Pagina 10 van 10

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 23 nov 2015, 07:47
door IVARIO
Gelukt!

De nieuwe spanningsregelaar heeft het probleem verholpen: het accu-lampje op het dashboard blijft nu weer uit.
Gelijk ook een nieuwe V-snaar gemonteerd, want de oude had scheurtjes.

Bedankt, Joos, voor de goede tip!

Mvg.,
Ivar

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 23 nov 2015, 22:47
door CinqCentCinq
Mooi dat het gelukt is Ivar! :-)

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 24 nov 2015, 07:40
door IVARIO
Bedankt, Diego

De 100 EUR die ik zo uitspaarde voor een nieuwe dynamo, heb ik diezelfde dag omgezet in een bekeuring van 110 EUR ... GRRRRR

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 11 jan 2020, 12:14
door IVARIO
Sinds deze week draait mijn 205 Génération 1.4 van 1997 soms een iets verhoogd stationair toerental na de koude start.
Niets ergs, maar ik ben nieuwsgierig en vroeg mij af of dit te maken kan hebben met een automatische choke die oud aan het worden is of zo?
Of kan het ook aan iets anders liggen? Het is alleen na de koude start dat dit gebeurt en het verdwijnt na korte tijd (10 a 20 seconden).

Wel merk ik ook, dat hij ietsje meer dan voorheen schokt bij optrekken vanuit stilstand. Ik heb de indruk dat dit geleidelijk aan erger wordt.
Je moet dus iets beter het gaspedaal doseren om vloeiend weg te rijden.
Kan dit te maken hebben met een vervuild injectorhuis?

Ik heb trouwens wel net gezien in mijn onderhoudsgegevens dat het al ruim vijf jaar is geleden dat ik bij Herman het brandstoffilter (Purflux EP90C) hebben vervangen.
Na hoeveel tijd dien je dat eigenlijk te vervangen?

De bougies zitten er pas sinds maart 2019 in, maar de bougiekabels heb ik nog nooit vervangen.
Wanneer dien je die te vervangen en welke adviseren jullie?

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 11 jan 2020, 12:32
door Tobias106205
IVARIO schreef:Sinds deze week draait mijn 205 Génération 1.4 van 1997 soms een iets verhoogd stationair toerental na de koude start.
Niets ergs, maar ik ben nieuwsgierig en vroeg mij af of dit te maken kan hebben met een automatische choke die oud aan het worden is of zo?
Of kan het ook aan iets anders liggen? Het is alleen na de koude start dat dit gebeurt en het verdwijnt na korte tijd (10 a 20 seconden).

Wel merk ik ook, dat hij ietsje meer dan voorheen schokt bij optrekken vanuit stilstand. Ik heb de indruk dat dit geleidelijk aan erger wordt.
Je moet dus iets beter het gaspedaal doseren om vloeiend weg te rijden.
Kan dit te maken hebben met een vervuild injectorhuis?

Je zou eens kunnen kijken of het vacuumslangetje aan de voorzijde van het inlaatspruitstuk nog goed vast zit / niet gebarsten is. Of misschien een andere vacuumlekkage. Gebeurt wel vaker namelijk en zou allebei deze problemen kunnen veroorzaken gezien de motor geen MAP sensor heeft en dus het vacuum volledig uitrekent aan de hand van de gaskleppositiesensor. Automatische choke heeft de motor niet, enkel een stappenmotor.

IVARIO schreef:Ik heb trouwens wel net gezien in mijn onderhoudsgegevens dat het al ruim vijf jaar is geleden dat ik bij Herman het brandstoffilter (Purflux EP90C) hebben vervangen.
Na hoeveel tijd dien je dat eigenlijk te vervangen?

Volgens de Haynes: 80000km of 4 jaar.

IVARIO schreef:De bougies zitten er pas sinds maart 2019 in, maar de bougiekabels heb ik nog nooit vervangen.
Wanneer dien je die te vervangen en welke adviseren jullie?

Ik geloof dat de bougiekabels niet preventief vervangen hoeven te worden.

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 12 jan 2020, 22:28
door IVARIO
Bedankt, Tobias, ik ga ermee aan de slag (volgend weekend).

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 22 jan 2020, 09:06
door IVARIO
Afgelopen weekend nog niet aan toe gekomen; zal voor komend weekend zijn.

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 30 apr 2020, 09:26
door IVARIO
Even een (wat late) update: van het verhoogd toerental en licht schokken is geen sprake meer, dus het had misschien inderdaad iets met het koude weer te maken.

Heb verder geen nieuws over Herman, behalve dat ik afgelopen week de stabi-stang en bumpersteunen aan de voorzijde en het reservewiel heb geschuurd, ontroest, in de grondlak heb gezet en van een mooi zwart uiterlijk heb voorzien.
Alles is verder in orde met het autootje.
Binnenkort naar de APK-keuring, maar Herman staat in België, dus even wachten tot de grens weer open is. Heb nog tot 04/06 de tijd.

O ja, nog wel wat ander Peugeot-nieuws:
Begin deze maand ben ik toevallig in het bezit van een Peugeot sportfiets gekomen, ik denk uit 1975 of 1976.
Reden: een kennis uit de buurt was zijn schuur aan het uitmesten, waar o.a. nog een zestal fietsen stond. Hij kon ze niet allemaal houden en ging deze in de oud-ijzerbak van het gemeentelijke afvaldepot gooien, als ik hem niet wilde hebben.
Aangezien ik dat zonde vond en het een mooie fiets vond, al was deze nogal verroest, heb ik me erover ontfermd.
Na drie dagen demonteren, poetsen, invetten, weer in elkaar zetten en de aanschaf van een crankspie en vier remblokjes voor in totaal 5 EUR, heb ik nu een pracht van een fiets.
Bepaalde onderdelen zijn niet origineel:
- achterlicht
- dynamo
- banden
- trappers
- zadel
- stuur, rem- en versnellingshendels, handvatten en bel.
Ook ontbreekt de fietspomp en de originele versnellingshendel op de framebuis.

De plaatjes bij de praatjes:
Afbeelding
Afbeelding

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 30 apr 2020, 13:57
door Injection
.

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 01 mei 2020, 15:36
door IVARIO
Ja, oude fietsjes zijn ook leuk. Ik houd zelf nogal van "origineel", dus ik ga nog wel eens op zoek naar de juiste trappers, dynamo, stuur, etc.

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 10 aug 2023, 09:06
door IVARIO
Al een tijd maakt mijn 205 soms een "klak" geluid. Het geluid lijkt van rechtsachter te komen en ik denk dat het ergens uit de ophanging komt.
Het is één keer "klak" en dan is het weer weg.
Afgelopen weekend met de auto (drie inzittenden, grote hond en wat bagage) naar Duitsland geweest en op de terugweg hoorden we het geluid aanzienlijk vaker dan voorheen.
Ik heb het gevoel dat er iets verschuift, waardoor het "klak" geluid veroorzaakt wordt.
Je hoort het vooral in/na een bocht of als je over richels rijdt (zoals die vervelende betonplaten hier in België).
Gisteren onder de auto gelegen om te kijken, maar ik zag niets vreemds; alle rubbers zien er goed uit.

Ik besef dat het moeilijk is op basis hiervan een diagnose te stellen, maar alle tips zijn welkom.

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 25 aug 2023, 14:56
door MarkVDE
IVARIO schreef:Al een tijd maakt mijn 205 soms een "klak" geluid. Het geluid lijkt van rechtsachter te komen en ik denk dat het ergens uit de ophanging komt.
Het is één keer "klak" en dan is het weer weg.
Afgelopen weekend met de auto (drie inzittenden, grote hond en wat bagage) naar Duitsland geweest en op de terugweg hoorden we het geluid aanzienlijk vaker dan voorheen.
Ik heb het gevoel dat er iets verschuift, waardoor het "klak" geluid veroorzaakt wordt.
Je hoort het vooral in/na een bocht of als je over richels rijdt (zoals die vervelende betonplaten hier in België).
Gisteren onder de auto gelegen om te kijken, maar ik zag niets vreemds; alle rubbers zien er goed uit.


Hé, leuk om te zien dat je nog/weer actief bent!
Dus het is een klak die van achteren komt, en die vaker voorkomt (maar niet harder of erger weordt) met belading. Als er iets verschuift zou je zeggen dat er iets los zit, waardoor de boel kan bewegen. Dan denk ik zelf aan losse boutjes ergens, of een antirollbar met speling? Mogelijk kan er ook iets anders, zoals een losse remleiding of de kooi van de reserveband?
Alles is daarachter natuurlijk vrij simpel, dus ik vind het ook wel lastig om zomaar een mogelijke boosdoender aan te wijzen :-| (en ik heb met dit geluid verder geen ervaring)...
Succes met verder onderzoek!

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 02 nov 2023, 14:38
door IVARIO
Bedankt voor de suggesties, Mark.
Ik heb bij mijn Peugeot 205 van 1997 nog steeds last van het “klak"-geluid dat van (rechts?)achteren komt tijdens het rijden. De auto heeft nu bijna 200.000 km op de teller staan.
Het geluid is er slechts af en toe, maar ik hoor het vooral als ik door een bocht rijd en met name als ik dan ook nog over een richel rijd, zoals hier in België met die vervelende betonplaat-wegen.
Het is iedere keer slechts één “klak”.
Ik heb wel het idee dat het minder voorkomt wanneer de auto zwaarder beladen is.
Ik ben er onlangs mee naar de plaatselijke garagist geweest. Die heeft de auto gereden en het geluid ook gehoord. Vervolgens op de brug gezet, maar heeft niets kunnen vinden.
Eergisteren bij de jaarlijkse autokeuring hier in Belgë ook niks gehoord (en weer goedgekeurd :-) )
Ik denk niet dat het komt door een remleiding of door de houder van het reservewiel. Het klint echt als een serieuze, metalige "klak" en niet een rammeltje of zo.
Iemand meende dat het misschien te maken heeft met het lager van de torsie-as.
Mijn vraag: hoe kan ik er achter komen of dat het is? Als er nog andere suggesties zijn, dan hoor ik het ook graag.

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 02 nov 2023, 19:28
door RogerSch
Mogelijk is je achteras aan revisie toe.

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 05 nov 2023, 18:44
door Eikelstruik
Ach PSA en hun achterassen; daar is wel eens wat mee. Alle torsiestaaf assen krijgen eens in hun leven last van krakende en klakkende geluiden dat wil dan nog wel eens gepaard gaan met een ietwat scheefstaand wiel aan de zijde waar het geluid vandaan komt.

Dat doen de assen van Citroën producten bijvoorbeeld ook; de BX staat er bekend om.

Het is vooral vervelend maar niet direct gevaarlijk; ik heb wel eens een 206 HDi als inruiler gehad met een goeie 500.000km op de klok, de achterwielen stonden enkele graden gekanteld maar rijden deed ie nog (niet al te best, maar op het onderhoud was dan ook flink bezuinigd)

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 07 nov 2023, 14:32
door IVARIO
Bedankt voor de info, heren. Is een achter-as revisie iets wat je zelf kunt doen? En wat dient er dan gereviseerd te worden?

Re: Who, Herman? Talking 'bout my generation

BerichtGeplaatst: 15 feb 2024, 23:07
door MarkVDE
IVARIO schreef:Bedankt voor de info, heren. Is een achter-as revisie iets wat je zelf kunt doen? En wat dient er dan gereviseerd te worden?


Oeps, duurde even voordat ik weer eens langs scrollde!

Simpele antwoord: Waarschijnlijk niet. Ik heb er niet heel veel kaas van gegeten, maar zo'n achteras lijkt ook geen boterhammetje te zijn. Zoals met elke 205 zit íe waarschijnlijk in één stuk geroest, waardoor je als leek meer schade kan aandoen dan je denkt. Ook heb je misschien specialistisch gereedschap nodig.

Lang verhaal kort: ik zou het laten doen. Dan weet je dat alles goed zit, en het scheelt je kopzorgen!