jon schreef:Ik weet dat je de tellerbak en alles over kunt zetten. Dit houdt wel in dat je andere kappen op je dashboard moet zetten. Aansluiten wordt echter een probleem, omdat die tellerbakken mét toerenteller 5 aansluitingen hebben en die zonder toerenteller hebben er 4. Je komt dus een stekker te kort. Dat houdt in dat je draden moet trekken en een sensor moet plaatsen. Bij een benzine auto zou je ook een universele toerenteller kunnen plaatsen en die aansluiten op de bobine.
Groet, Jon.
Weet je dan toevallig ook wat er 'mis' is in de volgende situatie?
Peugeot 309 GL, zit nu een instrumentenpaneel in met toerenteller.
toerenteller werkt, getest met gewoon 12V spanning, en een puls-generator die pulst ten opzichte van de -, en hij slaat netjes uit.
echter, de auto pulst kennelijk ten opzichte van de +, dan zie ik namelijk wel een signaal, als ik meet met de - en het puls-signaal, zie ik niks.
dus gevolg -> toerenteller functioneert niet.
nou heb ik op een ander forum, citroen ax-club, een pdf gevonden met een beschrijving hoe je daar je toerenteller moet aansluiten.
(
http://www.axclub.net/how/toerenteller.pdf )
daar spreekt men over het volgende;
"Je moet alleen bij een GTI teller de diode(links langs het geel blokje met 47nk erop geschreven) anders aansluiten.
De diode heeft 2 kanten: anode en kathode. De anode is de pen waar de grijze streep om de diode het dichtste bij zit.
Er loopt een printspoortje aan de onderkant van de print van de kathode naar de rest van de print.
Dit spoortje snij je door. Aan de kant van het spoortje dat naar de rest van de print loopt soldeer je het draad die van pen 1 komt van de stekker bij de bobine.
Daarbij soldeer je een stukje draad dat je aansluit aan de anode aan de diode. Even de + en de – aansluiten en je toerenteller werkt."
zou dit een oplossing zijn?