meerdere foutcodes: centraal probleem?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

meerdere foutcodes: centraal probleem?

Berichtdoor Duncan » 11 okt 2023, 20:43

Ik heb nu een aantal foutcodes in het motormanagment:
-ntc sensor 14
-injector 42
-inlaattemperatuur sensor 13
-gasklep potmeter stationair 21

Ik kan koud starten en gewoon rijden, alleen wil de motor bijna niet meer starten als ze warm is.

Ik heb de ntc sensor vervangen, inclusief de connector. Ik heb gemeten met een multimeter dat de weerstand netjes verandert, maar de foutcode blijft terugkomen.

Nu vraag ik me af of er een ander probleem is, iets met de computer (aarde?) omdat ik zoveel foutcodes heb en de foutcode van de ntc sensor niet weggaat en ik (bijna) zeker weet dat die sensor werkt.

Iemand een idee?

Groeten, Duncan
----------------
1997 205 Generation 1.4 TU3MC
Duncan
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 maart 2012, 00:11
Woonplaats: Delft ZH

Re: meerdere foutcodes: centraal probleem?

Berichtdoor Jasper4980 » 12 okt 2023, 10:06

Heb je al een ECU reset geprobeerd? (uurtje accu los laten liggen)
Avatar gebruiker
Jasper4980
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 17 mei 2023, 10:23
Woonplaats: Haarlem

Re: meerdere foutcodes: centraal probleem?

Berichtdoor Duncan » 12 okt 2023, 12:47

Dank je. Dat ga ik proberen.
Maar de ECU heeft geen aparte aarde die slecht zou kunnen zijn of zijn er connectors die ik schoon moet maken bij de ECU?
----------------
1997 205 Generation 1.4 TU3MC
Duncan
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 maart 2012, 00:11
Woonplaats: Delft ZH

Re: meerdere foutcodes: centraal probleem?

Berichtdoor Jasper4980 » 12 okt 2023, 22:26

Als de reset geen effect heeft zou je de met de ECU connector kunnen rommelen. Probeer ook verschillende aardestekkers in de motorruimte. Als je hem een paar keer koppelt en ontkoppelt moet de connectiviteit al verbeterd zijn. Volgens het elektrisch schema zijn Pin 5, 6, en 25 aardepinnen op de ECU, al heb ik geen idee hoe dat staat aangegeven op de ECU...

Wat ik ook vreemd vind, is dat de ntc (of koelvloeistof temperatuur sensor) niet op de ecu aangesloten zit, maar wel een foutmelding geeft. Dat zou de theorie van een foutief werkende ECU ondersteunen
Avatar gebruiker
Jasper4980
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 17 mei 2023, 10:23
Woonplaats: Haarlem

Re: meerdere foutcodes: centraal probleem?

Berichtdoor Duncan » 13 okt 2023, 18:55

Ik heb je advies gevolgd en na een uurtje de accu los gemaakt te hebben gekeken en geen foutcodes meer :D .

Vervolgens een rondje van een paar km gereden en geparkeerd. Kan direct weer starten: weer geen foutcodes.

Uur gewacht, weer een rondje van een paar km gereden en geparkeerd. Kan direct weer starten: weer geen foutcodes.

Na een kwartier gewacht wilde ik weer wegrijden: niet te starten (startmotor gooit hem snel rond maar slaat niet aan). Na een aantal keer proberen en met vol gas slaat de auto eindelijk aan. Even laten lopen en gestopt: foutcodes zijn weer terug: inlaattemperatuur, gasklepsensor en injector, maar niet de NTC sensor.

Wat kan dat nu zijn? Ik heb in het dashboardkastje gekeken maar daar is nix van vochtigheid te zien.

Na een tijdje kan ik gewoon weer starten. Iets wordt warm als hij stil staat na een ritje oid....

Heb je nog een idee?
----------------
1997 205 Generation 1.4 TU3MC
Duncan
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 25 maart 2012, 00:11
Woonplaats: Delft ZH

Re: meerdere foutcodes: centraal probleem?

Berichtdoor Jasper4980 » 14 okt 2023, 09:32

De foutcodes kunnen ook terecht zijn.
Nu je zegt dat de NTC foutcode weg is na de reset, denk ik dat foutcodes onthouden worden als de ECU spanning behoudt.
Check voor de zekerheid de stekkers rond het gasklephuis
Avatar gebruiker
Jasper4980
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 17 mei 2023, 10:23
Woonplaats: Haarlem

Re: meerdere foutcodes: centraal probleem?

Berichtdoor Eikelstruik » 31 okt 2023, 10:52

De foutcodes die zijn teruggekomen zitten allemaal in het gasklephuis. Ik zou deze vervangen voor een ander gebruikt exemplaar. Je kunt de onderdelen ook los verwisselen in het gasklephuis, maar dat is eigenlijk onnodig veel werk
Peugeot 106 1.4 XT 1994
Peugeot 306 2.0 Cabriolet 1996
Peugeot SV 50 1994
[i][/i]
Eikelstruik
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 17 jan 2023, 16:25
Woonplaats: Hattem


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten

cron