Aanschaf 607 3.0 V6

De nadruk op dit forum ligt bij de klassieke leeuwen. Maar natuurlijk zijn ook de nieuwere typen hier van harte welkom.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor Wil59 » 12 apr 2014, 12:35

Omdat ik over dit onderwerp niets kon vinden heb ik dit topic aangemaakt.

Binnen nu en pakweg 'n week of 6 wil ik mijn eerste Peugeot aan gaan schaffen: een 607 dus. Met drieliter V6, want ik hou van een auto die lekker vooruit gaat. Mijn vorige auto was een Fiat Marea Weekend, een tweeliter vijfcilinder 20-klepper met 147 pk. Maar daar kwamen teveel kosten aan (distributieriem, moet de motor eruit, kosten € 600,00 :? , remschijven, radiateur, homokineten, motorsteun...) dus die heeft inmiddels een andere eigenaar gevonden.

Mijn besluit staat voor 99% vast: ik wil nu een 607 3.0 V6 Executive. Het enige dat me er nog van kan weerhouden zijn zaken waarvan ik nu nog geen weet heb, zoals het distributieriem verhaal van die 5-cilinder Marea. Heeft een 607 V6 ook van dat soort dingen waar je rekening mee moet houden?

Bij het lezen van de rijtest op Autoweek.nl vielen me een paar dingen op en ik wil graag weten wat de ervaringen zijn van degene(n) die zelf een 607 hebben, met name natuurlijk een V6 want tussen de 4- en 6-cilinders schijnen toch verschillen te zitten. Zie onderstaande quotes van Autoweek:

"Minder mooi is de stuurbekrachtiging. Die is voor dit topmodel snelheidsafhankelijk, hetgeen wil zeggen dat hij zwaarder stuurt naarmate je harder rijdt. Het klinkt mooi, maar lijkt helemaal nergens op. Elke communicatie wordt weggefilterd, bij parkeer- of haakse bochtsnelheden heb je het gevoel dat er helemaal geen wielen onder de auto zitten en heb je geen idee wat je aan het doen bent. Komt bij dat je bij elke snelheid een ander stuurgevoel hebt - hoogst onrustig. De ’normalere’ 607’s hebben een vele malen beter functionerende, normale bekrachtiging."


"Op de V6-versie is standaard ESP gemonteerd, en wie van een beetje vlot optrekken en/of sportief bochtenwerk houdt, zal het ESP-lampje veelvuldig zien oplichten. We hebben bij eerdere tests al laten weten niet erg gelukkig te zijn met het 607-onderstel, en dat wordt er bij de V6 bepaald niet beter op. Dat komt voor een deel op het conto van het toch al wiebelige en weinig vertrouwenwekkende onderstel, en deels op de rekening van de elektronisch geregelde schokdempers. Het klinkt mooi: de voordempers geven informatie over wegdek etc. door aan de achterdempers, die daar met één van de negen voorgeprogrammeerde ’hardheden’ op reageren. In de praktijk weet je echter nooit waar je aan toe bent. De ene keer is de achterkant week en deinerig, de andere keer hard en stuiterig."


"Ja, hij is snel, ja, hij is groot en ja, hij zit goed in z’n uitrusting. Maar in een deel van die uitrusting zit hem ook hét probleem, zoals de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en de elektronisch geregelde schokbrekers. Verder is in de 607 méér dan zomaar een kraakje en rammeltje te bekennen en dat mag in deze klasse gewoon niet. Het is vooral in deze V6-uitvoering pijnlijk duidelijk dat Peugeot nog een eind van het raffinement en de kwaliteit van bijvoorbeeld BMW verwijderd is. Dus als we u een goede raad mogen geven: als het per se een Peugeot 607 moet worden, koop dan gewoon een 2.2 zonder al die hinderlijke elektronica."


Afbeelding

Tsja... Afbeelding
Maar ik wil helemaal geen 2.2... :?
Mijn vraag is nu: is het echt allemaal zo erg of zijn ze gewoon veel te kritisch daar bij Autoweek? Hoe zijn in "onze" praktijk de ervaringen met de stuurbekrachtiging, de automaat, het onderstel en de rammeltjes/kraakjes? Het liefst wil ik een automaat omdat dat gewoon bij zo'n auto hoort, maar ook een gewone handbak heeft in dit geval z'n voordelen: acceleratie van 0-100 is zo'n 2 seconden sneller en de top ligt iets hoger. Die hogere topsnelheid is niet niet echt belangrijk, maar acceleratie is iets wat ik wél belangrijk vind. Zeker het verschil tussen 9,9 en 8,1 seconden, want dat merk je echt wel. Maar hoe zijn de handbakken/koppeling in een V6? Qua betrouwbaarheid aan te raden of beter laten staan?

