205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor CinqCentCinq » 24 maart 2013, 04:34

Omdat ik besloten had mijn verzameling auto's wat te gaan inkrimpen kon ik het niet laten om er nòg maar één bij te kopen... :? :roll:

Niet op Marktplaats kijken is de oplossing, daar stond 'ie namelijk een dagje op te koop als 1.4 XR, de door de RDW verzonnen handelsbenaming. Op de plaatjes zag je meer groen (mos) dan er eigenlijk aan hoort te zitten en een vies interieur maar geen bruine roestplekken, deuken of slijtplekken aan de stoelen.

Ik ben uit nieuwsgierigheid maar zonder aankondiging gaan kijken (samen met mijn vader) en helaas was 'ie nu een stuk mooier dan op de foto's want inmiddels hadden ze 'm "gepoetst". Ik mocht een rondje rijden wat wel goed ging en overschrijven deden ze zelf. Nee zeggen gaat dan toch niet meer dus dan maar wat onderhandelen en de nieuwe APK, die toch nog tot juni geldig is, laten zitten. Uiteindelijk was de Lacoste voor 850 Euro van mij!

Ach, een origineel Nederlandse 205 Lacoste van maart 1985 met zo'n 90000 km. op de teller kan je toch niet laten staan? Jawel hoor, maar dat het door de officiële Tectylbehandeling geen vieze roestbak is (wel wat plekjes op de achterklep) zoals ik hier en daar op wat foto's tegenkwam, het interieur zéér netjes is, het schuifdak werkt, en dat het verder een behoorlijk rijdende auto is, zijn natuurlijk de belangrijkste argumenten om niet meer te twijfelen!
Ook alle oorspronkelijke details als de vierkante licht/wis-stengels, de tandwielscharnieren aan de motorkap en het "verborgen" ruitensproeiertankje zijn nog aanwezig!

Helaas mis ik wel de 2 bovenste achterschermversieringen met het zwart-witte ruitjes/blokjespatroon. Iemand enig idee of die nog ergens te vinden zijn? Anders moet ik zelf maar iets na (laten) maken.
Ik heb nu maar 2 (kreupele) exemplaren van een Generation in de gaatjes gedrukt zodat het nog een beetje toonbaar is, die zijn in ieder geval glad en neutraal.

De centrale vergrendeling werkt helaas niet en ik kan nergens op internet of in m'n boeken terugvinden of er behalve de zekering (nr. 4) nog meer aan relais of kastjes moeten zitten die kapot of gammel kunnen zijn. Iemand enig idee hoe dat systeem in elkaar steekt of dat er ergens iets zinnigs over geschreven staat? (Sleutelbediening, géén afstandsbediening!)
Het tijdklokje in het instrumentenpaneel werkt niet goed meer want de wijzers zitten los. Iemand enig idee of dit te maken is en of er veel verschil tussen de diverse bouwjaren zit gezien de ruime hoeveelheid nieuwere 205en op de sloop?

Ik heb al wel wat simpele dingen in orde gemaakt. Het armatuurtje van de binnenverlichting was verdwenen maar de bedrading was nog wel aanwezig, alleen niet in de vorm van een multistekker maar lekker ouderwets met 3 losse stekkers. Gelukkig had ik "voor het geval dat" een poosje terug zo'n oud type armatuur uit een '88er XL op de sloop gehaald :D. Het kaartleeslampje werkte ook niet super maar dat lag aan een verbogen contactpootje.

Omdat er toch al een zooitje bedrading uit het dashboard hing heb ik daar op een behoorlijke manier een leuke oude Philips radio/cassette aangemaakt zodat ik van het lelijke gat af ben en eventueel een muziekje aan kan zetten.

Verder is er zoals gebruikelijk weer flink wat onderhoud nodig, blijkbaar is het tegenwoordig niet vanzelfsprekend meer om eens in de zoveel tijd olie+PURFLUX-oliefilter, luchtfilter, bougies, kabels, verdeelkap en rotor te vervangen...

