Welke Eibach Prokit

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Welke Eibach Prokit

Berichtdoor pugrider » 19 feb 2017, 18:48

Rij nu al een tijdje rond met mijn 205 dturbo, naar volle tevredenheid.

De auto staat hoog op de pootjes, prima mbt comfort, looks vind ik wat minder. Uiteraard iedereen zijn ding, en die discussie wil ik hier ook niet voeren,
maar zou m graag een tandje lager hebben zonder veel comfort in te leveren.
Nu ben ik al een tijdje online verschillende fora(GB/DE/eibach site/Be en FR) aan het doorspitten, maar kom er niet uit.
Ik wil t graag in een keer goed doen, en niet aan blijven prutsen, vandaar ook de keuze voor kwaliteit, t moet Eibach worden, in combinatie met de standaard schokbrekers.

De juiste set eibachs is echter niet meer leverbaar (E7004-120 Pro kit)
De andere kits voor de 205 , E7001-120 (GTI/ralley) en E7003-120 (1.1-1.4) zijn te licht en voldoen niet aan de specs.

Nu ben ik een aantal mogelijkheden tegen gekomen voor alternatieve veren uit de prokit range maar daar is men niet eenduidig of duidelijk genoeg over mbt behaald resultaat.

Ik heb de technische gegevens (maatvoering onbelast) van de verschillende veren overgenomen van het TUV gutachten, en deze door een veersterkte berekenaar gehaald,
Op basis van hetzelfde verenstaal (aanname) en lineair veergedrag.

De uitgangssituatie: De eibach E7004-120 / -30 mm / 16.138 N/mm (niet meer leverbaar)
Let op een Dturbo blok is zwaarder dan een 1.9 gti blok, uitgedrukt in max aslast 750 voor de Dturbo tov 640 voor de GTI.

Mogelijke alternatieven:
E7016-120 P106 S2 1.6 +D / -20 mm / 18.611 N/mm / Max 785 kg
E7024-120 P206 1.6 16v / -30 mm / 18.66 N/mm / max 890 kg (zelfde veeropdruk alleen korter dan de E7016)
E7025-120 P206 1.4 HDI / -25 mm / 20.882 N/mm / max 890 kg
E10-70-001(2)-03-20 P206 1.9 d en 1.6 HDI / -30mm / 16.654 N/mm / max 890 kg
E7010-120 P306 1.6 / -30 mm / 16.654 N/mm / max 950 kg (zelfde veeropdruk en afmetingen als de E10-70-001-001-03-20 / E10 70-002-03-20)
E7011-120 P306 D / -30 mm / 19.567 N/mm / max 950 kg

Opvallend aan bovenstaande getallen is dat dit de gebruikservaringen, gelezen op verschillende fora bij toepassing op een 205 gti onderschrijven.
De E7024 verlaagd wel iets tot ca. E7001niveau, de E7025 niet of zelfs hoger dan standaard.
De E7016 is iets hoger dan een 205 gti voorzien van E7001-120 (-10 mm Eff)

Dan zijn er ook nog de sportline veren...welke progressief zijn wat inhoud dat de veersterkte niet correct zal zijn in vergelijking tot de gebruikte lineaire berekening.
Ten tweede zal dat niet gaan met standaard dempers ben ik bang, verlaging meer dan 40 mm, maar voor de compleetheid:
E7001-120 P205 GTI / -25 (10-15 Eff) / 12.070 N/mm / max 640 kg
E20-70-001-01-20 P106 S2 1.6+d / -45 mm / 12.133 / max 785 kg
E20-70-002-01-20 P206 HDI / -45 / 12.133 / max 890 kg

Graag jullie input gevraagd mbt technische know how en uiteraard ook gebruikerservaringen.

Ter info, heb ik een hagel nieuwe pro kit E7001-120 hier liggen..mocht je interesse hebben..

Mvgr Maarten
Avatar gebruiker
pugrider
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 28 okt 2013, 14:57

Welke Eibach Prokit

Berichtdoor pugrider » 24 feb 2017, 18:53

We zijn een stapje verder.... ik ga de E7010 proberen... (das dezelfde als de 206 2.0 HDI kit)

Dat zou een bescheiden verlaging van 25 mm moeten opleveren...
Avatar gebruiker
pugrider
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 28 okt 2013, 14:57

Re: Welke Eibach Prokit

Berichtdoor willem_jacobs » 25 feb 2017, 18:09

oh... ik lees dit nu pas.... maaar.

mijn 205 cti met 2.0 16v RFY motorblok (dat is een erg zware) staat op 206 1.6 16v hatchback veren op de normale 205 gti schokbrekers... en dat geeft een prima resultaat, comfort en een lichte verlaging.
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Welke Eibach Prokit

Berichtdoor pugrider » 25 feb 2017, 18:57

Gewoon de standaard? Dat kan ook natuurlijk. De bijbehorende e7024 kit komt wel iets lager uit maar is wel ok schijnt. Zal t meten als voor en na de inbouw... en een plaatje schieten. Meten is weten...
Avatar gebruiker
pugrider
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 28 okt 2013, 14:57

Re: Welke Eibach Prokit

Berichtdoor willem_jacobs » 25 feb 2017, 22:36

nee, eibach prokit voor de 206 1.6 16v ... typenummer zou ik moeten opzoeken.
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Welke Eibach Prokit

Berichtdoor pugrider » 25 feb 2017, 22:37

E7024 staat hierboven al [WINKING FACE]
Avatar gebruiker
pugrider
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 28 okt 2013, 14:57

Welke Eibach Prokit

Berichtdoor pugrider » 25 feb 2017, 22:44

En t blok een xu10j4? Hoever komt ie naar beneden tov standaard gti?
Heb je achteras ook verlaagd?
Avatar gebruiker
pugrider
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 28 okt 2013, 14:57

Re: Welke Eibach Prokit

Berichtdoor willem_jacobs » 26 feb 2017, 17:41

pugrider schreef:En t blok een xu10j4? Hoever komt ie naar beneden tov standaard gti?
Heb je achteras ook verlaagd?

geen idee hoeveel hij precies ten opzichte van standaard zakt met deze veren...

hij ligt zeker niet plat op de grond, maar wel een aardig beetje lager dan standaard. De achteras is uiteraard ook opnieuw afgesteld.
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Welke Eibach Prokit

Berichtdoor pugrider » 19 apr 2017, 08:17

Inmiddels zit alles eronder, meteen de topmounts vernieuwd rubber lager en veerschotel en ben zeer tevreden met t resultaat. Niet echt laag, stevigere vering maar met behoud van t comfort.

Gemeten vanaf t hart van de steekas tot onderzijde wielkast kom ik nu op ca 350 mm. Achter staat ie nog op zijn gewone diesel as, al is die wel op en aan vervanging toe. Meteen ook een gti onderbumper laten monteren...

Bijgevoegd de plaatjes...AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Avatar gebruiker
pugrider
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 28 okt 2013, 14:57

Re: Welke Eibach Prokit

Berichtdoor 205RJ » 19 apr 2017, 10:35

Ziet er goed uit! Nu ben ik ook wel benieuwd of dit nog effect heeft op het rijgedrag op de snelweg, ligt ie nu stabieler? Ik merk nu met mijn dunne zomerbandjes weer dat ie flink overhelt bij baan wisselen en afritten, ben benieuwd of daar op den duur nog wat aan te doen is
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Welke Eibach Prokit

Berichtdoor pugrider » 19 apr 2017, 11:27

Stabiel is ie zeker nu, komt ook omdat er onder de dturbo een gti subframe met stabi stokjes hangt...

Denk dat een setje veren wel iets voor je gaat doen, maar voor max effect heb je denk ik een gti subframe nodig.

Wil je weinig comfort inleveren icm gti subframe dan behoud je de standaard schokbrekers (edit kan dus niet ivm nokje voor stabi stokje) met 20-30 cm verlagingsveren.. strakker maar nog steeds comfortabel.
Is comfort geen issue, dan ga je voor complete gti spec voorzijde, evt icm gti verlagingsveren voor nog meer effect.

Ben nu aan t puzzelen met de achteras. De standaard diesel as is te slap mbt vering en zeker mbt overhellen/ stabi.

Opties zijn een gti trommel as, welke waarschijnlijk standaard te laag ligt voor de looks of toch een xs as... wel stijver (dikkere stabi dan standaard) met standaard hoogte als ik t allemaal goed begrepen heb.

Is de diameter van de stabi van een diesel anders dan van de gti (19mm)?
Hoe zit t met een xs spec as?

Of zit t toch in de vering van de torsies. Wat is t verschil tussen een diesel/ xs/gti spec...

Mocht iemand hier meer van weten, of ideeen overhebben dan graag...
Laatst bijgewerkt door pugrider op 19 apr 2017, 18:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
pugrider
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 28 okt 2013, 14:57

Re: Welke Eibach Prokit

Berichtdoor 205RJ » 19 apr 2017, 13:34

Ah, duidelijk uitgelegd dankjewel. Comfort is inderdaad wel belangrijk omdat ik vooral lange afstanden doe. GTI-subframe met standaard schokbrekers klinkt wel leuk, maar is een ander subframe niet een hele grote operatie? Voorlopig doe ik nog even op deze bandjes, tot die tijd ga ik wat geld opzij leggen voor speedlines + nieuwe (goede) banden en eventueel dus aanpassingen aan de ophanging. Mijn achteras begint ook al zachtjes van zich te laten horen, dus daar kan ik ook gelijk wat mee doen. Ben benieuwd wat er bij jou gaat komen, lijkt me nu al een fijne auto om lekker mee te reizen.
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten