Franse (gele) koplampen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Franse (gele) koplampen

Berichtdoor MauriceR. » 16 jan 2024, 00:21

Afbeelding


Ik schrijf hier niet zoveel, maar dat hoeft ook niet. Mijn Peugeot is tot nu toe probleemloos.

Vandaag is mijn 92'er Automaat weer glansrijk door de APK gekomen. Vorige keer wat remleidingen vervangen, uit voorzorg, vanmorgen de remleidingen vóór gedaan. Opnieuw, uit voorzorg. Nieuwe remolie en zoals gezegd: glansrijk! Nu staat hij hoog en droog bij de garagist. Ik ga er niet mee rijden terwijl RWS zich suf-strooit met zout.

Mijn jongste zoon rijdt meestal in. Hij is student, maar vertelde vanavond: "Als ik voldoende verdien, koop ik zelf zo'n klassieke 205!" Kijk, het voortbestaan van dit forum is bezegeld. Namens hem een vraag: hij wil graag '... die gele Franse koplampen' hebben. Ik wil ze wel kopen, maar ik laat me graag voorlichten of dat allemaal wel mogelijk is (nog mogelijk is). Tips, merken, alles is welkom!

Alvast dank!
MauriceR.
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 okt 2022, 07:42

Re: Franse (gele) koplampen

Berichtdoor Marinus » 16 jan 2024, 21:53

ANWB 11-2022 expert schrijft:

Gele verlichting

Formeel is het nog altijd zo dat de grote lichten, dimlichten, stadslichten en achteruitrijlichten niet anders dan wit of geel mogen uitstralen. Dus uw dimverlichting mag gerust geel zijn. Maar formeel mogen producten zonder E-keurmerk, behalve geschikt voor binnenverlichting, niet meer verkocht worden. Dat is vermoedelijk waar uw leverancier op doelt, dat een gele H1 lamp niet met een formele ECE (ECE-R37 of -R99) goedkeuring leverbaar is. Er zijn nog wel tal van internetaanbieders met soms als aanvulling dat deze niet ECE-goedgekeurde gele lampen uitsluitend voor de racerij, oldtimer shows of op eigen terrein mogen worden toegepast.

Dimlicht

Maar ik benadruk dat geel dimlicht wel degelijk is toegestaan. De verkoop wordt echter aan banden gelegd door het ontbreken van de ECE normering. Maar met een setje door u aangeschafte en gemonteerde gele H1 lampen, die juist zijn afgesteld en dus niet verblinden, zal óók bij APK dat geen probleem zijn. Elders in Europa kan een dienstdoende agent er echter wél moeilijk over doen en is een gele koplamp zélfs is Frankrijk voor auto's vanaf bouwjaar 1994 verboden.

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Re: Franse (gele) koplampen

Berichtdoor maan » 16 jan 2024, 23:49

Je kan gele H4 lampen nog overal kopen, alternatief is een geel overzetkapje over je witte H4 lamp, b.v. bij de snoekfabriek te koop
https://www.desnoekfabriek.com/a-453829 ... escription
ik heb beide gehad en heel veel 205-en die ik zie op de meetings van de Peugeot 205-309 club Nederland rijden met gele lampen, ik heb nog van niemand gehoord dat dat problemen gaf.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Franse (gele) koplampen

Berichtdoor Eikelstruik » 18 jan 2024, 01:43

Bij wet is het in Nederland inderdaad toegestaan om met gele verlichting rond te rijden. Zoals in de andere post omschreven is wit of geel voorgeschreven.

Interessant feitje; dat verschilt echter per Europees land. In Duitsland bijvoorbeeld mag het strikt genomen niet, maar rijdt men met niet-Duitse platen in een auto waarbij redelijkerwijs kan worden aangenomen dat deze nieuw met gele verlichting verkocht zou kunnen zijn wordt dat doorgaans gedoogd. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

In Frankrijk geld iets vergelijkbaars; daar is het overigens wel toegestaan voor auto's met een registratie datum van voor 1-1-1993. Maar goed, een agent van de Genademarie zal het heus niet opvallen bij bijvoorbeeld een 205, gezien deze auto van 1983 tot 1998 geleverd is. En voor voor de auto in kwestie is dat natuurlijk helemaal geen probleem.

Terugkomend op de gele overschuifkapjes; dit is hoe het bij halogeen verlichting ook ging bij nieuw levering in Frankrijk voor 1-1-1993. Dan hebben we het eigenlijk alleen over de H4 peertjes. In sommige instructieboekjes ziet men ze ook nog afgebeeld staan. Ik gebruik ze zelf ook in mijn 106jes en gek genoeg in de 605 (laatstgenoemde heeft H1 verlichting, maar de houders voor de kapjes zijn in het armatuur van de lichtunit gebouwd).

Vrijwel alle verkrijgbare H4 lampen hebben een soort krans onder het glas zitten wat de installatie van zo'n kapje bemoeilijkt en een deel van het grootlicht gloeidraad blokkeert. Maar niet getreurd, de simpele lampen van OSRAM hebben dat niet. Daarbij schuift men de metalenvoetje heel deugdelijk IN het voetje van de lamp, zo komt hij niet gemakkelijk los. Ik zal eens kijken of ik hier wat voorbeeld foto's van kan uploaden op een later moment.

Bosma verkoopt ze trouwens ook

https://lampengrossier.com/producten/50 ... l-501206cj
Peugeot 106 1.4 XT 1994
Peugeot 306 2.0 Cabriolet 1996
Peugeot SV 50 1994
[i][/i]
Eikelstruik
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 17 jan 2023, 16:25
Woonplaats: Hattem


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 62 gasten