Wel apart, maar het kwam vaker voor dacht ik: Tijdens een proefrit wil ik toch altijd even de remmen testen. Die werken bij de Lacoste blijkbaar zo goed(?) dat na een paar keer afremmen het rechter koplampglas met een flinke klap op het asfalt kapot pletterde... Ik heb zelden zo hard gelachen, de brokstukken opgeraapt, en het natuurlijk gelijk aan de verkoper doorgegeven. Die bleek na wat ongevraagd zoekwerk nog een oude smoezelige en doffe duplo-koplamp te hebben die hij er persé in wilde zetten maar geen bijbehorende duplo-gloeiamp dus eigenlijk had ik er helemaal geen zak aan. Bovendien waren H4/halogeenlampen standaard op de Lacoste.
Gelukkig had ik zelf nog een mooie heldere duplo-koplamp in de schuur liggen (wist ik al, alleen de kant niet) die ik er nu maar ingezet heb. Binnenkort haal ik gewoon, met "vaste klant korting", voor nog geen 40 Euro 2 H4 imitatie-koplampen van TYC. Die zitten ook in m'n '84er GR en in m'n Generation gemonteerd en ik heb daar nooit commentaar op gehad, niet van puristen en niet van de APK-keurmeester.

Edit: de bovenstaande problemen zijn inmiddels opgelost!

Dit zijn wat foto's van de LZ-14-NR die ik net na thuiskomst genomen heb, op de achtergrond mijn LP-32-NX:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door CinqCentCinq op 24 aug 2013, 01:17, in totaal 2 keer bewerkt.
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor Martijn » 24 maart 2013, 08:48

Mooie aankoop, gefeliciteerd !
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor ton » 24 maart 2013, 09:17

Mooie vondst Diego ! Proficiat ermee.

Het begint al op een museum te lijken daar :D
205, 1991
ton
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 12 mei 2006, 16:48
Woonplaats: Etten-Leur

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor MarcoPeus » 24 maart 2013, 10:41

Sow, die ziet er nog mooi uit en een mooie km stand ook nog. Veel succes ermee
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor 205GoGo » 24 maart 2013, 12:13

Hele leuke Lacoste! Kom je inderdaad niet veel meer tegen in deze staat, Gefeliciteerd!...
Peugeot's 04 & 05 Forever!...
205GoGo
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 13 okt 2007, 01:09
Woonplaats: Gaasterland.

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor joospeugeot » 24 maart 2013, 17:23

wat een leuke auto. nooit geweten dat deze er al was in 1985 (modeljaar). ik dacht altijd vanaf 1986
alleen de oudere zijn meestal nog slechter kwa carrosorie (vanaf modeljaar 86 zijn beter). maar zo te zien heb je nog een hele nette gekocht, zeker voor een orignele nederlandse.

dat met dat koplamp glas is me ook al een keer gebeurd. was ook nog een auto van een klant :roll: . heb er gewoon maar ff een andere koplamp in gezet die had ik toch nog liggen

de lacoste is op basis van een 1.4 xr

veel plezier met de auto!
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor CinqCentCinq » 25 maart 2013, 02:37

Bedankt voor de complimenten!

Ik heb nog eens in mijn Franstalige boekjes "La Peugeot 205 de mon père", de 1e "205 Magazine" en de "Guide de identification" zitten zoeken naar wat info over de 205 Lacoste en ben daarin het volgende tegengekomen:

De 205 Lacoste is in mei 1984 op de markt gekomen in een beperkte oplage van 1000 stuks, uitsluitend als 5-deurs.

In september 1984 kwam de 205 als 3-deurs op de markt in allerlei uitvoeringen maar niet direct als Lacoste terwijl er wel veel vraag naar deze speciale uitvoering was.

Een nieuwe oplage van 8000 Lacostes zou pas in mei 1985 op de markt gekomen zijn, uitsluitend als 3-deurs.

:?: Hoe kon mijn 3-deurs Lacoste dan al in maart 1985 op kenteken gezet worden in Nederland? :?:

Vanaf mei 1986 zouden er nog eens 15000 Lacostes uitgebracht zijn, uitsluitend als 3-deurs.

Als extra vermelding staat in het "205 Magazine" dat elke nieuwe reeks Lacostes pas in mei beschikbaar kwam, iets wat al bleek uit de andere bronnen...

Het probleem met de centrale vergrendeling heb ik denk ik al gevonden. Er zitten waarschijnlijk geen motortjes bij de sloten! Of ze die er uitgehaald hebben of "vergeten" zijn in de fabriek weet ik niet maar in de achterklep zie ik wel een stekker en een speciale ring rond het slot maar geen montagesporen van een CV-motortje. Hier kwam ik achter omdat de afdekplaat al half los hing en opnieuw netjes gemonteerd moest worden.
Bij de portiersloten voel je geen weerstand maar dat is bij m'n 505 precies hetzelfde en die CV werkt perfect dus de deuren moeten maar eens open als ik zin heb...
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor lacoupepeugeot » 25 maart 2013, 18:43

Gefeliciteerd met zo'n unieke auto! :D
Zelfs in het buitenland zijn er geen uitmundende exemplaren, en vaak bekleding kapot.
Voor 205 wel één van de mooiste uitvoeringen
With compliments.
nico
restauration Peugeot 202
lacoupepeugeot
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 29 jan 2009, 00:19

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor jerilo » 25 maart 2013, 20:57

Hele mooie auto wees er zuinig op.
Ik zal eens kijken of wij nog van die plaatjes hebben. Er liggen nog zat van dat soort versiersels en striping en emblemen in het magazijn.
Ik zal morgen eens kijken.

Gr jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor Wok » 25 maart 2013, 21:28

Leuk! Ik heb zelf de 'opvolger' ervan gehad: een 'Green' :)

Mocht je je interieur nog willen optuigen met groene gordels en een groene hoedenplank (afkomstig uit een sloop-'Green'), geef even een seintje: ik heb die spulletjes nog liggen.
1989 205 1.6 CTI --> RFS
1991 205 1.9 GTI
1978 604 TI Automatique
Avatar gebruiker
Wok
 
Berichten: 635
Geregistreerd: 28 mei 2009, 23:47
Woonplaats: Eindhoven

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor CinqCentCinq » 26 maart 2013, 02:30

Nogmaals bedankt voor de complimenten!

Ik zou het héél leuk vinden als iemand ergens van die korte achterscherm-versiersels van een Lacoste zou kunnen vinden. Het mag er natuurlijk ook één zijn, desnoods zonder bevestigingspuntjes!

Het probleem met de centrale vergrendeling heb ik gevonden! Omdat de deurpanelen lekker lang zijn kun je ze gemakkelijk een stukje los klikken en om een hoekje naar de sloten gluren.

In de bestuurdersdeur bleek gelukkig nog steeds het aansturingskastje op het slot en de rest van het systeem aangesloten te zitten en nu ik er op ging letten klikte het relais(?) in dat kastje ook nog steeds.

Raar dus dat de bijrijdersdeur niets deed maar ik was er al snel achter waarom niet: Het CV-motortje is weg! Ik kon net het losse aansluitstekkertje uit de deur vissen en met een proeflampje zien dat er gewoon een 12 volt-puls op kwam als je de bestuurdersdeur op en van het slot draaide.
Dat er in de achterklep geen motortje zat wist ik dus al maar ook daar kwam gewoon een 12 volt-puls aan!

Wat nu het èchte probleem is snap ik nog steeds niet! Als er iets met het CV-systeem aan de hand is of iemand is bang om met alle deuren open te rijden haal je toch de zekering uit het zekeringenkastje of desnoods de stekkertjes los? En waarom laat je de pulsgever volledig functionerend maar nutteloos zitten? :? Gelukkig is het systeem dus nog makkelijk te repareren maar toch...

Zo'n Green was ook leuk maar het is mij nooit opgevallen dat daar (fel?)groene gordels en een groene hoedenplank in zaten. Ik denk niet dat die voor de originaliteitsprijs gaan zorgen als deze in een Lacoste gemonteerd worden en gelukkig is bij mij alles nog heel. Toch bedankt voor het aanbod!
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor joospeugeot » 26 maart 2013, 03:09

die motortjes gaan wel eens kapot en waren niet de goedkoopste bij de dealer. alles is relatief natuurlijk en voor de een is t t wel waard en de ander niet. maar de staat van onderhoud was ja ook niet geweldig dus weet je ook al waarschijnlijk waarom die cv nooit gerepareerd is.

ik zou nog wel hier en daar een een motortje moeten hebben liggen. maar ik moet ff voorzichtig zijn met wat ik zeg want ik heb er voor mezelf ook nog nodig.
of op een sloop een generation zoeken met een cv ontvangertje. kun je allemaal ombouwen. moet je wel de complete deursloten gaan omzetten aangezien hier al een nieuw model motortje op zit.
alleen je dakconsole moet je ff goed gaan zoeken van een gti met een schuifdak.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor CinqCentCinq » 27 maart 2013, 02:26

De centrale vergrendeling werkt weer perfect! :D

Op de sloop heb ik een achterklepmotortje+stangetje kunnen scoren uit een opgereden Generation diesel. Binnen 10 minuten zat 'ie werkend in mijn klep!

Het motortje voor de bijrijdersdeur heb ik uit een BX gehaald en gelukkig ook het bijbehorende stangetje. Ik dacht namelijk dat dat motortje wat bevestiging betreft "plug&play" zou zijn maar dat was dus niet zo... (Stekkertje wel!)

Het stangetje wat nog aan het slot in m'n 205 zat is aan de "motor-kant" alleen maar 90 graden omgebogen waardoor deze geen houvast heeft in 1 van de 2 grote bevestigingsgaten van het motortje en opnieuw buigen ging niet want dan werd 'ie te kort. Het BX-stangetje is in een U-vorm gebogen zodat het zichzelf kan vasthouden aan het motortje (dóór de 2 gaten "gevlochten") maar veel te lang en de vorm klopte ook niet aan de slotkant... Toen heb ik het BX-stangetje maar opnieuw, en dus deels naar voorbeeld van het origineel, gebogen en afgezaagd zodat deze aan het slot èn het motortje past en nu perfect en rammelvrij blijft zitten!

Ik kwam er met passen al achter dat als ik de 2 schroefgaatjes van het motortje zou willen gebruiken om 'm op de originele bevestigingspunten aan de deur vast te maken de hoek t.o.v. het stangetje te groot was waardoor alles blokkeerde. Om de juiste hoek te krijgen heb ik toen maar besloten om 1 van de 2 schroeven door een nutteloos maar stevig randje aan het motortje te draaien i.p.v. in het originele gaatje zodat ook dat probleem degelijk opgelost was!

Ik heb ook nog, nadat ik het CV-motortje van de BX had gevonden, de 2 voordeursloten uit die 205 gedemonteerd om te zien hoe dat in elkaar steekt en inderdaad zitten de motortjes daar aan het slot vastgeklikt. Ik was echter zo stom om voor de zekerheid alleen de motortjes, die verder precies hetzelfde bleken te zijn als de "losse" van de BX, los te klikken en mee te nemen...

Van de sloop-Generation heb ik ook nog een droge, niet stinkende, en niet verpulverde isolatiemat voor de kofferbak meegenomen, een hele verbetering want wat er met die van mij gedaan was weet ik niet maar de vuilnisbak schrok er zelfs van! :roll:

Samen met wat losse frutsels zoals voorbumper/spoiler-klemmen en ruitenwisserarmbevestigingsmoerafdekkapjes (ja,ja!) was ik 15 Euro kwijt dus zó duur hoeft het repareren van een auto niet te zijn!
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor joospeugeot » 27 maart 2013, 02:39

mooi dat t weer werkt.

nieuw type motortje zat ook op een 106 en 405 oa. past wel als je t deurslot ff mee omzet.

op de sloop zijn andere prijzen en je hebt t nu zelf gemaakt !
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor CinqCentCinq » 27 maart 2013, 02:56

Ik had het kunnen weten van die sloten, je had dat al geschreven. Mijn idee was om het systeem zo origineel mogelijk houden en dat is min of meer gelukt!
Het is eigenlijk onzin natuurlijk en ik had die "nieuwe" alles-in-één-sloten nota bene al in m'n handen... Ach, ik had wat de doen en het is goed voor de creativiteit!
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor joospeugeot » 27 maart 2013, 04:07

en je ziet er niks van. sterker nog, peugeot doet dit soort grapjes zelf ook. oude type niet meer leverbaar maar vervangen door een ander nieuw type.
creatieviteit: i.r. ontvanger inbouwen met de bijbehoordende afstandbediening :mrgreen: . ziet ook uit als origineel, sterker nog, het is orgineel, alleen niet voor dat bouwjaar.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor CinqCentCinq » 26 apr 2013, 01:48

Ik ben de laatste dagen lekker met de Lacoste bezig geweest om 'm wat meer naar m'n zin te maken en te verbeteren want dat was best wel nodig...

-Beurt, dus olie+PURFLUX-filter, luchtfilter, bougies+kabels en verdeelkap+rotor vervangen... De motor loopt en klinkt, zeker na wat langere ritten, inmiddels een stuk mooier!

-4 goede Michelin Energy E3B's laten monteren, twee bijna nieuwe die ik gelukkig zelf nog had liggen onder "garantie" want het was wel een beetje lullig dat 1 van de toch al oude en verdroogde Vikings vóór al snel plat stond door lekkage op de velgrand waar iemand als lapmiddel kit tussen gesmeerd zat... :roll:

De andere twee Michelin's heb ik via Marktplaats voor 60 Euro totaal bij een bandenhandelaar/sloper laten monteren en zijn ook in nieuwstaat. De bijna nieuwe Vikings die achter zaten waren lelijk om te zien en niet bepaald mijn merk... En wat stuurt 'ie nu ineens lekker! (Ja, zelfde spanning, verder niets aan de auto gedaan, doe mij maar Michelin's!)

-De auto heeft nooit echt schade gehad maar omdat o.a. door lomp sleutelwerk het één en ander kapot of gammel was en er zoals eerder geschreven al tijdelijk een andere koplamp in zat heb ik nu een paar mooie nieuwe H4 koplampen+gele lampjes en nieuwe oranje knipperlichten van het merk TYC gemonteerd, 't is imitatiespul van een paar tientjes maar overduidelijk gebaseerd op originele mallen en past perfect!
De hoek+hoogteverstelling van de lampen is met wat WD40 weer goed gangbaar en de voorspoiler onder de bumper zit weer goed vast met originele klemmen want daar kon ik ook gelijk goed bij...

Die gozer die onder "garantie" mijn banden verving en de auto kende heeft ook even de koplampen gesteld en ging daarbij verbaasd nog eens extra voelen hoe vast alles nu zat toen ik vertelde wat ik allemaal gedaan had... :D

-Windkap schuifdak gedemonteerd en de daarachter/tussen aangetroffen composthoop weggewassen, daarna lak en windkap gepoetst. Bak rond/onder glas schuifdak schoongemaakt en de daarin los aangetroffen rubberen aanslagstrips waar het glas tegenaan schuift weer vastgekit, windkap weer gemonteerd...

-Een andere gebruikte voorruit gemonteerd, uiteraard bruin getint. Via de onderdelenlijn kwam ik er in Den Haag 1 tegen bij een demontagebedrijf die ik er gelijk maar ingetrokken heb nadat ik netjes de sponningen en de paravanbak schoongemaakt heb. De originele ruit heeft helaas 2 pitten waarvan er één in het zicht zit en erg diep is waardoor de lagen los beginnen te gaan.
De "nieuwe" ruit heeft ook wel wat krasjes en fijnere steenslagpitjes maar voor 50 Euro heb ik niet het idee teveel betaald te hebben als zo'n ruit al gedemonteerd is en veel gebruikte in 't bruin zijn er denk ik ook niet meer. En als ik toch ineens een nòg mooiere (voor zeker weten minder geld) zelf kan demonteren bij m'n vaste sloperij dan zal ik dat niet laten...

Ook nog even de aanjager/ventilator gedemonteerd want daarin zat een pak dorre bladeren waar een bos jaloers op is... Ten eerste maakt al die rommel nogal irritante geluiden en ten tweede krijg je steeds allerlei frutsels om je oren en in je ogen door de luchtroosters, zeker met het dak open. Het zijn maar drie schroefjes en een stekkertje los en vast maar het lijkt alsof je een revisie uitgevoerd hebt!

Dit zijn nog wat foto's tijdens en na de werkzaamheden, alle donkere troep op de foto's onder de kap en in de paravanbak is geen vuil maar nogal rijkelijk aangebrachte Tectyl die er al direct in 1985 opgespoten is en die olievlekken op straat zijn niet van mij maar van de buurman z'n Espace!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor CinqCentCinq » 06 mei 2013, 22:20

De klok doet het inmiddels ook weer zoals het moet, de wijzers waren door de ouderdom, en waarschijnlijk ook door teveel zon door het glazen dak, van het uurwerk losgelaten/gesprongen en hingen daardoor op half zes. (Waar komt "op half zeven" vandaan?)
Na voorzichtige demontage van het spul heb ik het klokje horizontaal gelegd, de wijzers op 6 uur gezet, de klok nog een paar keer rond gedraaid met de stelknop om te zien of alles op tijd bleef, en daarna de wijzers vastgeplakt met secondenlijm. Nu maar afwachten of ze blijven zitten...

Ik heb ook nog een leuke Franse 205 Lacoste folder uit Frankrijk laten komen die ik op Leboncoin tegen kwam. Ik vond het op de plaatjes al een rare folder, wat is Performances van mai 85 met daaronder een Lacoste in het gras en daarnaast de slogan "Belle de Match!..", wat andere bekende en onbekende foto's van Peugeot binnenin en waarom staan er ook andere uitvoeringen bij? Je zag wel een Peugeot Talbot logo dus het moest bij Peugeot zelf vandaan komen...

Geen standaard folder dus, en daarom heb ik 'm natuurlijk maar gekocht. Toen ik hem eindelijk thuis had bleek het iets bijzonders, namelijk een "DOCUMENT CONFIDENTIEL, strictement réservé à l'usage interne du réseau AUTOMOBILES PEUGEOT"!

Het is dus iets van een introductiefolder voor de Franse dealers waarin, kort door de bocht vertaald, staat dat zo'n Lacoste een blikvanger is, je verkopen opkrikt, en dat 'ie makkelijk verkoopt door de algehele presentatie. Verder staan natuurlijk alle bijzonderheden genoemd, zoals wat allemaal in de kleur Blanc Meige (géén Meije!) en Vert Lacoste uitgevoerd is, waarmee je je klanten kon overhalen om 62500 Franse Franken neer te tellen voor een Lacoste.

Twee pagina's zijn gebruikt om te vertellen aan wie je de andere 205en moest zien te slijten (o.a. R5, R14, Horizon, Golf en Fiesta rijders) en wat de voordelen en eigenschappen van die 17 uitvoeringen zijn.

Er staat ook duidelijk in dat de 205 Lacoste op 28 mei 1985 officieel op de markt zou komen, bijna 2 maanden nadat die van mij in Nederland op kenteken gezet is!

Via een Frans 205 forum kwam ik er achter dat het chassisnummer van mijn Lacoste ook een stuk lager is dan die van een Franse Lacoste die de huidige eigenaar ooit in juni 1985 nieuw kocht!
Deze auto, met zo'n 240000 km. op de teller, staat o.a. in de eerste 205 Magazine, heeft het Franse journaal gehaald in een item over de 30e verjaardag van de 205, en ik heb hem toevallig in september vorig jaar in het echt gezien op het circuit van Mortefontaine waar ik het Youngtimers Festival bezocht heb.
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor Martijn » 07 mei 2013, 12:38

CinqCentCinq schreef:Geen standaard folder dus, en daarom heb ik 'm natuurlijk maar gekocht. Toen ik hem eindelijk thuis had bleek het iets bijzonders, namelijk een "DOCUMENT CONFIDENTIEL, strictement réservé à l'usage interne du réseau AUTOMOBILES PEUGEOT"!



Wat je gekocht hebt is een uitgave van het blad Performances, dat uitgegeven werd door Peugeot-Talbot als blaadje voor de (verkoop-)medewerkers van Franse dealernetwerk. Hierin werden alle nieuwe modellen en acties voor de komende periode uitgelegd .
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor 305 friesland » 07 mei 2013, 17:51

Waar haal jij ze toch altijd vandaan, zulke uiterlijk nette auto,s en dan ook nog origineel nederlander.
Veel geluk er mee ,dat zal bij jou zeker lukken.!!!
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor CinqCentCinq » 09 mei 2013, 02:03

@Martijn: Dat dacht ik dus al!

Ik had nog nooit een "Performances" gezien, ze zijn eigenlijk alleen voor de dealers/medewerkers en via Google is er ook niets over te vinden. Vandaar dat ik dacht dat die blaadjes, zeker in Nederland, wel redelijk onbekend en zeldzaam zouden zijn, en het is gewoon leuk om zoiets bij de auto te hebben!

Van de 309 heb ik een dikke Nederlandse introductiefolder voor de dealerorganisatie waar ook van alles in staat over de concurrerende modellen als de Kadett waar je toen voor een achteruitrijlicht of lampje in de asbak moest bijbetalen. :-)

@305 friesland: Bedankt! Ja, hoe kom je aan een auto? Ik doe er niet echt moeite voor, het is ècht niet zo dat ik al maanden naar een Lacoste aan het zoeken was! Wel kijk ik bijv. regelmatig wat er aan 205jes op Marktplaats staat en als het zoals nu wat bijzonders/leuks was en naar mijn zin dan koop ik 'm.

En ik heb, hoe mooi sommige import-auto's soms ook zijn, het liefst een nette origineel Nederlandse auto die niet voor veel te veel geld bij een gerenommeerde handelaar te koop staat met een +++verhaal over het met de wonderolie van Klazien uit Zalk geconserveerde boordgereedschap wat nooit gebruikt is...

(Of zoals de opmerking in Youngtimer-magazine, in een artikel over een "bijna nieuwe" Swift uit 1985 met 33000 km. op de teller, over een stickertje met afstelgegevens aan de binnenkant van de motorkap dat nog niet weggebrand of geweekt was, "dat gebeurde in de regel binnen een paar maanden"... Nou, die sticker zit er bij mijn afgeragde maar nog best goed rijdende Swift GTi van 1990 na 23 jaar en een dikke 2 ton ook nog gewoon hoor...)
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor CinqCentCinq » 04 sep 2013, 01:43

Dankzij de in perfecte staat verkerende c-stijl-badges mèt bevestigingspootjes(!), die ik van Ulko Gosma overgenomen heb, is mijn 205 Lacoste weer helemaal compleet! :D Ulko, bedankt! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor Martijn » 04 sep 2013, 10:56

Ik zal eens voor je kijken, ik heb in mijn 205 archief ook nog wel wat informatie over de Lacoste. Zoals bijvoorbeeld de campagne die bij introductie voor dealers is gebruikt : een tennistoernooi voor klanten, met uiteindelijk een wedstrijd met de toen nog bekende tennisster Marcella Mesker. Ik moet de posters met speelschema's en de promoposter van mevrouw Mesker met de Lacoste ook nog ergens hebben :-). De nederlandse Peugeotblaadjes (Bonne Route voor klanten, Peugeot journaal voor medewerkers) moet ik ook nog wel hebben...
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor CinqCentCinq » 04 sep 2013, 11:40

Dat zijn leuke dingen om te hebben! Folders zijn niet zo'n punt maar promotiemateriaal wel...

Over dat tennistoernooi heb ik wel het één en ander gelezen in oude Bonne Route's maar juist de uitgaven waar meer over de introductie van de Lacoste in Nederland in moet staan heb ik nog niet gevonden...

Ik ben nog steeds, en vooral, benieuwd vanaf welke maand de Lacoste precies in Nederland te koop was. Die van mij is op 22 MAART op Nederlands kenteken gezet maar volgens de Franse dealer-folder (Performances) die ik heb was de Lacoste in Frankrijk pas vanaf 28 MEI leverbaar.

De 3-deurs Lacoste zou in 1985 op de Salon van Genève gestaan moeten hebben die open was van 7 tot 17 MAART!

Dat tennistoernooi werd geloof ik ook al vanaf APRIL opgestart. De beschikbaar gestelde auto, die halverwege '85 aan het winnende echtpaar is afgeleverd, heeft gewoon een toen actueel N-kenteken.

Het blijft allemaal nogal vaag dus... :roll:
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: 205 Lacoste uit 1985 gekocht...

Berichtdoor BRAM » 04 sep 2013, 22:18

Wat een schitterende uitvoering blijft dit toch. Helemaal in de phase 1 uitvoering.

De Green ( phase 2) is ook leuk, maar de Lacoste is toch het eerste 205 actiemodel.

Blijven koesteren deze "witte".

Tot zondag.
PEUGEOT 205 Forever 5-deurs 1995
PEUGEOT 205 Roland Garros 3-deurs 1992 EEN STERK NUMMER !!!!!!!!!
PEUGEOT 2008 Feline 1.6 120 pk 2014
Avatar gebruiker
BRAM
 
Berichten: 908
Geregistreerd: 10 okt 2004, 23:39
Woonplaats: Duiven

Volgende

Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten