Pagina 1 van 2

Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 16 dec 2016, 20:55
door RG1992
Hallo,

Recent heb ik een 205 XS uit 1991 aan mijn wagenpark toegevoegd.
Ik zou graag willen weten of de motor + versnellingsbak origineel zijn. In mijn beide 205 RG's ligt het gietijzeren onderblok (KDY) met de aluminium sportieve kop. Op beide cilinderkoppen staat '3S'. Als ik het goed heb zijn dit de sportieve koppen die o.a. op de Roland Garros en de standaard XS te vinden zijn. De koppen die ik bijvoorbeeld op een 1.4 XR of GR heb gezien stond in ieder geval geen '3S' op...
Kortom, mijn beide RG's hebben het KDY onderblok, de 3S cilinderkop met Bosch monopoint injectie en de 2CB75 versnellingsbak.

De XS die ik onlangs heb aangeschaft heeft echter een ander onderblok en een andere versnellingsbak. Het onderblok is van aluminium (K2D ???) en de versnellingsbak is 2CA86. De cilinderkop is net als op de RG's de 3S versie en ook de injectie is gewoon Bosch monopoint.
In de basis is de techniek van de XS en de RG gelijk dacht ik, dus ik had verwacht dat ik in de XS ook dezelfde motor + bak zou aantreffen als in de RG's! Het enige verschil is dat de RG's beide van 1992 zijn en de XS van 1991 is. Kan iemand bevestigen dat mijn XS de originele motor + bak heeft?
Ik heb overigens verder geen aanleiding om te twijfelen aan de originaliteit van het blok (het lijkt er niet op dat er met de auto gerommeld is en ook de kilometerstand geeft geen aanleiding om te denken dat het zaakje al een keer vervangen is), maar ik zou e.e.a. toch graag uit willen sluiten!

Misschien dat enkele RG en XS eigenaren eens naar hun motorblok + bak kunnen kijken en vertellen wat zij in hun auto hebben liggen :D

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 16 dec 2016, 21:35
door willem_jacobs
die blokken zijn door elkaar geleverd en afhankelijk van exact bouwjaar en maand orgineel voor de wagen. Maak je niet druk. alu en gietijzer zijn door elkaar geleverd!

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 16 dec 2016, 21:40
door willem_jacobs
dat de beide Roland garrossen dezelfde motor en bakken hebben is puur geluk...

Er zijn een drietal bakcodes die gebruikt zijn, waarbij de verhoudingen wel gelijk zouden moeten zijn.

Voor de motor geldt hetzelfde. hoewel ze in detail uiteenlopen leveren ze vrijwel exact dezelfde prestaties en zijn vele zaken uitwisselbaar.

de riem, waterpomp, verschillende beugeltjes en de koppakking als ook enkele interne delen van de motor zijn anders tussem de twee types. het resulterende geheel is echter gelijk.

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 18 dec 2016, 00:19
door RG1992
Dank voor je reactie Willem!!
Ik ga er nu dan ook volledig vanuit dat de motor en bak origineel zijn :smile:
Weet je toevallig ook welke drie bakcodes dat zijn, die geleverd zijn in de XS?

Mochten RG, XS en GT bezitters hun motor- en/of bakcodes willen nakijken, stel ik dat ook zeer op prijs.

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 18 dec 2016, 01:50
door pauldevries
Ik heb een xy8 motor met 2 Webers in mijn 87er GT :mrgreen: :mrgreen:

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 20 dec 2016, 23:05
door RG1992
Een 205 met 2 Webers moet wel een erg leuk speeltje zijn :mrgreen:

Nog andere liefhebbers die wat over hun motorcode en bakcode van hun XS of GT kunnen vertellen? Aluminium of ijzeren blok? Welke versnellingsbak?
Ik ben er nu zeker van dat alles in mijn XS origineel is, maar aangezien er dus verschillende motoren en bakken door elkaar heen geleverd zijn, ben ik best wel benieuwd naar wat anderen onder hun motorkap hebben liggen :)

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 29 dec 2016, 14:32
door Zoepertje
In mijn 205 XS uit 1991 hangt ook een KDY onderblok met Bosch monopointinjectie
Cilinderkop en bak zou ik nog even kunnen uitzoeken. De XS motor is verder toch gewoon gelijk aan de 1.4i uit de andere 205jes?! :roll:
Behalve de generation die bij een lager toerental zijn max. vermogen haalt.

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 30 dec 2016, 20:34
door RG1992
Welkom op het forum en dank voor je reactie!
Ja de motor van de XS is in de basis inderdaad het zelfde als van de latere 205'jes. Enige verschil is de sportievere cilinderkop (die op de vroegere TU's zat), de andere ontsteking, grotere luchtbuis en de grotere gasklep.
Bakcode zou super zijn als je die even na zou willen kijken :smile:

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 01 jan 2017, 19:05
door Zoepertje
Ja dankjewel! Zou binnenkort is een fotootje uploaden in het algemene forum.
Kan jij mij misschien vertellen waar de bakcode ongeveer moet staan. Mijn bak zit namelijk ingepakt met een laag drek :shock:
Ik had ergens gelezen dat als je achter de accu naar beneden kijkt, dat daar ergens de de code moest staan?! Ik kon zo zelf helaas geen code vinden/zien.
Heeft een XS/GT ook nog verdere onderstel aanpassingen dan? of blijft het alleen bij motor/optische en interieur aanpassingen?!

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 02 jan 2017, 18:39
door RG1992
De bakcode kun je zien als je het stuur helemaal naar links draait en dan langs het voorwiel aan de bestuurderskant tegen de versnellingsbak aan kijkt.
Afbeelding
Het is dat zilverkleurige plaatje. Waarschijnlijk zit dit volledig onder de vettigheid en zul je het eerst even schoon moeten vegen.

Over het onderstel is er al vaker discussie geweest en ik heb nog nooit bewijs kunnen vinden dat het onderstel anders zou zijn dan van een normale 1.4.

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 02 jan 2017, 21:43
door willem_jacobs
de 'antiroll staaf' (of track control arm in het engels) die op het subframe gebout is en door de draagarmen loopt is bij een XS / Roland Garros / GT dikker dan bij de andere 'basis' type 205jes. Als het goed is zijn de XS achtigen voorzien van een 21mm dikke variant, waar de standaard versie 19mm dik is.

(als ik het mis heb zou het ook resp. 23mm en 21mm kunnen zijn.)

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 07 jan 2017, 14:49
door Zoepertje
Voor de wetenschap heb ik vandaag even op straat gelegen met het heerlijke weer ;)
Zoals gezegd heeft mijn XS 1.4i uit 1991 een KDY motor. Deze lijkt van aluminium want is niet magnetisch en een beetje wit uitgeslagen van de oxidatie.
Ook lijken bakbehuizing en cilinderkop niet magnetisch dus ook aluminium. Kan dit zijn? :roll:
Mijn bakcode is 2CA97. Weer anders dan die van RG1992.
Geloof dat ondanks mijn aangelaste dak de aandrijflijn nog wel origineel is. Auto is origineel Nederlands en heeft NAP.
Hopelijk kan je wat met deze info... :D

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 07 jan 2017, 18:12
door RG1992
willem_jacobs schreef:de 'antiroll staaf' (of track control arm in het engels) die op het subframe gebout is en door de draagarmen loopt is bij een XS / Roland Garros / GT dikker dan bij de andere 'basis' type 205jes. Als het goed is zijn de XS achtigen voorzien van een 21mm dikke variant, waar de standaard versie 19mm dik is.

(als ik het mis heb zou het ook resp. 23mm en 21mm kunnen zijn.)


Dat is mooi om te weten! Dan komt er eindelijk eens wat meer duidelijkheid over het onderstel van de XS uitvoering. Dank hiervoor :D

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 07 jan 2017, 18:40
door RG1992
Zoepertje schreef:Voor de wetenschap heb ik vandaag even op straat gelegen met het heerlijke weer ;)
Zoals gezegd heeft mijn XS 1.4i uit 1991 een KDY motor. Deze lijkt van aluminium want is niet magnetisch en een beetje wit uitgeslagen van de oxidatie.
Ook lijken bakbehuizing en cilinderkop niet magnetisch dus ook aluminium. Kan dit zijn? :roll:
Mijn bakcode is 2CA97. Weer anders dan die van RG1992.
Geloof dat ondanks mijn aangelaste dak de aandrijflijn nog wel origineel is. Auto is origineel Nederlands en heeft NAP.
Hopelijk kan je wat met deze info... :D


Dank voor het kijken!
Als de motor van aluminium is, dan heb je niet het KDY blok, maar het KDX blok. Ook van de buitenkant zijn deze goed van elkaar te onderscheiden.
Bij het aluminium blok (KDX) lopen er 4 verticale "stroken" over het motorblok (dus onder de cilinderkop)
Hier een plaatje van internet:

Afbeelding

Bij het (giet)ijzeren blok (KDY) ziet het motorblok er heel anders uit. Hier ontbreken ook de 4 stroken die te zien zijn bij de KDX motor.
Hier een plaatje van internet:

Afbeelding

De versnellingsbak en de cilinderkop zijn bij alle TU motoren van aluminium :wink:

Leuk dat je de versnellingsbak code hebt weten te vinden!
Wat apart is, is dat de 2CA97 andere bakverhoudingen heeft dan de 2CA86 die in mijn XS van 1991 ligt... In de twee RG's die ik bezit ligt de 2CB75. Hierover kan ik helaas nergens de bakverhoudingen vinden (mocht iemand deze wel weten, dan ben ik zeer benieuwd!!).

Dit zijn de bakverhoudingen van mijn XS:
2CA86 12/41 3,41667 21/38 1,80952 29/37 1,27586 40/39 0,97500 43/33 0,76744 14/60 4,28571 (eindverhouding) 19/18 (achteruit)

En van jouw XS:
2CA97 12/41 3,41667 20/39 1,95000 28/38 1,35714 37/39 1,05405 41/35 0,85366 14/60 4,28571 (eindverhouding) 19/18 (achteruit)

Op de 1e versnelling, de eindoverbrenging en de achteruit na, verschillen dus alle verhoudingen. Misschien kan iemand wat duidelijkheid scheppen over waarom deze versnellingsbakken dusdanig van elkaar verschillen...

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 14 jan 2017, 01:39
door pauldevries
maar wat heb je nu zelf? Een 92er XS? of een 92er Roland Garros? :roll:

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 15 jan 2017, 21:09
door RG1992
Ik heb op dit moment twee RG's uit 1992 (projecten) en één XS uit 1991 ;-)

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 16 jan 2017, 08:17
door Maarten Deen
RG1992 schreef:
Dit zijn de bakverhoudingen van mijn XS:
2CA86 12/41 3,41667 21/38 1,80952 29/37 1,27586 40/39 0,97500 43/33 0,76744 14/60 4,28571 (eindverhouding) 19/18 (achteruit)

En van jouw XS:
2CA97 12/41 3,41667 20/39 1,95000 28/38 1,35714 37/39 1,05405 41/35 0,85366 14/60 4,28571 (eindverhouding) 19/18 (achteruit)

Op de 1e versnelling, de eindoverbrenging en de achteruit na, verschillen dus alle verhoudingen. Misschien kan iemand wat duidelijkheid scheppen over waarom deze versnellingsbakken dusdanig van elkaar verschillen...


De eerste heeft langere overbrengingen en draait dus minder toeren. Ik kan me indenken dat voor de verschillende XS'en (1.4 carburateur, 1.4 injectie, 1.6 injectie) ook verschillende versnellingsbakken gebruikt zijn. De 1.4i heeft minder vermogen dan de carburateur en het maximum koppel ligt bij een hoger toerental, dan wil je een kortere bak.

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 18 jan 2017, 20:56
door RG1992
Maarten Deen schreef:De eerste heeft langere overbrengingen en draait dus minder toeren. Ik kan me indenken dat voor de verschillende XS'en (1.4 carburateur, 1.4 injectie, 1.6 injectie) ook verschillende versnellingsbakken gebruikt zijn. De 1.4i heeft minder vermogen dan de carburateur en het maximum koppel ligt bij een hoger toerental, dan wil je een kortere bak.


Dank voor je reactie!
Het punt is echter dat beide XS'jes, zowel die van mij als van Zoepertje het 1.4i blok hebben (en beide van 1991 zijn), maar de versnellingsbakken verschillen dus wel.
Mijn XS heeft de 2CA86 en de XS van Zoepertje heeft de 2CA97 bak...

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 19 jan 2017, 08:12
door Maarten Deen
Dat is wel typisch ja. Misschien ooit een versnellingsbakwissel geweest?

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 18 apr 2017, 12:22
door RG1992
Even een upje :D

Iemand anders die de bakcode van z'n XS of GT wil delen?

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 18 apr 2017, 14:43
door beeperhorrie
Ik heb deze lijst, maar daarin ontbreekt ook de 2CB75.

Afbeelding

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 18 apr 2017, 20:07
door RG1992
Mooie lijst zeg! Gek van de 2CB75, die kan ik eigenlijk nergens op het internet terugvinden terwijl ik hem al wel op verschillende RG's gemonteerd heb gezien...

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 18 apr 2017, 20:18
door beeperhorrie
Die kon ik ook niet vinden. Wat me wel opviel; de 2CB07 heeft als enige een afwijkende derde en vijfde en een afwijkende eindoverbrenging. Geen idee waar die in gemonteerd zat.

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 18 apr 2017, 23:37
door RG1992
Zou het kunnen dat de 2CB75 dezelfde bak is als de 2CB54? Want als dit het geval is, dan zijn de specificaties van de 2CB75 gewoon het zelfde als die van de 2CB54, welke wel gewoon in de tabel is opgenomen. Ik baseer dit op de volgende twee links. Klopt mijn vermoeden?

http://www.miamistu.co.uk/pug/GB/205N/2/22A36A.HTM

http://www.miamistu.co.uk/pug/GB/205N/2/22A37A.HTM

Ja die 2CB07 is inderdaad een apart geval. Helaas heb ik ook geen idee waar deze mogelijk voor bedoelt is geweest...

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Re: Originele motor 205 XS?

BerichtGeplaatst: 19 apr 2017, 00:25
door RG1992
En wat me ineens opvalt is dat de 2CA86 (die dus in mijn XS ligt) alleen maar geleverd lijkt te zijn in de 1.0 en de 1.1 TU, maar bij mij ligt hij dus in een 1.4!
Nu begin ik toch sterk het vermoeden te krijgen dat de bak in mijn XS vervangen is door een bak van een 1.0 of 1.1 en dat de monteur gedacht heeft dat deze bak dezelfde verhoudingen heeft als de oorspronkelijke bak. De eindoverbrenging is namelijk wel het zelfde, namelijk 14/60. Is dit een gekke gedachte?

http://www.miamistu.co.uk/pug/GB/205N/2/22A28A.HTM

http://www.miamistu.co.uk/pug/GB/205N/2/22A32A.HTM

http://www.miamistu.co.uk/pug/GB/205N/2/22A33A.HTM



Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk