Pagina 1 van 1

XU7JP4 1.8 16v swap in een Generation

BerichtGeplaatst: 08 jul 2019, 12:04
door Gianni205
Hallo allemaal!


Ik zelf rij nu 1.4 Generation, waar ik de laatste 2 jaar al het een en ander geupgrade heb om de rijbeleving sportiever te maken, zoals Bilstein Group N. gti shokdempers rondom, en Eibach verlagings veren. Ik was sowieso van plan om de komende maanden een 1.9 GTI subframe, en 306 GTI6 te monteren, om het rijgedrag verder te verbeteren, maar een motorswap was het volgende op de planning zodra het onderstel af was.

Ik heb van een vriend een 306 XS met 1.8 16v XU motor voor weinig geld aangeboden gekregen, de auto heeft een leeg geruimd interieur en rotte carroserie, maar de motor en bak zijn wel in redelijk goede staat, dus perfecte donor voor een motorswap!

Ik heb alle mogelijke 205 forums doorgelezen, wat betreft deze swap, en ben op de britse fora erachter gekomen dat veel onderdelen zoals spruitstukken en cylinderkop van de XU10 2.0 16V overzetbaar zijn dus mooi upgrade potentieel voor de toekomst! Nu is mijn vraag wat zal ik nog allemaal aan onderdelen nodig hebben om deze swap werkend te maken/wat kan ik van mijn eigen of donor auto hergebruiken?

Onderdelen die ik al heb:
- 1.9 GTI subframe compleet met draagarmen, stabilistatorstang, en ABS fuseestukken
- 306 GTI6 Vooras remmerij

Onderdelen die ik verwacht te kunnen over te zetten maar ik nog niet genoeg info over heb:
- Versnellingsbak 306 (ik verwacht dat er een BE3 in zit maar heb hier nog geen definitieve info over gevonden op het internet)
- Brandstofpomp 306 (Ik weet dat deze van mijn 205 het hogere vermogen niet verwerkt krijgt dus, als die van de 306 past is dat mooi meegenomen)
- Hoofdremcilinder/versterker 306 (zodat de GTI6 remmen voldoende druk krijgen om te bijten)

Onderdelen die ik verwacht nog te moeten bij kopen:
- Bovenste en onderste motorsteunen van een 205 met XU motor (dus GTI, CTI, Diesel passen die ook?)
- 1.9 GTI Aandrijfassen (Ik heb op Autodoc de lengte van de assen met die van de 306 vergeleken, de 306 assen zijn meerdere centimeters langer, dus zeer waarschijnlijk niet passend te krijgen op een 205)
- 2.0 16v Uitlaat spruitstuk aangepast op 205 (ik ben handig met de lasapparaat, dus de rest van het uitlaat systeem kan ik wel aanpassen op het spruitstuk na)

Als deze swap doorgaat dan wordt het op lowbudget, en veel eigen eigen fabricatie, als ik meer dan 1000 euro te besteden had, was ik wel voor een TU5J4 uit een 106 GTI gegaan voor hetzelfde resultaat. :wink: :mrgreen:

Bij voorbaat dank! :D

Re: XU7JP4 1.8 16v swap in een Generation

BerichtGeplaatst: 08 jul 2019, 12:45
door beeperhorrie
Leuk initiatief. Mijn ervaring is dat het lowbudget houden toch vaak meer kost dan ineens een auto kopen die je wilt hebben. Aan de andere kant is het zelf bouwen ook een hobby dus dat compenseert dan weer.

Voor zover ik weet heeft een GTI subframe andere veerpoten dan een Génération dus daar zal dan ook weer iets op moeten komen.

Re: XU7JP4 1.8 16v swap in een Generation

BerichtGeplaatst: 08 jul 2019, 13:05
door Gianni205
beeperhorrie schreef:
Voor zover ik weet heeft een GTI subframe andere veerpoten dan een Génération dus daar zal dan ook weer iets op moeten komen.


Klopt! De Generation veerpoten hebben geen bevestigingen voor de stabilisator koppelstangen, deze hebben mijn Bilstein Group.N GTI veerpoten wel :wink: Afbeelding

Re: XU7JP4 1.8 16v swap in een Generation

BerichtGeplaatst: 13 jul 2019, 08:54
door Gianni205
Zo gisteren de donor auto opgehaald, dus de swap gaat nu in de komende 5 weken gebeuren!

Iemand die hier die goed setje 1.9 gti aandrijfassen en motorsteunen heeft liggen? Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Re: XU7JP4 1.8 16v swap in een Generation

BerichtGeplaatst: 13 jul 2019, 12:30
door IVARIO
Ik niet, maar veel succes hoor!

Re: XU7JP4 1.8 16v swap in een Generation

BerichtGeplaatst: 03 aug 2019, 14:07
door Gianni205
Wat ik op afbeeldingen van originele 205 BE3 bakken heb vernomen is dat deze vork bij een 205 van een platte type hoort te zijn. Klopt dit? En zo ja, zou iemand mij de afstand van de bevestigings kogel naar bevestiging op de bak willen opmeten zodat ik deze 306 vork correct kan omlassen naar het 205 type?Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk