Schakel problemen 205 na bijvullen v-bak

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Schakel problemen 205 na bijvullen v-bak

Berichtdoor Ashyy » 29 maart 2017, 00:33

De laatste tijd heeft mijn vertrouwde 205 'Ferry' aardig wat kuurtjes. Hij is al aardig op leeftijd, dus ik snap het ook wel, maar het is toch wel vervelend.

Nadat vrijdag mijn snelheidsmeter er ineens mee stopte, heb ik gisteren even het tandwielje in mijn bak gedemonteerd om te controleren. Hierbij is -zoals te verwachten- wat versnellingsbak olie ontsnapt, en dat besloot ik vandaag op mijn werk maar eens bij te vullen (hoera bij een garage werken).

Nu was er voordat ik hem bijvulde niets aan de hand, maar na het bijvullen heb ik ineens problemen met schakelen.

Bij stilstaan schakeld hij perfect in zijn versnellingen, maar zodra ik beweeg/rijdt krijg ik hem bijna niet meer in zijn versnellingen. Al meerdere malen heeft hij lichtelijk zijn tandjes gepoetst in de derde en vierde versnelling.

Ook is de bovenzijde rond de vulplug zeiknat met versnellingsbak olie, maar ik geloof dat de bak zelf overtollige olie eruit gooit, aangezien ik hem tot overlopen had gevuld.

Zou het door het bijvullen zijn gekomen, dat hij ineens zo rot schakeld? Of komt het door een overschot aan olie?

Aan de stangetjes zelf kan ik niets zien.

Kan iemand mij vertellen wat het mogelijk zou kunnen zijn?

Groetjes,
Ashley
Ashyy
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 jan 2017, 14:20

Re: Schakel problemen 205 na bijvullen v-bak

Berichtdoor maan » 29 maart 2017, 06:46

Veel te vol! De vulplug zit niet aan de bovenkant maar aan de zijkant ( bij een TU blok heb je neem ik aan) en die plug aan de zijkant mag al niet overlopen. De plug aan de bovenkant is voor controle.
In totaal gaat er 1.8 l olie in de lege versnellingsbak, bij jou zal die niet leeg geweest zijn voor het bijvullen.
Gauw wat olie eruit halen.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten