ook de benzinepomp vernieuwen .... de kosten zullen het niet zijn, maar je komt wel verder in het oplossen van het probleem ...

Gaat lukken, stationair kan 800 rpm, net iets makkelijker bij wegrijden ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten