Binnen nu en pakweg 'n week of 6 wil ik mijn eerste Peugeot aan gaan schaffen: een 607 dus. Met drieliter V6, want ik hou van een auto die lekker vooruit gaat. Mijn vorige auto was een Fiat Marea Weekend, een tweeliter vijfcilinder 20-klepper met 147 pk. Maar daar kwamen teveel kosten aan (distributieriem, moet de motor eruit, kosten € 600,00 , remschijven, radiateur, homokineten, motorsteun...) dus die heeft inmiddels een andere eigenaar gevonden.
Mijn besluit staat voor 99% vast: ik wil nu een 607 3.0 V6 Executive. Het enige dat me er nog van kan weerhouden zijn zaken waarvan ik nu nog geen weet heb, zoals het distributieriem verhaal van die 5-cilinder Marea. Heeft een 607 V6 ook van dat soort dingen waar je rekening mee moet houden?
Bij het lezen van de rijtest op Autoweek.nl vielen me een paar dingen op en ik wil graag weten wat de ervaringen zijn van degene(n) die zelf een 607 hebben, met name natuurlijk een V6 want tussen de 4- en 6-cilinders schijnen toch verschillen te zitten. Zie onderstaande quotes van Autoweek:
"Minder mooi is de stuurbekrachtiging. Die is voor dit topmodel snelheidsafhankelijk, hetgeen wil zeggen dat hij zwaarder stuurt naarmate je harder rijdt. Het klinkt mooi, maar lijkt helemaal nergens op. Elke communicatie wordt weggefilterd, bij parkeer- of haakse bochtsnelheden heb je het gevoel dat er helemaal geen wielen onder de auto zitten en heb je geen idee wat je aan het doen bent. Komt bij dat je bij elke snelheid een ander stuurgevoel hebt - hoogst onrustig. De ’normalere’ 607’s hebben een vele malen beter functionerende, normale bekrachtiging."
"Op de V6-versie is standaard ESP gemonteerd, en wie van een beetje vlot optrekken en/of sportief bochtenwerk houdt, zal het ESP-lampje veelvuldig zien oplichten. We hebben bij eerdere tests al laten weten niet erg gelukkig te zijn met het 607-onderstel, en dat wordt er bij de V6 bepaald niet beter op. Dat komt voor een deel op het conto van het toch al wiebelige en weinig vertrouwenwekkende onderstel, en deels op de rekening van de elektronisch geregelde schokdempers. Het klinkt mooi: de voordempers geven informatie over wegdek etc. door aan de achterdempers, die daar met één van de negen voorgeprogrammeerde ’hardheden’ op reageren. In de praktijk weet je echter nooit waar je aan toe bent. De ene keer is de achterkant week en deinerig, de andere keer hard en stuiterig."
"Ja, hij is snel, ja, hij is groot en ja, hij zit goed in z’n uitrusting. Maar in een deel van die uitrusting zit hem ook hét probleem, zoals de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en de elektronisch geregelde schokbrekers. Verder is in de 607 méér dan zomaar een kraakje en rammeltje te bekennen en dat mag in deze klasse gewoon niet. Het is vooral in deze V6-uitvoering pijnlijk duidelijk dat Peugeot nog een eind van het raffinement en de kwaliteit van bijvoorbeeld BMW verwijderd is. Dus als we u een goede raad mogen geven: als het per se een Peugeot 607 moet worden, koop dan gewoon een 2.2 zonder al die hinderlijke elektronica."
Tsja...
Maar ik wil helemaal geen 2.2...
Mijn vraag is nu: is het echt allemaal zo erg of zijn ze gewoon veel te kritisch daar bij Autoweek? Hoe zijn in "onze" praktijk de ervaringen met de stuurbekrachtiging, de automaat, het onderstel en de rammeltjes/kraakjes? Het liefst wil ik een automaat omdat dat gewoon bij zo'n auto hoort, maar ook een gewone handbak heeft in dit geval z'n voordelen: acceleratie van 0-100 is zo'n 2 seconden sneller en de top ligt iets hoger. Die hogere topsnelheid is niet niet echt belangrijk, maar acceleratie is iets wat ik wél belangrijk vind. Zeker het verschil tussen 9,9 en 8,1 seconden, want dat merk je echt wel. Maar hoe zijn de handbakken/koppeling in een V6? Qua betrouwbaarheid aan te raden of beter laten staan?
Brand los!!