Knop luchtrichting kachel zit vast

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Knop luchtrichting kachel zit vast

Berichtdoor Lehrer1977 » 12 maart 2024, 19:59

Zoals ik onder het kopje ' even voorstellen' al meldde, heb ik onlangs mijn 205 Diesel weer uit de kippenschuur gehaald en rijklaar gemaakt. Het gaat om een ACE uitvoering, dus een XS interieur en tellerbak met toerenteller. Voor de rest zo kaal als de neten; er zitten zelfs geen ventilatieroosters in het midden van het dashboard. Pas na een aantal ritjes ontdekte ik dat de knop waarmee je de richting van de lucht van de kachel kunt verstellen (boven, onder, of beide) vast zit. Het gaat dus om de meest linker knop van de drie van de kachelbediening. Je kunt de knop nog wel een klein beetje bewegen, maar het lijkt net of er op een bepaald moment iets vastloopt, ofzo. Ik heb begrepen dat de bediening vanaf de knop naar het kachelhuis gebeurt met een kabel. Heeft iemand al eens eerder iets dergelijks gehad? Hoe is het destijds opgelost? Is het een kwestie van het dashboard (helemaal?) demonteren? Of kan ik hier op een andere, slimme manier iets aan doen? Ik hoor het graag!
Lehrer1977
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 maart 2024, 19:40

Re: Knop luchtrichting kachel zit vast

Berichtdoor DoubleDellorto_XS » 12 maart 2024, 22:14

De kachelknop kan je er gewoon af trekken, die zitten alledrie over een soort palletje geschoven en niet vastgeschroefd oid. Daarna wellicht het palletje waar de knop overheen geschoven zat met een tang proberen te verdraaien. Als het niet loskomt zul toch de behuizing van de knoppen los moeten maken om er achter te kijken vrees ik...

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
DoubleDellorto_XS
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 01 jun 2022, 10:06

Re: Knop luchtrichting kachel zit vast

Berichtdoor maan » 13 maart 2024, 14:54

Het hele dash hoeft er niet uit, je kan de 3 knoppen eraftrekken en dan het paneel daarachter losmaken, met een paar extra schroeven in het midden van het dash. De knop bedient een bowden kabel die via hevels weer de kleppen in de luchtkanalen bedient. Als dat vastloopt is de kabel kapot of is er iets tussen de kleppen gekomen denk ik zo
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten