Pagina 1 van 1

koplamp loshalen

BerichtGeplaatst: 27 maart 2005, 18:52
door Gerard2
Vandaag wilde ik mijn lekkende koplamp repareren, na een regenbui waren er regendruppels in mijn koplamp te vinden. Het verwijderen van de grille en de losmaken van de 'spring clips' ging voorspoedig. Volgens Haynes was de volgende stap 'Press the load level adjustment arm from the lever ball and withdraw the headlight'.

Aan de koplamp zit een metalen hefboom die verbonden is met een kunststof arm die verbonden is aan het instrument dat blijkbaar de koplamphoogte instelt. Voorzichtig heb ik geprobeerd om een en ander los te maken, maar zonder resultaat Ik ben namelijk bang dat als ik te veel kracht zet het kunststof armpje breekt en dan ben ik verder van huis op een dag dat alle automateriaalwinkels gesloten zijn.

Weet iemand raad?

BerichtGeplaatst: 27 maart 2005, 21:54
door knutsul
als je de twee veren (links en rechts) van de koplamp loshebt, moet je de koplamp een beetje laten zakken en tegelijkertijd naar voren (van de auto af) halen, dan gaat het kunstof palletje platliggen en dan kun je deze naar beneden drukken of voorzichtig tikken, met bv. een schroeivendraaier.

succes

BerichtGeplaatst: 28 maart 2005, 11:24
door Gerard2
Bedankt voor het antwoord. Nu weet ik tenminste zeker dat ik de koplamp niet per ongeluk sloop.

Het is vandaag geen technisch weer :( , dus ik zal de koplamp later gaan repareren.

BerichtGeplaatst: 30 maart 2005, 15:57
door Le Franx
Dat dacht ik ook toen ik de linker lamp van Loesjes 205 los wilde maken (ook wegens vocht)..Deze bleek reeds gebroken te zijn en door schadehersteller gewoon teruggezet met een ijzerdraadje...

Die dingen gaan vrij rap kapot. Voorzichtigheid is raadzaam..het eruit halen gaat bijna vanzelf zonder kracht te gebruiken....

Inmiddels is rechts aan de beurt!! :(

BerichtGeplaatst: 31 maart 2005, 19:58
door Gerard2
Ik ben nog niet toegekomen aan het repareren van de koplamp omdat ik thuis onvoldoende ruimte heb om te klussen.
Het verwijderen van de gloeilamp is eigenlijk nog het meest lastige doordat het relais voor de radiatorkoeling (als ik het goed heb) direct achter de koplamp hangt. Het 'doosje' is weliswaar omhoog te schuiven maar de kabels zijn eigenlijk te kort.

BerichtGeplaatst: 01 apr 2005, 09:17
door Le Franx
Klopt..die ruimte houdt niet over...de aanhouder wint in deze gevallen.
Kijk ook eerst ff hoe de klikbeugel van gloeilamp moet zitten...Is ook nogal een gehannes zijn zonder veel zicht erop..Ik doe het meestal op gevoel na ff gekeken te hebben...

BerichtGeplaatst: 10 apr 2005, 22:44
door Gerard2
Met het technische weer van vandaag, heb ik de koplamp onder handen genomen.

Het verwijderen van de gloeilamp ging een stuk eenvoudiger door de kabel van de accu los te maken waardoor er meer ruimte is om huis van het relais van de radiatorkoeling te verplaatsen.
Het verwijderen van de koplamp verliep voorspoedig nu ik wist hoe ik de hoogteregeling moest los maken. Het blijkt een soor heupgewricht te zijn. De bol zit aan de auto en de kom zit aan de koplamp, maar het is essentieel dat het staafje dat de koplamp met de hoogteregeling verbind zich in een horizontaal positie bevind tijdens het losmaken. De glas van de koplamp zat aan de onderzijde los. Door de koplamp rondom af te kitten hoop ik te voorkomen dat er zich water verzamelt in de koplamp.

Tijdens het monteren van de grill vroeg ik mij af waarom de grill met slechts twee boutjes vast zit (links en rechts). In het midden van de grill en de carrosorie zit wel een gaatje maar geen schroefdraad. Terwijl de grill juist wel een beetje los zit in het midden.

Bedankt voor de tips voor het repareren van de koplamp.