Brand los!! :P
Wil59
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 apr 2014, 09:52

Re: Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor EH Autoservice » 12 apr 2014, 16:25

Ze zijn gewoon gestoord daar bij Autoweek .....

Ik zeg :
Kom langs , maak een proefrit met mijn 607 , en overtuig jezelf 8)

Distributieriem moet bij de V6 om de 120.000 km .
Is wel wat werk , en kost wat meer dan 600 euro :idea:

Als je een proefrit komt maken in mijn 607 , kun je meteen alles vragen wat je wil weten :mrgreen:

Overigens , zo'n Marea met die 5 pitter ken ik wel , en dat is een erg sloom ding vergeleken met de 607 V6 :lol:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor Martijn » 12 apr 2014, 18:16

Als je er een neemt neem dan een Z9, het facelift model met de ronde mistlampen. Rijd stukken beter, betrouwbaar en prachtig . Wel even onderhoud controleren ivm riem en bobines, verser vrijwel probleemlooscen heerlijk rijden.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor EH Autoservice » 12 apr 2014, 21:50

Wat is er mis met de Z8 ?
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor Martijn » 12 apr 2014, 22:44

EH Autoservice schreef:Wat is er mis met de Z8 ?

In vergelijk met de Z9 vind ik de Z8 beduidend minder qua wegligging en afwerking en (dat is uiteraard ook persoonlijk) nog mooier ook.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor EH Autoservice » 13 apr 2014, 13:42

Totaal geen verschil gemerkt tussen de wegligging van een Z8 en Z9 .......

Bovendien zijn in Servicebox alle onderdeelnummers van de gehele wielophanging voor en achter identiek :idea:

Mijn oude (Z8) 607 stuurt als een "scheermes" , maar de eerlijkheid gebiedt er wel bij te zeggen dat er een afwijkende bandenmaat onder ligt :
235/45/18 8)
Dat komt dan vooral omdat ik niet zo van "ballonbandjes" hou , als ik aan mijn stuur draai , wil ik dat de auto direct reageert :mrgreen:

Oh ja , en de lelijke zijknippers heb ik ook vervangen voor het Z9 model :wink:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor Don Pedro » 14 apr 2014, 13:51

Ff topic kapen, ben zelf bezig met een 607 2.2 HDI executive automaat van 2004. Zijn hier nog specifieke zaken waar ik op moet letten?
Don Pedro
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 22 jan 2006, 21:16
Woonplaats: Nieuw Vossemeer

Re: Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor joospeugeot » 14 apr 2014, 13:58

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 25 mei 2016, 00:56, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor JT » 14 apr 2014, 17:58

Geweldig mooie auto. Heel veel plezier en kilometers mee gemaakt....
Afbeelding
Gewoon doen.
205 CTI - Aero Cabrio - S5 cabrio - Defender 90 - Disco Sport
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Re: Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor joospeugeot » 14 apr 2014, 20:00

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 25 mei 2016, 00:56, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor joospeugeot » 14 apr 2014, 20:00

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 25 mei 2016, 00:55, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor JT » 14 apr 2014, 20:52

Jawel, bobbines, airco, verder eigenlijk niets....

Geweldige motor, belachelijk grote koffer, veel binnenruimte, fijn leer, hele goede geluidsinstalllatie...
Bourgondische auto...

als je alle plussen en minnen ..... enz.
205 CTI - Aero Cabrio - S5 cabrio - Defender 90 - Disco Sport
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Re: Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor EH Autoservice » 15 apr 2014, 08:24

Bobines ?

Standaard alle 6 vernieuwen als er nieuwe bougie's in gaan :idea:
Uiteraard wel Iridium bougie's , dan kun je een slordige 100.000 km verder zonder problemen .
Als je bougie's vervangt , gaat er altijd wel 1 of meerdere bobine(s) defect , dus liver alles in 1 keer :wink:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor Martijn » 15 apr 2014, 16:28

EH Autoservice schreef:Totaal geen verschil gemerkt tussen de wegligging van een Z8 en Z9 .......

Bovendien zijn in Servicebox alle onderdeelnummers van de gehele wielophanging voor en achter identiek :idea:

Mijn oude (Z8) 607 stuurt als een "scheermes" , maar de eerlijkheid gebiedt er wel bij te zeggen dat er een afwijkende bandenmaat onder ligt :
235/45/18 8)
Dat komt dan vooral omdat ik niet zo van "ballonbandjes" hou , als ik aan mijn stuur draai , wil ik dat de auto direct reageert :mrgreen:

Oh ja , en de lelijke zijknippers heb ik ook vervangen voor het Z9 model :wink:


geloof me er zijn echt verschillen tussen z8 en z9, (in 2005 ben ik betrokken geweest bij intro z9)
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor EH Autoservice » 15 apr 2014, 17:58

Geloven doe ik je zeker wel , maar :

Ik kan echt geen verschillen vinden in servicebox wat parts betreft :?:
Bovendien , als ik in een Z9 stap , merk ik ook helemaal geen verschil , niet met mijn Z8 , maar ook niet met een Z8 van iemand anders met standaard wielen / bandenmaat ........

Daarom blijf ik mij afvragen wat het verschil zou moeten zijn :?: :wink:

Sterker nog :
Ik heb even het cursus-introductieboek van de 607 Z9 er bij genomen :mrgreen:

Daar staat letterlijk in : " het ontwerp van de wielophanging is ten opzichte van 607 (Z8) ongewijzigd "
Alleen het camber van de achtertrein is vergroot : dat heb ik bij mijn 607 ook al zo ingesteld :wink:

En ik lees dat de elektronische regeling vering wat gewijzigd is .........
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor Nikilauda504 » 17 apr 2014, 21:07

Heb zelf een Z9, al ruim 2,5 jaar, naar VOLLE tevredenheid. En deze heeft de ES9A motor (3.0 V6 24V benzine, 211pk), waarbij de d-riem pas na 240.000km of 10 jaar vervangen hoeft te worden.

Mijn auto, 100% in orde, is nu te koop (wegens overstap naar een ander krachtig PSA model). En met deze ben je meteen klaar voor de komende jaren, want de volgende delen zijn o.a. recent al vervangen: d-riem set +waterpomp, multiriem set, bobines, bougies, verstelplunjers nokkenas (die gaan wel eens lekken nl.), blowermotor, koelfan, accu, Xenon-lamp links en rechts, etc. En natuurlijk het normale onderhoud zoals alle filters en vloeistoffen, banden, remmen, etc. En om de auto perfekt te krijgen ook 2 deurrubbers, hier en daar een paneelklem, pakking en nog een paar kleine dingetjes vervangen.

Naast de sterke 3.0 V6 beschikt de auto over de Aisin 6-bak automaat, die is veel robuuster dan de ZF 4-bak van de Z8. En het is een Executive, met alles er op en er aan, behalve het schuifdak.

http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/peugeot/607-30-v6-aut6-navi-xenon-leder/3908820?source=search&merk=167&model=1354&uitvoering=3.0+V6+AUT6+Navi+Xenon+leder&aanbieder

Prijs is uiteraard onderhandelbaar (geen inruil), en ik kan je evt een extra set 17 inch lichtmetalen velgen met A-merk banden bezorgen (model Tosca, origneel Peugeot, 5 dikke spaken), in absolute nieuwstaat. De advertentie toont de Arctique velgen, ook origineel Peugeot en ook 17 inch.

De auto is een binnenslaper, in Eindhoven. Afneembare trekhaak, en navigatie-dvd's voor Europa.

Heb daarnaast nog de volgende onderdelen voor zo'n auto op voorraad:
-remschijven achter, nieuw, ATe
-remblokken achter, nieuw, Ferodo
-olieiflter Purflux (van Peugeot dealer), nieuw
-motor electrische buitenspiegel, nieuw (van Peugeot dealer)
-verstelplunjer nokkenas, gebruikt (bij mij raakte er 1 lek, en heb uit voorzorg beide exemplaren nieuw gemonteerd, dus 1x blijft over als reserve)

@EH: kijk eens op Servicebox naar bijvoorbeeld de remmen, zowel voor als achter, en zie de verschillen :wink: Let ook op de diameter van de voorschijven :mrgreen: Heb niet voor niets een Z9 gekocht en geen Z8 (hoewel die van JT zeker niet verkeerd was :wink: ) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Re: Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor EH Autoservice » 18 apr 2014, 10:52

Remmen weet ik ......
Ben zelf meer overtuigd van Brembo 4 zuiger remklauwen , dan dat nieuwere systeem , ondanks dat de remschijven dan iets groter zijn :wink:
Nieuwer is zeker niet altijd beter :mrgreen:
En de spookverhalen over de achterremmen van de Z8 , vergelijkbaar met 406 , komen bij de auto's die ik in onderhoud heb niet voor :wink:
Daar is onderhoud namelijk ook voor bedoeld , problemen voor blijven 8)

Dat geldt ook voor de automaat , die zijn eigenlijk , bij enig onderhoud , vrij van problemen .
Natuurlijk , volgens Peugeot "sealed for life" , maar dat is natuurlijk bull-sh** , ook een automaat heeft periodiek onderhoud nodig :idea:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Aanschaf 607 3.0 V6

Berichtdoor Nikilauda504 » 18 apr 2014, 12:12

C'est bien ça. Mijn Aisin bak is ook 2x voorzien van nieuwe olie.

Z8 is een erg goede keuze, Z9 is een uitmuntende keuze :wink: :mrgreen:
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 


Keer terug naar Overige modellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten