Pagina 1 van 1

Stangenstelsel stuurversnelling uitgelubberd?

BerichtGeplaatst: 16 sep 2004, 13:58
door peter_l
De 204 (1975) van mijn vriendin rijdt prima maar af en toe laat het zich lastig van 2 naar 3 op- of van 4 naar 3 terugschakelen. Met opschakelen dan even terug naar 2 en dan wel door naar 3, soms een keer in neutraal ontkoppelen, van die dingen.
Ik heb niet echt het idee dat de bak kuren vertoont, heb eerder het gevoel dat het schakelstangmechanisme de oorzaak is. Heeft iemand hier ooit ervaring mee opgedaan en zijn de te bekijken/vervangen zaken bekend?

BerichtGeplaatst: 16 sep 2004, 15:19
door Bert
in het schutbord zit een "kunststof" lagerbusje in een soort rubber tule, dit wil wel eens uitlubberen, en dan krijg je o.a deze schakelproblemen. dit is te vervangen , maar is niet echt makkelijk bij te komen. Je kan ook proberen om een veer op het schakelmechaniek te zetten. ( van een scharnierpunt / kogeleind ) naar de kant van het het distributiedeksel, waardoor de speling uit het mechaniek gehaald wordt.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2004, 07:27
door peter_l
Bedankt voor de tip, er zit inderdaad onder de rembekrachtiger een scharnierpunt. Het stangetje wat daar met een oog op zit en dan evenwijdig aan het schutbord verder gaat mist zelfs het kunststof busje en vertoont dus 3 a 4 mm speling.
Nu is de hamvraag: wie heeft er nog zo'n busje en/of zo'n stangetje inclusief het busje?

BerichtGeplaatst: 04 okt 2004, 11:19
door Bert
klopt , maar op de plaats waar de schakelstang door het schutbord komt zit ook een kunststof bus ( in een rubber tule) en daar kan ook ruimte op zitten

BerichtGeplaatst: 12 okt 2004, 00:28
door peter_l
In dit geval werd de meeste speling veroorzaakt door het koppelstukje wat zit tussen de uit het schutbord komende stang en dat stangetje waar ik het in het begin van dit verhaal over had. Op dit driepootje zit een busje waar ook weer een busje in hoort (je raadt het al, ook deze weg...) en een punt waarop een vierkant rubbertje zit, in dit geval nu rechthoekig na 29 jaar schakelen. Nou ja, kwart slag draaien en dat kan weer een poosje mee ;-)

But just in case, heeft iemand zo'n koppelstuk compleet met busje en rubbertje, in nieuwstaat? Ligt dat alvast klaar voor volgend jaar.

BerichtGeplaatst: 20 jan 2005, 19:45
door Mark
peter_l schreef:But just in case, heeft iemand zo'n koppelstuk compleet met busje en rubbertje, in nieuwstaat? Ligt dat alvast klaar voor volgend jaar.

Nog reactie op gehad? Dat lijkt me wel typisch iets dat Evert Jonkhart zo weer ergens vandaan tovert.

BerichtGeplaatst: 21 jan 2005, 10:46
door peter_l
Via een particulier zo'n stukje weten te bemachtigen, na montage ging het een stuk beter dus de eerste paar jaar is dat weer opgelost. Viel alles met alles gelukkig mee, maar je moet het spul maar hebben ;-)