1.4i monopoint relais slechte massa.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

1.4i monopoint relais slechte massa.

Berichtdoor LuukV » 06 mei 2019, 21:00

Goedendag

Momenteel ben ik bezig een Peugeot 205 1.4 met monopoint injectie op te knappen. Na 2.5 jaar stilstaan geprobeerd te starten, echter lukte dit niet. Motor gaat wel rond en bij handmatig benzine in het spruitstuk gooien start de motor wel maar blijft niet lopen. Na wat doormeten ben ik tot het volgende gekomen:

Het linker groene relais (vanuit de bestuurder gezien) heeft onvoldoende massa (lijkt het) om te schakelen. Wanneer het contact aanstaat moeten beide relais schakelen, echter doet de linker dit niet. Wanneer ik een massa vanaf het relais rechtstreeks op de minpool zet werkt alles naar behoren. De oorspronkelijke min (uit het relais) loopt de kabel boom in en gaat uiteindelijk aan de rechterkant (vanuit de bestuurder gezien) het schutbord door naar vermoedelijk de ECU?

Wellicht kan iemand mij dat bevestigen of heeft iemand hetzelfde probleem gehad en hier een oplossing voor?
LuukV
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 mei 2019, 15:37

Re: 1.4i monopoint relais slechte massa.

Berichtdoor Hendri » 06 mei 2019, 22:21

Het brandstof pomp relais hoort bij het inschakelen van het contact even in te schakelen. Vervolgens word hij pas aangestuurd als de motor computer een toerental signaal krijgt. Bij het eerst mono injectie zat een bruine stekker tussen het ruitensproeier reservoir en de linker koplamp deze wil wel eens geoxideren zijn en voor storingen zorgen.
Hendri
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 09 sep 2015, 20:48

Re: 1.4i monopoint relais slechte massa.

Berichtdoor Hendri » 07 mei 2019, 19:10

Ik heb nog even opgezocht waar de voeding en massa op de computer kunt meten: pen 1 is toerental signaal. Pin 4 is constant plus. Pin 5 ,6 en 25 is massa. Pin 17 is massa schakeldraad van brandstof pomp relais. Pin 9 is plus contact (word geschakeld via relais).

Hoop dat je hier een eind mee kan komen. Als je meer informatie nodig heb laat maar weten.
Hendri
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 09 sep 2015, 20:48

Re: 1.4i monopoint relais slechte massa.

Berichtdoor LuukV » 07 mei 2019, 21:55

Bedankt voor jullie reacties, ik ga er naar kijken.

Heeft iemand toevallig ook een schakelschema van een 1.4 met monopoint injectie?
LuukV
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 mei 2019, 15:37

Re: 1.4i monopoint relais slechte massa.

Berichtdoor LuukV » 09 mei 2019, 09:20

Nog even voor de duidelijkheid. Ik heb hier twee relais zitten, en het gaat hierbij om het rechter relais (rood omcirkeld) welke het niet doet.
De linker doet het wel, en bij contact aan hoor je de pomp ook eventjes lopen.

Afbeelding
LuukV
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 mei 2019, 15:37

Re: 1.4i monopoint relais slechte massa.

Berichtdoor ~Orin » 09 mei 2019, 12:34

Ik had toen der tijd een nieuw relais er in gedaan, die werkt nu nog steeds prima :?:
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: 1.4i monopoint relais slechte massa.

Berichtdoor LuukV » 09 mei 2019, 12:51

~Orin schreef:Ik had toen der tijd een nieuw relais er in gedaan, die werkt nu nog steeds prima :?:


Ik heb allebei de relais getest. Deze werken allebei. Ook beide relais omgewisseld, echter bleef de rechter het niet doen. Ander (werkend) relais geprobeerd, werkte ook niet. Met de multimeter meet ik wel 12 volt. Het lijkt alsof er te weinig spanning is om het relais te laten schakelen, aangezien wanneer ik de massa rechtstreeks op de - van de accu zet, het relais wel schakelt.

Als ik het goed heb wordt dit relais vanuit de ECU met de massa geschakeld. Vermoeden is dus dat er dan ergens een slecht (massa)contact is waardoor er onvoldoende spanning door de bedrading kan om het relais te schakelen?
LuukV
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 mei 2019, 15:37

Re: 1.4i monopoint relais slechte massa.

Berichtdoor ~Orin » 10 mei 2019, 12:32

Hm, in pricipe zijn de 1.4 monopoint ECU's makkelijk om te wisselen... Misschien dat je er eentje kunt "lenen" van de sloop om te kijken of dit verschil met zich meebrengt ;)
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: 1.4i monopoint relais slechte massa.

Berichtdoor LuukV » 10 mei 2019, 12:40

~Orin schreef:Hm, in pricipe zijn de 1.4 monopoint ECU's makkelijk om te wisselen... Misschien dat je er eentje kunt "lenen" van de sloop om te kijken of dit verschil met zich meebrengt ;)


Bedankt voor de tip. Ik ga eerst dit weekend even de bedrading doormeten, en anders wordt het idd een andere ECU.
LuukV
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 mei 2019, 15:37

Re: 1.4i monopoint relais slechte massa.

Berichtdoor LuukV » 22 aug 2019, 12:49

Het blijkt een 1.1 injectie blok te zijn, maakt dit nog verschil vergeleken met een 1.4 injectie?
LuukV
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 mei 2019, 15:37

Re: 1.4i monopoint relais slechte massa.

Berichtdoor ~Orin » 02 sep 2019, 12:49

Tjha, er zal ongetwijfeld wel verschil in zitten met betreft de ECU besturing en dergelijke. Ik durf niet exact te vertellen wat deze verschillen zijn.
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten