Originele motor 205 XS?
Geplaatst: 16 dec 2016, 20:55
Hallo,
Recent heb ik een 205 XS uit 1991 aan mijn wagenpark toegevoegd.
Ik zou graag willen weten of de motor + versnellingsbak origineel zijn. In mijn beide 205 RG's ligt het gietijzeren onderblok (KDY) met de aluminium sportieve kop. Op beide cilinderkoppen staat '3S'. Als ik het goed heb zijn dit de sportieve koppen die o.a. op de Roland Garros en de standaard XS te vinden zijn. De koppen die ik bijvoorbeeld op een 1.4 XR of GR heb gezien stond in ieder geval geen '3S' op...
Kortom, mijn beide RG's hebben het KDY onderblok, de 3S cilinderkop met Bosch monopoint injectie en de 2CB75 versnellingsbak.
De XS die ik onlangs heb aangeschaft heeft echter een ander onderblok en een andere versnellingsbak. Het onderblok is van aluminium (K2D ???) en de versnellingsbak is 2CA86. De cilinderkop is net als op de RG's de 3S versie en ook de injectie is gewoon Bosch monopoint.
In de basis is de techniek van de XS en de RG gelijk dacht ik, dus ik had verwacht dat ik in de XS ook dezelfde motor + bak zou aantreffen als in de RG's! Het enige verschil is dat de RG's beide van 1992 zijn en de XS van 1991 is. Kan iemand bevestigen dat mijn XS de originele motor + bak heeft?
Ik heb overigens verder geen aanleiding om te twijfelen aan de originaliteit van het blok (het lijkt er niet op dat er met de auto gerommeld is en ook de kilometerstand geeft geen aanleiding om te denken dat het zaakje al een keer vervangen is), maar ik zou e.e.a. toch graag uit willen sluiten!
Misschien dat enkele RG en XS eigenaren eens naar hun motorblok + bak kunnen kijken en vertellen wat zij in hun auto hebben liggen
Recent heb ik een 205 XS uit 1991 aan mijn wagenpark toegevoegd.
Ik zou graag willen weten of de motor + versnellingsbak origineel zijn. In mijn beide 205 RG's ligt het gietijzeren onderblok (KDY) met de aluminium sportieve kop. Op beide cilinderkoppen staat '3S'. Als ik het goed heb zijn dit de sportieve koppen die o.a. op de Roland Garros en de standaard XS te vinden zijn. De koppen die ik bijvoorbeeld op een 1.4 XR of GR heb gezien stond in ieder geval geen '3S' op...
Kortom, mijn beide RG's hebben het KDY onderblok, de 3S cilinderkop met Bosch monopoint injectie en de 2CB75 versnellingsbak.
De XS die ik onlangs heb aangeschaft heeft echter een ander onderblok en een andere versnellingsbak. Het onderblok is van aluminium (K2D ???) en de versnellingsbak is 2CA86. De cilinderkop is net als op de RG's de 3S versie en ook de injectie is gewoon Bosch monopoint.
In de basis is de techniek van de XS en de RG gelijk dacht ik, dus ik had verwacht dat ik in de XS ook dezelfde motor + bak zou aantreffen als in de RG's! Het enige verschil is dat de RG's beide van 1992 zijn en de XS van 1991 is. Kan iemand bevestigen dat mijn XS de originele motor + bak heeft?
Ik heb overigens verder geen aanleiding om te twijfelen aan de originaliteit van het blok (het lijkt er niet op dat er met de auto gerommeld is en ook de kilometerstand geeft geen aanleiding om te denken dat het zaakje al een keer vervangen is), maar ik zou e.e.a. toch graag uit willen sluiten!
Misschien dat enkele RG en XS eigenaren eens naar hun motorblok + bak kunnen kijken en vertellen wat zij in hun auto hebben liggen