Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor MarcoPeus » 10 jun 2014, 04:29

Ik heb de voering al vrij kunnen maken van de trommel, door het boutgat een schroevendraaier naar binnen en t stelmechanisme spanningsloos gemaakt.
Trommel draait vrij over de voering maar wat ik ook probeerde, de trommel kwam niet los. Zelfs dus niet met de trekker. Mijn hoop is nu gevestigd op de WD40. Ik geef nog niet op.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor CinqCentCinq » 10 jun 2014, 14:21

Duidelijk verhaal, maar wel lastig... :roll:

Is het eigenlijk ook niet makkelijker en beter om de tegenwerkende as te verwisselen met die van de/een sloop-309 voordat je 'm (onzichtbaar) stuk maakt en het achteraf alsnog moet doen?
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor pauldevries » 10 jun 2014, 18:49

Beste Marco

Ik heb dit ook weleens gehad, heb de trommel uiteindelijk losgekregen
door zelf een dikke ijzeren strip 2 gaten in te boren met hartafstand 108
hier draai je je wielbouten in zodat deze strip vast op je trommel zit
en in het midden een gat geboord waar ik aan de achterkant een moer tegen
heb gelast met een paar lasjes en hierin een dikke bout gedraaid die
je dan tegen de naaf draait, zodat de trommel wel los moet komen.
zeg maar hetzelfde als een poelietrekker maar dan eentje die op je trommel vastgeschroefd zit
Heb zo nog elke trommel losgekregen hoe vast die krengen ook kunnen zitten.
Om de naaf niet beschadigen kun je een rubberen dopje op de voorzijde van de bout doen die je erin draait

Je hebt wel kans dat je een ander trommeltje moet halen als het lager loskomt, maar dat vindt
ik niet opwegen tegen niet kunnen kijken :D

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk, mijn tekenkunsten in paint zijn niet super :mrgreen:
Afbeelding

Groeten van Paul
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor MarcoPeus » 11 jun 2014, 12:14

Dank voor je reactie Paul, eens kijken of ik hier iets mee kan.
Vandaag nog eens even geprobeerd met de slagtrekker en met alle macht die ik had laten knallen maar er komt geen beweging in helaas. zelfs niet na een rondje WD39+1 gisteren. Dus nog maar eens ingespoten daarstraks op hoop van zege.
Ik zit net te denken, ik heb ook nog een uitdeukset van 10ton, misschien kan ik daar iets mee knutselen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor MarcoPeus » 17 jun 2014, 11:43

YES!! Trommel los.
Vorige week de as flink ingespoten met WD2x20 en vanmorgen ging ik de slagtrekker ophalen die ik geleend had en vond dat ik t nog 1 keer moest proberen.
1 fikse knal en ik hoorde al een verschil in geluid, 2-3-4 keer knallen en ik zag de trommel los komen. Na de 5e slag had ik m in de handen. Kan ik weer verder.
Veel roest en zooi in de trommels. Goed schoonmaken allereerst.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor pauldevries » 17 jun 2014, 17:11

Beste Marco

Top dat de trommel los gekomen is,
Nu kun je tenminste weer vooruit :D :D

Groeten van Paul
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor LouisdeFunes » 18 jun 2014, 02:39

ik was al van plan je de slijptol te gaan aanreiken.. :mrgreen:
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor MarcoPeus » 18 jun 2014, 07:07

Geduld is een schone zaak LdF (en WD4x10 ook :mrgreen: )
Nu op zoek naar nieuwe onderdelen en we kunnen weer verder.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor ruudxs » 18 jun 2014, 09:59

Zo blijkt maar weer dat de aanhouder wint.

Nu kan er in ieder geval weer verder gewerkt worden om de 309 weer op de weg te krijgen.
Voor dagelijks een 307 1.6 16V op lpg-g3.
En voor de pret weer een 205 1.4xs.
En nog een meer jaren project in de vorm van een 205 1.6 xs.
Avatar gebruiker
ruudxs
 
Berichten: 1343
Geregistreerd: 24 feb 2008, 15:19
Woonplaats: Zaandam

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor CinqCentCinq » 18 jun 2014, 23:51

Fijn dat het toch gelukt is Marco! :-)
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor CinqCentCinq » 17 sep 2014, 00:54

Hoe is het met de 309, Marco?

Mijn vader en ik hadden ook het probleem van een muurvast zittende remtrommel bij mijn 205 Lacoste, het lager kwam maar niet los van de astap... :roll:

Na een tijdje zinloos prutsen door o.a. van achteren tegen de rand van de trommel te tikken en warmstoken met de verfbrander was de simpelste oplossing om een paar flinke tikken op de astap te geven waardoor deze via de achterkant van de draagarm naar buiten komt en daarmee ook vrijwel direct probleemloos uit het lager schuift!

Je sloopt hiermee niets, de astap schuift tegen de montagerichting in uit de draagarm, en je hebt veel meer draagvlak om te tikken/slaan. De astap zat ook zo weer op zijn plek.

In o.a. de Vraagbaak staat zelfs dat de astap mee kan draaien als je de grote moer losmaakt en dat je hem tegen kunt houden met een imbus 12 wat wil zeggen dat de passing niet extreem strak is, maar daar kwam ik later pas achter...

Ik had trouwens wel het voordeel dat ik een set uitgedraaide trommels met nieuwe lagers en een complete rem-revisieset had waardoor het eerdere gepruts geen kwaad kon. Heb ik dat in de toekomst niet dan pas ik zonder verder na te denken het trucje toe! :wink:
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor MarcoPeus » 17 sep 2014, 10:57

Ik heb mijn remtrommels los gekregen door ze enkele malen in te spuiten met WDwortel1600 en toen met een slagtrekker met Mach 10 eraan getrokken waarna ze los kwamen.
Heel gedoe.
Door gebrek aan tijd en onderdelen staat de GT al sinds die tijd doelloos op de brug. Ik mis tijd/onderdelen om t af te maken.
Jouw truc lijkt ook goed te werken, tenminste voor jou werkte het.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor CinqCentCinq » 17 sep 2014, 11:06

Jammer Marco, maar je kunt niet alles tegelijk doen! :wink: Welke onderdelen mis je eigenlijk?
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor MarcoPeus » 17 sep 2014, 12:29

Ik heb t volgende o.a. nodig: remvoeringen+montagesetjes, cilinders, slangen rondom, handremkabels (heb ik inmiddels liggen). E.e.a. is inmiddels uitgezocht maar ik moet nog knikkers brengen om ze te kunnen bestellen.
Daarna moet ik nog 2 schokbrekers voor achter en een nieuwe uitlaat hebben van voor tot achter, ik moet de achterste remleiding nog vervangen die boven de tank loopt (dus tank laten zakken). Werk zat. :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor IVARIO » 19 sep 2014, 09:31

Ach, gelukkig heb je maar één auto waaraan je bezig bent! :mrgreen:

Hoop je zondag nog te zien, maar las dat je wat later komt. Vervelend hoor, die nieuwsbrieven...
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor Keezx » 24 sep 2014, 22:43

MarcoWetzels schreef:Ik heb t volgende o.a. nodig: remvoeringen+montagesetjes, cilinders, slangen rondom, handremkabels (heb ik inmiddels liggen). E.e.a. is inmiddels uitgezocht maar ik moet nog knikkers brengen om ze te kunnen bestellen.
Daarna moet ik nog 2 schokbrekers voor achter en een nieuwe uitlaat hebben van voor tot achter, ik moet de achterste remleiding nog vervangen die boven de tank loopt (dus tank laten zakken). Werk zat. :mrgreen:


Ik heb nog een hele berg remvoeringen liggen met een paar remcylinders en slangetjes , komen van een 306 met kleine trommeltjes achter.
Als die trommeltje hetzelfde zijn als bij een 309 (en dat zou best kunnen, ik heb ook een 309 gehad) stuur ik je die hele berg tegen verzendkosten op.
Achterdempers heb ik ook nog.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor MarcoPeus » 25 sep 2014, 09:56

Helemaal geweldig. Effe via PB?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor Keezx » 25 sep 2014, 10:51

Meet eerst even de inwendige diameter van de trommels op, dan weet je of ut KAN passen.
Het spul is voor 180 mm trommeltjes.
Dempers zijn ook van 306, maar dat zou ook zomaar kunnen passen, die achterassen zijn sterk verwant.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor MarcoPeus » 25 sep 2014, 17:05

De cilinders zijn 22mm doorsnee in ieder geval.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor MarcoPeus » 05 okt 2014, 23:02

Eindelijk weer eens wat kunnen sleutelen aan de GT. Lang geleden. Ik had er echt zin in.
Tank moest er onderuit om bij de remleidingen te komen. De achterste dwarse leiding was al jaren rot (reden van afkeur destijds) en die moest nu maar eens vervangen worden.
De reeds aangeschafte handremkabels heb ik ook bij de handrem hendel al kunnen monteren. De trommels e.d. worden compleet vernieuwd dus afmonteren is er nog even niet bij maar het begin is er.
Het verschil tussen oud en nieuw is moeilijk te zien maar men krijgt wel een idee........ :mrgreen:
Afbeelding
Na de handremkabels verwijderd te hebben eerst maar eens de tank er onderuit. Dat ging vrij aardig. Vulbuis los, 2 moeren los en daar kwam hij al.
De remleiding zag er dus zo uit. :shock:
Afbeelding
Afbeelding
APK afkeur was terecht m.i.

Probleem was dat ik het verdeelblokje dat links zit niet los kreeg, dat flink met WD5x8 ingespoten en even laten weken. Helaas mocht t niet baten dus dan maar de hele handel er vanaf (leiding door knippen) en naar de werkbank.
Daar met wat kunst en vliegwerk alles kunnen demonteren. Blokje weer terug gezet en dan leiding in koper namaken
Afbeelding

En op de auto monteren
Afbeelding
Afbeelding

Voor de zekerheid nog even de maten genomen van de slangen achter, dan kan ik met een gerust hart nieuwe bestellen. Zal me een bestelling worden.....
Afbeelding
Afbeelding

Binnenkort weer verder.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor CinqCentCinq » 05 okt 2014, 23:13

Mooi dat je weer iets hebt kunnen doen Marco! :-)
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor MarcoPeus » 05 okt 2014, 23:18

Vond ik ook al Diego, echt even een moment om tot rust te komen en te ontspannen. Moest ik vaker doen :mrgreen:
Alleen nog eens de roestplekjes behandelen aan de onderkant nabij de achteras. Doet zo lelijk aan als je er naar kijkt terwijl de rest van de auto zo mooi is.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor LouisdeFunes » 06 okt 2014, 02:31

dat waren fraaie remleidingen die er onder zaten..had leuke taferelen opgeleverd met remmen...
LouisdeFunes
 
Berichten: 2680
Geregistreerd: 04 mei 2006, 02:31

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor Marinus » 06 okt 2014, 20:11

Ik heb ook van die mooie koperen remleidingen achter onder mijn P309 sinds kort. Eigenlijk mooier dan de originele leidingen.
Succes met vervolg van de werkzaamheden.

NB. de gele lampen staan de 204 goed by the way

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Re: Diverse werkzaamheden aan mijn 309 GT

Berichtdoor MarcoPeus » 06 okt 2014, 20:30

Thx
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

VorigeVolgende

Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten