Pagina 1 van 1

304 blok vervangen voor 205 of 305-> kan dat?

BerichtGeplaatst: 19 sep 2004, 21:27
door Yuri
Na 4 jaar ga ik deze winter mijn 304 cabrioletje restaureren.

Mijn vraag is of er hier lieden zijn die ervaring hebben met het ombouwen van een 304 naar een 304 met een iets moderner of krachtiger motortje zoals een 205 1400 of 305 1500?

Wie het weet mag het zeggen!

Ik hoor het graag,

Salut!

BerichtGeplaatst: 20 sep 2004, 00:38
door 404
Ik ben niet echt een kenner, maar volgens mij past een 305 motor zeker. Een 205 motor is heel anders en gaat niet passen denk ik.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2004, 11:17
door Bert
een 305 motor in een 304 zou in principe moeten passen, maar de 304 motor heeft een 4 punts ophanging, en een 305 motor een 3 punts. dus moet je wel goed kijken of de ophangpunten uitgewisseld kunnen worden.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2004, 11:41
door peter bleeckx
een 305 motor in een 304 is geen probleem.....maar

je moet de motorwieg en het schakelsysteem mee overbouwen

een lid van de bcop heeft dit enkele maanden geleden gedaan

BerichtGeplaatst: 24 sep 2004, 14:08
door micheldeman
205 kun je vergeten. 305 oude type motor, de XL5 en XR5 gaat zondermeer. Wel van te voren kijken of alles passend te maken is. Waar je mee te maken kan krijgen of in ieder geval op moet letten is: ophanging motor
schakelmechanisme (enkele stang of dubbele stang versnellingspoke)
koppelingsbediening (hydrolisch of kabelbediend) plus koppelingshuis
vliegwiel en vertanding primaire motortandwiel
poelieboutlengte (dubbele poelie heeft een langere bout die bij gemonteerde poelie niet tussen de poelie en schetsplaat uithalen kan worden of erin gezet kan worden. Een groter gat in de schetplaat is dan nodig.
Lengte en tanding van aandrijfsteekassen.

Ook dien je de carburateur van de 305 te nemen, in ieder geval als je van 1300 naar 1500 CC gaat.

Uitlaatspruitstuk kan problemen opleveren (te kort) omdat het blok van een 1500 (1cm) hoger is vanwege de langere slag. 76 i.p.v 67mm.

In mijn 304 zit een 305 XR5 blok gemonteerd. Dus het kan wel.

Als je toch je blok uit de wagen gaat halen en of er een nieuwe (andere) in gaat zetten, reviseer dan zoveel mogelijk de motor, nieuwe pakkingen, bussen en zuigers/veren, kleppen slijpen nieuwe klepgeleiderafdichtingen erin, nieuwe distributieketting, enz. Als de motor er eenmaal weer inzit zijn reparaties alleen maar zeer lastig, maar dat laatste zal ons allen wel bekend zijn.

305 motor in 304

BerichtGeplaatst: 28 sep 2004, 22:22
door 304 coupé
hallo,
ik heb enkele maanden geleden een 305 motor in mijn 304 coupe gestoken. je moet een motor nemen van het allereerste model 305,dan zijn er het minste problemen.je moet wel zelf een motorsteun maken aan bestuurderszijde. ik heb de motor volledig omgelegd dan past hij er mooi in.je moet wel de pedalenset ombouwen naar kabelkoppeling dan ben je ook van hydrolische nest af.ik heb een 304 S uitvoering dus met de 3 ronde klokken en heb de toerenteller en kilometerteller van plaats verwisselt omdat de kilometertellerkabel van de 305 anders te kort is . je moet de motorsteunen van het carter ook nog verwisselen+het schakelplaatje van op de motorblok.Succes zou ik zeggen.

Afbeelding
Afbeelding

Re: 305 motor in 304

BerichtGeplaatst: 28 sep 2004, 22:36
door Mark
304 coupé schreef:mijn 304 coupe...

Ik heb de foto's erbij gezet. Fantastische wagen zeg :!: Die kan volgend jaar zo naar DSL Live 8)