auto houdt er mee op maar start direct weer

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

auto houdt er mee op maar start direct weer

Berichtdoor Peter Barelds » 14 aug 2006, 10:33

Ik heb een probleem en wie weet waar ik het moet zoeken , de motor houdt er zo ineens mee op , de ene keer na 2 á 3 km en soms na 10 á 20 km , de auto klinkt heel gezond rijd niet raar of wat dan ook hij stottert ook niet of wat dan , hij slaat zo ineens af en als je hem aan de kant zet en hem en je wacht 5 á 10 tellen start hij ook zo weer alsof er niets aan de hand is en dan kun je zo weer een paar km rijden en dan doet hij het weer , ik heb de brandstoffilter al vervangen maar dat was het dus ook niet er zat ook een slang los aan de carburateur , en gerepareerd maar dat was het probleem ook niet want hij doet het nog steeds , dus ik denk zelf dat ik het in de stroomvoorziening van de motor moet zoeken ( kan het de verdelerkap + rotor zijn die aan vervanging toe is ? ) ( deze zien er niet optimaal uit )maar wie kan mij hier bij helpen om de daadwerkelijk oorzaak te vinden voordat ik onderhands de hele motor heb voorzien van nieuwe onderdelen.
het gaat om een 309 1.4 injectie uit 1991

bvd
Peter Barelds
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 14 aug 2006, 10:21
Woonplaats: Emmen

Berichtdoor 403B-1963 » 14 aug 2006, 18:00

Hallo Peter.

Als de motor er, zo als je schrijft, in eens mee ophoudt dan denk ik eerder aan een storing in het ontstekings gedeelte dan aan een storing in het brandstof gedeelte (dat gaat met meer gepruttel , geplof en gestotter en is ook meestal niet zomaar weer weg).

Ik ken de 309 van zien en er in rijden (een van mijn vorige auto's) maar niet van techniek.

Maar zo plotseling stoppen doet mij denken aan een draadbreuk in het (laagspannings) onstekings gedeelte (toevoer van rotor naar bobine, plus van de bobine, massa etc) . Rotor of rotorkap geven andere meer geleidelijke probemen of een probleem waardoor je niet meer zo makkelijk opnieuw start.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten Bevaros.
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor john » 14 aug 2006, 18:28

Het kan goed zijn dat je ontstekingsmodule de dader is. Een thermische breuk noem je dat. Als de module warm wordt (van de motorwarmte) zet dat uit, waardoor er een breukje open gaat staan en de ontsteking uitvalt. Na een tijdje af te koelen gaat het breukje weer dicht, en de ontsteking doet het weer even totdat de module weer warm is.
Als de motor uitvalt moet je even kontroleren of dat je een vonk hebt, is dat niet het geval, dan is de module defect.
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor Peter Barelds » 15 aug 2006, 17:08

Ik ga met deze informatie even aan de gang ik heb vanmorgen de rotor en verdelerkap vervangen maar dat is er niet beter opgeworden alleen maar erger dus ik zal kijken of het de bedrading kan zijn of de module of wat dan ook mijn vermoeden lag dus ook al bij het electrische gedeelte alleen weet ik niet precies of die module een inwendig onderdeel van de ontsteking is of zit het uitwendig geplaatst en kan deze op zich vervangen worden of moet dan de ontsteking in zijn geheel worden vervangen?

in elk geval bedankt voor de geplaatste reacties

peter
Peter Barelds
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 14 aug 2006, 10:21
Woonplaats: Emmen

Berichtdoor Remon309 » 15 aug 2006, 18:28

Tip: Mocht het de onstekingsmoduul zijn, koop een nieuwe bij de dealer en neem geen 2e hands van de sloop. :)
Remon309
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 04 jun 2006, 16:38
Woonplaats: Roelofarendsveen

Berichtdoor john » 15 aug 2006, 21:30

Remon309 schreef:Tip: Mocht het de onstekingsmoduul zijn, koop een nieuwe bij de dealer en neem geen 2e hands van de sloop. :)


Als een module goed is, is hij goed. Je moet hem alleen met thermisch geleidende pasta monteren, en dat wordt vaak vergeten.

De module is los van de ontsteking te vervangen.
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor Peter Barelds » 16 aug 2006, 15:05

Bedankt allemaal voor jullie suggesties jullie hadden het bij het rechte eind ik heb de module vervangen en een tochtje van 30 km over de snelweg gemaakt en 0,0 problemen dus de module was inderdaad het probleem , mijn dank hiervoor

Peter
Peter Barelds
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 14 aug 2006, 10:21
Woonplaats: Emmen


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten