304 blok vervangen voor 205 of 305-> kan dat?

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Riko

304 blok vervangen voor 205 of 305-> kan dat?

Berichtdoor Yuri » 19 sep 2004, 21:27

Na 4 jaar ga ik deze winter mijn 304 cabrioletje restaureren.

Mijn vraag is of er hier lieden zijn die ervaring hebben met het ombouwen van een 304 naar een 304 met een iets moderner of krachtiger motortje zoals een 205 1400 of 305 1500?

Wie het weet mag het zeggen!

Ik hoor het graag,

Salut!
203 A, 204 coupe, 304 S cabriolet, 850 2.5-20V estate, CB 500
Yuri
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 19 sep 2004, 20:53
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor 404 » 20 sep 2004, 00:38

Ik ben niet echt een kenner, maar volgens mij past een 305 motor zeker. Een 205 motor is heel anders en gaat niet passen denk ik.
404
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Bert » 20 sep 2004, 11:17

een 305 motor in een 304 zou in principe moeten passen, maar de 304 motor heeft een 4 punts ophanging, en een 305 motor een 3 punts. dus moet je wel goed kijken of de ophangpunten uitgewisseld kunnen worden.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1190
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor peter bleeckx » 24 sep 2004, 11:41

een 305 motor in een 304 is geen probleem.....maar

je moet de motorwieg en het schakelsysteem mee overbouwen

een lid van de bcop heeft dit enkele maanden geleden gedaan
peter bleeckx
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 20 sep 2004, 21:31
Woonplaats: belgie

Berichtdoor micheldeman » 24 sep 2004, 14:08

205 kun je vergeten. 305 oude type motor, de XL5 en XR5 gaat zondermeer. Wel van te voren kijken of alles passend te maken is. Waar je mee te maken kan krijgen of in ieder geval op moet letten is: ophanging motor
schakelmechanisme (enkele stang of dubbele stang versnellingspoke)
koppelingsbediening (hydrolisch of kabelbediend) plus koppelingshuis
vliegwiel en vertanding primaire motortandwiel
poelieboutlengte (dubbele poelie heeft een langere bout die bij gemonteerde poelie niet tussen de poelie en schetsplaat uithalen kan worden of erin gezet kan worden. Een groter gat in de schetplaat is dan nodig.
Lengte en tanding van aandrijfsteekassen.

Ook dien je de carburateur van de 305 te nemen, in ieder geval als je van 1300 naar 1500 CC gaat.

Uitlaatspruitstuk kan problemen opleveren (te kort) omdat het blok van een 1500 (1cm) hoger is vanwege de langere slag. 76 i.p.v 67mm.

In mijn 304 zit een 305 XR5 blok gemonteerd. Dus het kan wel.

Als je toch je blok uit de wagen gaat halen en of er een nieuwe (andere) in gaat zetten, reviseer dan zoveel mogelijk de motor, nieuwe pakkingen, bussen en zuigers/veren, kleppen slijpen nieuwe klepgeleiderafdichtingen erin, nieuwe distributieketting, enz. Als de motor er eenmaal weer inzit zijn reparaties alleen maar zeer lastig, maar dat laatste zal ons allen wel bekend zijn.
micheldeman
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 07 mei 2004, 14:57
Woonplaats: Coventry, UK

305 motor in 304

Berichtdoor 304 coupé » 28 sep 2004, 22:22

hallo,
ik heb enkele maanden geleden een 305 motor in mijn 304 coupe gestoken. je moet een motor nemen van het allereerste model 305,dan zijn er het minste problemen.je moet wel zelf een motorsteun maken aan bestuurderszijde. ik heb de motor volledig omgelegd dan past hij er mooi in.je moet wel de pedalenset ombouwen naar kabelkoppeling dan ben je ook van hydrolische nest af.ik heb een 304 S uitvoering dus met de 3 ronde klokken en heb de toerenteller en kilometerteller van plaats verwisselt omdat de kilometertellerkabel van de 305 anders te kort is . je moet de motorsteunen van het carter ook nog verwisselen+het schakelplaatje van op de motorblok.Succes zou ik zeggen.

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
304 coupé
 
Berichten: 1063
Geregistreerd: 25 sep 2004, 21:05
Woonplaats: tongeren belgie

Re: 305 motor in 304

Berichtdoor Mark » 28 sep 2004, 22:36

304 coupé schreef:mijn 304 coupe...

Ik heb de foto's erbij gezet. Fantastische wagen zeg :!: Die kan volgend jaar zo naar DSL Live 8)
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
Woonplaats: Culemborg


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast