Luchtfilterhuis van 205 fase 1, werking

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Luchtfilterhuis van 205 fase 1, werking

Berichtdoor Je@n-Pau1 » 05 nov 2023, 16:00

Centraal in het luchtfilterhuis zit een verend mechanisme; dit is nieuw voor mij.

Aan de filterzijde zit centraal een mechanisme dat uit vrij veel onderdelen bestaat.
Van daaruit leidt een 2,3mm dikke stalen pin naar de radiateurzijde, tegen een klep.
Die klep zit scharnierend in een T-stuk, waartegen de stalen pin meer of minder duwt.
In rust sluit de klep de radiateur inlaat geheel af door een aangehaakte spiraalveer.
Het lijkt erop dat de stalen pin mede de stand van de klep in het T-stuk bepaalt.

Mijn concrete vraag: is het centrale mechanisme bepalend voor de stand van de klep?
Met warme lucht wil ik de werking testen. Deze vraag stel ik jullie nu veiligheidshalve.
Foto's hierna: het gehele huis; filterzijde; radiateurzijde; binnenzijde T-stuk met klep.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken.
Peugeot 205 1.1 XE Accent, XW7, 1985, kenteken zie profiel info
Plaisir de conduire
Avatar gebruiker
Je@n-Pau1
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 01 okt 2023, 07:56
Woonplaats: Zeist

Re: Luchtfilterhuis van 205 fase 1, werking

Berichtdoor MarkVDE » 16 nov 2023, 11:30

Mijn concrete vraag: is het centrale mechanisme bepalend voor de stand van de klep?
Met warme lucht wil ik de werking testen. Deze vraag stel ik jullie nu veiligheidshalve.


Hmm, ik zou zeggen van wel! Ik weet nog niet helemaal zeker of ik je volledig begrijp, maar het lijkt me dat dat systeem de hoeveelheid koude licht controleert, die naar het filter gaat. Ik zou willen dat ik je meer kon helpen, maar ik kan er ook verrassend weinig info over vinden
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 208
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Luchtfilterhuis van 205 fase 1, werking

Berichtdoor Je@n-Pau1 » 22 nov 2023, 19:17

Bedankt voor het meedenken, Mark! Heb het geheel, met vers filter, weer ingebouwd as-is.
Een korte temperatuurstest met matige warmte, aan filterzijde, bevestigde wat ik al dacht.
Heb de 205 weer bijtijds rijdend gemaakt voor het (voor mij) verre Friesland, zondag de 26e.
Peugeot 205 1.1 XE Accent, XW7, 1985, kenteken zie profiel info
Plaisir de conduire
Avatar gebruiker
Je@n-Pau1
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 01 okt 2023, 07:56
Woonplaats: Zeist

Re: Luchtfilterhuis van 205 fase 1, werking

Berichtdoor MarkVDE » 22 nov 2023, 22:22

Je@n-Pau1 schreef:Bedankt voor het meedenken, Mark! Heb het geheel, met vers filter, weer ingebouwd as-is.
Een korte temperatuurstest met matige warmte, aan filterzijde, bevestigde wat ik al dacht.
Heb de 205 weer bijtijds rijdend gemaakt voor het (voor mij) verre Friesland, zondag de 26e.

Fijn dat hij het weer doet! Ik ga er dit weekend hopelijk ook bij zijn, als ik de tijd kan vinden ;)
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 208
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten