Toch maar even voorstellen hier op het forum. Ik ben Tobi en heb sinds oktober 2014 een Peugeot 205 generation. Hieronder maar het verhaal. Want man man man ik heb al aardig wat meegemaakt met die auto:
Eerder dacht ik altijd toch maar geen auto te kopen, omdat het sleutelen op straat mij onhandig leek. Toen ik echter mijn rijbewijs al een tijdje op zak had begon het bezitten van een auto toch te kriebelen. Na een tijd naar diverse auto's te hebben gekeken op internet, was mijn zoekterm al enigszins gespecificeerd. Het moest een PSA worden met TU motor. Omdat de 205 mij altijd al aantrok heb ik me hier eens meer in verdiept. De toegankelijker motorruimte van de 205 ten opzichte van de 106 (en natuurlijk het karakteristieke design) gaf de doorslag om toch een 205 te halen. Na op internet nog meer gezocht te hebben naar dit model, wilde ik graag één van de laaste 205jes - de generation - . Uiteindelijk kwam er één in de buurt te koop, een groene met 119000 op de teller. Hier zaten wel wat gebruiks sporen op, zoals een deuk in de achterklep en ook zaten er geen wieldoppen op. Verder lekte de koppakking natuurlijk, zoals bij elke TU. De prijs was echter laag. Alles was door de garage gedaan in het verleden, hij reed dan ook goed (zonder bijheluiden) dus toch maar gekocht.
De auto (voordat alles begon):
Niet veel later begonnen met het vervangen van de koppakking. Kleppen eruit ingeslepen en nieuwe klepseals erin. Daarna allles weer met een nieuwe koppakking terug gezet. Ook maar meteen een nieuwe distributierset gemonteerd. Veel vernieuwd oa. koelvloeistof, olie, oliefilter (purflux), bougies, luchtfilter en klepdekselpakking. Wieldopjes ook na veel zoeken gevonden en gemonteerd. Toen dacht ik eindelijk dat ik kon rijden. Tijdens de eerste testrit hoorde ik al iets klotsen. Thuis aangekomen kwam ik erachter dat er water voor de achterbank water stond. Overal waar ik het tapijt optilde kwam water naar boven. PfffWat nu!!!?? alles eruit dan maar. Zo gezegd zo gedaan en de volgende dag alles eruit gehaald. Bij de eerste de beste bui maar eens in de auto gaan zitten. En wat bleek? Op 6 plaatsen kwam het water naar binnen. Via het achterklepslot, de klapraampjes voor links en rechts onder het dashboard en van een kitrand recht onder de rembekrachtiger. Toen maar het dashboard eruit gehaald meteen maar alle lampjes vervangen. Veel wasbenzine kit en irritatie later het lek onder het dadashboard opgelost. De achterraampjes heb ik vervangen voor dichte uit een '87 205. Bij de achterklep voldeed bijbuigen van het beugeltje en een beetje kit ook. Met de laatste kitrand ben ik nog bezig (onder de rembekrachtiger).
Achja met al dat werk ben ik ook meer van die 205 gaan houden.
Eindelijk kan ik weer aan de opbouw gaan denken: Ik heb mooie donkergrijze vloerbekleding gevonden. Het bijpassende grijze middenconsole heb ik hier op het forum gevonden ( bedankt Wok !). Een stoel ter vervanging van de bijrijdersstoel met een gat erin ook maar gekocht.
Naar de isolatie onder de vloerbedekking ben ik nog op zoek. Dus als iemand deze heeft wil ik het zeer graag overnemen.
En waar sleutelen mensen hier bij een grote klus (omgeving zuid holland)?
Ik ben vast nog wel iets vergeten, maar dat komt wel.
Foto's komen binnenkort.
Groeten Tobi